We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:14

Jolandje, leuk dat ze gelijk op lopen! Kijken wie het eerste is haha. Niet zo gek dat Camille het allemaal vreemd vind, het is ook wat als je baas je op zulke plekken aan wilt raken :') Inderdaad rustig aan steeds herhalen, word het steeds meer gewoon.

Leuk dat je volgt Suus__, vind je het leuk om een gokje te doen?

Kom je veulentjes kijken als ze er zijn Frida? :D Ben ook wel benieuwd naar het veulen van Bibi!

Ja, ik was inderdaad blij dat de pony's eens niet nat of modderig waren. Dus heb ook gelijk de borstel er over gehaald, zo lijken zo nog mooi wollig in plaats van lange natte verregende haren :+

Bedankt voor jullie antwoorden :) Inderdaad zou ik dan nu ongeveer een maand van te voren merriebrok gaan voeren.
Ik ga dan maar eens kijken voor een flesje betadine jodium. Ik had het wel staan, maar zag dat die bijna op is. Het is zo ie zo handig om in huis te hebben! En dan kan ik het altijd gebruiken mocht het nodig zijn :) Of gebruiken er anderen iets anders voor?

Flesje om je handen mee te reinigen is een goede, die had ik er nog niet op staan! Navelklemmetjes heb ik nog niet, staan wel op de lijst. Waar zijn die het beste te halen, een Etos heeft die dat?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:25

bij de apotheek , of bij DA kun je klemmetjes halen, kost bijna niks en zitten mooi steriel verpakt :j ,maar misschien heeft etos ze ook wel hoor, dat weet ik zo even niet ;)

Zamora

Re: We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:35

Kom zeker kijken :D

Heb net voor Bibi ook topic gemaakt :') al zal nog wel ff duren haar kennende haha

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:45

Ik ga ook volgen. Leuk!
Als ze geboren zijn kom ik zeker fotograferen!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:56

Ze staan er weer keurig op :j
Komt toch wel snel dichterbij nu, zo leuk!!

Navelklemmetjes heb ik bij apotheek gehaald, etos zal dat toch ook wel hebben :? desinfectie gel voor je handen kun je volgens mij overal halen, ik heb het van mijn werk en een steriele schaar heb ik als tip gekregen.
Voor navelstreng vraag ik me af; de ene gebruikt gewone betadine oplossing, de ander jodium tinctuur, weer een ander zegt calendulan spray (hoe schrijf je dat :? ) dus ik heb werkelijk geen flauw idee meer...

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 21:14

Ik ga van de week maar eens op navelklemmetjes-jacht :P

Precies wat je zegt Linda, ik lees zoveel verschillende dingen. Daarom vraag ik er maar eens naar, ik weet het niet wat het beste is. Wellicht bel ik de dierenarts maar eens om het aan haar te vragen. Al denk ik dat al die genoemde dingen wel goed prima zullen zijn aangezien je het toch vaker voorbij ziet komen.

Frida, uiteraard volg ik je topic!

Emmaudb, leuk je bent welkom hoor :D Stuur maar een berichtje als je dan langs wilt komen!

Mijn kraamboxje wil ik het volgende in hebben: Steriele schaar, melktesten, navelklemmetjes, handdoeken, schone emmer (voor bv nageboorte), handgel, desinfectie voor de navelstreng, steriel mesje, zaklamp, flesje voor eventueel nodig, dekentje voor als het heel koud is.
Daarnaast heb ik een map gemaakt met plaatjes als het veulen verkeerd ligt wat je dan kan doen om het goed te leggen, als de dierenarts te laat zou zijn. Ook staat daar wat algemene info in wat handig kan zijn en belangrijke nummers. Een fles water waar je eventueel het veulen mee kan laten schrikken mocht dit nodig zijn.

Bij Marije zie ik altijd dat de merries wat pijnstilling krijgen, hebben jullie dat wel eens standaard gedaan?

En mocht er iemand nog een gaaf namenlijstje hebben die je wel wilt delen :D Het liefste per pb dan! Ik hou van wat langere namen, met een betekenis of een grappig/gave combi. Voorkeur voor engels, maar andere taal mag ook!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:28

Pijnstilling hebben wij bij Jupi niet gedaan. Ze had wel iets last van naweën maar Pico was de perfecte afleiding ;)
Zo'n map lijkt me wel super handig!! Laat je het zien als het af is? Ben wel benieuwd... :)

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:19

Jij maakt wel een hele leuke veulenkit. Ik ben ook wel benieuwd naar je map met handleidingen. :D
Super dat je je zo goed voorbereid.

Lisanfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:51

Je hebt ze er super bij staan Joan. En wow nog maar 60 dagen voor de eerste, zo snel alweer. Ben er zo benieuwd naar.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:55

Zo heey wat ben je super voorbereid!

Pijnstilling heb ik ook niet standaard, tot nu toe was dit ook echt niet nodig bij mijn paardjes en als het wel nodig is zou ik toch het liefst ook de dierenarts even mee willen laten kijken of alles wel goed gaat met de merrie...

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:18

Ik volg al vanaf het begin stilletjes mee maar ik ga ook maar eens een gokje wagen :D

Violetta-Hengst-28 maart-Dunskin
Isabella-Merrie-24 maart-Silver Buckskin
Jenske-Merrie-3 april-Buckskin appaloosa
Silver-Hengst-20 maart-Bay

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:06

Ik zal van de week de map er eens bij pakken om te laten zien :) Is zeker handig, als is het maar voor je gevoel dat je een optie hebt om toch even te spieken.
Ja, ik bereid me misschien wel iets overdreven voor :') Maar ach, dat is ook de lol die er bij hoort, plus je kan nooit te veel lezen/weten/klaar hebben liggen. Daarnaast heb ik geen vrienden die in de paarden zitten, dus niemand om het mee te delen behalve mijn moeder. Dus het volgtopic hier vind ik wel erg leuk, kan je toch een beetje kletsen :D

Heb over de pijnstilling inderdaad nog even aan de dierenarts gevraagd, maar ze zegt dat het eigenlijk niet nodig is. Je zou juist de naweeën daardoor iets kunnen onderdrukken waardoor de nageboorte wat lastiger los kan komen. En wat Manda zegt, je wilt dan toch even een dierenarts laten checken als ze zich niet goed voelen. :j

LisannePruts, leuk dat je ook volgt en een gokje heb gewaagd!

Anne, Titan moet dit jaar toch terugkomen op de hengstenkeuring? Ik hoop dat ik kan komen kijken, als de merries dat toelaten :+

Het bijgewerkte goklijstje:
Afbeelding

Weer een mijlpaal, het extra stalletje is eindelijk zo goed als af! En wat ben ik er blij mee *\o/* Van de week alleen nog even de deurtjes/palen in de beits zetten. Het glas moet ook nog in de ramen bovenaan, maar dat is nog niet binnen. Voorlopig zit dat prima afgedekt met zeil. Ook de stoppenkast bovenaan zal nog een plaat voor komen.
Zo luxe, we hebben er voor gezorgd dat de box op twee maten kan, normaal en extra groot. De deurtjes kunnen van de palen af getild worden en op de andere gezet worden. Nu staat het op de grootste maat, 4,5 bij 3,5 lijkt me groot zat _O- Het klopt inderdaad dat ik door het nieuwe stalletje moet om bij de achterste stal te komen, dat kon qua ruimte niet anders. Dat is ook 1 van de redenen waarom we er voor hebben gekozen het stalletje ook kleiner te kunnen maken voor gewoon gebruik, dan hoef je er niet doorheen.
Afbeelding

Afbeelding

De andere stallen zijn 3,5 x 3,5 en 1 van 3 x 3,5. Voorlopig ligt er daarom alleen in het achterste stuk vlas, zonde om nu al heel de stal vol te gooien. Ze kunnen prima languit slapen zo, later zal heel de stal gevuld worden. :)

Daarnaast is alles klaar, de eerste 2 camera's weer aan de praat gekregen binnenkort de andere twee! Alleen ze nog even op een nieuwe plek hangen zodat ik beter beeld heb.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:16

Ik wil ook volgen! :P Wat een leuke bolletjes :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:56

Och ze kunnen zwemmen in hun stallen. Groot zat voor de kleintjes. Al zou je de helft met vlas of stro bedekken hebben ze nog ruimte om te liggen. Of wat vaak gebeurt als toilet gebruiken ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:11

Dat worden sprintjes trekken in de stallen ;) hihi leuk hoor! Ziet er super netjes uit!
Ik heb momenteel ook 2 stallen achter elkaar (waar je dus de ene stal door moet om in de andere te komen) maar ik vind het helemaal niet vervelend, en pony's weten inmiddels al niet beter.

Die extreme voorbereiding is toch alleen maar leuk! En het kan nooit kwaad. Beter overdreven voorbereid dan helemaal niet. :)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:14

Ik vind het ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal aan voorbereidingen doet! :):) Ik leef vanaf de achtergrond mee, maar ik wil je toch even de complimenten geven over je werk!! :D +:)+

Op naar gezonde baby's!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:34

ik vind het juist ook heerlijk om te lezen hoe jij je voorbereid !! :D <3 leuke mini's trouwens !!

CookieMel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:11

Eens kijken of ik het deze keer ook goed kan gokken :D!

Isabella: 25 maart - Perlino - Hengst
Violetta: 18 maart - Dunalino - Merrie
Silver Lady: 14 maart - Silver buckskin tobiano - Merrie
Jenske: 28 maart - Bay Roan Appaloosa - Merrie

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:59

Isabella - merrie - bucksin - 28 maart
Violetta - merrie - bay - 2 april
Silver lady - hengstje - bucksin tobiano - 31 maart
jenske - hengstje - bay roan appaloosa- 12 april

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:35

Leuk om te horen dat jullie de voorbereiding leuk vinden om te lezen! En zelfs een compliment, bedankt :o Ik ben dan ook wel iemand die zich goed voelt als de pony's er ook lekker bij staan, dat zal ook wel meetellen hah :+ Voertjes gehad, weer eens een borstelbeurt, lekker warm op stal. Plus het geeft wel een fijn rustig gevoel dat alles klaar is mocht er wat gebeuren.

Ik werd er vandaag wel weer even bij stil gezet dat het ook mis kan gaan.. De meeste zullen het topic van Marije ook wel volgen, wat een pech kan je in 24uur hebben zeg :n Dat dat overkomt iemand die zo ervaren is. Zo zie je maar weer dat je het niet kan winnen van de natuur, hoe veel je ook weet/probeert te voorkomen. Hoop echt dat het veulentje het vol blijft houden!

Haha ja CookieMel jij had het vorig jaar precies goed, datum, geslacht en kleur! _/-\o_ Je voorspelling van dit jaar is ook leuk, alleen dan wel een merrie voor Isabella graag :D
Ik ga jullie gokje er bij voegen en zal het binnenkort weer plaatsen!

Lonneke2001, leuk dat je ook volgt! Vind je het ook leuk om een gokje te doen?

Linda, durf jij ook een gokje te wagen? En stal_HD en P_Tries misschien ook? :)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 07:27

Ik zal eens kijken vanavond of morgen of ik een gokje kan wagen :j
Ja arme Marije, wat een ellende daar zeg. Wel of niet goed voorbereiden kan je hier helaas niet tegen helpen... altijd maar weer duimen dat alles goed gaat.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:31

Je merries worden echt al dik., Nog eventjes geduld :P ben wel echt benieuwd!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:53

Ik zal morgen eens even gokken. Even over nadenken ;) en ik ben zoooo slecht in gokken haha :')

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:15

Ik ben benieuwd naar jullie gokjes! :j

Eind van middag liep ik met de camera de wei in, maar uiteindelijk is er weinig van foto's maken gekomen. Ik heb wel genoten, zelfs de drachtige dames waren zich aan het uitsloven :D op hd zetten:

Ik heb bij Isabella, Silver en Jenske nu hun hoofdje geschoren en een stukje hals. Ze waren best wel braaf, alleen nu Violetta nog.. Die zal het vast niet zo makkelijk toelaten gok ik. En dan over een tijdje de flanken/uier.

Kan er toch zo van genieten, dat zonnetje op de achtergrond.
Afbeelding

We kunnen er toch echt niet meer omheen, Isabella is drachtig :')
Afbeelding

Ik las dat het veulentje van Marije het niet gehaald heeft.. zo triest :n

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:19

leuke kleurrijke kudde heb je toch <3 , waarom heb je de hoofdjes geschoren? te warm?