Onze verrassing; onverwacht hoog drachtige Tinker merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Re: Onze verrassing; onverwacht hoog drachtige Tinker merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:00

Haar banden zien (zover je dat vanaf een foto kunt zien) al slap uit.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:03

Ja haar banden zijn voor mijn gevoel al een tijdje best slap maar omdat ik geen referentiekader heb is het best lastig in te schatten... Ik vind haar vandaag wel echt 'anders' qua vorm ook bij haar kont inderdaad...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:09

Kan je de schuilstal afsluiten? Dus dat ze niet op de modderplaats kan komen als je dat wilt?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:41

De paddock is gelukkig wel zand, nu wel heel nat maar niet zo 'vies' als echte modder. De stal kan eventueel afgesloten worden, we hebben zelfs de deuren nog. Maar dat doe ik liever (nog) niet... Ze staat nu door middel van de draadjes gescheiden van de rest van de kudde maar heeft nog wel heel veel contact met ze (kroelen over het draad, samen slapen, elkaar in de gaten houden) dat vindt ze ook heel prettig, ze is erg op de rest gefocust. Dat ontneem ik haar als ik haar opsluit in de stal, als het veulen er is en het weer is nog steeds zo zal ik misschien moeten overwegen om de stal af en toe af te sluiten. Maar ze maakt nu uit zichzelf ook al veel gebruik van de stal, ze staat er in te schuilen en staat er 's nachts eigenlijk altijd in (als we checken tenminste wel).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:54

De reden dat ik het vraag is omdat er een ander veulen (bij een bokker) ook afgelopen nacht dus wel buiten in de nattigheid is geboren en hoogstwaarschijnlijk door onderkoeling is overleden. En ook bij die merrie waren er nog geen bijzondere tekenen dat de bevalling eraan zat te komen....
Beter voorkomen...

Zo heb ik 11 jaar geleden geleerd dat een sloot naast de wei ook funest kan zijn, veulen is zo doorgegleden vanuit merrie het slootje in. Heeft dus niet lang mogen leven.... En ook bij die merrie nog geen tekenen van een naderende bevalling. Banden waren echt lang niet slap, uier totaal niet vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:01

Moet zeggen dat haar banden er inderdaad flink slap uitzien. Kan je aan een geboorte alarm komen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:07

Oh help, nog meer stress... Dan misschien morgen toch maar kijken of we de deuren er in kunnen doen, we kunnen ze eventueel door zagen en de rest dan weer de hele paddock geven zodat ze alsnog contact kunnen hebben... Ze wordt namelijk erg gestrest als de rest uit beeld is. Wat een dilemma's....
De sloot wist ik inderdaad wel, we hebben van de week onder de onderste draad planken geschroefd zodat we dat hopelijk kunnen voorkomen.

Geboorte alarm zou ik morgen eventueel kunnen kijken of ik die kan huren DeMolenhoek maar een halster om vind ik niet veilig en een singel lijkt me zo naar voor haar... Maar goed als dat de beste optie is doen we dat natuurlijk. In ieder geval vanaf morgen maar waken, heel beroerd getimed dat ik net nu een flinke griep te pakken heb...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:09

Niet meteen gaan stressen, dat helpt ook niet ;) Maar wel dingen die je even moet incalculeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:10

Join the club (maagontsteking) Als het halster mooi aansluit kan er eigenlijk weinig mis gaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:14

Hey TS, waarom vraag je je dierenarts niet om wat spulletjes om de melk te testen? Als je dat gewoon 2 keer per dag doet, heb je een redelijk betrouwbare bron van informatie over wanneer je echt op moet gaan letten. Scheelt misschien een hoop stress ;)

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:18

ik volg mee!

ze ziet er goed uit +:)+

inderdaad probeer de omgeving waarin je merrie bevalt 'veulen proof' te maken, zodat het veulen zich ook niet kan verwonden oid.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:19

Nee stress helpt niet maar het is allemaal wel erg spannend hoor :oo Er zijn zoveel dingen waar je aan moet denk die ik van te voren dus niet bedacht had. Ik had bijvoorbeeld verwacht dat de merrie instinctief wel de warme, droge, veilige stal met kniediep sto zou kiezen om te bevallen maar dat blijkt dus niet zo te zijn -O-

Beterschap DeMolenhoek! Ik heb dan weer veel nare verhalen over halsters gehoord/gelezen dus dat wordt het sowieso niet maar de singel ga ik nog wel heroverwegen.

Jasmijn159 We hebben al melkteststrips in huis, net heeft mijn man nog geprobeerd om iets uit haar uier te krijgen om te testen maar hij kreeg er nog niks uit. Maar bedankt voor het meedenken!

Shettiessx veulen proof maken hebben we zo goed mogelijk gedaan maar we zijn onervaren en moeten het dus doen met info van internet, tips zijn altijd welkom!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:22

Welke regio zit je Swift?

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:22

in ieder geval al super dat jullie zo erg je best doen! zouden er meer moeten doen :o

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:35

We wonen in Friesland Leonoor.
Bedankt voor het compliment shettiessx!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:39

Spannend swift! Ik volg.
hoop dat de kleine nog even binnenblijft, maar het blijft nog best wel lang zo slecht weer :x

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:46

Spannend, ik volg!
Geen stress, jullie doen ontzettend je best! Met alle tips en trucs die je van alle kanten ontvangt en de informatie die je kan inwinnen via internet en DA moeten er bijna wel voor zorgen dat jullie "veulenproof" zijn hihi. Komt goed!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:50

AH een tinker in spe.... even iets ontspannends maar dan.. heb je al namen? of kunnen we je ideeen geven? Wel ontzettend spannend!! Over de singel heb ik trouwens geen slechte berichten gehoord behalve dat je regelmatig vals alarm hebt.
Wat voor naam gaat je voorkeur uit, iets korts, iets langs, iets vernoemen, iets iers, iets met betekenis??

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 21:11

Bedankt voor alle fijne reactie's!
De dierenarts hebben we helaas niet zoveel aan gehad tot nu toe, hier in het noorden zijn die best wel nuchter (wat soms ook erg prettig is) maar het enige wat hij mij kon vertellen bij het opvoelen was dat er een veulen in zat, dat hij niet kon zeggen hoe lang ze nog moest en dat het meestal wel goed ging -O- Daar kwam ik dus niet echt verder mee. De meesten mensen in onze omgeving schijnen er van uit te gaan dat alles wel vanzelf goed komt maar zelf heb ik toch liever iets meer zekerheid... Internet is gelukkig een rijke bron van informatie ;)

De namen zijn we al een tijdje mee bezig maar onze dochters (van 4 en 7) houden er heel andere ideeën op na dan wij :') we komen er dus nog niet helemaal uit maar we willen in ieder geval een Ierse of Gaelic naam en ik vind het belangrijk dat de naam geen 'negatieve' betekenis heeft. Suggesties zijn zeker welkom!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:17

Dervilia: dochter van ierland

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:27

Iontas misschien voor een hengst? Betekend verrassing in het gealic

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:34

Mungo
Scottish Gaelic
A dear friend.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:34

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:28

Friesen zijn in het algemeen heel nuchter, alles komt op zijn pootjes terecht..
Ik ben er zelf 1 maar heb zelf ook graag meer zekerheid, daarom vertrouw ik niet zo snel dat nuchtere denken van een fries.
Kun je geen andere dierenarts bijhalen? Voor de zekerheid?
Ik weet niet waar precies je woon in friesland maar ik heb goede ervaringen met dierenartsen in joure en akkrum, die denken een beetje met je mee en kunnen echt supe adviesen geven.

Ook al heb je snel vals alarm en kun je 10 keer per nacht opstaan maar het is misschien beter dat je al begint met een geboortemelder singel, mij. Ervaring is dat het snel gebeuren kan voordat er uberhaut echt grote tekenen zijn. Ik heb al veel merries gezien en inschatten moeten wanneer ze bevallen maar het is moeilijk iedere merrie is anders.
Zoals jij zegt en aan de fotos te zien ga ik zeggen dat het ongeveer drie tot vier weken duurt.
Heel belangrijk een droge sta en lig plaats, dat het veulen niet onderkoelt raakt. En plaats genoeg dat de veulen niet tegen de wand gekwetst wordt (merries kunnen zich onhandig heen liggen dat kun je jammer genoeg niet bepalen)

EN als het veulen daar is en de placenta komt en snel achteraan, moet je die op be bodum uit elkaar leggen en kijken naar scheurtjes en of niks afgebroken is, toen ik dat voor de eerste kee onzocht had moet ik zeggen dat dat eenvoudig te zien was. De placenta was toen compleet.
Wanneer niet dan moet je de dierenarts waarschuwen en ook wanneer het na een paar uur nog niet van de merrie weg is en het nog achter haar aan sleept.
Dit kan infecties veroorzaken,
Ik heb al meegemaakt dat bij een merrie het niet weggegaan is, de dierenarts is er bij geweest. Ik was er jammer genoeg niet bij, ik weet alleen dat de merrie het weer goed gaat.

Nogmaals vraag naar een andere dierenarts en vraag naar adviesen, ik vraag ook twee of drie andere dierenartsen wanneer ik me niet zeker ben ;-)

heel veel succes met jou merrie en veulen! Ik hoop dat alles supe gaat!

Sorry voor typfouten, mijn telefoon werkt niet altijd mee..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:04

Bedankt voor het meedenken over de namen DE naam zit er nog niet echt tussen maar suggesties zijn altijd fijn.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Arashah! Ik twijfel niet aan de kundigheid van de dierenarts, het is alleen een andere manier van omgaan met zaken dan dat ik heb. Een andere dierenarts heeft nu geen meerwaarde, het heeft geen nut om haar nog een keer op te laten voelen. Er is toch geen enkele dierenarts die precies kan zeggen hoe ver ze is en ook merrie's waarbij de dekdatum precies bekend is kunnen ver overdragen of juist te vroeg bevallen heb ik hier wel gelezen. Het is toch een kwestie van afwachten, ons zo goed mogelijk voorbereiden en haar heel goed in de gaten houden.