Heleboel ukkies in de maak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:25

Jammer van de discussie... Maar ik vind het ook tijd voor wollige dikke buiken foto's :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:51

Gezellig al die volgers.. Die buiken lijken meer op waterbedden, haha.

Ja het blijft lastig Manda, fokken is gokken, maar bij jou is het ook helemaal goedgekomen. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:53

Stomme vraag misschien. Maar zou je dan inderdaad niet beter een stel kneusjes als merries kunnen kopen zodat de hengst hun zeker verbeterd? Of loop je dan weer het risico dat de veulens niet van voldoende kwaliteit zijn?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:40

Iris82 schreef:
Stomme vraag misschien. Maar zou je dan inderdaad niet beter een stel kneusjes als merries kunnen kopen zodat de hengst hun zeker verbeterd? Of loop je dan weer het risico dat de veulens niet van voldoende kwaliteit zijn?

Dan zou ik liever voor hele goede merrie gaan zodat het ook daadwerkelijk wat toevoegt aan het stamboek...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:27

De hengst moet verbeteren, daar gaat het om, de veulens moeten de moeders verbeteren/ rijtypischer zijn. Dus dan zou je inderdaad denken dat je beter wat mindere moeders kan gebruiken (uiteraard wel volledig correct want je wil geen verhoogte kans op oncorrecte veulens natuurlijk) en hopen dat de veulens er ruim bovenuit torenen qua kwaliteit en dus duidelijk is dat de vader goed werk heeft verricht.
Met hele goede merries zou je inderdaad denken dat je minder kans hebt op nog betere veulens dan de moeders, ik was daar dus ook bang voor met de merries die ik gebruikt heb. Maar kennelijk is dat toch niet zo logisch want bij mijn merries die ik gebruikt heb (kampioensmerrie en voornamelijk 1A merries) werd uiteindelijk ook gezegd dat de veulens beter waren als de moeders. Dus ook daarbij blijft het gokken wat je het beste kunt doen in het geval van een afstammingskeuring goed doorlopen...

Marlinderooz, een goede moeder geeft geen garantie dat een veulen daarvan wel wat toevoegd, en andersom ook niet. Een van de beste hengstveulens van mijn hengst komt uit de minste moeder die ik gebruikt heb, dit hengstveulen stond op de keuring 1A en wordt nu opgefokt voor de hengstenkeuring.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 21:07

prachtige pony's!Even een vraagje...de merrie van 7 met cushing word gedekt.Ik neem aan dat ze op prascend staat?Wat doet dat medicijn met drachtig zijn?Dat vroeg ik mij af...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:29

Zijn ze eigenlijk allemaal gescant op dracht of enkel door schouwen?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:01

MarlindeRooz schreef:
Iris82 schreef:

Dan zou ik liever voor hele goede merrie gaan zodat het ook daadwerkelijk wat toevoegt aan het stamboek...

In mijn ogen, met waar het stamboek nu staat, moet een merrie die zeg 65 punten op de stamboekopname haalt, wel iets bijzonders toevoegen aan bijv. bloedlijnen of zo, of een bewezen goede fokmerrie zijn, om die nog te gebruiken.

Wij hebben merries die daar wel boven zitten, en we zien nog steeds mogelijkheden om daarop te verbeteren.

Manda ze zijn alleen geschouwt. Doen we eigenlijk altijd, soms zitten we er dan wel eens naast maar in het voorjaar komt dat dan wel uit. :)

Maar bij enkele kun je nu wel duidelijk gaan zien dat ze drachtig zijn. :P

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 02:52

geerke schreef:
prachtige pony's!Even een vraagje...de merrie van 7 met cushing word gedekt.Ik neem aan dat ze op prascend staat?Wat doet dat medicijn met drachtig zijn?Dat vroeg ik mij af...

Even snel mijn vriendje Google gevraagd wat er bekend is over Prascend en drachtigheid... "PRASCEND has not been evaluated in breeding, pregnant, or lactating animals. As PRASCEND is a dopamine agonist, it may interfere with reproductive hormones involved in these groups of animals."

Als de merrie Prascend krijgt kan dat de vruchtbaarheid beïnvloeden. Aangezien de merrie drachtig is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze Prascend krijgt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 10:00

Bedankt voor je aanname Danzz. :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:49

Hoe gaat het nu met de mama's in spe?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 14:15

Allemaal alive and kicking, ik zal dit weekeinde de data en buikjes spammen. :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:53

danzzz schreef:
geerke schreef:

Even snel mijn vriendje Google gevraagd wat er bekend is over Prascend en drachtigheid... "PRASCEND has not been evaluated in breeding, pregnant, or lactating animals. As PRASCEND is a dopamine agonist, it may interfere with reproductive hormones involved in these groups of animals."

Als de merrie Prascend krijgt kan dat de vruchtbaarheid beïnvloeden. Aangezien de merrie drachtig is lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze Prascend krijgt.

Prascend is nochtans de standaardmedicatie voor Cushing, dan ben ik erg benieuwd wat deze merrie krijgt van medicatie :)

Ik vind het een prachtige hengst maar ik heb toch ook mijn twijfels bij deze merrie. Cushing op jonge leeftijd (ongebruikelijk) kan wel eens erfelijk zijn...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:15

Dikke en nog niet zo dikke buikjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lekker rond de ruif.

Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 17:17

Afbeelding

En de aanstaande papa in training voor de HK. ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:24

Tsja, naast dat ik het eens ben met de critici, vind ik het persoonlijk nogal kinderachtig om te zeggen dat wanneer men commentaar geeft, ze dit maar op FZ moeten doen? Het gaat hier om jouw topic, dus i.m.o snap ik niet waarom ze dan een heel nieuw topic daar voor moeten openen.

Je weet dat je kritiek kan krijgen, ben dan ook zo volwassen om te incasseren.

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:43

wat een leuke merries, begrijp nog niet zo veel wat ze zeggen ben der niet zo bekend in. ik hoop dat het allemaal gezonde veulens worden, en nog een vraagje wat ga je met de veulens doen?

edit: en een prachtige hengst

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:44

Ze zien er goed uit! :)

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:54

Amandavd schreef:
Tsja, naast dat ik het eens ben met de critici, vind ik het persoonlijk nogal kinderachtig om te zeggen dat wanneer men commentaar geeft, ze dit maar op FZ moeten doen? Het gaat hier om jouw topic, dus i.m.o snap ik niet waarom ze dan een heel nieuw topic daar voor moeten openen.

Ts is volgens mij zeker volwassen genoeg om de kritiek te incasseren en staat er voor open om in een ander topic verder te discussiëren. Ze heeft dit topic volgens mij niet gemaakt om over het hoe en het wat van het fokken te discussiëren maar om haar drachtige merries te showen. Dit topic heeft niet de bedoeling om over lijnteelt te discussiëren en ik vind het logisch dat ze dit topic ook zo wil houden, anders is de sfeer snel verpest. :o

Ts: wat een mooie combies, duimen dat er wat leuks uit komt ! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:55

Amandavd schreef:

Beetje raar om als enige post even ze proberen om een discussie weer aan te wakkeren die zich allang gekalmeerd heeft.... Lekker nuttig. :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 18:02

AmandaVd, als je het goed vindt, en ook als je het niet goed vindt, ;) beperk ik mij hier vanaf nu gezellig tot buikjes zien groeien en naar de aanstaande veulens toeleven.

Verder heb ik al uitgebreid op allerlei mensen gereageerd, dat heb jij misschien over het hoofd gezien. Een topic als dit kan ook wat makkelijk in een reltopic ontaarden, dat lijkt me niet nodig. En als mensen over inteelt in het algemeen willen discussieren, kunnen ze dat elders prima doen.

Ik waardeer alle bezorgdheid voor de ponys en hun welzijn hoor. Maar ik hoef mij niet te verdedigen om onze keuzes dacht ik zo. ;)
Wat betreft Tinkerbell, die doet het tot dusverre prima. De dames doen 2X per dag 'gym', dan rennen ze allemaal rond door de paddock. Zolang ze nog meedoet en om het hardste bokt en uitgelaten is, en zich verder prima voelt, blijft het zoals het nu is, van zodra ze terugvalt nemen we maatregelen.

Mensen met suggesties, die benader ik dus via de PB. Ik zou het trouwens erg fijn vinden, mochten ze ons ook via PB benaderen. We willen namelijk wel graag weten waar allerlei beweringen vandaan komen, als daar veterinair onderzoek/bevindingen aan ten grondslag liggen, is dat natuurlijk heel relevante informatie.

Blue_eyes en spruitje, bedankt voor de leuke reacties.

Wat betreft de veulens, eerst gaan we eens kijken wat het allemaal wordt. En dan gaan we beslissen welke we aanhouden, we proberen de lijn van Nathalie voort te zetten, dus een paar merrieveulens die beter zijn dan de moeders is wat we hopen. En mocht er een uitstekend hengstveulen bij zijn, blijft het voor de opfok. Er zullen er misschien wel te koop komen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:23

de dametjes zien er mooi uit, rond en gezond :+ en paps is echt een prachtig dier, ben heel benieuwd naar de veulies :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:28

Ik ben benieuwd naar je veulens. Maar vraagje he? IH's Dreams Extrema die lijkt veel hoger op de benen te staan op de foto in de openingspost is dat nu zo of lijkt dat?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:31

xoranlover schreef:
Ik ben benieuwd naar je veulens. Maar vraagje he? IH's Dreams Extrema die lijkt veel hoger op de benen te staan op de foto in de openingspost is dat nu zo of lijkt dat?

Denkt dat dat komt door de manier van de foto nemen en de wintervacht hoor :j

Ik vind paps echt leuk! Ben benieuwd naar de ukkies.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 18:55

Lara_Silver schreef:
Amandavd schreef:

Beetje raar om als enige post even ze proberen om een discussie weer aan te wakkeren die zich allang gekalmeerd heeft.... Lekker nuttig. :=

En met jouw reactie wil je zeker niks aanwakkeren? De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Bovendien wakker ik niks aan. Ik vind het alleen slap als je blijft zeggen dat mensen maar naar fz moeten als ze kritiek hebben. Maar dat is mijn mening.

ts veel succes met de geboortes dit jaar. Dat de veulens gezond mogen zijn.