Mijn pony is drachtig! :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:43

LadyMadonna schreef:
Liamssfork schreef:
Ohjee.. zoals velen voor mij al hebben gezegd zou ik er écht een DA bij halen... Dit kan op vele manieren fout gaan.

Zoals?

Het paardje blijkt niet drachtig maar heeft door medische redenen veel pijn? Als dat zo is, en je wacht op ut veulentje wat nooit komt heeft het paardje straks misschien wel blijvende klachten!

Ik zou een DA erbij laten komen, die kan het zeker weten en wat vast stellen.

Ik ben zelf altijd heel positief ingesteld en ga van het beste uit, maar dit kan ook een valkuil zijn. Wanneer je denkt dat het vanzelf weer goed komt bijvoorbeeld.

Ik zou een gesprek aangaan over de veiligheid van de merrie, misschien gaat het wel niet zo goed als de eigenaar nu denkt!

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:44

Wel jammer dat hij zijn eigen moeder heeft gedekt
Maar dat zegt nog niet direct dat er een ongezond veulen uit komt
Er was hier iemand op bokt en haar merrie was ook gedekt door haar eigen zoon en er kwam een kern gezond veulen uit

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:45

Liamssfork schreef:
LadyMadonna schreef:
Zoals?

Wat hier boven genoemd werd.. Dat het veulen niet gezond is, dat het misschien fout gaat met de moeder of dat er iets anders aan de hand is met de pony wat dus over het hoofd is gezien.
Zeg niet dát het gebeurd.. Maar er is geen zekerheid zolang de DA niet heeft gekeken vind ik persoonlijk.

Kortom, de dracht kan verlopen zoals iedere dracht.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:31

Tessa_93 schreef:
Rambo's Dancer

Edit: En oja, ligt het aan mij of heeft Diva een onderbeet ?

Haha, ja diva heeft een onderbeet.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 12:38

Tessa_93 schreef:
Is die hengst die pony die zijn nek brak in een kar in de wei?

Edit: En als het veulen inteelt is.. is het dan niet een idee om het weg te laten halen als het nog kan? Kan me niet voorstellen dat er een gezond veulen uit komt..

Ja dat is hem... ik kan er niks tegen doen.... de eigenaar wil echt geen dierenarts bellen, hoe vaak ik het ook aandring...we kunnen niks doen...

_San87_

Re: Mijn pony is drachtig! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:47

Maak je niet te veel zorgen, xNoaFredje. Er is gewoon een goede kans dat er een gezond veulen geboren wordt :).

Ik ken (helaas?) aardig wat inteeltpaarden die allemaal heel gezond zijn :).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:48

Ook als je hem verteld dat er een kans is dat er wat anders aan de hand is? Van 3 maanden dracht kún je niks merken... het feit dat er wat gevoeld wordt plus dat ze gevoelig is op de buik is een teken dat er iets aan de hand is, dat ze ergens last van heeft, maar dat is geen veulen. Als ze aan het eind van de dracht zou zitten, oke... maar met 3 maanden dracht kun je nog niet voelen en is ze nog (bij lange na niet) gevoelig op haar buik.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 12:51

voor de gezondheid van het veulen vrees ik niet, inteelt komt vaker voor bij paarden.

ik vrees eerder voor de merrie aan gezien jullie iets voelen bewegen wat met 3 maanden dracht kun je het veulen echt nog niet voelen, is al vaker gezegt maar dit lijk je voledig te negeren TS

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:01

En mensen die zeggen dat de DA moet komen, en dan? "Ja ze is drachtig", oké? En nu? Pony krijgt nog steeds het zelfde eten, drinken tot het veulen er naast staat.

Calanddra, gevoelig op de buik kan bij merries al snel gewoon wat kribbigs zijn, ken véél merries die niet aan hun buik, flanken etc laten zitten, vinden ze niet fijn. Als ik hoor hoe de eigenaar van de pony er over denkt heeft verder zoeken naar een andere oorzaak ook geen nut.

Vind het wel zielig dat naar het kind word geroepen dat ze de DA erbij moet halen, de eigenaar interesseert het geen reet en dan moet zij de DA zelf betalen zeker?

Ik lees net Diva, vind je Divano niet grappig? Om bij moeders naam te blijven, áls er een veulen uit komt.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:04

uhh zei wil niet inzien dat de pony meschien wel helemaal niet drachtig is, en iets voelen en een pony wat kribbig reageerd als je aan zijn buik komt vind ik een heel verschil hoor

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:05

Klopt, maar dat in combinatie met dat ze wat voelen, plus dat ze dit blijkbaar nog niet eerder heeft gedaan vind ik toch wel wat verdacht.

De eigenaar denkt echter ook meteen aan dracht, terwijl het klinkt alsof er wat anders aan de hand is. Ik vraag me dus af of dat ook wel besproken is met de eigenaar, misschien dat hij er dan anders over denkt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:09

moeder-zoon wilt niet gelijk zeggen dat er 100% een misvormt veulen is.
Er wordt vaker gebruik gemaakt van inteelt om zo zelfs een lijn te versterken. Niet alleen de zwakke eigenschappen heb je 2 keer in de chromosomen, ook de sterke. Zou dus zomaar kunnen dat het vruchtje de positieve punten dubbel draagt en je zo een mooi, gezond beestje op de wereld krijgt.
Alleen wordt dan niet vaak moeder-zoon gebruikt maar broer-zus.
De tijd zal het leren hoe het uitpakt (als ze überhaupt drachtig is....)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:18

Wat kunnen sommigen kinderachtig reageren zeg. Dit meisje is 13 jaar oud, heeft blijkbaar vrij weinig te vertellen over of er nu wel of niet een DA moet komen. Nu kunnen we allemaal wel gaan zeuren dat er nog een DA bij moet komen, maar het heeft geen zin en ik weet zeker dat de TS er ook niet op zit te wachten als zij het wel weet maar het niet door het betonnen blok die de eigenaar voor zijn hoofd heeft heen krijgt.

Ik ben overigens ook van mening dat de pony ook net zo goed niet drachtig kan zijn, én dat het wel beter is dat er een DA zou komen - we weten immers niet of het echt dracht is of dat de merrie gewoon iets mankeert - maar het heeft vrijwel geen zin om dit 100 keer te herhalen.

TS, hou je ons wel op de hoogte? :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:29

Shona schreef:
Wat kunnen sommigen kinderachtig reageren zeg. Dit meisje is 13 jaar oud, heeft blijkbaar vrij weinig te vertellen over of er nu wel of niet een DA moet komen. Nu kunnen we allemaal wel gaan zeuren dat er nog een DA bij moet komen, maar het heeft geen zin en ik weet zeker dat de TS er ook niet op zit te wachten als zij het wel weet maar het niet door het betonnen blok die de eigenaar voor zijn hoofd heeft heen krijgt.

Ik ben overigens ook van mening dat de pony ook net zo goed niet drachtig kan zijn, én dat het wel beter is dat er een DA zou komen - we weten immers niet of het echt dracht is of dat de merrie gewoon iets mankeert - maar het heeft vrijwel geen zin om dit 100 keer te herhalen.

ik ben me er van beswust van dat de TS er weining aan kan doen dat er geen DA bij gehaald wordt, waar ik me eigen vooral aan erger dat de TS voledig negeert dat de pony evengoed niet drachtig kan zijn, en dat het iets is om met de eigenaar te bespreken dat er wellicht iets anders aan de hand is

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:32

hanny_jelke schreef:
Shona schreef:

ik ben me er van beswust van dat de TS er weining aan kan doen dat er geen DA bij gehaald wordt, waar ik me eigen vooral aan erger dat de TS voledig negeert dat de pony evengoed niet drachtig kan zijn, en dat het iets is om met de eigenaar te bespreken dat er wellicht iets anders aan de hand is

ik negeer absoluut niet dat Diva evengoed níet drachtig kan zijn? ik kan er niks aan doen dat de eigenaar niks wil... Ik heb het hem al heel vaak gezegd, maarja als hij niet luistert...?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:33

Foto's van vandaag.

staart is boven, manen zijn beneden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Diva voelt onder haar buik erg strak... net zoals iemand die zwanger is zeg maar, de buikspieren zijn strak.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:36

Ts jij denkt 3 maanden dragend?
Dan kan je het nog niet zien.
Mijn shet zijn buik voelt ook strak, maar dat is van vettigheid. :o

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:37

xNoaFredje schreef:
Tessa_93 schreef:
Rambo's Dancer

Edit: En oja, ligt het aan mij of heeft Diva een onderbeet ?

Haha, ja diva heeft een onderbeet.

Dus een merrie met een onderbeet is gedekt en het veulen daarvan ( drager of lijder van onderbeet) heeft de merrie weer gedekt....

Hopen dan maar dat het veulen geen onderbeet heeft, maar de kans is groot vrees ik...

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:37

vrouwke schreef:
Ts jij denkt 3 maanden dragend?
Dan kan je het nog niet zien.
Mijn shet zijn buik voelt ook strak, maar dat is van vettigheid. :o

ik weet niet precies 3 maanden, kan ook 4 of 5 zijn. ow wacht, rambo heeft haar ong een maand voordat hij overleed haar gedekt dann, want hij mocht over ong. 1 week bij diva in de wei.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:38

Daphne__ : is dat erg dat een paard een onderbeet heeft? ;$$

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:42

wat een dotje! <3
spannend dat ze drachtig is, lijkt me heel erg eng dat ze risico loopt op een ongezond veulentje :=
In het wild gebeurt dit inderdaad ook gewoon, maar het is natuurlijk beter van niet. Maar dat snapt TS zelf ook wel, het is waarschijnlijk nu eenmaal gebeurt.
namen:
rambo's suprise
rambo's rumble
rambo's precious

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:42

Ik vind surprise wel toepasselijk. :')
Laatst bijgewerkt door rapunzelx op 26-01-14 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:43

xNoaFredje schreef:
Daphne__ : is dat erg dat een paard een onderbeet heeft? ;$$

Nou, ik heb een shetlander met een erge onderbeet en die kan amper eten, is niet op gewicht te houden (mager) en moet elk half jaar onder verdoving door de dierenarts om haar gebit te doen.

Een kleine onderbeet hoeft niet ernstig te zijn, maarja je weet natuurlijk niet hoe erg het veulen het heeft.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:43

Maar ook met 4/5 maanden merk je nog niks... haar buik hoort dan nog niet strak te staan, je hoort dan nog niks te voelen, ze hoort dan niet gevoelig te zijn op haar buik.

Je hebt nergens ook maar overwegen of gereageerd op het feit dat er wat anders aan de hand kan zijn.

Heb je al met de eigenaar besproken dat de kans groot is dat ze niet drachtig is maar dat er wat medisch aan de hand is? De eigenaar kan wel willen wachten, maar de kans is dat ze dan straks doodziek is... heb hier op bokt vaak genoeg verhalen gelezen van paarden waarbij de buik ineens strak stond, gevoeligheid etc, en dat liep niet altijd even goed af :n

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:45

Ze heeft overigens ook alles behalve een grote buik als ik dit zo zie, wat ook niet zou moeten met 4/5 maanden dracht, daar niet van. Maar aangezien je zegt dat haar buik strak staat, net als iemand zwanger is. Maar nogmaals, dat zou dus nog niet moeten kunnen. Dat haar buik strak staat komt niet van de dracht (als ze al drachtig is)