Heleboel ukkies in de maak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 12:25

Bedankt voor de leuke reacties.

wat een leuke paardjes trouwens loesje21

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:31

Cayenne schreef:
Ymor schreef:
Wat heb je toch een prachtige paardjes! Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.

En over het lijnteelt verhaal. Vroeger bij de Shetlanders en misschien nog wel werd dit altijd gedaan om sterke genen vast te leggen. Het is een gok maar er kan juist ook iets heel moois uitkomen. En iets heel bruikbaars voor de fokkerij. Ik zou de gok ook hebben genomen.

Geniet er van adinda!

En ook bij de shetlander heeft inteelt (want dit is geen lijnenteelt maar gewoon pure inteelt) de nodige schade toegebracht. Ik heb ze er zat tussen zien lopen hoor.
Ik kan niet anders zeggen als dat ik het met de kritische reacties eens ben. Fokken, prima, maar ga er ook verantwoordelijk mee om.
Ik snap best dat je je hengst graag door het nakomelingenonderzoek wil loodsen, maar om hem nou overal op te zetten, inclusief een jonge merrie met cushing en zijn oma, neuh..

Cayenne ik zou zeggen verdiep je eens in de marshwood Shetlanders. Daar zaten zulke goede pony's tussen dat je ze nu nog terug ziet in de stamboeken van heel veel shetten. Ook in nederland

MarlindeRooz

Re: Heleboel ukkies in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:40

Xander is ook een marshwood! Zit tenminste veel marswhood in, van alle kanten, en hij een heel correct gebouwde pony. :) Met erg leuke voorouders.

Ik ben benieuwd hoe ze uit gaan pakken!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:42

Ik ga ook graag volgen! :))
Je hengstje is echt prachtig :j

Over de inteelt/lijnteelt ga ik mij niet uitten, daar is dit topic niet voor bedoelt :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:50

Mooie combies. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Wat betreft het lijnteelt/inteelt verhaal, het NAS (en het NMPRS) is een open stamboek met veel bloedspreiding, dus een volgende generatie kan je heel makkelijk weer naar vrij bloed grijpen, dus ik zie het probleem niet zo. Iets wat bij het NSPS een stuk lastiger is ivm een gesloten stamboek.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 12:59

Dennis schreef:

Wat betreft het lijnteelt/inteelt verhaal, het NAS (en het NMPRS) is een open stamboek met veel bloedspreiding, dus een volgende generatie kan je heel makkelijk weer naar vrij bloed grijpen, dus ik zie het probleem niet zo. Iets wat bij het NSPS een stuk lastiger is ivm een gesloten stamboek.

toch is het vreemd, wil jij een baby met je opa of oma ?
Bij mensen kan zoiets niet "tja de kinderen he" is het dan.
waarom denkt iedereen er zo makkelijk over, juist als er veel vers bloed is in een stamboek is het toch opmerkelijk dat dit kan en mag? :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:03

Ok, we zijn weer op het punt beland dat we met mensen gaan vergelijken....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:31

En dat betekent ook weer dat de discussie uit de hand begint te lopen. Jammer! Laten we het er in dat geval verder niet hier over hebben.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:44

Ten eerste ik vind het prachtige beestjes! vooral je showhengstje <3

Maar ik snap nog steeds niet goed waarom je bewust voor inteelt zou kiezen, dacht dat alle stamboeken er juist veel aan deden om dit niet te doen, ps ik vraag dit me echt af, het is geen kritiek of ander onderliggend raar dingetje.
Sorry als ik het verkeerd heb begrepen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:01

.
Laatst bijgewerkt door kwita op 28-11-14 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:04

Dat is jouw aanname dat ik zo denk. Ga die discussie hier verder niet voeren

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:07

In de natuur zou inteelt ook voorkomen, paarden houden echt niet bij wie hun tante, neefje etc. is. In beperkt gebruik vind ik het wel kunnen. Maar met alles is dat mensen graag overdrijven en dan is het einde zoek. Dat zie je bij de rashondenfokkerij wel. We willen de beesten helemaal uit hun oorspronkelijke model fokken en ik snap het niet, want de oude types zijn juist zo leuk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:35

ik heb er het volste vertrouwen in dat TS weet wat ze doet :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:47

piezze schreef:
In de natuur zou inteelt ook voorkomen, paarden houden echt niet bij wie hun tante, neefje etc. is. In beperkt gebruik vind ik het wel kunnen. Maar met alles is dat mensen graag overdrijven en dan is het einde zoek. Dat zie je bij de rashondenfokkerij wel. We willen de beesten helemaal uit hun oorspronkelijke model fokken en ik snap het niet, want de oude types zijn juist zo leuk.

die hengsten worden verjaagd :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:48

Maartje1990 schreef:
piezze schreef:

Dus? De alfa hengst dekt gewoon zijn dochters hoor.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:51

Leuke ukkies zijn er opkomst!

Verder ga ik mij niet in deze discussie mengen, lijkt me niet dat het topic daarvoor bedoelt is

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:58

Maartje1990 schreef:
piezze schreef:

MarlindeRooz schreef:
Dus? De alfa hengst dekt gewoon zijn dochters hoor.

bron?

hieruit blijkt juist dat leidhengsten niet hun dochters dekken :)
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... eelt.dhtml

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 15:44

Dennis schreef:

Dat is zo, Dennis. Bedankt voor het compliment trouwens.

Ik ken de weg in het shetstamboek niet zo goed als jij ongetwijfeld doet, maar ik kan me voorstellen dat je je daar als fokker veel sneller schaakmat zet met grote percentages inteelt.
Het NAS heeft een heel laag algemeen inteeltpercentage. En geeft de fokkers idd veel ruimte naar buiten toe. Alsnog blijven de bloedlijnen wel een aandachtspunt.

Juist omdat we actief bezig zijn met vrij bloed op onze stam durven we dit wel aan en zien we dit ook als wenselijk.

En nog even als reactie op een aantal posters (waarvan ik eerlijk gezegd wel schrik hoe ongefundeerd en lomp enkele reageren, en hoe slecht ze lezen, maar goed ik neem de tijd. En ergens is het ook wel grappig om juist ons te verwijten dat we vermeerderaars zijn. :D ):

Natuurlijk is er altijd een risico in dit soort keuzes. Maar ik heb nagezocht wát die risicos nou precies inhielden. Statistisch gezien verdubbelt de kans bij mensen (maar zal voor paarden niet veel anders zijn) op een genetisch homozygote misstap in eerste graads inteelt, maar dat is dus van 2% (bij een vrije aanparing) naar 4 procent. Statistisch, dus in individuele gevallen kan dat anders liggen.
En dat is in onze combinaties dan weer minder hoog, die staan verder van elkaar met ertussen ook nog 'vrij' bloed. Dat geeft al met al in principe maar een kleine verhoging op het risico wat je toch al loopt. .
Als dit fout uitpakt, is dat ook geen ramp voor de gehele fokkerij, deze dieren zullen in dat geval de fokkerij niet bereiken. Dus dan is het ons probleem...

Heel andere situatie dan een populatieprobleem waarbij je niet meer onder inteelt uit kunt en het gaat wegen, zeker als er meerdere generaties achter elkaar ingekruisd worden, wat wij niet zullen doen. Zoals wij ook nooit, bij deze toekomstige veulens niet en nooit niet, een dier met ons bekend recessief probleem zullen blijven gebruiken..... met verzwijgen van het probleem.

Want dat is de hoofdreden dat het in veel stamboeken, al dan niet paarden, uit de klauw loopt. En niets anders.

Maar wij hopen natuurlijk dat onze verwachting uitkomt, dat de veulens beter zijn dan de moeders. Te meer daar de hengstencommissie straks echt wel wat meer gaat doen dan tellen of ze 4 poten hebben en kijken of de kop aan de goede kant zit. ;)
Die wil ook een gezonde, goede collectie zien die beter dan de mama's is.

Vandaar dat t zo spannend is. ;) Nogmaals, ook zonder NAS-veulenverplichtingen hadden we deze combis gemaakt, maar nu ligt er dus meer druk op.

Natuurlijk hoeft niemand het op wat voor punt met me eens te zijn, maar hier laat ik het wel bij, dit topic was toch echt om dikke buiken te kijken. :D

Verder discussieren hierover mag per PB. Of natuurlijk op fokkerijzaken. ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:20

dikke buiken bekijken Adinda? laat maar zie dan,word tijd dat je dikke wolliebollies gaat showen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:54

Mooie combi's :D , lijnteelt of niet zolang er geen erfelijke gebreken zijn ... , moet eens kunnen gebeurd vast vaker

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:23

Ik zat afgelopen twee jaar in hetzelfde schuitje met afstammingen moeten tonen met mijn hengst. Het nas is een klein stamboek, kijk gemiddeld naar het aantal dekkingen per jaar van goedgekeurde hengsten van particulieren en dat zijn er echt maar een paar (omdat er dus ook veel buiten het stamboek een hengst gebruiken, is een open stamboek zoals al gezegd werd..) en je moet maar zien wat voor merries van anderen zich aanmelden voor een dekking..... Logisch dat je dus zoveel mogelijk je eigen merries gaat gebruiken en zeker als het gewoon goede merries zijn, volledig correct en ook nog eens succesvol op de keuringen, ik zou ook niet lang twijfelen... natuurlijk kijk je of het past maar daarnaast fokken is ook gokken.
Zo had ik een combinatie grote c pony x kleine a pony, omdat ik de c pony merrie had staan en na twijfel had besloten de gok toch te nemen... maar kijk, dit veulen is gewoon Nederlands kampioen geworden op de keuring! Soms is een gok ook gewoon nodig om wat unieks te willen bereiken.
Ook ik had 6 dekkingen, en eentje daarvan was toevallig ook lijnenteelt en ook dit is een prachtig veulen geworden en stond zelfs 1A op de keuring.

Het enige puntje in deze wat ik ook had, de veulens moeten beter van kwaliteit zijn als de moeders, dat lijkt me erg moeilijk met zulke goede moeders :D, maar ik had bij mijn hengstje ook een kampioen merrie en enkele 1A merries en dat is ook goed gekomen, de veulens verbeterden gelukkig toch de al goede moeders, dus het kan wel. Probeer dan wel de moeders niet helemaal keuringsklaar te maken (niet trainen en niet scheren enz) zodat de veulens duidelijker naar voren komen :-)

Ik ben heel benieuwd! Komt vast helemaal goed!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:10

De dochters ja maar de tantes en de zussen dan? Of de moeder? Zoudrn de paarden het bijhouden denk je?

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:20

wat een plaatje van een hengst zeg,
ben heel benieuwd naar wat voor mooie veulens er uit deze merrie komen.
mocht je nog opzoek zijn naar een merrie om te dekken heb ik nog wel een leuke shet in de aanbieding <<) (je zou toch maar zo'n veulentje krijgen :~ )

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:39

Ik volg! Ben benieuwd naar jouw combinaties :-)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:49

Een paar super knappe beesten heb je daar! Ik ben heel erg benieuwd wat voor kleur etc hieruit komt dus ik volg!