Vanmorgen was de DA hier om te enten en ze heeft Cookie van buitenaf gescand. Een klein merrietje, dik haar erop, 1e veulen dus nog geen hangbuik en de vraag, drachtig of vet? Die is dus duidelijk drachtig en volgens de DA ook een stuk verder dan gedacht. Ze stond als laatste op mijn lijstje voor 5 april en schuift nu naar de 1e plek en zou als ze idd van de 1e dekking drachtig is al 19 januari uitgerekend zijn. Zou ook verklaren waarom ze al uier krijgt Vanaf 30 december zou het dus al kunnen komen, dan zit ze op de 300 dagen. Ik ga maar eens wat schuiven met de merries en Cookie in een stal met camera zetten
Gem
Geplaatst: 18-12-13 12:21
franka75 schreef:
laten we hopen dat er zo min mogelijk drama's gebeuren.
Marije weet wel wat ik bedoel (Vandaar de aanhalingstekens)
Zo zo dat schiet ineens hard op dan! Het waken gaat bijna beginnen Helaas kom ik nog niet op de mare stare..
MarijeR
Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-13 12:36
Gem schreef:
franka75 schreef:
laten we hopen dat er zo min mogelijk drama's gebeuren.
Marije weet wel wat ik bedoel (Vandaar de aanhalingstekens)
Jep, en Drama is zeker drachtig, daar was geen scan voor nodig. Veulen trapte nu al naar de DA Meer veulens trouwens, die van Isis en PG begonnen ook wild te bewegen toen de DA er was.
Dennis, het zou een stunt zijn als Cookie straks toch als laatste zou bevallen. Dan is het echt een fopmerrie
We hebben Amy ook gescand om te vergelijken en het veulentje van Amy was kleiner en had in verhouding ook meer ruimte om te bewegen dan het veulen van Cookie en ook kon je heel mooi de verschillende lagen in beeld zien (huid, vet, spier, baarmoeder en placenta).
Spannend zeg! En wat grappig van Cookie! Wat een bak! Dat je dat gewoon niet hebt kunnen zien (overigens natuurlijk goed mogelijk). Hopen dat ze binnenhoudt tot het nieuwe jaar. Heb je niet een kurk ofzo?
MarijeR
Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 18:20
Normaal worden hier alle merries nauwkeurig opgevolgd met scannen. Eerst schouwen en worden ze niet hengstig, wordt er gescand. Wordt een merrie wel hengstig, wordt er weer gedekt maar na de 2e dekcyclus gescand, opnieuw hengstig of niet. Ten eerste om te zien of ze niet vuil is en ook om bij een eventuele dracht toch duidelijk te kunnen zien hoe ver ze is. Verschil tussen 3 en 6 weken dracht is goed te zien. Cookie bleek te nauw om te scannen, verschillende dierenartsen hebben het geprobeerd maar ze konden niet ver genoeg komen. Uiteindelijk werd ze na de 3e dekcyclus niet meer hengstig dus daar maar van uit gegaan. Maar het gebeurt wel eens dat merries wel hengstig worden terwijl ze drachtig zijn.
En aan de buitenkant is ook weinig te zien. Als er geen veulen in had gezeten, had ik het ook geloofd hoor. Het is een heel klein merrietje, 1e veulentje en ze draagt heel hoog. En een berg haar erop, pas nu ik een deel heb geschoren bij haar buik, zie je een buikje Ze had ook heel goed gewoon vet kunnen zijn. Vandaar dat ik liet scannen, ik durfde nu haar voer niet aan te passen uit angst haar bevangen te voeren als er niets in zou zitten.
Ik verwacht wel dat ze tot januari wacht hoor, korter dan 300 dagen zie ik niet snel gebeuren Voorlopig ga ik uit dat ze ergens tussen begin januari en half april bevalt
Floresta
Geplaatst: 19-12-13 19:00
Zoals Cookie nu staat (op de camera) zie je ook wel goed een buikje