pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:23

Beauty haar paspoort was helemaal leeg. En ik heb ook geen nuttige info gekregen van de vorige eigenaar.

Dus het zal een verassing worden.

Donkerbruin, zwart of zelfs vos, maakt allemaal niet zoveel uit zolang het veulen maar gezond is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:48

eefj33 schreef:
Smokey black wordt niet grijs ;) De meeste smokey blacks zijn gewoon diepzwart, maar het kan zijn dat ze een koffiebruine gloed over zich heen hebben in hun zomervacht. Maar dit kan net zo goed een verkleuring van de zon zijn of een zwart paard die niet diepzwart is. Kijk maar eens naar friezen, de ene is diepzwart terwijl andere net bruin zijn in de zomer. Maar bij friezen komt smokey black absoluut niet voor.
Donkerbruin is een tint van bruin. Vaak zien deze paarden eruit als een zwarte, al dan niet met een vacht die heel donkerbruin is, en hebben ze een (lichtbruine) neus. Een echte zwarte heeft echt een zwarte neus. De enige manier om erachter te komen of je paard smokey black is, is om op kleur te testen of er een veulen uit te fokken met het cremegen uit een vader die het absoluut niet kan dragen (vos, bruin of getest zwart).

Het verschil zit hem in de genetica. Even heel kort door de bocht gezegd, alle paarden hebben als basiskleur zwart of vos. Zwart is dominant, dus als een paard 1 of 2 'zwart' genen heeft, is het paard zwart. Als het paard 2 vosgenen heeft, is het vos. Als het paard 1 zwartgen heeft, is het andere een vosgen. Meer variatie zit hier niet in. Wél zijn er weer andere genenparen die het zwart of vos weer aanpassen. Het agoutigen zorgt ervoor dat een zwart paard bruin wordt en toont niet op vos. En dan zijn er weer verschillende soorten agouti, waardoor de tinten bruin kunnen varieren van kastanje tot bijna zwart. In dat laatste geval heb je dan te maken met een donkerbruin paard.
Een ander genenpaar die de kleur kan aanpassen is het creme gen. Als het paard er hier 1 van draagt, wordt vos een palomino, bruin een valk en zwart een smokey black. Als het paard er 2 van draagt, wordt vos een cremello, bruin een perlino en zwart een smokey cream. Dan is het creme gen dus wel te zien op een zwart paard, ziet er hetzelfde uit als cremello/perlino, maar dan een wat grijzere tint.

Het is voor het eerst dat ik eindelijk een beetje begrijp hoe het kleurenspectrum bij paarden werkt! Heldere uitleg, erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:02

herous schreef:
Beauty haar paspoort was helemaal leeg. En ik heb ook geen nuttige info gekregen van de vorige eigenaar.

Dus het zal een verassing worden.

Donkerbruin, zwart of zelfs vos, maakt allemaal niet zoveel uit zolang het veulen maar gezond is.

Dat uiteraard :D Gezondheid staat boven alles!

gohya

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:11

Ik denk een heel donkerbruin knap veulen met alles erop en eraan.
En ik denk dit weekend de geboorte.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:24

Ts ik heb medelij met je. Zelfs ik kan niet meer wachten, kan je nagaan als je haar elke dag ziet :+

Ik zou toch wat vaker proberen die wortel voor de uitgang te houden.. Hoop echt dat het dit weekend komt! :):)
Neurotisch klik gedrag hier -O-

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:27

Nee houd een wortel met wat suikerklontjes voor de uintgang. Dat werk misschien wel. Enneh... Ik denk 4 oktober <<)

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:42

Stille meelezer hier!! Ben echt heel benieuwd naar het veulentje! En 4 oktober zou een leuke geboortjedatum zijn :p

Om even in de kleuren mee te gaan.Ik heb vorig jaar op school geleerd dat de basiskleuren zwart, vos en bruin zijn. En dat je daar dan verdunnings- en wijzegingsfactoren in.
Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:18

Ik,weet niet wie dat schoolboek heeft gemaakt, maar die mag toch echt even terug naar school.

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 17:30

Dat was ook het eerste wat ik dacht tiwi...
Zilver op zwart wordt een donkere vos met lichte manen? Uh, denk dat ik wat gemist heb in mn kleurgenetica...

Dubbel creme op zwart wordt zilversmokey? Denk dat je die krijgt als je 1x zilver en 1x creme hebt op zwart...

En laten we het dan maar niet hebben over de zilverbruine... Een palomino? Verre van... Als je er dan zonodig een andere kleur op wil plakken doe dan een zweetvos, komt tenminsten nog een beetje overeen...

Maar goed, ik heb mijn lerares fokkerij ook een lesje kleuren en kleurgenetica gegeven.

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:00

Lekker dan dat mijn boek helemaal niet klopt.. Het is dat ik nog in de paarden zit. Maar sommigen van mijn klasgenoten hebben niks met paarden dus gaan ze er vanuit dat het klopt. Hier ga ik het eens over hebben met mijn lerares!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 18:44

its_laraa schreef:
Lekker dan dat mijn boek helemaal niet klopt.. Het is dat ik nog in de paarden zit. Maar sommigen van mijn klasgenoten hebben niks met paarden dus gaan ze er vanuit dat het klopt. Hier ga ik het eens over hebben met mijn lerares!!

Zelfs de basis is fout. Want je hebt zwart of vos. Bruin is agouti op zwart. Jammer dat ze jullie dit leren

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:09

Jupp, heel jammer. En ook zonde want het is nergens voor nodig.

Zullen we nu weer terug gaan naar de merrie van TS?

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 19:22

Jaa zeker weten jammer en zeker nergens voor nodig...

Vind ik een goed idee!! :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:24

We worden ongeduldig!!

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 11:19

Helaas

Haar uier begint nu misschien toch te vullen want hij wordt 's avonds niet meer dunner
En ze maakt 's nachts echt een zootje van haar stal. Zou ze oefen weeën krijgen?

Deze morgend:
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:27

Zo, die staat op springen := Buikje begint wel echt in te dalen nu. Ik gok dat het niet lang meer gaat duren, maar zal je altijd net zien dat ze er nog twee weken mee wacht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 11:40

Ik zou toch verwachten dat de buik nog verder naar achteren gaat en de banden nog slapper worden...
En dat de tepels nog meer vullen..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:33

ze is er niet ver meer vandaan, als de uier rond als een bal is en als de uier een diep zwarte zijde glans heeft is het lichaam er klaar voor is mijn ervaring....maar het is altijd anders!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:36

Oehhh, zou het toch nog 4 oktober worden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 13:08

Wyb_ster schreef:
Oehhh, zou het toch nog 4 oktober worden?

jaaa het kan nog steeds. ;)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:09

Oeeh het wordt spannend!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 16:38

Ze heeft er zelf in ieder geval genoeg van gehad zo te zien, tijd dat ie er uit komt.. Hopen dat ie de uiers komende dagen groter worden, dan heb je het met een beetje mazzel voor volgende zondag :j

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 17:26

Spannend! Ben zo benieuwd! :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:12

4 oktober kan nog steeds! :+ Ze heeft al een echt hangbuikje, spannend.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 05:56

Geen 4 oktober dus?! Dan wachten tot de herfstvakantie, kan je dochter er meteen een week van genieten :)