Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:27

Waarom zou je hem dat gewone halster om laten houden? Zou ik persoonlijk niet doen. Vaak is het om en afdoen het engste voor ze, eenmaal aan is er niks meer aan de hand. Ik zou dus als eerste nu hem vooral veel aaien met het halster over zijn hele lichaam.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 20:42

Iemand had mij dat aangeraden, maar het is inderdaad dat hij als het eenmaal om is het wel goed vind, het om en af doen vind hij erg spannend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:00

Ik zou hem inderdaad ook omlaten voor de gewenning.. :j Als hij eenmaal aan het gevoel is gewend dat er iets om zijn hoofd zit kan je dan nog oefenen met om en af doen.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:10

Ben al een tijdje stille meelezer, maar heb misschien een nuttige tip :)
Bij mijn jaarling kregen we het halster ook niet om, we hebben toen eerst het halster om haar nek gehangen dat ze al gewend was daaraan, daarna heb ik het kopstuk al over der hals gehangen, en dan met mijn andere hand het neusstuk omgedaan, daarna vast maken. Hierdoor gin niet in het begin het 'enge' kopstuk ineens omhoog.
Als je het niet snapt met deze (moeilijke) uitleg heb ik nog wel een filmpje :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:20

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het halster van Dany ook om hou hoor :j Ik krijg haar anders noooit meer te pakken in die grote wei. Ze loopt dan ook al braaf mee aan het halstertouw. :j

Macho is echt goed gelukt! :)) Zal mini dit jaar weer gedekt worden door Pjotr of Nimroos? (Dacht ik ergens te lezen, of was dat nou een andere merrie van iemand anders? :') )

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 08:35

Bedankt voor de tip, had hem al wel zo over zijn hoofd gedaan dat ie om zijn nek zat, maar niet echt op de goede manier aangezien hij van schrik kei hard weg racete en flink ging bokken. Ga er vandaag gewoon weer rustig mee aan de slag. Het scheelt wel dat Macho al goed naar mij toe komt.

Ja hij is zeker goed gelukt. Mini blijft dit jaar leeg, denk volgend jaar ook nog maar ik ga haar in de toekomst zeker nog een keer naar Pjotr (of Nimroos) brengen. Volgend jaar word Vlekkie gedekt door eem Amerikaanse mini, super gaaf silver bay bont hengstje. Daarna is Mini weer aan de beurt. Ik wil wel heel graag wat meer gaan fokken, beetje eigen hobby matige fokkerijtje beginnen, maar dat moet nog even wachten tot ik of mijn eigen wei heb of er 1 voor een vast bedrag kan huren (en niet per pony hoef te betalen)

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:56

Wat een leuke foto's komen er allemaal voorbij, echt leuke veulentjes zijn er weer bij gekomen <3

Vandaag is mijn Macho 2 maanden oud, wat gaat de tijd toch snel.
Een paar dagen geleden kwam ik na een fikse regenbui op de wei, de ponys natuurlijk helemaal doorweekt want waarop onder het afdak gaan staan haha maar goed, toen viel me ineens iets op.

Afbeelding

Is dit nou een aalstreep? Ik kan het alleen zien als hij nat is dus een beetje verwarrend, wat denken jullie, zou hij dan toch wildkleur zijn? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:28

Ik vind het er zo meer als countershading uitzien, maar wie weet dat er onder zijn veulenvachtje toch een aalstreep vandaan komt :) Heeft hij strepen op zn benen/bij zn schoft?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:30

Voor zover ik heb gezien niet, dacht ook al aan countershading, we gaan het zien als ie helemaal verhaart is, duurt wel vrij lang bij hem moet ik zeggen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:38

Ben benieuwd of hij toch nog wildkleur blijkt te zijn!!

Voor de keuring ga je hem toch scheren toch :D, dan zal het wel duidelijk zijn verwacht ik!

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:41

Denk wel dat ik hem ga scheren ja, even iemand vinden die ervaring heeft met scheren van veulens.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:56

Vandaag weer wat foto's gemaakt van de knapperd, heb ook even op de "aalstreep/countershading" gelet en zag het heel lichtjes zitten, we gaan het zien nadat hij geschoren is.
Hij is nu heel langzaam aan het verharen, begint al een beetje te komen aan de binnenkant van zijn beentjes.
Hij begint zijn naam al flink eer aan te doen mijn kleine patser.

Knappe man, kan al goed poseren voor de camera.
Afbeelding

Ook nog eventjes naar mama, gelukkig word ze goed geholpen met Macho opvoeden door Vlekkie.
Afbeelding
Afbeelding

Hij heeft weer lekker gerent vandaag.
Afbeelding
Afbeelding

En de dag is natuurlijk niet compleet zonder tante Vlekkie even te pesten.
Afbeelding
Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:55

Mijn vriend en ik kunnen er maar niet over uit hoe ontzettend goed dit veulentje uit deze combinatie gelukt is! Natuurlijk verwachten we wel een mooi veulentje hihi, maar zo ontzettend mooi en echt zo super de luxe, nog veel en veel mooier als we verwacht hadden!! Was wel spannend zo'n stokmaat verschil (en eigen keus en verantwoordelijk natuurlijk ;)) maar het resultaat mag er zeker wezen!!
Van mijn andere hengstje die een stuk kleiner is als Pjotr weet ik dat die flinke veulens geeft, merrie's van maar een paar cm kleiner hadden al flink zware bevallingen van zijn veulens... Maar Pjotr blijkt toch wel echt ranke en fijne veulentjes te geven, alle kleinere merrie's die ik hier heb gehad voor hem hebben soepele en vrij makkelijke bevallingen gehad (voor zover je een bevalling makkelijk kan noemen, brrrr ik moet ook nog binnenkort :')).

Nogmaals, wat is hij toch ontzettend mooi en luxe!!!! :# :#

Je kan hem inschrijven bij het WPCV en daar al een deklicentie aanvragen als hij 2 jaar is (DNA profiel laten opstellen, van Pjotr is al bekend dus moet je van mini nog laten doen en van hem zelf, en een veterinaire verklaring laten opstellen en dan krijgt hij al een deklicentie!), dan kan hij Vlekkie ook echt dekken met dekbon *D

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:05

Dankje, ik vind hem ook erg goed gelukt, als ik Mini ooit weer laat dekken is er maar 1 hengst die op mijn lijstje staat voor haar en dat is uiteraard Pjotr <3

Ik wil hem inderdaad erg graag inschrijven bij het WPCV, weet nog niet of ik dat nu meteen al ga doen of als ie 2 is, dat ie eerst nog wat premies gaat halen bij de NAS.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:15

WPCV heeft geen keuringen, alleen shows, maar dan loop je met zo'n mini tussen de andere welsh partbreds en dat zijn dus ook (voornamelijk voor zover ik dat gehoord heb) grote luxe sportpony's van rond de 1,50. Het Nederlandse welsh stamboek heeft ook een minimum stokmaat voor de partbreds, dat heeft het wpcv dan weer niet maar daar lopen de nederlands geregistreerden dus ook hun shows hihi Maar als je dat leuk lijkt ga je daar toch mooi tussen lopen met je minitje :D, ik had Pjotr laatst ook eens mee en die werd toch mooi reserve kampioen, kampioen werd zo'n grote.

Het nas heeft echt keuringen waar je premies kan halen ja. Maar je kan bij beide stamboeken gewoon ingeschreven staan hoor. Het is niet of of. Bij het nas kan hij alleen niet naar de hengstenkeuring en niet goedgekeurd worden en vanaf 3 jaar dus ook geen keuringen meer lopen als je hem hengst laat.... Tot 3 jaar mag hij gewoon meedoen met de nationale keuring die altijd de eerste zaterdag van september is. Als je hem ruint kan je daar daarna ook nog terecht maar als je hem echt hengst wil laten stoppen de keuringen dan daar.
Als hij onder de 1,06 blijft kan je daarna eventueel ook nog naar het NMPRS, maar ik denk dat hij daar met een jaar of 2 al boven zit als ik dat zo zie haha :P

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 23:25

Ga hem denk ik dan toch binnenkort ook inschrijven bij het wpcv, en tegen de tijd dat ie 3 is (of dus al bij 2) kijken of ie goedgekeurtd word daar, dan laat ik hem zeker hengst. haha valt lekker op zo'n kleintje tussen al die grotere, krijgt ie mooi de aandacht :o denk inderdaad dat ie wel groter dat 1,06 word, maar we gaan het zien.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:58

Je hoef niet met hem naar de show voor goedkeuring, is enkel papierwerk wat je moet opsturen (paspoort, DNA rapport, veterinaire verklaring die je eigen veearts mag invullen), heel makkelijk om daar een deklicentie te krijgen als hij correct is en klinisch in orde. Dus je kan ook pas met 2 jaar hem inschrijven en direct deklicentie aanvragen :-).

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 00:07

Oh dat is makkelijk, erg fijn, ga ik zeker doen als hij 2 is, moet ie dan ook om de zoveel tijd opnieuw "gekeurd" worden? Of is het in 1 keer levenslang?

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:24

*stille meelezer*
Wat een prachtig mannetje is het! Hij wordt steeds mooier! <3

Als mijn merrietje oud genoeg is komt Pjotr zeker in aanmerking! Wat een mooie nakomelingen geeft hij!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:54

Wow wat is hij groot geworden! Hij word steeds knapper :D

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 12:03

Macho vind Vlekkie's nieuwe vliegenmasker heel interessant en dat is natuurlijk ook super leuk om aan te knabbelen :')

Afbeelding

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 15:56

Hier wat foto's van vandaag, Macho zijn vacht begint eindelijk wat dunner te worden en hij is al meer aan het verharen. Hij word ook al erg groot en de hele kudde staat nu eindelijk bij elkaar, de 4 van mij plus nog 2 ponys van een stalgenoot.

Afbeelding

2e set tandjes komt ook al door
Afbeelding

Hij kan nog altijd gekke bekken trekken
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:04

Hij is echt prachtig aan het uitgroeien en wat is hij al groot zeg naast mams.

nog veel veulenhaar wel en met deze hitte {:} , al beschermt dit hem toch misschien tegen de zon.
Lukt het al beter met halster?

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 16:09

Hij bijt er liever in dan dat ie het om laat doen haha, maar er zit vooruitgang in, scheelt ook dat hij zelf makkelijk naar mij toe komt nu, dus als hij een keer schrikt of weg loopt heb ik hem zo weer terug bij me.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 17:36

Afbeelding