Wat een mooi teken is van slappe billen is dat de kale huid op de billen, waar normaal de staart tegenaan ligt, nu goed zichtbaar wordt. Je kunt dus het kale stukje zien zonder dat je de staart daarvoor hoeft op te tillen.
Bij mij zijn merries trouwens pas uitgerekend op 340 dagen
Ik hou ze nu al eventjes in het oog met de camera. Ze draait soms rondjes, gaat dan weer eten, krabt haar kont aan de voederbak en net ging ze door haar knieën om te liggen en sprong ze direct weer recht. Zou het het begin zijn?
Ja, hoopte op een hengst. Niet erg, zal wel zien wat het wordt.
Bevalling was niet zo makkelijk, had de DA al gebeld voor de zak te zien was. Hij kwam toen net aan als ze begon. Eerst ze van de kant weg halen en dan begon het geworstel. Veulentje is groot en geraakte heel moeilijk door. Met twee er aan gewerkt, dan stond ze opeens recht. Wou ze met haar kont tegen de muur, maar de voetjes staken al uit. Gelukkig ze er vanaf kunnen houden en is ze weer gaan liggen. Weer in het zweet gewerkt, maar toen kwam ze. Mama heeft dan nog even verlammingsverschijnselen gehad, maar die waren na een 20min over. Ondertussen alles goed, zodadelijk de wei op!
Van harte gefeliciteerd met je mooie merrieveulen!!!!
Grijze haartjes-momenten, he? Wanneer zo'n merrie ligt te bevallen. Maar gelukkig is het bij jullie goed gegaan. Fijn! Nu gaan genieten. Prachtig weer voor een pril veulentje in de wei!
Vannacht wordt niet zo heel koud, je zou ze buiten kunnen laten. Persoonlijk haal ik altijd alles voor de nacht naar stal en zeker veulentjes - je wilt ze door de hand laten komen en door dagelijks binnen en buiten te zetten, worden ze makker dan wanneer je ze 24/7 buiten laat. Bovendien, ik doe geen oog dicht snachts als ik weet dat alles buiten staat. Vind dat veel te onveilig.
GJ9
Geplaatst: 01-06-17 14:31
Ik zet ze absoluut binnen. Maar ook voor de merrie, op stal voelt ze zich veilig en is er rust. Anders staat ze de hele dag gevaar te detecteren, is na een paar dagen wel over, maar aan het begin is ze nog overbezorgd om haar kind. Moeder en kind moeten in alle rust tijd voor elkaar hebben, goed voor de binding en de melkproductie.
Wat een joekel zeg!! En nog lekker in de kreukels, ben benieuwd hoe ze uitvouwt.