We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:19

Wat leuk, Titan is de half broer van Melody's nakomeling van dit jaar. Lijken totaal niet op elkaar afgezien van de sneb :P .

Ben erg benieuwd welke kleurtjes eruit komen :D .

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 17:12

Het is natuurlijk kerst, dus allereerst allemaal fijne kerstdagen! {:)

Het betekend ook een paar vrije dagen, dus eindelijk de pony's weer eens kunnen zien overdag en niet in het donker 's ochtends of 's avonds :+ Het was dus ook fototijd :D Ze hebben tevens laten zien dat ze nog best wel kunnen bewegen, die kleine ukkies!

En oooo, wat zijn ze harig! Je ziet de wind er gewoon doorheen blazen :')

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Manon_S, grappig dat het een halfbroer is. Zo leuk dat ze er toch echt allemaal verschillend uit zien.

Bedankt voor je gokje Jolandje! Die voor Jenske vind ik wel erg gaaf eigenlijk :j Alleen dan in merrie-vorm haha

Binnenkort ga ik maar eens de bevallingsbox er bij zoeken en aanvullen met wat er nodig zou kunnen zijn. Stom vroeg natuurlijk, maar dat is de voorpret :D Ook de camera's maar weer eens aan gaan sluiten, dat was echt een rotwerk vorig jaar >;) En we moeten nog een extra stalletje creëren. We hebben drie grote stallen, maar 4 merries met veulen straks. Ipv dat ik een merrie minder heb laten dekken, maken we maar een extra stal _O- De spullen zijn er al, nu nog aan de slag!

Irisx

Re: We verwachten 4 mini veulentjes in 2016!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 11:25

Wat zien ze er goed uit! Bolletjes wol.

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:43

Wat worden ze al rond zeg! is de silverdapple bonte een dwergje of is ze gewoon zo rond? :wow: (niet beledigens of stom bedoeld ofzo hoor)

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:46

Zijn het hele kleine merries? Ze zijn echt wel dik en daardoor lijkt het denk ik dat ze korte beentjes hebben. Melody is met 4 maand uitgerekend maar haar benen zijn in verhouding nog wel lang :)

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 23:11

Guusjew, mag je vragen hoor! Silver is inderdaad een hele kleine merrie, 81 cm groot :+ We hebben haar in het voorjaar gekocht en toen was ze echt te dik, dit hebben we er met moeite wat af gekregen. Het vertekend dus redelijk wat want ze is nog steeds te dik, haar vacht is echt mega lang en daarnaast draagt ze op het moment redelijk naar beneden met het veulen.

Hier een foto van haar toen ze bij ons op dieet stond (dat dat even duidelijk is!), maar wel in zomervacht. Hier kan je haar beenlengte beter zien :)
Afbeelding
Ze heeft ook meerdere veulens gehad en wat begrepen heb waren die allemaal correct. Dat zou natuurlijk niks hoeven zeggen maar zoals ik haar zie dagelijks zie ik het niet in haar. Ook de dierenarts/hoefsmid hebben hier nog nooit een opmerking gemaakt wat betreft dwerg. :)

Jenske is 82 cm en Isabella 83 cm :+ Violetta is ruim de grootste van het stel met haar 90 cm! De rest van mijn merries zit allemaal boven de 90 cm, op de jeugd na dan.

Edit: Foto toegevoegd

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 23:43

Aah klopt nu zie ik het beter inderdaad! Dankje voor het aardige antwoord :j

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 14:11

Natuurlijk, vragen staat vrij :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:33

De dames zien er super uit!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 21:49

Hihihi ik dacht het eerst ook, maar heb weer even verder terug gebladerd naar boven en dan zie je het ook beter. Haar en drachtig en toch nog te veel vetjes vertekenen heel erg veel.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 22:32

Het zijn misschien ook niet de beste foto's als het gaat om de pony's er goed uit te laten komen qua bouw enzovoort :Y) Maar ach, zo zien ze er op het moment nou eenmaal uit :+
Vind het wel fijn dat iemand het gewoon vraagt ipv van denkt tjonge dit en dat!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 07:47

Wat een ronde dames hihi. Spannend! Ik volg ook!

Als ik het goed heb is de vader van silver gecastreerd omdat hij dwergdrager is. Dan zou ik die twijfel toch wel wat serieuzer nemen, ze lijkt zelf niet typisch dwerg maar de kans dat ze wel drager is als haar vader dit ook is is best groot. En dit geldt dan ook voor haar dochter.
Tegenwoordig kan je testen op dragerschap, of zijn de merrietjes/ hengst (al) getest daarop?

Het kan maar beter gezegd zijn zodat je er misschien wat mee kan doen voor de toekomst, dan krijg je hopelijk nooit de schrik van je leven dat er ineens wel een dwergveulen geboren wordt.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 20:27

Manda, bedankt voor je reactie. Ik ben er eens even wat meer ingedoken! Heb contact gezocht met de vorige eigenaar van Solarwind Armani Echo. Hij heeft correcte veulens gegeven, alleen de laatste was een dwerg waarna hij gelijk is gecastreerd. Destijds was de test voor het dwerg-gen er nog niet helaas.

Er zou dus een kans kunnen zijn dat Silver het dwerg-gen draagt. Komend jaar word ze zo ie zo niet gedekt, maar heb wel besloten om te gaan testen dit jaar! Zijn helaas redelijk prijzige testen die alleen in Amerika te doen zijn, dus zal niet alles te gelijk kunnen testen. Maar zij zal wel de eerst zijn :j

Stom, had me er misschien eerder beter over moeten inlezen, maar wist niet dat hij een dwerg had gegeven.. Ik kwam er ook pas een paar maanden geleden achter dat er een test voor was |o Voel me er wel stom over, maargoed op dit moment niks aan te veranderen helaas.

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:53

wel verstandig van je om te gaan testen, ze zou heel goed drager kunnen zijn, ik heb mijn hengstje ook laten testen, ben heel blij dat hij negatief testte voor alle 4 genen, ik heb ook mijn dames nog niet gedaan, is inderdaad vrij prijzig :j

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:00

Wauw! Mooie combinaties! :wow:
Ben erg benieuwd, ga denk ik een gokje wagen... O:)
Isabella : 27 maart - Smokey Cream hengst
Violetta : 1 april - Dunalino Merrie
Silver Lady : 20 maart - Silver Buckskin Merrie
Jenske : 6 april - Blue Roan Merrie

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:44

Je kan een dwergdrager opzich nog prima gebruiken voor de fok hoor! Zolang je geen kruisingen drager x drager maakt. Marije van bokt heeft ook dwergdragers onder haar toppaardjes. Ze is daar ook erg open in en fokt daar goed geselecteerd mee en zo ken ik nog een aantal goede mini paard fokkers die dat ook zo doen. Ook enkele die echt niet met dragers willen fokken, maar dit is persoonlijke keus, met een drager is eigenlijk niks mis, het is pas mis als je met twee dragers fokt en dus grote kans hebt op een dwergje.

De test is inderdaad heel prijzig, omdat je de ouder dieren in eerste instantie moet testen op alle vier de dwerggenen. Komt daaruit welk van de vier dwerggennen ze dragen (hopelijk geen natuurlijk) en je fokt ermee met een hengst die vrij is op alle vier de dwerggenen, dan hoef je het veulen enkel op 1 dwerggen te testen ipv op 4, dit scheelt 3/4 van de prijs dus.
Het is even een flinke investering om alle ouderdieren allemaal op alle 4 te testen. Maar zijn bijvoorbeeld de ouderdieren vrij, dan hoef je automatisch de veulens ook niet te testen en kan je ze verkopen met vrij van dwerggenen wat mi ook wat prijziger mag zijn als veulens waar men het niet van weet plus dat het gewoon verantwoord fokken is om afwijkingen te willen voorkomen.

Je kan ook eerst zoals Jolanda doen, enkel de hengst testen of je ongeteste merrie's enkel te laten dekken door een hengst die al wel getest is :-). Maar als je merrie dan wel stiekem het dwerggen draagt kan dit met het veulen meegegeven worden en als nieuwe eigenaren dan ook niet testen en dekken met een ongeteste hengst hebben hun weer kans op een dwergje.

Er is een heel topic over trouwens! Staat ergens in het minipaarden gedeelte! Ik kan de link eens opzoeken maar heb nu wat haast hihi

Wel top dat je hier zo open voor staat!! Ik vind je juist helemaal niet stom want hoe moet je dit nou weten als niemand het je ooit gezegd heeft, die test bestaat ook echt nog niet heel lang hoor en enkel via het buitenland. Veel minipaard fokkers staan er niet eens open voor en blijven ongetest fokken en de kop in het zand steken.
Dus ik vind je echt een verantwoorde fokker als ik het zo hoor!

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 23:29

Ik heb vanavond heel dat topic doorgelezen :D Dwerggroei en fokkerij

Erg leerzaam en inderdaad het is niks om je voor te schamen als je een pony hebt die het zou dragen. Je weet dan welke combi's je kan blijven maken als je toch wilt fokken! Zo heb ik bv een combi voor dekking dit jaar in mijn hoofd voor een andere merrie, gelukkig blijkt die hengst al getest te zijn zag ik. Dat geeft dan wel een fijn idee :j

Is ook wel zo, is mij nooit verteld dus kon het niet weten. Alles testen in 1 keer is teveel van het goede, maar voor wat ik nog niet kan testen kan ik wel uitkijken naar wel getest hengsten. En er lezen hier vast wel minipaarden liefhebbers mee, dus leerzaam voor iedereen om daar dan meer op te gaan letten. ;)

Jolandje, super fijn dat je hengstje vrij getest is!

Delicia, bedankt voor je gokje! Ga ze op het lijstje zetten en die binnenkort als er nog wat meer zijn weer hier neerzetten!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 23:38

Goed dat je er zo voor open staat en je er in wilt verdiepen!!
hoe meer er open kaart gespeeld word, hoe beter men er op in kan spelen :j

Logisch dat niet iedereen zo maar alle paardjes kan laten testen. Dat kan flink in de papieren lopen.
Ik heb Jupi destijds laten testen omdat zij drachtig was van een drager. Pico hoef ik nu dus alleen nog maar te laten testen op het gen wat papa draagt en zo kun je er goed op inspelen zonder dat dragers ineens uit de fok gehaald zouden worden, dat zou zonde zijn!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:20

Precies. En liever er eerlijk over zijn, dan het verzwijgen. Iedereen leert zo weer bij.

Mijn hengst is ook getest en vrij van de genen. De merries moeten nog.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 09:04

*\%/* Ik ben zoooooo benieuwd naar de veulentjes !!!! :):)

Ik mag dan wel volwassen zijn, ik heb ook mijn penny-momentjes O:) :D

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:04

Tijd voor de eerste update van 2016, het jaar van de veulens! *\o/*

Hebben jullie dat ook, dat pas als het koud is de veulentijd in de buurt gaat komen? Voor mijn idee moet het eerst koud/winter zijn, daarna komt pas het voorjaar en dus veulentjes. Maar ik was vandaag de dagen aan het nakijken, wat gaat het snel! Over 40 dagen zou het eerste veulen op 300 dagen al veilig geboren kunnen worden :wow:

De eerste voorbereidingen zijn ook al gedaan! Het extra stalletje is in de maak, die moet nog afgewerkt worden met betonplexplaten en er moet nog glas in de hoge ramen bij de buitenkant. Voor zolang is het afgedekt met zeil. Binnenkort ga ik vlasbalen halen, dat gaat de eerste tijd in de stallen. Als de veulens geboren worden gaat er stro bij, daar heb ik al een aantal balen van staan.

Ik hoop de dames vanaf half februari ’s nachts naar binnen te gaan halen. Hebben ze ruim de tijd om te wennen en kan ik ze wat meer aandacht geven. :) Ook een begin gemaakt met een klein stukje bij de uier scheren zodat ik het straks goed in de gaten kan houden. Silver en Isabella zijn al gedaan, de andere twee accepteren dat nog niet, dus neem ik rustig de tijd voor langzaam te wenen. Aanraken van de uier is gelukkig geen probleem.
Als de dames binnen staan, ga ik ook de camera's weer aansluiten! Kan ik weer mooi hun normale gedrag bekijken, altijd handig om verschil te kunnen zien :j

Violetta: 253 dagen drachtig, nog 67 dagen te gaan!
Afbeelding

Isabella: 256 dagen drachtig, nog 64 dagen te gaan!
Afbeelding

Jenske: 248 dagen drachtig, nog 72 dagen te gaan!
Afbeelding

Silver: 260 dagen drachtig, nog 60 dagen te gaan!
Afbeelding

Linda en stal_HD, tja waarom zou je er niet voor open staan? Je leert gewoon steeds meer bij, je kan nooit alles in 1 keer goed doen. Voelde me een slechte fokker dat ik er niet eerder aan gedacht heb en durfde eigenlijk nu geen nieuwe foto's meer te plaatsen. Maar op het moment is er niks te veranderen aan het veulen dat komt, in de toekomst wel :) Daarnaast, het is niet bewezen dat ze het nu draagt, maar zou wel kunnen. Super dat in ieder geval Jupi en je hengst vrij zijn getest van het gen!

Nog een paar vragen:
Ben benieuwd, gebruiken jullie iets om de navelstreng mee te ontsmetten, zo ja wat? Tot nu toe heb ik dat nooit gedaan, maar ben wel benieuwd naar andere meningen.
En vanaf wanneer gaan jullie merriebrok voeren? Tot nu toe heb ik het altijd gedaan vanaf dat ze binnen komen staan in de nacht of beginnen jullie eerder/later?
Wat hebben jullie in het geboorte kistje/box? Eens kijken of ik nog wat dingen toe moet voegen waar ik niet aan gedacht heb ;)

jolandjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:43

leuke update weer :) jouw Silver loopt gelijk op met mijn Camille :j
scheren bij de uier , ik begin er nog niet aan, Camille is niks gewend en als ik aan haar buik kom kan ze soms flink uithalen, ook al doe ik het nóg zo voorzichtig en zachtjes, verder is ze wel heel lief hoor :j

mijn beide dames zijn al verhuisd naar de kraamstal met paddock, alleen laat ik nu nog de deuren open, zodat ze zelf in en uit kunnen lopen, zodra de camera erop gaat , gaan 's nachts de deuren dicht.

in mijn kraambox zit een handdoek, twee navelklemmetjes, een schaar, een pollepel, een veulendekje voor als het koud is, flesje Betadine jodium en een flesje om je handen mee te reinigen, soort van gel is dat

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:51

Ik volg mee! Heel benieuwd naar de kleurtjes!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 09:44

Lekkere bolletjes Joan! :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 10:05

Beslist niet bezwaard voelen hoor. Iedereen leert altijd weer bij en niemand heeft de wijsheid in pacht. Zoals de gezegde vermeld... :P En qua dwergtest. De grootste groep fokkers test gewoon niet. Het kost je bij de eerste paarden toch echt 150,00 dollar per paardje. Pas de nakomelingen uit beide geteste ouders kost niets of je kunt op een bepaalde dwerggen testen. Scheelt een heleboel geld.

Leuke update. je hebt ze mooi geborsteld ook. Hier zijn ze over het algemeen nat met al die regen van de laatste tijd. ;( Maar we hebben nu vorst dus ik kan ze ook eindelijk eens echt gaan borstelen..

Merriebrok geef ik de laatste maand vaak bij. Maar ook afhankelijk hoe de dracht gaat. Ik zou niet willen dat ze met de laatste loodjes teveel reserves in gaan leveren. Kortom afhankelijk hoe de merrie ervoor staat. Ik geef de dames dan merrie/veulenbrok. En voor de lekker doe ik er vaak ook wel muesli bij.

Ik ontsmet de naveltjes ook niet altijd. Als ze bv buiten bevallen doe ik het niet. Als de merrie heel erg beschermend is en ik was niet bij de geboorte ook niet. Maar als ik er bij ben en ze zijn dus in de stal geboren dan wel. Gelukkig heb ik nu een koppeltje wat allemaal lief is als ze een veulen hebben. <3