pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:36

Ik gok dat de kleur van het veulen zwart word :)

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:37

Bambi1995 schreef:
Ik gok dat de kleur van het veulen zwart word :)

Roep dat niet te hard. Er kan zomaar een vos uitrollen :=

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:53

ik zou donkerbruin zeggen :')

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:58

Zo had mijn vriendin een panter appaloosa merrie die drachtig was een bonte hengst. Komt een heel apart beestje uit zou je denken. Het was een donkerbruin veulen zonder ook maar enig wit :Y)
Helaas heeft de merrie een miskraam gehad en is uiteindelijk het veulen doodgeboren, maar das een ander verhaal

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 18:03

Inmiddels is mijn meelees gedrag veranderd van ''één keer per dag topic checken'' naar ''obsessief de pagina vernieuwen om de 5 minuten in de hoop op nieuws'' 8)7

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:02

ik doe precies het zelfde haha, iedere keer oehh nieuwe berichten, he k*t nog steeds geen veulen haha. Ik las al dat mensen het idee hadden om er een wortel voor te hangen, heb je al een suikerklontje geprobeerd? Wie weet haha

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:11

Ik heb precies hetzelfde

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:13

drawerlover schreef:

Als de merrie zwart is dan is bruin uitgesloten.

Als het veulen bruin is dan weet je direct dat de merrie ook zeer donkerbruin is.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:19

Ik lees al sinds begin mee en vond het tijd om te reageren :)
Aller eerst, leuk paardje dje Fries x haflinger, toevallig heb ik er 1 die we gaan kopen ( een zwarte)

Herous,
Prachtige pony heb je! Ben erg benieuwd naar het veulen
Ik zou helemaal gek worden van het wachten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:25

Misschien komt er wel een eenhoorn uit, en daarom duurt het zo lang. Je merrie is nog bezig met het afwerken van de hoorn :+

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:33

Dan is ze helemaal niet gedekt door die fries maar kwam er s'nachts gewoon even een eenhoorn op bezoek /3 _O-

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:39

Goh je zal raar staan kijken dan :') :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:47

Ik las eekhoorn :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:00

Of een schattig muildiertje :+

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 23:06

Sizzle schreef:
Ik las eekhoorn :+

ik moest naar boven scrollen las ook eekhoorn :')
pas toen ik jou reactie zag snapte ik dat ik het verkeerd gelezen had _/-\o_

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 06:14

Sizzle schreef:
drawerlover schreef:

Als de merrie zwart is dan is bruin uitgesloten.

Als het veulen bruin is dan weet je direct dat de merrie ook zeer donkerbruin is.

Ik vind de merrie nogal niet zwart maar meer donkerbruin :j
Daarom zeg ik dat :j
Mijn vriendin heeft die kleur haar ook :')

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:40

Wel, in eerste instantie ziet onze pony er zwart uit. Maar onze veearts heeft bij het opschrijven van haar signalement genoteerd dat ze donkerbruin is.

Ik ging ervan uit dat het veulen zowiezo zwart ging zijn maar het kan dus toch nog iets anders worden dan?

Nu wordt het wachten nog spannender..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:45

Er is een hele kleine kans dat het veulen vos wordt. Weet je welke kleur de ouders van Beauty zijn? Want het zou me niets verbazen als ze smokey black is, mits het creme gen natuurlijk wel voorkomt in haar stamboom. Het creme gen toont enkel op vos (palomino) en bruin (valk) en bij een zwarte die het gen draagt zie je het dus niet (smokey black). Wel kan een smokey black wat bruinig tonen zoals Beauty, maar die tint kan nog door veel meer factoren komen. Maar in dat geval kan een vosje palomino worden, zwart wordt gewoon weer smokey black en als Beauty toch donkerbruin blijkt te zijn, kan er een valk uit komen.

Maar ik verwacht wel dat hier een zwart veulen uit komt. Bij een donkerbruin paard is de neus meestal wat lichter. Daarom lijkt het mij waarschijnlijker dat ze smokey black is dan donkerbruin, maar ik denk eigenlijk dat ze gewoon zwart is. Als zowel Beauty als de fries een vosgen dragen (zie je niet bij een zwart paard), is er 25% kans op een vos. Maar aangezien er bijna geen friezen zijn die een vosgen dragen kan je er vrijwel helemaal vanuit gaan dat paps een zwart-gen doorgeeft, en zwart is dominant over vos dus dan wordt het veulen zwart.

Snap je het nog? :D

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 11:31

Van Beauty heb ik totaal geen achtergrond. Geen idee welke kleur haar ouders hebben.

Wel leuk die uitleg over kleuren. Ben nu des te meer benieuwd.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:32

heb je geen namen of iets staan in een paspoortje ofzo ? misschien dat je daarop kan zoeken ?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:43

Wat is dan het verschil tussen smokey black en heel donkerbruin?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:45

Jolien87 schreef:

Smokey black word toch grijzer in de zomer, en donkerder in de winter?
Zit echt een donkerdere gloed overheen. Donker bruin valt meer een bruine gloed over in de zomer. (don't shoot me if i'm wrong!)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:47

LoveUggs schreef:
Jolien87 schreef:

Zit echt een donkerdere gloed overheen. Donker bruin valt meer een bruine gloed over in de zomer. (don't shoot me if i'm wrong!)

Dan zou mijn paard ook smokey black zijn, maar volgens mij is ze toch echt "gewoon" donkerbruin

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:57

Smokey is hetzelfde als valk/palominio. Het paard heeft dan een verduningsgen.

Maar zou uit gaan van zwart/bruin of heel, heel, heel misschien vos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:52

LoveUggs schreef:
Jolien87 schreef:

Smokey black wordt niet grijs ;) De meeste smokey blacks zijn gewoon diepzwart, maar het kan zijn dat ze een koffiebruine gloed over zich heen hebben in hun zomervacht. Maar dit kan net zo goed een verkleuring van de zon zijn of een zwart paard die niet diepzwart is. Kijk maar eens naar friezen, de ene is diepzwart terwijl andere net bruin zijn in de zomer. Maar bij friezen komt smokey black absoluut niet voor.
Donkerbruin is een tint van bruin. Vaak zien deze paarden eruit als een zwarte, al dan niet met een vacht die heel donkerbruin is, en hebben ze een (lichtbruine) neus. Een echte zwarte heeft echt een zwarte neus. De enige manier om erachter te komen of je paard smokey black is, is om op kleur te testen of er een veulen uit te fokken met het cremegen uit een vader die het absoluut niet kan dragen (vos, bruin of getest zwart).

Het verschil zit hem in de genetica. Even heel kort door de bocht gezegd, alle paarden hebben als basiskleur zwart of vos. Zwart is dominant, dus als een paard 1 of 2 'zwart' genen heeft, is het paard zwart. Als het paard 2 vosgenen heeft, is het vos. Als het paard 1 zwartgen heeft, is het andere een vosgen. Meer variatie zit hier niet in. Wél zijn er weer andere genenparen die het zwart of vos weer aanpassen. Het agoutigen zorgt ervoor dat een zwart paard bruin wordt en toont niet op vos. En dan zijn er weer verschillende soorten agouti, waardoor de tinten bruin kunnen varieren van kastanje tot bijna zwart. In dat laatste geval heb je dan te maken met een donkerbruin paard.
Een ander genenpaar die de kleur kan aanpassen is het creme gen. Als het paard er hier 1 van draagt, wordt vos een palomino, bruin een valk en zwart een smokey black. Als het paard er 2 van draagt, wordt vos een cremello, bruin een perlino en zwart een smokey cream. Dan is het creme gen dus wel te zien op een zwart paard, ziet er hetzelfde uit als cremello/perlino, maar dan een wat grijzere tint.