Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:10

Jaa begrijpelijk! Lijkt me aan ene kant ook wel best lastig, doe je dat vaker? Paard leasen?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 23:17

Ik heb ooit zelf wel eens een merrie geleast om een veulen te fokken, maar dit was de eerste keer dat ik één van mijn eigen merries verleast heb. Ik moet zeggen, dat ik het zelf eigenlijk als heel prettig ervaar, maar dat ligt natuurlijk ook aan de leaser. Als je iemand hebt waarmee het prettig zaken doen is, is dat natuurlijk veel fijner dan met iemand die moeilijk doet.
Maar in deze situatie heb ik wel de lusten van het veulen, de dracht, de geboorte, de eerste maanden met het veulen, maar niet de lasten, als in de kosten en ik hoef het veulen ook niet zelf te verkopen, dus ook die eventuele stress is er niet.
Enige nadeel is, dat als het een mooie merrie wordt, ik niet de keuze heb haar te houden. Maar ik heb zelf natuurlijk al een prachtige merrie van Mausi staan, dus haar opvolging is er al.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:04

Dikke felicitatie dat amire zo'n goed thuis heeft gekregen!

Fijn ook dat het na omstandigheden ook best goed met jou gaat.

O nog even en er darteld hopelijk een gezond veulen en mama merrie door je wei.
Spannend altijd.
Veel succes ook je prachtpaard natuurlijk.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 09:55

Mausi vandaag op 317 dagen, en ze krijgt inmiddels weer meer haast.

Afbeelding

Afbeelding

Aziza is inmiddels hengstig en zal morgen geïnsemineerd worden, nu maar duimen dat ze in 1x drachtig is :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:09

Ooh spannend!

Aziza weer met Lahab?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 16:17

Ja, Aziza weer met Lahab, driemaal is scheepsrecht zullen we hopen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 10:59

Mausi vandaag op 319 dagen en heel veel meer gaat ze er niet van maken denk ik.
We hebben een bijna vol uier, alleen de spenen moeten nog wat voller. En we hebben een mini harsje, die fase heeft ze vorig jaar overgeslagen. Ik vind haar uier wel lijken op vorig jaar 's ochtends op dag 315 en toen is ze die nacht bevallen. Dus ben benieuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Foto was eigenlijk mislukt, maar zie links een mini-harsje.
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:14

Ohh spannend!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:31

Oh inderdaad spannend hoor :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 11:57

Zo spannend! Ik hoop stiekem toch op een blijvend vos met veel witmaar dat vind jij vreselijk :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 13:35

En ik niet alleen Katja :P De fokker vind dat ook vreselijk, maar ja dan had hij een andere hengst moeten kiezen ;) En, een goed paard heeft geen kleur zullen we maar zeggen. :D

Ik vermoed wel dat Mausi vannacht gaat, uier is alweer voller dan vanochtend, spenen vullen nu ook.

Afbeelding

Ik kwam nog een onderzoek tegen op internet over hoe een merrie of hengstveulen te fokken. De dames hebben het hier dus gewoon te goed, vandaar al die hengstveulens :+

http://www.horsetalk.co.nz/2012/03/22/s ... r-a-filly/

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:36

Haha oke dan duim ik wel voor een witte merrie.

Ik ga het artikel even lezen :+

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 13:45

Spannend Mausi :D

Nou ja dan moet je zorgen dat je dames het minder krijgen :P

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 21:41

Mausi staat inmiddels op stal, alleen Aziza loopt zich buiten nogal te stressen omdat er 2 leden van de kudde 'weg' zijn. Mausi en Aleeyah zijn gelukkig vrij rustig op stal.

Ik heb nog geen druppende melk gezien, maar ze heeft wel wat melksporen op haar benen. En als je een klein drupje uit haar uier knijpt is dat echt wit, dus ik houd haar goed in de gaten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 21:41

Spannend!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:14

oh spannend , duimen voor een mooi gezond veulen :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 00:29

Succes vannacht ;)

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 03:29

Succes! Dat alles goed mag verlopen en Mausi wederom een prachtig kind op de wereld zet! :j

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 05:09

Mausi is om 2.30 uur bevallen van een werkelijk schitterend hengstveulen!
Weinig wit, vooral voor wat ik verwacht had, en hij wordt schimmel.

Het was een drama bevalling, maar gelukkig uiteindelijk, met behulp van mij, Mark en mijn nieuwe topdierenarts alles toch gezond en wel.
Om 2 uur ging ze liggen, gewoon rechtop, maar ik ben toch even gaan kijken. Direct hoorde ik het vruchtwater al lopen. Direct even opgevoeld, en het veulen vouwde eigenlijk net de benen uit. In eerste instantie voelde het alsof het goed draaide en lag, maar na 2x persen kwam het eerste been er ondersteboven uit. Nog eens gevoeld, en ja hoor, het veulen lag inderdaad helemaal op zijn rug. Snel de DA gebeld, en Mark was al onderweg vanaf het moment dat ze ging liggen.
Mausi omhoog gehaald, en gaan lopen, zodra Mark er was het touw overgegeven en gaan voelen. Helaas lag het veulen nog steeds op zijn rug en zakte ook niet terug, het beentje bleef eruit steken. Ondertussen ging ze liggen, dus met heel wat overredingskracht, lees een schop onder haar kont (oh, wat voel je je dan vreselijk :( ) haar uiteindelijk weer in de benen gekregen en blijven lopen. Onder het lopen heb ik het veulen terug geduwd, wat niet direct lukte, maar gelukkig uiteindelijk wel. Een minuut later nogmaals gevoeld, maar hij wilde maar niet draaien.
Weer ging Mausi liggen, en weer kostte het de nodige moeite haar op te laten staan. Gelukkig kregen we haar weer overeind en was de DA er inmiddels ook.
Snel het touw overgenomen van Mark, en de DA heeft direct opgevoeld, ook zij kreeg het veulen zo niet gedraaid, en gaf aan weer te gaan lopen. Ondertussen probeerde ze het veulen te blijven draaien, maar dit wou niet. Na een paar rondjes lopen gooide Mausi zich tegen de grond, en wilde niet meer overeind, dit was toch wel even een flink schrikmoment! Gelukkig draaide op dat moment het veulen ineens, en kwamen de beentjes+neusje eindelijk goed om naar buiten. Mausi was inmiddels doodop, dus even flink mee geholpen omdat ze zelf niet zoveel kracht meer had.

De kleine begon direct heel pittig, hij begon al te spartelen toen hij er nog maar amper voor de helft uit was. Oh, wat was ik blij en opgelucht, en Mark en de DA met mij! En nog een mooie verrassing, de kleine had maar amper wit :D
Mams was helemaal uitgeput, en is wel een tijdje blijven liggen, maar toen haar kind ver genoeg bij haar vandaan gesparteld was ging ze toch staan. Toen de kleine uiteindelijk ook stevig stond hebben we moeder en kind weer binnen gezet.

Alleen met drinken is hij nogal dom, dus ik heb hem na een goed uur, toen hij eigenlijk wilde gaan slapen, met de fles 350ml melk gegeven. Ook de eerste mest is hij al kwijt, zo'n 20-25 cm al denk ik, dus dat gaat super. En als ik zo op de camera kijk heb ik het idee dat hij nu ook zelf het uier gevonden heeft, dus ik ga zo ff snel naar huis douchen.

Een hele overbelichte foto van net na de bevalling :D
Afbeelding

En een wat duidelijkere van de kleine man.
Afbeelding

Morgen als ze buiten mogen zal ik betere foto's maken.

Ik weet dat de fokker liever een merrietje had gehad, maar dit hengstje is zo gaaf, dat ik er vanuit ga dat hij er toch wel erg blij mee is!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:23

Gefeliciteerd, wat een drama! Gelukkig is het goed afgelopen en had je hulp.ik kan me voorstellen dat je hart breekt als je haar overeind moet schoppen. Gelukkig was je erbij.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:33

Gefeliciteerd!! Fijn dat het na het moeilijke begin goed is gekomen.

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:39

Jeetje wat een verhaal en wat hebben jullie goed en snel gehandeld! Nu lekker uitrusten en genieten van een prachtig mannetje!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 09:03

*\o/* *\o/* *\o/* gefeliciteerd *\o/* *\o/* *\o/*

wat een mooi manneke, en wat een nare bevalling zo, gelukkig hebben jullie het voor elkaar gekregen :j

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:00

Gefeliciteerd! *\o/*

Gelukkig wist je wat je moest doen en is alles goed afgelopen ;)

Alweer een hengstveulen bij de arabiertjes! :')

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 10:03

Gefeliciteerd! Jeetje wat een heftige bevalling.. Gelukkig is alles goed gekomen!