Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Dit gaat hem worden! Oliver x Macho Polo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:24

Nou laat ik het zo zeggen,...een veulen met een KWPNpapier levert meer op dan een met een Groningerpapier uit een KWPNmoeder.

Ik neem toch aan dat ook een Groningerfokker liever een Groningse merrie heeft uit een Groningermoeder.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:29

Ja daar ben ik het volledig mee eens. ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 22:32

Precies, dus ik stel mijn merrie gewoon voor bij het groninger stamboek. Dan houdt ze haar KWPN papier en krijgt ze er wellicht Groninger papier bij. Dan zou het veulen dus een volledig groninger papier krijgen met een moeder die ook in het stamboek staat. Ik fok overigens geen bankbiljetten maar een paard waarvan ik denk dat hij of zij straks een fijn sportpaard wordt.

DexterM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:39

Mocht het je wel lukken om bankbiljetten te fokken...mag ik daar dan het recept van?!

Verder...succes met je keuze maken. Mooie hengst. Hoop dat er een leuk en gezond veulen uit komt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:49

DexterM schreef:
Mocht het je wel lukken om bankbiljetten te fokken...mag ik daar dan het recept van?!

Win eerst de loterij en koop daarna een zeer goede fokmerrie uit een goede stam met veel predikaten(exterieur en sport) in ten minste 4 generaties zorg voor een passende mode hengst en meld het aan voor een veulenveiling.

Geeen garantie op succes...helaas.

Natuurlijk zijn wij hobbyisten maar het is gewoon handiger een meer courant veulen te fokken...hoe minder je op toe hoeft te leggen hoe beter.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:29

NatasjavE schreef:
DexterM schreef:

Win eerst de loterij en koop daarna een zeer goede fokmerrie uit een goede stam met veel predikaten(exterieur en sport) in ten minste 4 generaties zorg voor een passende mode hengst en meld het aan voor een veulenveiling.

Geeen garantie op succes...helaas.

Natuurlijk zijn wij hobbyisten maar het is gewoon handiger een meer courant veulen te fokken...hoe minder je op toe hoeft te leggen hoe beter.

Dat is het voordeel van Groningers fokken: je weet zeker dat er dik geld bij moet en je rekent jezelf niet rijk
Hoewel ik zeker geen loterij heb gewonnen heb ik wel een 4e generatie prestatiemerrie uit een goede stam gekocht om die stam weer terug te fokken in de Groninger fokkerij. Ik ben daarom ook wel voor gek verklaard maar wat zou dat; als ik daarmee een bijdrage kan leveren aan de instandhouding van deze paarden heb ik er graag voor over.
Er is nu eenmaal meer dan een papier van het grootste stamboek ter wereld of het duurste veulen op de veiling, ik geef TS daarom groot gelijk dat ze deze keuze maakt!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:16

Super. Ben ook weg van het Groningse type, ook vooral de Groningse stammen waar moederlijnen op terug voeren, zie de geschiedenis van stal Roelofs. Ook samber voerd terug op Gronings, zeker goed dat er mensen zijn die dit Groningse ook willen bewaren en de daarbij passende hengst zoeken, die dit 'ras' behoud.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 01:27

NatasjavE schreef:
Win eerst de loterij en koop daarna een zeer goede fokmerrie uit een goede stam met veel predikaten(exterieur en sport) in ten minste 4 generaties zorg voor een passende mode hengst en meld het aan voor een veulenveiling..

Nee daar hoef je geen loterij voor te winnen. Z'n fokmerrie koop je voor een lage prijs en het bieden voor een goed
thuis.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:04

agerrits schreef:
NatasjavE schreef:
Win eerst de loterij en koop daarna een zeer goede fokmerrie uit een goede stam met veel predikaten(exterieur en sport) in ten minste 4 generaties zorg voor een passende mode hengst en meld het aan voor een veulenveiling..

Nee daar hoef je geen loterij voor te winnen. Z'n fokmerrie koop je voor een lage prijs en het bieden voor een goed
thuis.

Voor de begeleiding van je fokproducten heb je de hoofdprijs nodig.

Die fokmerrie koop je nu inderdaad voor heel leuk geld op dit moment. (vandaar dat ik ook zo'n belang hengst aan een goed papier voor een merrie)

Maar om echt winstgevend te fokken moet je eerst enorm veel investeren. Een naam opbouwen en heel veel doorzettingsvermogen hebben.

Met bankbiljetten fokken ga ik uit van hele dikke bedragen vangen voor je fokproduct. Niet van leuk kiet spelen of een beetje winst.

Ik fok ook niet voor de winst maar voor het behoud van een heel fijn type....ik heb Gelderse. :) (en dus ook vaak voor gek verklaard)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:18

Met de uitspraak dat je voor de begeleiding van je fokproduct de hoofdprijs nodig bent, klinkt alsof je, je succes zou moeten kopen. (nooit doen dus!!)

En de uitspraak winstgevend fokken. (Neem het met een korreltje zout.)

Word wakker: Een veulen of groen paard is geen drol waard! Alleen in kringen, waar je nooit tussen komt, misschien een keer via via, toch iets kwijt kunt raken, maar dan ineens voor wel minder dan de zogenaamde topbedragen die we lezen, en horen op de veiling. Neem die prijzen niet altijd even serieus. Ik koop van jou en jij van mij, tja dan mag die wel 30.000 zijn, die krijg je dan ook weer terug ;)

Doe waar je goed in bent, en zorg dat je paard jong, correct is, goed op de foto en aangereden is het liefst geklasseerd, en potentie heeft voor meer, die raak je goed kwijt, geen probleem.
Op zuidlaren kochten we een super mooie, quatro veulen, moeder was ook moeder van de ggk hengst havel, super mooi veulen, direct weer doorgekocht aan een duitser, alles ongeveer op en om het dekgeld, onkosten. Veulens, groene paarden, zijn vrijwel niet veel waard, echt zonde alleen verkopen, als je goed geld kunt krijgen anders aanhouden en niet naar de keuring en dat soort flauwe kul, Sport veel beter meet instrument en een betere bodem voor verkoop, en handel. ;) Ook veel eerlijker ;)

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:28

Mooie hengst!
Wij verwachten een veulen in Mei van Macho :D:D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:40

Oh wat leuk, ik ben erg benieuwd naar zijn nakomelingen! Wil je me op de hoogte houden? En wat voor merrie heb je?

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:53

tuurlijk. Ben zelf heel enthousiast over de hengst Macho polo.
Ik heb een 8 jarige NRPS stermerrie afstamming Sandreo x Winny Jackson. Merrie is bijna 3 jr zadelmak en loopt M1 met 4 wp. omdat het allemaal zo snel ging hebben we besloten haar bij de hengst te doen.
Eigelijk wou ik bij de hengst Expression ( v. Vivaldi) gaan fokken maar toen ik Wilma toevoegde op fb en foto's van Macho voorbij zag komen op haar site begon ik te twijfelen. Heb aan Wilma gevraagd of ik bij Macho mocht komen kijken. Dat was geen probleem, toen we daar waren had ik mijn rijbroek aan en mocht ik er ook even op rijden. Ik was verkocht! Macho was nog niet zolang onder het zadel en voelde enorm fijn aan, erg vriendelijk dier om op te rijden en ontzettend braaf in omgang.
We volgen hem inmiddels sinds we hem hebben 'ontmoet' Geweldig om te zien hoe hij groeit in zijn prestaties doen en laten.
Volgensmij is de eerste merrie die drachtig is van Macho bijna uitgerekend

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:24

3 jaar onder het zadel en dan M1 snel vinden? Een 6 jarige mag gewoon Z lopen. Een 8 jarige in de M is niet snel.
Ik heb een merrie in training staan, is op het moment 5 maanden van huis, ik hoop toch dat die binnen een maand nu Z2 is. Ik geloof dat in de Groninger fokkerij de standaard dan behoorlijk lager ligt.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:56

even offtopic: Mijn merrie was pas zadelmak bij 5. Ik hoef ze niet kapot gereden te hebben binnen 3 jaar (niet dat ik suggereer dat zoiets wel met jou paard gebeurd). Mijn merrie heeft afgelopen jaar ontzettend veel gedaan en gepresteerd, Wil er graag nog lang plezier van hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:01

Mijn merrie heeft ook eerst 2 veulens gehad. Haar moeder was als 8 jarige in 7 maanden Z2 dressuur en Z springen, dat is snel. En daar rij ik nu ook nog op dus niks kapotgereden.

Als 8 jarige M lopen is niks bijzonders en zeker niet snel. Logisch dat je een keer een veulen wil maar dan niet omdat het 'allemaal zo snel is gegaan' want 3 jaar over de M doen is niet snel

AafkeBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:47

Zo ik heb ook weer een hoop geleerd ;) wat een informatie!

Ik ben het uiteraard helemaal eens met de keuze maar ben absoluut niet objectief want ik heb macho op stal en mag hem trainen en ben helemaal verkocht aan deze hengst! De rest van mijn paarden ( 2 stuks) gaan weg want Macho krijgen mijn ouders niet meer terug ;)

Vanochtend filmpje eindelijk af, zag de link al voorbij komen! ( http://m.youtube.com/watch?v=YBya67JddzY )
En te volgen via Facebook http://www.facebook.com/machopologroningerdekhengst.

Het eerste veulen zit eraan te komen, we wachten met spanning af!

Bedankt voor je keuze, schitterende merrie, ik vind het goede argumenten en ben erg benieuwd naar het resultaat!

Gr Aafke

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:21

Haha Aafke,
Jammer dat bokt geen vind ik leuk button heeft :)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:01

Zeker, Gave hengst, dat zonder meer. Begrijp het punt van [***] wel, betreft je geposte bericht. Nu moet ik er wel aan toevoegen dat snelheid van de opleiding niet alles zeggend is en door wie het paard word gereden maakt ook een groot verschil. Een ruiter/ amazone met veel ervaring en die van nul naar het hogere werk meerdere paarden heeft opgeleid, doet dit ook gewoon veel sneller op een verantwoorde wijze. Ruiter en paard vormen wel een combinatie en je moet die snelheid nemen die verantwoord is en goed. Dus moet wel zeggen dat ik 3 jaar vanaf zadel mak naar M1 op zich niet slecht vind. Dat doen ook heel veel je niet na ;) Dus goed bezig, vooral genieten en gewoon je weg vervolgen, je kunt nog gerust doorrijden, zult haar natuurlijk in de dracht een periode moeten gaan ontzien, en na het veulen, de draad weer oppakken en je weg vervolgen. Maar wel netjes hoor. We hoeven niet allemaal naar de GP dressuur :D

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:12

Die van ons is elk jaar een paar maand even weggezet. Vriendin van ons heeft haar binnen 4 maand van de L2 naar de M1+4 gereden. Ik zat in het gips. Ondertussen nam ze haar mee naar 2 cross wedstrijden heeft ze leren springen en kwam ze een parcours goed rond van het najaar is ze stermerrie geworden in Ermelo. Ik vind dat genoeg gepresteerd in 4 maand.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 15:51

wat een leuk filmpje, toont zijn veelzijdigheid en instelling goed. ik kan me voorstellen dat het een plezier is om met hem te werken.

ayhno dat is hartstikke netjes hoor! je hoeft je ook echt niet te verantwoorden.

AafkeBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:54

Die vind ik leuk button zocht ik ook al haha (ik ben nieuw op bokt...)

Zie wel dat je vrienden én vijanden kunt maken trouwens! Zelfs met knop dan...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:00

Wat een super promotiefilmpje. Daar kunnen veel hengstenhouders een voorbeeld aan nemen.

AafkeBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:07

Wordt toch echt tijd voor een vind-ik-leuk knop hoor ;)

Bedankt sizzle! En murosch!