Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

ClauH

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:58

Ze ziet er goed uit hoor!!!
Wil je een opfok vlakbij of maakt het niet uit waar?

Ik had 2 jaar geleden een prachtige gevonden (leek mij super geschikt voor sobere paarden) richting het zuiden van Frankrijk. Nederlandse eigenaresse en niet duur.
Uiteindelijk blij dat ik dat niet gedaan heb, ik had hem niet willen missen het afgelopen jaar....

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:20

Die begint toch al een aardig buikje te krijgen ja! :D Fijn dat ze lekker in haar vel zit. Ondanks dat het 'ongunstige' foto's zijn, zoals je zegt, vind ik haar er echt super uit zien. :))
Ik weet niet of het langskomen bij jullie zal lukken aangezien ik afhankelijk ben van mijn ouders (mijn vader staat het niet toe dat iemand anders met de wagen rijdt op vakantie :') ) en laat mijn vader nu niet zo'n paardenfan zijn zoals zijn vrouw en dochter. :+
Een buitenrit zal het waarschijnlijk niet worden aangezien mijn vader niet meer tijd als nodig zal willen verspillen aan paarden. Zelf zou ik het wel heel erg leuk vinden. Ik heb echt al een hele tijd niet meer gereden...
Mijn doel is ook om me wat te oriënteren richting de aankoop van een AT of Rocky. Mijn merrie heeft helaas in september zware koliek gehad waardoor ik haar heb laten inslapen en ik mis dit echt enorm in mijn leven. In hoeverre een paard aankopen financieel mogelijk is voor mij, valt nog wat af te wachten (waarom kan ik niet verliefd worden op goedkopere rassen? :o ). Ik studeer nog en heb op wat onregelmatig weekendwerk na, geen inkomen. Het weekendwerk valt helaas ook niet te combineren met stageperiodes, waardoor ik een onregelmatig inkomen heb. Ik studeer verpleegkunde en heb dus meer en meer stage. Mijn vader heeft ook duidelijk aangegeven dat hij helemaal niets met een eventueel paard te maken wil hebben, geen kosten, geen zorgen en ook geen werk. En ik wil ook niet teveel aan mijn spaarcentjes zitten natuurlijk... Maar ik mis het bezig zijn met de paarden zo enorm, dat ik een aankoop zeker overweeg, ook al is het misschien niet zo verstandig. :+ Maar dat zien we wel als het zover is, eerst al eens in levende lijve kennis maken met beide rassen.

@ Fivaldi: Wat een gave merrie heb jij! <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 16:32

Lijstje:
Babootje - vos
gerlindie - voshengst
jokari - geen metallic valk merrie
LaPluche - voshengst
Nynkefleur - valk hengst
_Tarzan - smoky black hengst
zippora - valk hengst

Mayasfrenk - 3 mei - palomino merrie
jeetje77 - 4 mei - smoky black hengst
amaniblauw - 5 mei - palomino merrie
fleurtjeuh - 5 mei - metallic palomino merrie
Mizora - 5 mei - valk merrie
DemiSisa - 6 mei - valk merrie
_San87_ - 7 mei - valk hengst
linnie050 - 7 mei - smoky black merrie
Moirin - 8 mei - smoky black merrie
EmmaVZ - 8 mei - bruine merrie met sooty
Janinevv - 9 mei - valk merrie
Ibbel - 10 mei - metallic palomino hengst
Jans - 10 mei - metallic palomino hengst
maura - 10 mei - goudvos merrie
sanneloveyou - 11 mei - smoky black merrie
Donja - 12 mei - smoky black hengst
Mondy - 13 mei - valk merrie
Lynnepinny - 14 mei - zwarte merrie
Molfre - 15 mei - bruine merrie
Retjethorse - 16 mei - palomino hengst
Annemiek73 - 17 mei - valk merrie
Rebecca - 17 mei - vosmerrie
Fenrir - 18 mei - goudvalk hengst
Xyris - 19 mei - valk hengst
AmyII - 20 mei - donkerbruine/zwarte hengst met smalle bles
CarinaR - 20 mei - valk hengst
Deni11 - 21 mei - vosmerrie

Goklijstje weer bijgewerkt.
Fivaldi: wat een leuke merrie. Ik weet niet hoe oud haar moeder is, maar de kans op een Kathiawari of Marwari is waarschijnlijk klein; jaren heeft er een exportverbod gegolden en nog steeds is het heel moeilijk ze het land uit te krijgen. Bij Arabieren, Akhal-Tekes en aanverwante komen sikkelvormige oren ook af en toe voor. Jaren heeft er een dekhengst in Frankrijk gestaan (staatsgeschenk) maar verder zijn er weinig in het Westen te vinden. Inmiddels wel een paar, maar nog steeds bij wijze van spreken een handje vol.
Haar kleur komt overigens wel vrij regelmatig voor bij Marwari’s.
Vind haar wel een gaaf type dus ik snap je keuze voor een AT. Snap je keuze voor Dahilly ook wel. Van Mansur is het afgezien van zijn afstamming lastig te zeggen in hoeverre hij zelf ook een goed sportpaard zou zijn en met mindere hoeven moet je oppassen want er zijn bloedlijnen die dat hebben en dat is bepaald niet de rasstandaard or raseigen of gewenst.

Wat leuk dat ze ook ongeveer gelijk zijn uitgerekend. Is ze ook een maiden of al eerder veulen gehad?

ClauH: opfok dichtbij (lees: drie noordelijke provincies en evt. NH) is natuurlijk fijn, maar zeker aangezien ik wel specifieke eisen heb qua voer en houden pin ik me daar niet op vast. Zelfs een ander land is daarbij geen belemmering. Qua gras in veel gevallen zelfs een pre. Dus als je me de info in een PB kunt sturen is dat zeker welkom.

Voor verkoop is het misschien minder handig, maar in geval van verkoop richt ik me toch niet op alleen NL en BE.

Retjethorse: klinkt alsof je eigenlijk wel beseft dat het nu niet het juiste moment is. Wat verdrietig van je merrie, zeg. Je bent iig, of het nu wel of niet lukt, van harte welkom. Qua openbaar vervoer is het misschien wel lastig, mocht je dat overwegen, maar vaak valt aan dingen wel een mouw te knopen. :)
Ik kan me voorstellen dat je de paarden mist. Ik vond het al zo vreemd om mijn merrie drie maanden te moeten missen en dat was puur omdat ze op haar kuuroord was. :=

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:04

Leuk Josav dat je nieuwe plekje zo goed bevalt!
Muzanna ziet er goed uit zeg.

Fivaldi, wat een leuke merrie, en het lijkt me ook dat er een erg bijzonder veulen uitkomt, ben echt benieuwd wat dat gaat worden.
Rijd je ook endurance met je merrie?
Ben benieuwd naar de kleur van het veulen, aparte combinatie!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:32

Het is vooral het financiële afwegen of het verstandig is of niet. Normaal was dit het laatste jaar van mijn opleiding en dan heb je zowat meteen werk, maar aangezien er door knieoperaties (geen stage kunnen lopen) er nog een jaar bijkomt is het toch wat riskanter. :P De spaarpot is er gelukkig wel, maar in hoeverre wil ik die plunderen... :')

Eerst de examens overleven, daarna is er tijd genoeg om te oriënteren. :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 20:02

Hoeft wat mij betreft niet per pb hoor, paardenopfokfrankrijk.nl, bergachtige omgeving dus harde ondergrond en natuurlijke omgeving. Ik heb met de eigenaresse wat contact gehad per e-mail en het sprak mij persoonlijk erg aan.
Op de afstand na, waarschijnlijk had ik een voorgevoel want 2 maanden later de gelegenheid om vlak bij huis en in eigen beheer te houden.
Dit gebied kwamen wij zowiezo al 4 x per jaar langs namelijk.
Vrij sobere en natuurlijke manier van paarden houden en niet duur.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 13:58

ieris: idd een pak van mn hart. Ze doet het echt schrikbarend goed. Hoeven zijn hard en goed, ze zit super in haar vacht, lekker in haar vel, eet haar voer goed en als er iets is krijg ik direct bericht of wordt het opgelost (zo zou ik een nieuw bilkoord meenemen, omdat die was geknapt maar toen ik op stal kwam was het al opgelost want het waaide immers en dan waaide de deken ook op... zat er nog over in, maar was dus al opgelost!)

Retjethorse: ik heb destijds een soortgelijk dilemma gehad. Is echt een strijd tussen gevoel en verstand. Ik kon die buitenkans destijds niet aan me voorbij laten gaan. Daar was het ook een buitenkansje voor natuurlijk. Succes met je tentamens!

ClauH: oh dat is wel een mooie omgeving en zo te lezen fijne manier van opfokken! Ik ga denk ik iig eens informeren. Komt piroplasmose daar voor, weet je dat toevallig?
De voorkeur is natuurljk dichter bij huis, o.a. vanwege intentie om te verkopen (kijkers ontvangen is dan zo lastig...) en bij iemand die geen ervaring heeft met het ras heb ik natuurlijk liever de mogelijkheid minstens een of twee keer per maand te komen kijken (indien dichterbij indien mogelijk vaker natuurlijk). Dat zijn ook overwegingen. Maar veel dank voor de tip! Heb het op de lijst gezet.

Nou, hier gaat alles redelijk zijn gangetje. Muzanna wordt steeds dikker en de galopknop zit er ook nog op! Muzka wordt nu elke keer wakker als ik de buik van Muzanna borstel. Zo gezellig. <3

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:40

ik dacht dat ik hier al een gokje had geplaatst maar zie mezelf niet meer terug in de lijst
dus bij deze nog een:

fyjuul - 7 mei - bruine merrie

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 17:17

Huh, wat raar. Heb blijkbaar het oude lijstje gekopieerd ipv de aangepaste... sorry!

Die heb ik hier, daar stond je gok nog op 9 mei. Wil je dat veranderen naar 7 mei, fyjuul?

Lijstje:
Babootje - vos
gerlindie - voshengst
jokari - geen metallic valk merrie
LaPluche - voshengst
Nynkefleur - valk hengst
_Tarzan - smoky black hengst
zippora - valk hengst

Mayasfrenk - 3 mei - palomino merrie
jeetje77 - 4 mei - smoky black hengst
amaniblauw - 5 mei - palomino merrie
fleurtjeuh - 5 mei - metallic palomino merrie
Mizora - 5 mei - valk merrie
Nissima - 5 mei - zwarte hengst
DemiSisa - 6 mei - valk merrie
_San87_ - 7 mei - valk hengst
linnie050 - 7 mei - smoky black merrie
Moirin - 8 mei - smoky black merrie
EmmaVZ - 8 mei - bruine merrie met sooty
Janinevv - 9 mei - valk merrie
fyjuul - 9 mei - bruine merrie
Ibbel - 10 mei - metallic palomino hengst
Jans - 10 mei - metallic palomino hengst
maura - 10 mei - goudvos merrie
sanneloveyou - 11 mei - smoky black merrie
Donja - 12 mei - smoky black hengst
Mondy - 13 mei - valk merrie
Lynnepinny - 14 mei - zwarte merrie
Molfre - 15 mei - bruine merrie
Retjethorse - 16 mei - palomino hengst
Annemiek73 - 17 mei - valk merrie
Rebecca - 17 mei - vosmerrie
Fenrir - 18 mei - goudvalk hengst
Xyris - 19 mei - valk hengst
AmyII - 20 mei - donkerbruine/zwarte hengst met smalle bles
CarinaR - 20 mei - valk hengst
Deni11 - 21 mei - vosmerrie

(Hopelijk is deze wel compleet, haha).

Niet echt een update, maar...
Erg druk met nieuwe baan en het vinden van een prettig werkritme. Ik leg mezelf geen torenhoge druk op, ofzo. :x :')
Hele pauzes doorwerken, ook. Ho, stop, foei. Deze week mezelf voorbijgelopen (nu al) dus terug naar de tekentafel en braaf systematisch te werk en niet meer dan 40 uur per week voorlopig, tot ik een prettige workflow heb.

Sprak onlangs nog een collega die doet net als ik aan martial arts. Dat trekt binnen academische kringen weleens de aandacht, iets met soort zoekt soort... toen hij eerder deze maand in Cambridge was raakte hij in gesprek met een jongen die aan horseback archery deed. Vervolgens kwam het gesprek uiteraard op mijn onderzoek en op mijn paard. En ja hoor, die jongen kende het ras. Die zijn speciaal, zei hij en prompt vertelde hij dat hij een tijdje terug werd uitgedaagd om te paard te worstelen en zijn tegenstander hem waarschuwde, want zijn paard was een halve Akhal-Teke. En, toen zei ik gelijktijdig met mijn collega, zoals hij in dat eerdere gesprek had gedaan: “en die vechten mee met hun ruiter!” :D :D Die jongen had dat dus ook ondervonden en was daar nogal van onder de indruk. Hij zei dat ie geen kans had, omdat die halfbloed een veel beter, gewiekster en sneller paard was dan zijn leenpaard.

Vond het wel een grappige anekdote. Temeer omdat ik dat soort verhalen ook “ken” uit historische bronnen. En ja, mijn eigen AT heeft er ook een handje van. Een fascinerende eigenschap.

Oh, en Muzanna gaat nog steeds goed! *\o/*

juuljb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:56

JoSav schreef:
Huh, wat raar. Heb blijkbaar het oude lijstje gekopieerd ipv de aangepaste... sorry!

Die heb ik hier, daar stond je gok nog op 9 mei. Wil je dat veranderen naar 7 mei, fyjuul?

laat hem maar staan op 9 mei 8)7

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 22:11

fyjuul: :D doe ik.

Vandaag is de hengst Asat 29 jaar geworden. *\o/* Y)(^)

Afbeelding

Afbeelding

Muzanna deed vandaag heel erg haar best en we waren echt al een halfuurtje lekker aan het werk ook met behoorlijk wat fikse draf en galop, tot ze ineens geen zin meer had. := Dus na wat laatste oefeningen goed afronden maar uitstappen en klaar.
Wel was vandaag een voetje warm tov de rest, dus gelijk stress... want wat als...?

Omdat ze juist zo graag wilde werken weet ik niet goed of ik me er echt druk over moet maken. Morgen weer kijken en anders toch preventief de veearts erbij. Het is ook pas een halfjaar geleden dat ze HB was. Het herstel is zo goed gegaan dat ik dat soms vergeet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:24

Wat een knap ding blijft dat ook he. <3

Meen je niet!
Hup, voet in een koelbox!
Geintje natuurlijk.. het zou toch niet weer he...je gevoel zit natuurlijk goed: als het maar niet door zet.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 00:46

Ja knappe Asat. <3 Gaat nog steeds goed met hem.

Heb een buikfoto gemaakt; die zal ik ook ff uploaden.
Vandaag was voetje weer normaal. Hou het wel even goed in de gaten. Heb haar maar een kwartiertje aan het werk gehad en dat ging super, maar blijf weer even extra scherp.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 20:37

Afbeelding
Vanaf de grond genomen past haar buik er al niet meer op. :')

Afbeelding
Op 244 dagen. Meer om straks te vergelijken want hier valt nog weinig aan te zien.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:45

Wauw wat een buik zeg als je hem zo ziet. :D Het komt nu echt steeds dichterbij. *\o/*
Fijn dat de warme voet uiteindelijk vals alarm bleek te zijn. Maar ik snap wel dat je meteen in paniek schiet hoor. Ik had dat ook na de 1e koliek operatie van mijn paard. Bij het minste dat ze zich anders of raar gedroeg, denk je meteen dat er iets mis is. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:39

Buikje groeit nog steeds. Kreeg wat foto’s van mijn vriend doorgestuurd. Kijk even of ik die kan plaatsen.

Asat heeft intussen ook zin in het voorjaar. :))
De merries staan in de sneeuw in de uitloop naast zijn stal... van Asat mag het dekseizoen wel al beginnen, geloof ik.

Is een aanklikbaar filmpje.

Met zijn 29 jaar... :D :D

Retjethorse: ik denk dat je dat nooit meer kwijtraakt. Voetjes dagelijks voelen is echt onderdeel van mijn routine geworden. Maar goed, ik controleer ook dagelijks haar uier momenteel, want ik houd alles extra scherp in de gaten. :Y)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:48

Ze mogen wel een lap rubber tegen die deur maken voor de edele knieën van meneer de geile bok <<)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 17:50

Hahaha, echt he. :+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:56

Dat is gewoon pesterij. :') :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 11:57

jokari :') echt. :D

Nog recenter filmpje:

Tja, euh... hij heeft er zin in zullen we maar zeggen. En ja, hij staat hier los in het gangpad. :D
Maar hij ziet er goed uit. Wat mij betreft een wandelend reclamebord. Ik hoop dat ie dit jaar weer een paar merries mag dekken. Gun het de eigenaar, Asat én het ras zo. :+
Voor wie het zich afvraagt: het witte plekje op zijn schouder is zijn vriesmerk. Dat is tot heel recent heel gebruikelijk geweest op Russische stoeterijen. Hier en daar nog steeds.

Ik ben ook heel erg benieuwd naar Muzka. Nog 2,5 maand... dat is zó snel al.

Afbeelding
Foto van vorige week. Spookje. Haar buik groeit nu behoorlijk. Zie ook haar buikschaduw, haha.
Paar dagen terug had ze echt even last van haar buik. Ze was even een beetje humeurig. Buiten zulke momenten om werkt ze nog braaf. Gisteren even behoorlijk gewerkt in alle gangen en dat deed ze súper. (Ik niet; griep...) Niks geen zwangerschapsgymnastiek voor mijn Teke. Lekker lopen. Al zit die buik inmiddels wel een beetje in de weg.

Gisteren kreeg ze wel, heel sneu, een fikse optater van een stroomdraad. Er lag nl. uiteinde draad op de grond in het water. Had iemand niet goed opgelet bij het afsluiten van de paddock. Ze stapte door het water richting bak en was echt overstuur daarna. Zo sneu. Ze vindt draad al vervelend doordat ze er een keer flink door is geraakt omdat ze dat niet kende vanuit Rusland. Heeft ze ook een litteken van.
Ik moet altijd goed opletten dat ik niet geraakt word door stroom als ik door een poortje ga, want dan krijgt zij ook een opdonder en vertrouwt ze me een paar dagen niet. :(:)

Enfin, het gaat nog steeds heel goed met haar. Ze zit lekker in haar vel en is mooi op gewicht. Qua spieren merk je dat ze niet hard hoeft te werken, maar verder staat ze er zó goed bij. En Muzka groeit.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:01

Da's een mooi buikje! Wat sneu van de stroomdraad, zeker omdat ze er zo overstuur van raakt. Maar jeetje... nog maar 2,5 maand?! Komt wel heel dichtbij nu, ik ben zo benieuwd!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:04

Die buikschaduw is echt huge!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 13:29

Nissima: ja, zielig he? Ze vindt stroomdraad echt vreselijk. Haar kun je echt zonder stroom achter draad houden, want zelfs een onschuldige draad op de grond loopt ze niet graag overheen. := Zou bijna een weiland zonder afrastering kunnen hebben. :Y)

Gaat snel he?
Heb het onverwachts weer even heel druk dus even met mijn ogen knipperen en ik kan al gaan waken, denk ik. :+

ClauH: ja, ik moest zo lachen om die mega buikschaduw. :))

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:56

Ik ga ook eens gokken :D

Ik denk 7 mei een bruine merrie

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:55

JoSav schreef:
dus even met mijn ogen knipperen en ik kan al gaan waken, denk ik. :+

:):)