pony blijkt drachtig van Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: pony blijkt drachtig van Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:28

wat vervelend, zou iik zorgen dat je bij de bevalling bent, kan best zijn dat ze wat hulp nodig heeft.

mooie pony

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:36

Ik weet niet of jullie overdag werkzaam zijn, maar er zijn ook kraamstallen voor het geval niet altijd iemand thuis kan zijn rond de geboorte.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:19

Welke tekens zijn er dan nog?

Ik dacht misschien omdat ze sinds deze week opvallend rustig is dat dit misschien ook al een teken is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:40

Het gehele gedrag.
De ligging van de buik.
Het verslappen van banden
Je moet de gehele pony in de gaten houden

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 17:58

We zijn beauty aan het verwennen. Ze valt bijna in slaap. Zo is ze normaal niet. Zou ze last krijgen van de zwangerschap"Afbeelding

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 08:49

We hebben enkele foto's gekregen van de vermoedelijke vader. Hier is er eentje. Duidelijk een fries.

Afbeelding

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:01

Dat zal in eerste instantie wel even schrikken geweest zijn! Je bent er idd niet op voorbereid...

Fijn dat jullie van plan zijn om het veulen wss te houden! :)
Na het afspenen kun je het veulen altijd naar een opfokstal sturen en op latere leeftijd weer naar huis halen. Op een opfokstal kan een veulen met leeftijdsgenootjes opgroeien en leren ze kuddegedrag.
En dan hebben jullie alle tijd om voorzieningen voor een extra paardje erbij te maken!

Maar dat is iets voor de toekomst. Eerst maar richten op de bevalling!

Ik vind dit soort topics altijd ontzettend leuk en interessant om te volgen: soms komen er hele leuke veulens uit zulk soort 'ongelukjes'! :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:03

Die Fries is geen een-jarige of 2-jarige meer, die is al ouder.

Zou zorgen voor goede begeleiding. En desnoods haar ergens plaatsen waar ze verstand hebben van drachtige merries. Want een uier of slappe spieren bij de achterkant zegt helemaal niks.
Hier had een merrie op een ochtend een veulen bij haar liggen, waren helemaal geen tekenen dat ze zou bevallen. Geen uier en geen slappe spieren bij de achterhand. 's Avonds ervoor zelfs nog gereden. Waarbij ook niks te merken was.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:08

jeetje wat een verrassing en wat spannend. Ik ga zeker even mee volgen. Ben ook benieuwd naar het resultaat!

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:12

Jeetje wat een verassing. Gelukkig hebben jullie eigen grond. 3000 vierkante meter is prima hoor!
Idd zorg voor goed toezicht! Of plaats haar tijdelijk ergens op ene plek waar ze haar in de gaten kunnen houden. Eerste veulen voor de merrie en voor jullie, dat is erg spannend.

En lees jezelf vast een beetje in :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:13

Daar kan nog wel eens best iets leuk uit komen,de moeder is een plaatje en papa ziet er ook leuk uit.
Maar je zit hier natuurlijk niet echt op te wachten.Ben wel benieuwd waarneer het veulen komt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:20

Daar kon inderdaad best eens een leuk beestje uit komen. De merrie goed in de gaten houden. Kan ze in de nacht wel naar binnen? Dat is wel handiger want dan kun je eventueel een camera ophangen en haar zo goed in de gaten houden.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:35

Onze pony kan altijd in haar stal. We sluiten haar nooit op. Dat vind ze niet fijn. Ze staat er van haar Eigen wel veel in. Maar de stal is slechts 3x3m. Van de veearts mag ik haar daarom zowieso niet opsluiten.
We hebben wel een camera hangen maar aangezien ze dus binnen en buiten kan lopen, gaan we daar niet veel aan hebben. Voor de veiligheid hoop ik wel dat ze buiten op het gras zal veulenen.

Ik heb echt schrik hoor. We hebben dit nog nooit meegemaakt.

Nu ben ik natuurlijjk mega gefocussed op haar. Ik heb deze morgend haar buik zien bewegen, dit was me nog nooit eerder opgevallen, maar ja, je let daar ook niet op als je niet weet dat er een veulen in zit.

Vanmorgen vond ik wel dat de uier precies groter geworden is.

Ik zeg het, je zit nu op alles zo te focussen. Maar ja, ik moet gewoon alles goed in het oog houden zodat ik toch ongeveer ga kunnen inschatten wanneer het veulen gaat komen.

We zullen later nog wel zien hoe we hat allemaal gaan regelen. Eerst deze bevalling afwachten.

Sanny79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:47

jeetje, dat was vast schrikken. Maar een super leuk cadeau toch? Ik ga volgen. Ben heel benieuwd wat eruit komt!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:55

Leuke fries als dat echt de papa is, maar die is idd geen 2.
Ik hrb een keer meegemaakt dat er een new forest van in de 140 gedekt was door een fikse fries en daar is ren enorm leuk veulen vanaf gekomen, dat ook nog eens mooi uitgroeide.
Veulen was al snel haast zo groot als moeders dat was wel raar gezicht maar toen t geboren werd was t idd ponyveulen maat

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:00

Wat de leeftijd van de vermoedelijk vader betreft zit ik eerlijk gezegd ook met grote ????

mmaar ik ben wel blij dat die mensen die foto's hebben willen doorsturen, zo weten we er toch iets van.
Ze hebben ook gevraagd om hen op de hoogte houden. Ze zijn zelf ook benieuwd naar het veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:00

Nog rustig met de merrie?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:06

inderdaad eerder rond de 5 jaar lijkt de fries me, heel anders als 1-2 jaar ;)

Wel een mooie vader ben benieuwd wat eruit komt !

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 21:23

Alles is hier voorlopig nog rustig. Er is de afgelopen dagen niet veel veranderd.
Hier enkele nieuwe foto's:

eentje van deze morgend:
Afbeelding

en eentje van haar uier. (van gisteravond) Die stelt nog niet veel voor.

Afbeelding
[

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:30

Ik kan me voorstellen dat je heel erg overdonderd bent door deze dracht. Toch is het vast erg leuk om een veulen te hebben en te zien opgroeien. Ik ben erg benieuwd.

Mooie pony trouwens!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:33

Wat ziet ze er goed uit! De uier is er nog niet maar hoor wel eens dat bij merries die voor de 1e keer veulenen het ook pas tijdens het veulenen kan vullen. Maar je houd haar goed in de gaten hoor!! Super

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:33

Toch, er vanuit gaand dat het een maiden merrie ( = eerste veulen) is, zie ik wel wat ontwikkeling in het uier. Als ze niet drachtig zijn zitten de spenen vaak wat meer tegen elkaar aan. Deze zijn al wat uitgezakt.
Je hebt ook melk tests, die testen de ph waarde van de melk, schijnt heel secuur te werken

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 19:51

Beauty haar uier lijkt nu toch wel te veranderen. Het wordt nog wel niet voller maar lijkt vandaag toch wel groter dan 2dagen geleden. Ik ben benieuwd hoe snel die gaat evolueren.
Ik heb de foto deze avond genomen. S morgens lijkt het altijd groter dan s avonds.
Afbeelding

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:12

Oh zoiets verwacht je zeker niet!
Ben benieuwd naar het veulen :D

smooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:46

Hee Herous, wat een verrassing om een veulen bij je merrie te krijgen... Kan me voorstellen dat je daar echt niet op gerekend had!

Zoals al vaker gezegd in de reacties die je krijgt: zorg voor genoeg handige/ervaren mensen in de buurt om te helpen als dat nodig is. Zeker als je zelf nog helemaal geen ervaring hebt met drachtige merries en bevallende merries, kan het nogal een overrompelende periode zijn. Je twijfelt waarschijnlijk aan alles wat je ziet/denkt te zien en omdat je haar nog niet zo heel erg lang hebt is het best heel lastig om veranderingen in haar gedrag/uiterlijk te zien.

Over het algemeen past het veulen zich aan de ruimte van de merrie aan maar het kan natuurlijk altijd dat het toch wat zwaarder gebouwd is dan dat de merrie er zelf goed uit krijgt tijdens de bevalling. Daarom belangrijk dat je direct hulp inschakelt zodra de bevalling is gestart (of ervoor zorgen dat je bij elke nacht waken een veulenexpert bij je hebt, ook nog gezellig :)) Fijn dat in elk geval de dierenarts sowieso 'aan boord' als het zover is.

Fysieke tekenen waar je aan kunt denken - naast het vollopen van de uier - is het verslappen van de banden. Je merrie zal een puntkont krijgen, de banden/spieren naast de staartimplant zakken weg en de staartimplant lijkt bovenop de kont te liggen. Bij mijn merrie 'verzakte' de rugspieren ook helemaal, normaalgesproken heeft ze een mooie gevulde bovenlijn maar vlak voor de bevalling lag de ruggengraat helemaal bovenop d'r rug in plaats van tussen de spieren.

Zoals al eerder vermeld: focus niet teveel op het uier. Ze kan zonder vol uier ook zomaar bevallen! Mijn merrie beviel van haar derde veulen met weliswaar een gevuld uier, maar met minimale harsjes. Pas 20 minuten voor de bevalling druppelde er een beetje melk uit!

Je kunt ook letten op het (eet)gedrag. Hoe eet ze normaal? Als ze daarvan gaat afwijken, kan het zijn dat ze zich voorbereid op de bevalling. Hoe is haar normale gedrag? Bijvoorbeeld ook richting andere paarden? Is ze (extreem) anders dan anders, hou haar dan goed in de gaten.

Lees je goed in op internet over hoe een bevalling normaalgesproken verloopt. Kijk op YouTube filmpjes over goed verlopende bevalling, zorg dat je weet hoe een goede bevalling eruit ziet. Dan zie je namelijk ook als het anders/niet goed gaat. Lees je in over wat je nodig hebt om je merrie te kunnen helpen; maak een 'beval-box' met daarin handige dingen zoals handdoeken, schaar, emmer(s), touw om de nageboorte aan de staart op te binden etc. Hou een halster+touw dicht in de buurt zodat je haar snel een halster om kunt doen als dat nodig is. Les een zweep(je) bij de hand voor het geval je met de merrie moet wandelen maar ze wil niet wandelen. Maak een lijst met belangrijke telefoonnummers en zet deze nummers ook in je telefoon. Regel vooraf iemand die foto's/video's maakt tijdens de bevalling (als je dat wil tenminste), ik kan je afraden om dat zelf te willen doen tenzij andere mensen de bevalling begeleiden en je daar zelf niet aan mee wil doen. Enzovoort enzovoort...

Je kunt veel doen om je voor te bereiden gelukkig :) Verder kan ik je zeggen: probeer ervan te genieten, voor je het weet is alles al voorbij en loopt er een gezond veulentje naast je mooie merrie! Ik dacht dat ik alle tijd had om ervan te genieten, het vliegt voorbij wat betreft dracht/bevalling/klein veulentje/veulentje groeit en nu is 'ie alweer bijna 4,5 maand oud... Time flies! Ik hoop dat alles goed verloopt en dat je de bevalling een beetje ziet aankomen, dat maakt het net iets gemakkelijker.

Oh ja, je kunt ook altijd een geboortesingel huren. Die kunnen ook fijn meehelpen bij het aangeven van de geboorte.

Succes Herous!!!