pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:24

Ik vind het veulen nog teveel in de breedte zitten, voor de bevalling moet het veulen nog een stuk naar beneden zakken, de flanken gaan dan invallen en de buik kont dichter bij de grond.
Dit gebeurt doorgaans enkele dagen voor de bevalling, daarna kan je ook geregeld vals alarm krijgen, merrie gaan dan liggen puffen en steunen maar blijft daarbij rechtop liggen. Zodra ze langere tijd plat ligt dan is het meestal meenes.
Dat vals alarm zijn oefen weeën, het veulen oefent dan de draai die hij in het geboortekanaal moet maken, dat is wat pijnlijk voor de merrie.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:54

tiwi1969 schreef:
Ik vind het veulen nog teveel in de breedte zitten, voor de bevalling moet het veulen nog een stuk naar beneden zakken, de flanken gaan dan invallen en de buik kont dichter bij de grond.
Dit gebeurt doorgaans enkele dagen voor de bevalling, daarna kan je ook geregeld vals alarm krijgen, merrie gaan dan liggen puffen en steunen maar blijft daarbij rechtop liggen. Zodra ze langere tijd plat ligt dan is het meestal meenes.
Dat vals alarm zijn oefen weeën, het veulen oefent dan de draai die hij in het geboortekanaal moet maken, dat is wat pijnlijk voor de merrie.

Vals alarm verschilt ook weer per merrie. Die van ons heeft 3 weken lang een birth alarm om gehad. Ding is 1 keer afgegaan en toen was het ook echt zo ver.. Dus dat een merrie 'oefen' weeën krijgt verschilt dus per paard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:03

Niet de aanwezigheid van de zogenaamde oefen weeën verschilt hoor.
Die hebben ze allemaal
Wel de reactie op die oefen weeën verschilt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:57

Waarom huur je geen halster alarm? Kan bijvoorbeeld bij de EJ. Die zijn echt heel erg goed en makkelijk in gebruik. Ik wist vorig jaar exact wanneer mijn merrie ging dus dacht dit jaar is niet nodig. Heb dus mooi twee weken gewaakt. Was er zo beu van (ik sliep halve nachten in de tent en dan als het licht werd en ze was nog rustig ging ik naar mn bed in huis) dat ik zei als mn vakantie voorbij is dan gaat er hoe dan ook een alarm om. 4 dagen daarvoor beviel ze :Y) Vrienden die fokken al vele jaren (ruim 10 jaar en altijd 5 - 10 veulens) en hebben de paarden niet bij huis. Zij doen het halsteralarm altijd om en het is pas een keer gebeurd in al die jaren dat ze 's ochtends verrast zijn. (waarschijnlijke staande bevalling van een erg bang paard die ze net hadden). Voor de rest altijd netjes "gebeld" waarna ze erheen konden rijden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 05:59

Met vals alarm bedoel ik niet het wel of niet afgaan van het birthalarm, maar hoe je zelf je merrie aantreft tijdens de oefen weeën. Op camera of bij controle.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 06:53

Aangezien wij niet van plan zijn om in de toekomst zelf nog veulens te fokken is het niet zinvol om een alarm aan te schaffen. We kunnen er wel ééntje huren maar de huurprijs is 40€ per week.
Dit had me dus al 200€ gekost aangezien we al een maand aan het waken zijn.
Dus zolang ik niet meer duidelijke veranderingen zie, doe ik gewoon verder zoals nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 06:56

herous schreef:
Aangezien wij niet van plan zijn om in de toekomst zelf nog veulens te fokken is het niet zinvol om een alarm aan te schaffen. We kunnen er wel ééntje huren maar de huurprijs is 40€ per week.
Dit had me dus al 200€ gekost aangezien we al een maand aan het waken zijn.
Dus zolang ik niet meer duidelijke veranderingen zie, doe ik gewoon verder zoals nu.

Dat vind ik een heel verstandig plan herous. Dat geld kan je straks beter besteden.....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:00

Hoi ts, ik lees al vanaf het begin mee.

De meeste fokkers hebben inmiddels alle veulens wel "gevangen", is er niet een in de buurt met een geboorte alarm die je mag gebruiken (in ruil voor een appeltaart of zo :9 )

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:17

Het beste kun je zelf gaan kijken ik heb ooit een alarm gehad dat 20x per macht af ging ook geen pretje dus.
Ging zelf 3x per nacht kijken op het eind, deed wel de melktest.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:33

hoor ook wel vaker in topics dat die alarmen afgaan terwijl er niks is :) raak je in paniek voor niks zeg maar. Zou gewoon af en toe zelf gaan kijken.

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:38

Oh wat spannend! Ik ben een nieuwe volger, ik had gehoopt op een veulen foto aan het eind maar helaas, het is dus nog steeds afwachten. Lijkt me wel erg lastig hoor, je hebt nu eigenlijk bijna geen indicatie van wanneer het veulen gaat komen.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:57

Zo'n alarm kun je afstellen op je merrie hoor.
Bij mijn merrie slechts 8x afgegaan in 3,5 week voor de bevalling

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:01

4 nieuwe pagina's als een malle doorgelezen maar nog geen veulen -O- :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:26

*hangt een wortel voor de uitgang*
Kom eens, we wachten al zo lang :P

RoosRozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:48

WingsToFly schreef:
Oh wat spannend! Ik ben een nieuwe volger, ik had gehoopt op een veulen foto aan het eind maar helaas, het is dus nog steeds afwachten. Lijkt me wel erg lastig hoor, je hebt nu eigenlijk bijna geen indicatie van wanneer het veulen gaat komen.

Hahah same here! kwam dit topic tegen en heb idd als een gek de boel doorgelezen!
spannend, TS!
Heel veel succes, en vergeet er niet een beetje van te genieten! :o

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:05

#Kruip even onder de meeleessteen weg#

Het wordt nu toch wel erg spannend, kijk elke ochtend, of er al een klein frummeltje geboren is. Maar helaas vindt de kleine spruit nog erg fijn in mama's buik.

Trouwens Friezen kruisingen kunnen erg knap uitvallen. Heb zelf een Haflinger x Fries kruising, prachtig beest al zeg ik het zelf, hihihi.

Afbeelding
Afbeelding

# en ik kruip weer onder mijn meeleessteen#

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:07

Je hebt verschillende soorten alarmen, de halsteralarmen zijn een stuk betrouwbaarder dan die singels.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:56

Leuk paardje zeg, die hier boven!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:54

Ik kijk ook al een aantal weken elke ochtend of er een veulie is, maar helaas -O-
Hier ook een friese kruising, hij komt uit een friese moeder van een fries X gelderse hengst. Voor foto's zie profiel.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 10:16

Inderdaad, nog een beetje geduld. Het gaat nu toch niet lang meer duren denk ik hoor, haar uier is nog niet aan het vullen maar begint wel uit te zakken. Eerst moest ik echt gaan kijken onder haar buik om iets te zien en nu zie je de uier al vanop afstand zo hangen tussen haar benen.
Lange tijd was ook slechts één kant langs haar start blubbering maar deze ochtend voelde ik echt dat de ander kant ook blubberig begint te worden.
Haar vulva verandert ook, begint onderaan een beetje dikker te worden en begint ook een beetje open te staan.

Leuke kruisingen zie ik hier, spannend hé, zo niet weten wat eruit gaat komen...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:22

Ik denk dat ik misschien toch nog gelijk krijg met me eerste week oktober ;) hopelijk komt t snel ! al dat wachten haha, ben echt benieuwd wat eruit komt ! En ook heel leuk voor jullie, ik denk dat het niet lang meer gaat duren !

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:55

Ik ben ondertussen ook heel nieuwsgierig geworden naar dit veulentje!
Het lijkt erop dat het nu toch wel op het einde begint te lopen. Hopelijk heb je binnenkort een verrassing ernaast staan :D

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:08

Oeehh spannend!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:04

Bloemmeke schreef:
Anne_GTI schreef:
Vannacht gaat het gebeuren ;)

Heb jij dat in je glazen bol gezien :D :D

De wens is de vader van de gedachte.

Ik ken dat uit eigen ervaring.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:06

Duidelijke veranderingen dus!
Succes met de laatste spannende loodjes.