Pretty Woman x Ismir du Tilleul; come out ASAP please...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Re: Pretty Woman (Erik x Facet)x Ismir du Tilleul; nog 100 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:37

Nou zeg nog steeds niks? :') Op hoeveel dagen zit ze nu? :oo

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:40

bijna 352 dagen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:54

DA heeft een veulen gevoeld en ik heb niets gevonden dus er zou eentje in moeten zitten. :j al heb ik ook al gezegd 'als de DA 'm niet gevoeld had zou ik zweren dat er niets in zit... Op 360 raadt mijn DA aan van in te leiden... Maar hoop dat ik daar niet over hoef te gaan denken want wat is dan wijsheid?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:56

inleiden gebeurt toch nooit bij paarden.. zou daar heel huiverig voor zijn.

kan je geen tweede DA second opinion nemen, deze zei toen ook al dat het zou komen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 23:59

Mja ik dus ook. Ging er van uit er niet over te moeten denken maar nu madam het zo rekt.... Aan een kant denk ik 'er is vast een reden dat ie blijft zitten dus laat de natuur haar gang maar gaan' maar stel nu, dat ik dat doe en het veulen blijkt te groot geworden met alle gevolgen van dien? Maar ja, dat werkt twee kanten uit, dat als ze ingeleidt wordt en het dan mis gaat omdat ie niet af was?

Ik betwijfel of hij daar wat aan kon doen... Ze had weeen toen... :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-04-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:00

Zou ook niet inleiden hoor, wordt toch nooit gedaan bij paarden. Ze komt wel wanneer ze er klaar voor zijn. DA ooit merrie gehad die 372 dagen droeg, veulen leek nog veel te vroeg geboren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 00:01

Ik hoop dat ze me gewoon de keuze uit handen neemt. :j

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:02

Hoop ik ook! ze gaat deze week gewoon :D vind haar nog niet bizar ver over tijd hoor.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:04

Ach in een week kan er veel gebeuren hè! Komt vast goed :D succes nog iig! Lijkt me super vervelend die onzekerheid elke dag...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 00:07

Als het er klaar voor is komt het wel hoor, ze is echt niet de eerste die zo lang draagt.
Als het met 360 dagen zo groot is dat de bevalling moeilijk gaat, dan was dat met 340 dagen ook zo geweest.
En de grootte van de buik is niet allesbepalend voor de grootte van het veulen.
Gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat je erbij bent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 06:38

Ayasha schreef:
DA heeft een veulen gevoeld en ik heb niets gevonden dus er zou eentje in moeten zitten. :j al heb ik ook al gezegd 'als de DA 'm niet gevoeld had zou ik zweren dat er niets in zit... Op 360 raadt mijn DA aan van in te leiden... Maar hoop dat ik daar niet over hoef te gaan denken want wat is dan wijsheid?

Maar ja, je DA had anderhalve week geleden ook gezegd dat het er binnen 24 uur zou staan :')
Maar die is zeker drachtig hoor. Komt vanzelf wel. Inleiden is wel het laatste wat je moet doen. Dat het nog niet komt heeft een reden. Het komt wanneer het af is :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 07:41

Zeker niet inleiden inderdaad. Snap dat je onrustig wordt maar die eerste veulens zijn vaak juist eerder klein en hebben meer tijd nodig om te ontwikkelen. Daar tegen indruisen kan faliekant aflopen.
Er zit niks anders op dan te wachten.
Mijn veulentje was piepklein na bijna 360 dagen dracht.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:01

Als je tegen die 460 zit en hij/zij is nog steeds niet om de hoek komen kijken zou ik even voor een 2nd opinion gaan, want hoewel inleiden niet veel gebeurt bij paarden is er natuurlijk wel een reden voor dat je dierenarts dit aandraagt. Het helemaal in de wind slaan zou ik dus persoonlijk niet doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 09:35

Nee, inderdaad Molfre, ik ben er eigenlijk ook bijna zeker van dat hij me zelf gaat 'aanraden' er nog iemand naar te laten kijken moest het zo ver komen. En dat zal ook zeker gebeuren als het tot die beslissing komt. Ik ga niks impulsief beslissen. De merrie is mij veel te dierbaar daar voor en ergens... De kleine man/meid ook al. ;)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 09:45

Heel verstandig :D maar aan jou verstand twijffel ik al heel lang niet meer :+

Van zo'n topic ga je je bijna zelf voelen alsof het jou paardje staat te gebeuren :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 09:48

:o Thanks.. Vaak twijfel ik er thans zelf nog aan hoor. :D

ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig maar als ie meer tijd nodig heeft dan is dat zo. :D een kennis zei al 'trek er een oor uit dan weet je de kleur al!' _O-

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:51

Lekker laten zitten, wordt gewoon een heeel speciaal veulentje! :))
Ik lees nog steeds in spanning mee!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 11:39

Jij houdt het btw goed bij SE. :D _O-

Lange post maar nee, geen veulen! :')

Ik zit me af te vragen of ik haar al apart zou moeten zetten, ik bedoel, lijkt me sterk dat ze nog weken gaat dragen... Sam en Pret zijn best wel vriendjes maar misschien is Sam toch te druk voor haar? (Sam is nogal een ellendeling soms.. :o )
Ik "kan" haar of zo zetten dat er enkel een draadje tussen is of dat ze een paar meter van elkaar verwijderd zijn (als ze eenmaal haar veulen heeft, gaat ze sowieso naar die weide, daar staat extra draad dat de kleine rakker binnen blijft.) ...
Misschien zo eens met manlief overleggen...

Iets heel anders. :') Gisteren zo gelachen met Sam en Pret. Zoals ik dus al zei, is mijn man Sam komen toiletteren. Ik heb het vast al verteld maar voor nieuwere lezers: Mijn man heeft vroeger (in zijn tiener en begin twintiger jaren) op hoog niveau jumping gereden. Hij is daar, volgens mij, om verschillende redenen mee gestopt al ben ik er nog steeds niet 100% achter welke precies. Ik weet een deel van het verhaal maar dat is volgens mij niet "alles" maar ik push hem daar ook niet in. Hij is gestopt en dat is zijn keuze, die respecteer ik. Wil hij er graag over vertellen dan luister ik, wil hij dat niet, dan push ik ook niet. :) (manlief heeft niet het simpelste leven gehad en hij verdient deze "vrijheid" van praten of juist niet gewoon, heeft die ook nodig.)

However, toen hij mij leerde kennen wist ie natuurlijk dat ik een paardenmeisje was want hij is naar de stal gekomen waar Sam toen stond. Sam en S (mijn man dus) klikte meteen. S heeft zelf een hengstje gehad dat kwa bouw en karakter inmens op Sam leek. Sam kan dus ook niks mis doen in S zijn ogen. _O- Als Sam zich misdraagt heeft S altijd een uitvlucht voor 'm. :') However, sinds Pret drachtig is merk ik dat hij meer en meer naar de paarden toe trekt (ergens vermoedde ik wel dat ie het wat "miste" maar goed) en dat vind ik natuurlijk leuk. Een week geleden kreeg ie het ineens in zijn kop dat ie Sam ging toiletteren. (Staart netjes opscheren en Sam heeft een gigantische "baard" onder zijn kaken, dat ook bij werken enz. :') ). Nou prima, je zoekt het samen maar uit. :') Sam uit weide gehaald en overhandigd en hij ging aan de slag... Met de tondeuse Sams baart bij scheren men de extreem lange voelsprieten (niet volledig af maar ze waren echt super lang geworden :') ) de oortjes mooi in "vorm" scheren enz. Staart mooi uit kammen...

Sam zijn hoofd... _O- Die stond er echt zo bij van "wat is dit nu weer allemaal! Dit doet baasje nooit!" _O-
S is zo mogelijk nog meer no nonsense dan ik zelf, hij is niet hard maar hij negeert Sam's drukte gewoon (wat ook de enige manier is trouwens. :') ) en Sam stond te knorren in het begin en S gewoon "Niet zo stom doen, gewoon stilstaan!" en Sam draaide echt zo 1 oortje naar achter van "ja hallo!" _O-

Maar het was zo leuk en vertederend om die twee met elkaar bezig te zien. :') Manlief die stiekem wel genoot van bezig zijn met mijn bloedkikker en Sam die het gewoon allemaal onderging omdat ie S mag en vertrouwd.. :+: Maar het is zo moeilijk te omschrijven... Eigenlijk, met Sam, zou je hem op zo'n moment moeten zíen... Sam kan zichzelf echt heel, heel zielig vinden.. En hij heeft zo'n aparte manier van doen... En dan dat kleine, fijne, gevoelige paardje (dat ook van hem af straalt dat ie dat is.) en daar langs mijn brede, stoere kerel... Ze konden niet meer tegengesteld zijn..

Het veulen is ook standaard "ons" veulen... Wat ik best leuk vind. :j S is een hele handige paardenhulp en het écht opvoeden van veulen af aan heb ik nog nooit gedaan dus alle begeleiding is welkom! En ik vind het wel een geruststellend idé dat mijn man me zal bijstaan daarin. :j (ooit moet de eerste keer zijn maar dan heb ik toch graag iemand er bij die er meer ervaring mee heeft ipv zelf maar aan te klommelen. Een veulen is nog iets anders dan een Sammetje of een Pret..)

En terwijl Sam stond te knorren en hulpzoekend naar Pret stond te kijken (ja, dán is Pret ineens zijn vriendinnetje :') ). Stond Pret er heel droog bij van "sjeeu Sam... Heb jij even pech." _O-

En zoals ik al zei. Omdat ze zo stond te kijken, ik zou zweren dat ze Sam aan het uitlachen was als ze dat kon, ging S met de tondeuse naar Pret toe maar die kon het echt niet boeien. Oortjes bijscheren, baart bij scheren, gewoon terwijl ze los stond... _O- Terwijl ze nog nooit een scheermachine gezien of gehoord heeft. _O-

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:09

Ik heb nu 2x een merrie gehad die een veulen kreeg en met 1 of meer andere paarden samen stond met schuilstal.

Ik had het idee dat als er 1 of meer vrij drukke paarden (ruinen) bij lopen de merrie het best wel fijn vindt om een eigen plekje te hebben. In de ene schuilstal bij mijn eerste veulen zat geen deur en heb ik gewoon zo'n elastiek poortdraad met greep (zonder stroom) ervoor gedaan. De laatste 2 weken ongeveer stond ze dus in de schuilstal en de andere paarden gewoon aan de andere kant van het draadje. Alleen in de groep als ik er was overdag.
Op die manier kon ik haar ook onbeperkt hooi voeren. (en als ik er niet was bekijken via de cam)

Bij mijn veulen van vorig jaar stond mijn merrie met een wat dominantere ruin samen. Het plan was om hier hetzelfde te doen als bij mijn eerste veulen, alleen kwam deze kleine 2 weken vroeger dan gepland en is ze dus buiten bevallen. Dit was niet ideaal, want ze had naar mijn idee toch wel wat stress vanwege mijn ruin die erbij liep.

Als ze op een grote weide lopen dan zou ik weer geen moeite hebben met gewoon bevalen buiten in de kudde.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:12

Sam is een ruin en ze staan met z'n 2 (of heb je er meer?) al heel lang samen en pret is de baas?
Dan zou ik ze persoonlijk niet eens uit elkaar halen, dat red zich wel hoor.

Maar hoeveel ervaring heeft jouw dierenarts met paarden en bevallingen? Waarom wil die inleiden ipv afwachten? De een is de ander niet he, ik zou anders even bij een ervaren fokker gaan vragen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:20

Mijn merrie stond toen der tijd ook met een ruin samen.
Ik heb ervoor gekozen ze apart te zetten, naast elkaar gescheiden door een draadje.
Zo kon ze in alle rust bevallen van haar eerste veulen. Ze is op de weide bevallen, de ruin stond geïnteresseerd te kijken.
Toen ze wist hoe ze hier mee over weg kon heb ik ze later terug bij de ruin gezet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 12:22

Sam is dominant over Pret. (Pret laat het een beetje over zich heen komen.) Ze staan inmiddels al drie jaar samen met z'n tweeën. In de aangrenzende weide staan Phara en Ex samen. :)
Phara en Sam samen is niet echt "een optie" gezien Sam een bloedhekel heeft aan Phara... Ex laat hij wel met rust.
Pret gaat eigenlijk met allemaal wel "samen". Ik kan natuurlijk haar ook in de "aangrenzende" weide zetten, apart maar ze kunnen dan wel over het draadje bij elkaar..

Toen ze die eerste weeën had, was Sam volgens mijn man wel heel rustig met haar. (hij is er naast aan liggen blijkbaar)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:27

Zou ik gewoon laten, mijn ervaring is dat ruinen er wel mee om kunnen gaan tenzij ze echt vervelend-dominant zijn. Merrie's kunnen wel drammen en té geintresseerd zijn maar dan nog is 1 op 1 goed te handelen.
Mijn ervaring is dat ze het wel aanvoelen en de merrie met rust laten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:28

Je kunt het altijd gewoon proberen, misschien voelt Pret zich prettiger maar dat zal je snel genoeg zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 12:31

Hmm hij wil wel eens vervelend zijn maar als Pret haar oren plat legt a la "jonge ik ben er klaar mee" dan houdt ie (beledigd en wel) wel op... Ze staan inderdaad "per koppel". :) Als het veulen er eenmaal is zou ik ze wel graag een paar dagen apart willen zetten. Dat ze echt rustig de tijd heeft om te herkomen en met haar kleine te tutten zonder een nieuwsgierige ruin met beperkte sociale vaardigheden...