Cacharel (v. Caretino ) Prok, Sport x Sezuan 24 mei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: Cacharel (v. Caretino ) Prok, Sport x Sezuan 24 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:19

Meehh!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:36

Suzanne F. - 2 juni - vos - merrie
Shari_becker- 3 juni - donkerbruin- hengst
Jolliej - 3 juni - zwart met kol - hengst
Trudy_dJ - 4 juni - donker bruin - hengst
Gabixcoen - 4 juni - donkerbruin - hengst
Saintelette - 4 juni - bruin - merrie
Iris82 - 5 juni - bruin - hengst
Loez - 5 juni - donkerbruin - hengst
GerenGer - 5 juni - donkerbruin - hengst
xSannee - 6 juni - bruin - merrie
Hamsnuf - 6 juni - bruin - hengst

Laurie - 7 juni - bruin - merrie
Apple - 8 juni - donkerbruin, kolletje, twee sokjes - merrie
Focussed - 8 juni - donkerbruin met witte sokken - merrie
Timo_040 - 13 juni - zwartbruin met kolletje en 3 witte voeten - hengst

Jeetje wat houdt die het spannend zeg.
En wat laat ze allang melk lopen! Dat deed die van mij helemaal niet. Alleen wat dopjes erop vlak voor de bevalling.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:38

Nog even en we kunnen allemaal weer opnieuw raden. :')

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 08:38

Ik zie het al aankomen dat Timo_040 het goed raad, of Cacharel houdt het veulen lekker op tot de 14e! :')

Ik hoop echt dat het vandaag komt, dat zou heel leuk zijn mijn vriendin is vandaag jarig en die houdt wel van veulentjes! <3

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:12

Bizar. Dat arme dier.
Zou wel even overleggen met de DA inmiddels, want al die melk-lekkage... dat gaat ten koste van de biest.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:16

Ah ze stelt je geduld wel op de proef.
Nu lekker de wei op en wie weet een veulen in het zonnetje.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:22

Dees schreef:
Bizar. Dat arme dier.
Zou wel even overleggen met de DA inmiddels, want al die melk-lekkage... dat gaat ten koste van de biest.

Elk topic weer word deze fabel de wereld ingeslingerd. De biest wordt pas aangemaakt wanneer de merrie daadwerkelijk bevalt, wat ze nu lekt bevat nog géén belangrijke stoffen voor het veulen gelukkig ;)

Ts ik lees al heel lang mee en open elke keer in spanning het topic, wat een fopmerrie heb je! Hopelijk laat ze je niet te lang meer wachten :(:)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:33

Nou zeg... :(:)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:43

Ik zag 2 nieuwe pagina's erbij en dacht....*\o/* maar helaaas....

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:45

Ach arme Cach :(:)
Zelf een paar dagen wat afwezig geweest, dus had gehoopt nu wel goed nieuws te kunnen lezen... Helaas.
Volgens de melktest zou het dan toch vandaag moeten komen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:58

Rubber_Duck schreef:
Dees schreef:
Bizar. Dat arme dier.

Elk topic weer word deze fabel de wereld ingeslingerd. De biest wordt pas aangemaakt wanneer de merrie daadwerkelijk bevalt, wat ze nu lekt bevat nog géén belangrijke stoffen voor het veulen gelukkig ;)

Ts ik lees al heel lang mee en open elke keer in spanning het topic, wat een fopmerrie heb je! Hopelijk laat ze je niet te lang meer wachten :(:)

Graag zou ik daar wetenschappelijke onderbouwing bij zien. Bij alle andere diersoorten kun je de gelekte melk (inclusief bij mensen ) opvangen om te gebruiken na de bevalling. Ik lees overal op websites van da's dat je wel opletten met teveel melkgift voor de geboorte en ik heb er zelfs laatst nog een gerenommeerde paardenarts over gebeld uit pure nieuwsgierigheid en die adviseerde bij veel melkgift altijd na x uur een bloedje te trekken.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:22

Tuurlijk kan je het gebruiken maar het is niet waar dat een veulen tekort komt.
Bij mensen werkt het ook niet zo. Genoeg vrouwen die al ruim voor de bevalling lekkende borsten hebben(Voor de 30 weken al) en die baby's komen niks tekort.
Op het moment van bevallen komt er een hormoon vrij wat er voor zorgt dat de melk rijker wordt. De natuur heeft dan heel handig gemaakt.

Ik vind het paniek zaaien om niks

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:34

Ik vind de stelling van Rubber_Duck (what's in the name, lekker volwassen) ook echt te stellig en onjuist.
Ik ben heel benieuwd naar de wetenschappelijke basis van de uitspraak.

Een te vroege melkgift tast weldegelijk de kwaliteit van biest aan.
Citaat:
De meeste merries gaan kort voor de geboorte van het veulen kegelen en geven wat melk af. Als de merrie al lang van te voren melk geeft gaan kostbare antistoffen verloren en moeten er maatregelen genomen worden.

Bron: http://paarden.dapbodegraven.nl/de-laat ... racht.html

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 11:38

Ik laat het veulentje ZowiZo bloed prikken in overleg met de dierenarts . Mijn dierenarts ziet nu nog geen problemen . Gewoon even afwachten als het veulen er is. En stel dat het iets te kort komt, desnoods bloedplasma .

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:41

Citaat:
Wanneer is een veulen een risico veulen
· naast de vliezen zit ook de nageboorte om het veulen heen
· de nageboorte komt direct na het veulen naar buiten
· het veulen wordt veel te vroeg geboren
· een voldragen tweelingdracht (te laag geboortegewicht)
· de geboorte verloopt zwaar of afwijkend (veulen vaak verkleurd door darmpek)
· de merrie verliest al langere tijd (> 12 uur) voor de geboorte melk

Bron: http://paardendierenarts.eu/data/docume ... veulen.pdf

Rockey, het is zeer wijs om na de bevalling te toetsen of het veulen genoeg antistoffen heeft.
Zou zelf zeker in dit geval de veulenenting niet overslaan.

En nog een link, speciaal voor Rubber_Duck, opdat ze de ernst van voortijdige melklekkage wellicht onder ogen wil zien :D
http://www.verberneboek.nl/paarden/veul ... kingen.php

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 11:54

Precies. Dierenarts is kundig genoeg om het veulen te controleren.

Eerst moet het er maar eens uit ;)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:58

Hoe ging dat met Double ? Ging ze toen ook over de tijd in het modelletje skippybal ? :D
Wat die melkgift betreft, heb hier bij de buuf ook een merrie geweten die altijd over ging en 2 weken melk liet lopen...altijd kerngezonde babies op de wereld gezet. Verder heb ik niet zo heel veel verstand van fokken....

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:04

Nou met dob was het echt een ander verhaal. ZowiZo was ze wat jonger en in het geheel smaller. Maar daar kreeg ze in de ochtend melk en op de dag zelf was het rond 5 uur geboren.

Toen heb ik haar ook tot de laatste dag gelogeerd, kan ik me nu niet inbeelden :')

Ik ga einde van de middag weer naar stal dan zal ik een update geven!

En wat betreft het melk. Ik vertrouw blindelings op mijn dierenarts en merrie en veulen worden ZowiZo gecontroleerd straks , dus dat zal allemaal wel goed komen :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:07

Zo is het. Niet ieder horror verhaal hoeft uit te komen natuurlijk.
Het is gewoon wel van belang dat je hier aandacht voor hebt. En dat heb je gelukkig wel.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:19

Dees schreef:
Ik vind de stelling van Rubber_Duck (what's in the name, lekker volwassen) ook echt te stellig en onjuist.
Ik ben heel benieuwd naar de wetenschappelijke basis van de uitspraak.

Een te vroege melkgift tast weldegelijk de kwaliteit van biest aan.
Citaat:
De meeste merries gaan kort voor de geboorte van het veulen kegelen en geven wat melk af. Als de merrie al lang van te voren melk geeft gaan kostbare antistoffen verloren en moeten er maatregelen genomen worden.

Bron: http://paarden.dapbodegraven.nl/de-laat ... racht.html

Nee dat is lekker volwassen, kraak me dan af via pb.

Goed, fout van mij en lees inderdaad nu een stuk over biest. De kwaliteit word wel degelijk minder maar ik vind het altijd zo bijzonder dat daar de DA bijgehaald moet worden. Die kan er ook niks aan doen, veulen komt wanneer het klaar is.
Gelukkig is TS kalm en weet ze prima wat ze doet, maar 9 van de 10 keer word er met het zinnetje 'biest verliezen' onnodige paniek gezaaid.

TS ik wens je alle succes met de naderende bevalling, zal me berder afzijdig houden in dit topic. Ven benieuwd wat je merrie er van maakt! ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:20

Haha ze wacht gewoon tot morgen zodat mijn voorspelling uitkomt :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:23

rockey schreef:
Nou met dob was het echt een ander verhaal. ZowiZo was ze wat jonger en in het geheel smaller. Maar daar kreeg ze in de ochtend melk en op de dag zelf was het rond 5 uur geboren.

Toen heb ik haar ook tot de laatste dag gelogeerd, kan ik me nu niet inbeelden :')

Denk dat nu dus de laatste spikkeltjes van het merrieveulentje afgewerkt worden :D :+ Zou toch wat zijn...of een vos merrietje met 4 hoge witte benen :wow:
In elk geval gok ik op een merrie dus...wanneer?...dat laten we maar aan Cacharel over zeker ? :')

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:26

rockey schreef:

Ik ga einde van de middag weer naar stal dan zal ik een update geven!

En wat betreft het melk. Ik vertrouw blindelings op mijn dierenarts en merrie en veulen worden ZowiZo gecontroleerd straks , dus dat zal allemaal wel goed komen :)

Zo zie je maar hoe verschillend iedere dracht eigenlijk is. Erg lang zal het sowieso niet meer duren :D al is iedere dag langer nu enorm spannend natuurlijk :D

Even een gek vraagje, mag ik misschien vragen waarom je ZowiZo zo schrijft? :+ heb het idee dat je autocorrect aan staat oid :+

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:28

@RD: het veulen komt wanneer het komt en het zal ook heus gezond ter wereld komen. Daar is het lekken van melk geen risico voor. Maar zodra het veulen ter wereld is, zal het via de melk antistoffen moeten krijgen want anders kan het (ernstig) ziek worden. En dan is het ineens wel een probleem als de merrie van te voren al te veel melk met antistoffen verloren heeft.
De DA moet dan komen om het gebrek aan antistoffen in de melk te compenseren, door middel van die veulenprik. En het is belangrijk dat dit gebeurt vóór het veulen ziekteverschijnselen krijgt want anders ben je te laat.

Het siert je dat je in staat bent van inzicht te wijzigen, zeker nadat je in meerdere topics toch wel vrij stellig bent geweest over je aantoonbaar onjuiste veronderstelling. Kan gebeuren. No hard feelings :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-06-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:29

Hahaha ja sorry dat maakt mijn telefoon er telkens van en dan ben ik te lam om het te veranderen haha