Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kiki1976 schreef:jitskenienke schreef:wat een leuk paard zeg! Wat voor ras is het?
Ik volg mee! ben benieuwd wat ze aan het bakken is!
Bo is een kruising Tinker x Haflinger.
Ja duurt nog wel een tijdje. Geeft niets, heeft ze tijd zat om er wat moois van te bakken
Citaat:Ze is heel er mooi! Wat een leuke kruising!
hoefnageltje schreef:Ohhh, ik zie je topic nu pas voor het eerst voorbijkomen.
Leuke combi, ben benieuwd wat voor kasteel Bo er van gaat bakken.
Haar vorige veulen vond ik als veulen al zo'n leukerd, lees nu pas dat ze zo joekels groot geworden is.
Ik duim voor jullie dat de dracht en alles wat er bij komt volgens het boekje gaat.
Citaat:Een zijlinkse doorsnede van een merrie die 120 dagen drachtig is.
De haartjes zijn verschenen op de neus, de lip, de kin en rond de ogen.
De clitoris is opgenomen in de ventrale commissuur van de vulva, (commissuur zijn zenuwvezels die van de ene naar de andere hemisfeer (hersenhelft)). Het preputium is gevormd (Huidplooi die de glans/penis bedekt)
Lyona schreef:Ze ziet er goed uit! En ik zie al een beetje een buikje!
jitskenienke schreef:Mooie foto's van de strandwandeling! dat moet heerlijk geweest zijn!
Jolliej schreef:Wat gaaf! Ik volg ook graag mee!!
Kabayo schreef:Ook ik volg mee
Citaat:5e maand
Het veulen groeit deze maand van 20 tot 35 cm en zijn gewicht gaat van 3 naar 5 kilo.
Dit is ook het moment dat je ook het voerbeleid van de merrie omhoog brengt. Overleg bij twijfel met een voerdeskundige of dierenarts.
Alleen grofstengelig hooi is niet meer voldoende. Dit geldt vooral voor de hoeveelheid eiwit. Schakel daarom geleidelijk over naar een rijkere kwaliteit. Merrievoer kan een mooie aanvulling zijn. Het bevat meer eiwit, mineralen en vitaminen dan gewoon voer. Heeft je merrie al overconditie dan kan de hoeveelheid merriebrok die nodig is voor de juiste aanvulling wel eens teveel zijn (meestal 2 kilo per dag). Je wilt tenslotte de merrie wel de voldoende hoeveelheid ruwvoer blijven geven
Sommige eigenaren kiezen voor vaccinatie tegen de door het rhinopneumonie virus veroorzaakte abortus (EHV 1,4). In dat geval moet de merrie in de 5e, 7e en 9e maand van de dracht geënt worden. Ook is de enting alleen zinvol als alle paarden in de directe omgeving correct, dus 2 maal per jaar, gevaccineerd worden.