Bedankt voor jullie lieve reacties! Ik ben er helemaal gek mee
Na een lange en vermoeiende dag is het tijd voor een verslagje!
Gisteren kwam ik om 19:00 op stal aan. Gaby stond al apart van de rest op de wei, grenzend aan de paddock en de stal. Een camera op de wei gericht, en een camera in de stal waar ze toegang toe had dus we konden haar de hele tijd goed in de gaten houden. Toen ik aankwam kwam ze net van de wei gelopen. Of nouja… gewaggeld eigenlijk. Ik liep de paddock in en ze was heel aanhankelijk, en tegelijkertijd ook wat rusteloos. Haar uier vond ik nog niet heel spectaculair, ik ben veel meer uier vlak voor een bevalling van haar gewend. Maar ze had wel melk, en haar ph was gezakt naar 5/5,5.
Op stal staat een camper waar ik gebruik van mocht maken. Dus even snel langs huis om wat te eten en spulletjes te pakken en weer snel terug. Ik vond dat ze zich duidelijk anders gedroeg, dus ik heb haar verzorgster gebeld met de vraag of ze het leuk vond om te komen.
Om 21:00 was iedereen van stal weg. Ze was eigenlijk vanaf dat moment al erg onrustig, er was duidelijk iets gaande. Wij zaten nog steeds in de camper, met de camerabeelden voor ons om daar zo rust te gunnen maar haar ook goed in de gaten te kunnen houden. We hadden afgesproken er pas naartoe te gaan zodra ze ging persen. Om 23:30 was dat moment daar. We liepen naar haar toe, en op dat moment waren er al 2 voetjes zichtbaar. Al snel volgde het neusje. 1 beentje bleef wat achter, ik heb een beetje geholpen door hem te strekken. Toen dit gebeurd was kwam hij er direct uit. Het ging zo ontzettend snel, de uitdrijving heeft in totaal maar zo’n 2 minuten geduurd.
Ik kan wel zeggen dat het een bevalling volgens het boekje was. Gaby heeft het zo ontzettend goed gedaan, ik ben zo trots op haar. Het blijft een heel bijzonder moment om dit met je meisje te kunnen delen
En nu genoeg gepraat, tijd om kennis te maken met onze lieve Rafiki!