Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cayenne schreef:Ymor schreef:Wat heb je toch een prachtige paardjes! Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.
En over het lijnteelt verhaal. Vroeger bij de Shetlanders en misschien nog wel werd dit altijd gedaan om sterke genen vast te leggen. Het is een gok maar er kan juist ook iets heel moois uitkomen. En iets heel bruikbaars voor de fokkerij. Ik zou de gok ook hebben genomen.
Geniet er van adinda!
En ook bij de shetlander heeft inteelt (want dit is geen lijnenteelt maar gewoon pure inteelt) de nodige schade toegebracht. Ik heb ze er zat tussen zien lopen hoor.
Ik kan niet anders zeggen als dat ik het met de kritische reacties eens ben. Fokken, prima, maar ga er ook verantwoordelijk mee om.
Ik snap best dat je je hengst graag door het nakomelingenonderzoek wil loodsen, maar om hem nou overal op te zetten, inclusief een jonge merrie met cushing en zijn oma, neuh..
Dennis schreef:Mooie combies. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Wat betreft het lijnteelt/inteelt verhaal, het NAS (en het NMPRS) is een open stamboek met veel bloedspreiding, dus een volgende generatie kan je heel makkelijk weer naar vrij bloed grijpen, dus ik zie het probleem niet zo. Iets wat bij het NSPS een stuk lastiger is ivm een gesloten stamboek.
piezze schreef:In de natuur zou inteelt ook voorkomen, paarden houden echt niet bij wie hun tante, neefje etc. is. In beperkt gebruik vind ik het wel kunnen. Maar met alles is dat mensen graag overdrijven en dan is het einde zoek. Dat zie je bij de rashondenfokkerij wel. We willen de beesten helemaal uit hun oorspronkelijke model fokken en ik snap het niet, want de oude types zijn juist zo leuk.
Maartje1990 schreef:piezze schreef:In de natuur zou inteelt ook voorkomen, paarden houden echt niet bij wie hun tante, neefje etc. is. In beperkt gebruik vind ik het wel kunnen. Maar met alles is dat mensen graag overdrijven en dan is het einde zoek. Dat zie je bij de rashondenfokkerij wel. We willen de beesten helemaal uit hun oorspronkelijke model fokken en ik snap het niet, want de oude types zijn juist zo leuk.
die hengsten worden verjaagd
Maartje1990 schreef:piezze schreef:In de natuur zou inteelt ook voorkomen, paarden houden echt niet bij wie hun tante, neefje etc. is. In beperkt gebruik vind ik het wel kunnen. Maar met alles is dat mensen graag overdrijven en dan is het einde zoek. Dat zie je bij de rashondenfokkerij wel. We willen de beesten helemaal uit hun oorspronkelijke model fokken en ik snap het niet, want de oude types zijn juist zo leuk.
die hengsten worden verjaagd
MarlindeRooz schreef:Dus? De alfa hengst dekt gewoon zijn dochters hoor.
Dennis schreef:Mooie combies. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.
Wat betreft het lijnteelt/inteelt verhaal, het NAS (en het NMPRS) is een open stamboek met veel bloedspreiding, dus een volgende generatie kan je heel makkelijk weer naar vrij bloed grijpen, dus ik zie het probleem niet zo. Iets wat bij het NSPS een stuk lastiger is ivm een gesloten stamboek.