pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smooi

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:47

Sorry voor m'n lange post, misschien iets te uitgebreid :P Je kunt me - als je dat wil - ook altijd even pb'en.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:55

smooi schreef:
Sorry voor m'n lange post, misschien iets te uitgebreid :P Je kunt me - als je dat wil - ook altijd even pb'en.

Heel netjes juist!!
Naar mijn mening een hele goede post

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:58

Een hele goede post. Maar kan je zeggen dat lang niet alle paarden/pony's zich hier aan houden. Hier namelijk meegemaakt dat merrie geen 1 van deze tekenen had. En er toch 's ochtends een veulen bij lag.
En daarom ook mijn tip, dat ze haar pony beter bij iemand neer kunnen zetten. Die hier ervaring mee heeft.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:12

Wat leuk een veulentje ik hoop dat alles goed gaat succes!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 21:18

Mijn oude spring paard is 1.63cm en zijn moeder was 1.44 cm en zijn vader 1.74 cm en het is allemaal goed gegaan.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:15

ponyparadijs schreef:
smooi schreef:

Heel netjes juist!!
Naar mijn mening een hele goede post

Helemaal mee eens hoor!!! Een goed boek vind ik Paardenfokkerij van Paul de Vries. Maar op internet is ook zat te vinden.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 22:20

Hopen dat alles goed gaat. Ben wel erg benieuwd wat er uitkomt. Ik gok wel op een mooi diertje!
Zo te zien is de vader een knap ding, en mams ook.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 08:05

@smooi, bedankt voor je uitgebreide post. Je hebt het meeste mooi samengevat hoor. Ik ben al een week informatie aan het bijeen sprokkelen en het meeste had ik ook al gelezen. er is een hele boel te vinden op het internet en ik spreek ook met heel veel mensen hierover.

Momenteel ben ik aan het zoeken of ik in de buurt een geboortemelder kan huren.

Ik observeer haar heel goed, veel en lang. Zodat ik veranderingen kan zien aankomen. Ze staat bij aan huis dus dat is wel makkelijk. We hebben ook een camera in de stal.

Ondertussen krijgt ze ook merriebrok,

Ben ook al op you tube gaan kijken naar video's over bevallingen. Ik moet zeggen dat het best wel beangstigend is, als ik dat allemaal zo zie.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:26

Probeer het met vertrouwen tegemoet te zien. Natuurlijk is het spannend, maar in principe kan de merrie het allemaal gewoon zelf. Voor je eigen gemoedsrust zou je kunnen proberen om iemand met wat ervaring erbij te laten zijn? Mits de merrie vooraf duidelijk tekent natuurlijk, anders zal dat niet lukken.
Wellicht woont er een bokker bij je in de buurt die zou willen assisteren?
Zodra ze wat meer uier krijgt zou je ook regelmatig de melk kunnen testen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:34

Waarom voer je merriebrok
Zou ik nu zeker niet doen
De hengst is groot de kans op een fors veulen is zeer aannemelijk.
Als je nu een merrie brok geeft gaat het veulen nog meer groeien
Ik zou pas met merrie brok beginnen als ze bevallen is.
Ze ziet er niet uit alsof ze de merrie brok heel erg nodig heeft

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:35

Sizzle schreef:
Als het een hengstveulen wordt zou ik wel op tijd gaan nadenken over een speelkamaraatje. Er zijn maar weinig merries die hengstenspeelsigheid toelaten en dan gaat zo'n dier dat vaak op mensen uiten wat zeer ongewenst is.

Dat kan , maar je kan ook optijd helpen/castereren dat hebben wij ook gedaan met 10 maanden was er geen houden aan en probeerde hij echt op zijn moeder, daarna heeft hij 6 weken alleen gestaan en nu is er geen enkel probleem meer.Het is echt een hele lieve knuffel geworden en dat was eerst wel anders. *\o/*

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:39

De foto van de vader is niet van een jonge hengst. Geen prettig idee dat ze er bewust een oudere hengst bij hebben gelaten. Was de dracht toch de bedoeling? Hoop niet dat het karakter van je merrie als ze niet drachtig is reden is geweest om haar bij de hengst te doen. Er is hier geen sprake van niet weten.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:44

Ik volg!
Spannend
Ip past het veulen zich idd aan aan de baarmoeder
Ook in dit geval zou de merrie het prima alleen kunnen
Bevallen doen ze 90% van de gevallen als het het rustigste moment is dus vaak tussen 21 en 07 is mijn ervaring
Wij hadden een camera en birth alarm
Wij hadden een eigen
Volgends mij kun je ze huren bij oa epplejeck en geloof ook bij piaffe ruitersport

Waar woon je ergens misschien is er een bokker bij je in de buurt die er veel ervaring mee heeft voor je eigen gemoedsrust

Van de oude eigenaren vind ik het behoorlijk dom om er een hengst bij te laten het lijkt idd wel geplant
Iedereen weet dat n hengst van die leeftijd kan dekken ongeacht of hij ouder op de foto lijkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 08:49

Of is de oude eigenaar een handelaar die elke merrie laat dekken voor het geval ze niet verkocht wordt. Daar ken ik er wel meer van namelijk, elke niet verkochte merrie kan dan nog een veulen opleveren.
Leuke merrie zo te zien en met een friese vader kan het best een leuk veulen geven waar je dochter later nog op door kan.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:03

Mijn merrie liet de avond van te voren geen tekenen zien dat het ging komen! Dus het is zeker niet altijd te plannen.

Ik hou het topic even in de gaten ben heel benieuwd wat eruit komt!

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:09

Wauw wat een verassing ik volg :)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:11

Oeh ik ga volgen! Denk stiekem dat het een knap veulen gaat worden hoor. Kruising Friezen zijn vaak erg mooi :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:12

Ik zie verschillende reacties voorbijkomen dat de vader geen 2 jarige kan zijn.

Vind het apart dat jullie dat zo kunnen zien,ik ken er namelijk zat die met 2 jaar al zo ontwikkeld zijn dat het 4 jarigen lijken.
Als ze van veulen af aan al ruim in het voer hebben gestaan dan hebben ze ook zat voedingsstoffen gehad om heel snel en heel veel te ontwikkelen.

Het kan dus best een 2 jarige zijn.

Niet teveel zorgen maken ts,het valt allemaal mee en is een prachtige ervaring.
Gewoon zorgen dat je voorbereid bent en genieten van je merrie.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:12

Dit is ook echt een combi waar ik naar benieuwd ben. Veel succes met de bevalling, hoop
dat alles volgens het boekje gaat :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:14

nu ik alles weer heb bij gelezen wil ik zeggen dat je pony het ook juist zo kan gaan plannen dat ze toch alleen is dat is mij dus overkomen. En dat was ook een ongepland extra'tje waar ze van vertelde dat de vader een pony was maar dus ook een paint horse was op een c pony, het was een stevig veulen en ondanks dat alles alleen was gedaan is het gelukkig goed gegaan!(en dan gingen we echt kijken , ze jaagde ons op het laaste haast weg en we hebben wel naar haar geluisterd omdat ze het ophield en onrustig werd)

En wat betreft het veulen verkopen dat riepen we hier ook die gaat weg.....ondertussen is het beestje zo ingeburgerd dat het inmiddels ondenkbaar is om het te verkopen.

wat is jou dochter haar droom dubbel uitgekomen zeg!!! :):)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:20

Let goed op je merrie, je merkt snel genoeg of het zover is.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:21

Onze pony (new forest, 1m34) heeft 4 keer een veulen gehad van een hengst van 1m74. Voor zover ik weet elke keer goed gegaan. De laatste bevalling was ze pas van ons, was in een halve minuut bevallen, stiekem snel snel. Zijn elke keer veulens van +/-1m50 geworden.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:26

Ik hoop echt voor je dat het allemaal goed gaat met de bevalling!!! Ik blijf volgen. .. Ben benieuwt Wat voor veulen het word!!!

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:41

Spannend allemaal zeg , ik volg !

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 09:51

Super spannend, ik hoop dat er een mooi gezond veulen uitkomt en dat de moeder het goed doet