Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 11:39

Wranglerbutt schreef:
Oh, wat spannend allemaal!
Ik wil mijn merrie ook graag laten dekken, dus ik volg je topic met veel belangstelling :))

Wat leuk!! Heb je al een hengst op het oog?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:06

xIirtJj schreef:
Als ze serieus allemaal schimmel zijn, is de kans HEEL groot dat je een homozygote merrie hebt en ga je dus sws weer een schimmel krijgen.

Hoeveel ze er in totaal heeft weet ik niet, maar de drie die ik gezien heb zijn schimmel. Homozygoot kan echter niet, want er komt maar in 1 bloedlijn schimmel voor (weet even niet uit mijn hoofd of het vader of moeder is). Schimmel is echter dominant en er is 50% kans op :)

@astrid Jazeker is dat ook mooi! :D

mignonne2403

Re: Champagne Quarter in de maak! (hoop ik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:12

Waaaaaaauwie wat een prachtige hengst! en merrie natuurlijk :D
ik volg :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 17:14

Wat een leuke ouders! Ik ga zeker volgen :D

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:51

astridklomp schreef:
Wranglerbutt schreef:
Oh, wat spannend allemaal!
Ik wil mijn merrie ook graag laten dekken, dus ik volg je topic met veel belangstelling :))

Wat leuk!! Heb je al een hengst op het oog?

Het wordt iig een APHA hengst die homozygoot voor tobiano is :D
Ben me nog aan het oriënteren, dus tips zijn welkom!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:53

mag ik wat vragen aan jullie? Ik ben totaal niet thuis in Quarters/Paints verder maar let je dan ook heel erg op genetische testen zoals Pssm? Heb wel eens topics een beetje meegelezen. Of laat je zelfs de merrie testen?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:05

De hengst was al 5 panel getest (alles n/n of N/N), de testresultaten heeft de eigenaresse mij ook doorgestuurd. De merrie heb ik 5 panel laten testen (alles n/n of N/N), omdat ik dit belangrijk vindt. Beide ouderdieren geven genen door! Als er ook maar iets positief was geweest, had ik afgezien van de combinatie.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:07

Hoop dat TS de vraag niet erg vind :j het is toch een beetje topic gerelateerd.
en bedankt voor jouw antwoord! Superfijn dat alles goed was.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 21:54

Roxy en CJ zijn beide panel 5 getest, van alles vrij, alleen is Roxy GBED drager. Ik heb toen besloten om wel een veulen bij haar te fokken omdat er in combinatie met een GBED-vrije hengst alleen kans is op een drager.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:00

Ik volg

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:04

set_elkol schreef:
Hoop dat TS de vraag niet erg vind :j het is toch een beetje topic gerelateerd.
en bedankt voor jouw antwoord! Superfijn dat alles goed was.

Ja daar was ik erg blij om! :)

astridklomp schreef:
Roxy en CJ zijn beide panel 5 getest, van alles vrij, alleen is Roxy GBED drager. Ik heb toen besloten om wel een veulen bij haar te fokken omdat er in combinatie met een GBED-vrije hengst alleen kans is op een drager.

Misschien wel wijsheid om het veulen ter zijner tijd ook te laten testen (mits je er mee wilt gaan fokken natuurlijk).

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 00:09

Als het een hengst wordt, wordt ie sowieso geruind dus dan maakt het niet uit. Als het een merrie is laat ik 'r zeker testen ja. Maar ik zou sowieso altijd kiezen voor een panel 5 vrije hengst.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:05

De mijne laat ik ook ruinen als het een hengst wordt. Verstandig dat je een merrie laat testen, dan weet je het in ieder geval. Zelfs al ga je er niet mee fokken.
Hoe is het nu met je merrie? Ik heb afgelopen week weer foto's gekregen van een mooie ronde buik <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 15:02

Het gaat heel goed met 'r. Ze vind alleen de singel een beetje vervelend worden dus rijden we nu zonder zadel. Die ronde rug zit heerlijk trouwens. :D

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:08

Ik wist dat dit de paarden van Heidi moesten zijn, kon ook niet anders. :p

Ik ben benieuwd!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 04:11

Ziet er heerlijk uit! :D Mijn fotospam, mooie ronde buik <3

Afbeelding

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 12:37

Mooie ronde buik inderdaad!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:55

Oh ik volg ook zeker deze combi, quarters hebben zo een goed karakter, leuke kleuren kunnen eruit komen hoop ook op een champagne merrie. +:)+
Heb helaas ook de tegenslag gehad van mijn eerste paard te moeten verliezen, nu 9 jaar geleden en doet nog steeds pijn.
Nu toch iets leuks om naar uit te kijken.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:37

Ben heel benieuwt naar het veulen, moet wel bijna een knap ding worden!
Maar wel ff kritische kanttekening: Drachtige merries horen een bolle buik te krijgen, maar het is echt ongezond om ze verder echt dik te laten worden. En sorry, maar van de fotos te zien zou deze merrie nu echt een 5 scoren qua conditie score. Daar kan ze met de bevalling echt last van krijgen. Nu echt hard laten afvallen is ook niet gezond, maar probeer iig te voorkomen dat ze meer aankomt en vooral ook dat ze té hard afvalt als het veulen er eenmaal is. En ga een paar keer extra in de week met dr wandelen in de hoop er toch wat kilo's langzaam af te krijgen voor ze moet bevallen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 18:02

Ik zal even de voor' en achterkant van 'r laten zien zoals ze nu is, dan zie je dat het wel meevalt met die buik:

Afbeelding

Afbeelding

Ze ziet er vooral van de zijkant zwaar uit, en vooral aan de rechtse kant.

Ze wordt 3x in de week gereden (nu ook nog) loopt heel de dag buiten en wordt af en toe ook gelongeerd. Ik ben 2 weken geleden begonnen met merriebrok voeren (ze is nu ongeveer 8,5 maand drachtig en krijgt een kilo merriebrok nu per dag) en daarvoor kreeg ze een halve kilo dieetmuesli en 6 kilo hooi per dag en stond 3 uur per dag in de wei, verder in de bak (ze heeft een inloopstal en staat 's nachts ook buiten). Ze is heel fit en actief en beweegt nog steeds heel soepel.

Ik ben het ermee eens dat ze behalve de buik zwaar toont, maar ze is heel kort gebouwd en heeft een hele korte en stevige nek (heeft ze altijd gehad, hebben haar vader en moeder ook). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf niet zo goed zie of ze echt te dik is, ik zie haar elke dag (ze staat achter het huis) dus dan heb je daar niet zo'n goed beeld van. Ik heb haar juist zo schraal mogelijk gevoerd de hele drachtigheid en zo veel mogelijk beweging gegeven, geen idee wat ik nog meer had kunnen doen. Ik heb haar in ieder geval zeker niet meer gevoerd dan normaal, pas de laatste 2 weken dus wel met de merriebrok. Maar die heeft ze nu ook nodig de laatste 3 maanden.

Verder vind ik het wel een beetje kort door de bocht van je om te roepen dat ze een score 5 heeft qua conditie alleen gebaseerd op een foto. Foto's geven vaak een vertekend beeld.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 18:16

daarom staat er bij "vanaf de fotos", wetend dat die niet alles laten zien :) Ik bedoel het dan ook niet als kritiek, maar meer als een tip cq waarschuwing :) En idd merrie brok is niets mis mee, dat hebben ze op gegeven moment wel nodig. Het zijn vooral de hals, schouder en billen waar ik naar gekeken heb trouwens, metname vlak voor de schouder oogt ze echt heel dik. Maar wederom, ik heb er bewust bijgezet dat ik dit vanaf de foto;s zo zou scoren, voor een echte goede score moet je het paard rl zien en voelen.
Maar iig goed te hroen dat je dr bewust wat schraal voert.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 18:54

Het is wel een Quarter hè, die hebben sowieso meer billen en schouders. :D Maar ik ben altijd wel met d'r gewicht bezig, of ze niet te dik is. Want ik moet toegeven dat ik dat vaker hoor. Ik ben wel altijd op mijn hoede voor insulineresistentie en hoefbevangenheid namelijk. Ik heb twee jaar terug haar een half jaar lang alleen hooi gegeven en 3 uur weidegang en verder niets, ze werd toen dagelijks gereden. Een voedingsdeskundige en dierenarts zeiden dat ik r' juist wel wat erbij moest geven om geen tekorten te krijgen omdat ze ook veel gereden werd, dus sindsdien krijgt ze een halve kilo dieetmuesli.

Dit is ze voor de dracht onder het zadel:

Afbeelding

En dit is ze in een andere houding, ander standpunt, en lijkt het wel een heel ander paard (en is toch echt in dezelfde periode genomen als hierboven):
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:01

airborn het is wel een quarter he, hoe je het draait of keert die krijg je niet mager hoor, heb ook een half dikbil staan die drachtig is van een quarter, als je de veulens al ziet die daar uitkomen tegenover een KWPNer, die kan er waarschijnlijk twee keer in. :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:41

ik snap airborn wel, ik had hetzelfde gevoel ook al vanaf de foto met krijt in de OP maar hoopte al dat het aan de bouw van de merrie ligt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 21:03

ik ook wel hoor, jullie zijn dit niet echt gewoon :o , die zware paarden, alhoewel ze nu al meer naar het slankere type zijn aan het evolueren door te kruisen met engels volbloed