Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Bizar. Dat arme dier.
Zou wel even overleggen met de DA inmiddels, want al die melk-lekkage... dat gaat ten koste van de biest.
Rubber_Duck schreef:Dees schreef:Bizar. Dat arme dier.
Zou wel even overleggen met de DA inmiddels, want al die melk-lekkage... dat gaat ten koste van de biest.
Elk topic weer word deze fabel de wereld ingeslingerd. De biest wordt pas aangemaakt wanneer de merrie daadwerkelijk bevalt, wat ze nu lekt bevat nog géén belangrijke stoffen voor het veulen gelukkig
Ts ik lees al heel lang mee en open elke keer in spanning het topic, wat een fopmerrie heb je! Hopelijk laat ze je niet te lang meer wachten
Citaat:De meeste merries gaan kort voor de geboorte van het veulen kegelen en geven wat melk af. Als de merrie al lang van te voren melk geeft gaan kostbare antistoffen verloren en moeten er maatregelen genomen worden.
Citaat:Wanneer is een veulen een risico veulen
· naast de vliezen zit ook de nageboorte om het veulen heen
· de nageboorte komt direct na het veulen naar buiten
· het veulen wordt veel te vroeg geboren
· een voldragen tweelingdracht (te laag geboortegewicht)
· de geboorte verloopt zwaar of afwijkend (veulen vaak verkleurd door darmpek)
· de merrie verliest al langere tijd (> 12 uur) voor de geboorte melk
Dees schreef:Ik vind de stelling van Rubber_Duck (what's in the name, lekker volwassen) ook echt te stellig en onjuist.
Ik ben heel benieuwd naar de wetenschappelijke basis van de uitspraak.
Een te vroege melkgift tast weldegelijk de kwaliteit van biest aan.Citaat:De meeste merries gaan kort voor de geboorte van het veulen kegelen en geven wat melk af. Als de merrie al lang van te voren melk geeft gaan kostbare antistoffen verloren en moeten er maatregelen genomen worden.
Bron: http://paarden.dapbodegraven.nl/de-laat ... racht.html
rockey schreef:Nou met dob was het echt een ander verhaal. ZowiZo was ze wat jonger en in het geheel smaller. Maar daar kreeg ze in de ochtend melk en op de dag zelf was het rond 5 uur geboren.
Toen heb ik haar ook tot de laatste dag gelogeerd, kan ik me nu niet inbeelden
rockey schreef:Nou met dob was het echt een ander verhaal. ZowiZo was ze wat jonger en in het geheel smaller. Maar daar kreeg ze in de ochtend melk en op de dag zelf was het rond 5 uur geboren.
Toen heb ik haar ook tot de laatste dag gelogeerd, kan ik me nu niet inbeelden![]()
Ik ga einde van de middag weer naar stal dan zal ik een update geven!
En wat betreft het melk. Ik vertrouw blindelings op mijn dierenarts en merrie en veulen worden ZowiZo gecontroleerd straks , dus dat zal allemaal wel goed komen