Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Even voor de duidelijkheid, jij hebt het zelf over reiners/hengsten uit de showscene waar mee je wil fokken. Dus niet zo gek men denkt je een ,reiner, wil fokken om mee te gaan showen toch!
En ik heb geen dekhengst. Wel een directe Wimpie uit een directe rooster en neen, geen gemakkelijke en zeker geen paard voor iedereen. Zijn (volle) zusters idemdito. Dus ik roep niet zo maar wat.
Idem over de
Whiskey&Diamonds. Heb ik ook staan...
sevke schreef:Bloedlijnen waar open ruiters goed mee rijden, dat zegt niks. Dikwijls spelen er andere belangen waardoor ze voor deze of gene bloedlijn kiezen, en het is niet omdat zij er goed mee rijden dat Jan Modaal dat ook kan, integendeel. Ik heb ook een Rooster gehad, en die was niet te showen. Met een open ruiter ging het nog wel, met hangen en wurgen, maar met mij totaal niet. Heb ze dan ook verkocht, daar ga ik ook niet zelf mee fokken.
Zelf ben ik behoorlijk fan van Magnum Chic Dream. Die geeft dikwijls echt leuke en talentvolle paarden die zich goed laten rijden. Maar het is wel een "gewone" vos, natuurlijk, niks flashy of zo.
En meest belangrijk, begin bij een goede merrie, die zich braaf laat rijden en goed te showen is, ook door mindere goden, daar geraak je al heel ver mee. Zelf fok ik liever met een merrie die zich braaf laat showen, maar dan misschien maar een 70 doet, ipv een heethoofd die met een open ruiter een 74 kan doen, maar die een nonpro niet rond kan krijgen.
Een goede reiner fokken is verdomde moeilijk, dat kan ik wel zeggen...
sevke schreef:Ik heb niks tegen roosters, er zijn er ongetwijfeld hele leuke bij, mijn merrie was trouwens ook bloedmooi en super lief in de omgang, maar met een paard wat zich niet braaf laat showen fok ik niet. Ik heb ook zelf nog met Ricochet gefokt, was een leuk en braaf veulen, maar jammer genoeg op jonge leeftijd ingeslapen.
En ik brand je niet af, maar ik geef mijn mening gewoon, dat mag toch? Het is simpel: staar je niet blind op wat de grote namen doen, en laat je niet gek maken 'aan de toog'![]()
Jouw titel zegt : "reiner op komst", dus ik ga ervan uit dat je een showpaard wil fokken en geen recreatiepaard. Zeker omdat je dan zegt : ik droom van Hollywoodstinseltown of Whiskey N Diamonds, dat zijn toch echte reininghengsten die je niet kiest om een wandelpaard te kweken.
Trouwens: Magnum Chic Dream is inderdaad diepvries, maar wel in Europa verkrijgbaar. Bij Frozen Partners bv. Heeft ook weer een Magnum nakomeling gewonnen nu, in de USA Futurity.
Maar goed, als ik voor een goed recreatiepaard zou gaan in de fok, dan zou ik geen grote naam in de reiningscene kiezen, maar dan eerder een brave, correcte hengst, eventueel met een leuk kleurtje, en n/n op zoveel mogelijk panels. Recreanten zijn, in mijn ervaring, veel zeikeriger over die paneltesten dan reiners als ze iets willen kopen.
Fotsy schreef:sevke
Heb je wel helemaal gelijk in recreanten zijn vaak erger in die paneltesten enz anderzijds merk ik ook dat zij ook wel ' bekende' namen willen in hun paarden ook al is het maar om wekelijks een lesje te nemen. Zie naar die witkoppen iedereen moest er een hebben of ze nu wilden showen of niet.
Al lijkt die trend af te nemen nu niet?
Velen willen wel reining rijden maar hebben niet de ambitie om op show te gaan. Ik moet wel zeggen knap van jullie want ik zou niet weten waar ik de tijd moet halen noch het talent![]()
Ja eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik nu niet zo een goeie ruiter ben integenstelling als ik jullie zie rijden sevke en popstra. Geef toe het ziet er allemaal makkelijker uit dan het werkelijk is
Hobbyhorse schreef:Interresant wat ik lees, ik heb altijd gedacht dat roosters heel braaf waren.
Wat zijn dan volgens jullie ervaring wel makkelijk lijnen in de showpen?
Hobbyhorse schreef:Interresant wat ik lees, ik heb altijd gedacht dat roosters heel braaf waren.
Wat zijn dan volgens jullie ervaring wel makkelijk lijnen in de showpen?
Popstra schreef:Er zijn zat nakomelingen van hengst/moeder onder verschillende trainers die laten zien heet te zijn...vlug...moeilijker.
Als je maar lang genoeg mee loopt en goed kijkt gaat het je vanzelf wel opvallen.
En waarom een trainer met jaren aan ervaring niet serieus nemen als deze zegt liever niet aan een bepaalde lijn te beginnen!?
Hij/zij zegt dat niet voor niks.
Al ken ik er geen die dat perse doen.
Ken ze wel die absoluut niet of wel met bepaalde hengsten willen fokken en hun voorkeur hebben. Je kan daar enkel maar van leren, die schat aan jarenlange kennis en ervaring.
Ik zelf werk graag met Wimpies. Ben daar succesvol mee geweest als NP ruiter maar ook met Topsail Whiz die altijd heel werkwillig zijn.