Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denken jullie dat het wordt?

Zwart merrieveulen
72 (30%)
Vos merrieveulen
42 (17%)
Zwart hengstenveulen
93 (39%)
Vos hengstenveulen
27 (11%)

Totaal aantal stemmen: 234

gerlindie

Re: Lief klein spanjaardje in de maak! (PRE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:14

Arm meisje :(:)

Wat is je nieuwe merrie prachtig donker van kleur <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:08

Oei wat je zegt klinkt ook echt als een abces, dat heb ik ook gehad een keer met een 2 jarige in de opfok, was een heel klein wondje waarbij de ontsteking naar binnen was geslagen. Dat kwam er op 2 plaatsen later weer uit := is gelukkig helemaal goed gekomen. Ik duim dat de kleine meid er snel weer bovenop komt. Stal schoon en droog houden en open houden zodat de pus eruit kan zal de veearts ws ook adviseren. Naar hoor. Bah.

b000tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 18:09

ahh wat een pech weer, maar gelukkig zijn jullie er nu om het goed in de gaten te houden, en zal het hopelijk snel weer genezen.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 19:51

Inderdaad Azmay, dat vond ik nu ook wel :( Maar blijkbaar heb ik nog niet genoeg miserie gehad.

Mer1980 schreef:
Oei wat je zegt klinkt ook echt als een abces, dat heb ik ook gehad een keer met een 2 jarige in de opfok, was een heel klein wondje waarbij de ontsteking naar binnen was geslagen. Dat kwam er op 2 plaatsen later weer uit := is gelukkig helemaal goed gekomen. Ik duim dat de kleine meid er snel weer bovenop komt. Stal schoon en droog houden en open houden zodat de pus eruit kan zal de veearts ws ook adviseren. Naar hoor. Bah.

Gek genoeg heeft de VA er vandaag terug een verband rond gedaan. (daar twijfel ik een beetje aan of dat wel een goed idee is).
Ik had het gisteren zelf open gelaten en toen ik vroeg of dat mocht zei ze van wel.

Maar aangezien ze op stal moesten blijven was de wonde deze morgen natuurlijk helemaal vies. Esquina is echt een viespeuk op stal en ondanks de volledig propere stal om 21u gisterenavond, was het deze ochtend om 9u zo vies dat ik er alles heb moeten uit halen, er was geen proper strootje meer in te vinden.

Deze morgen kwam dus de VA opnieuw kijken.
Aangezien ik gisteren al gebeld had omdat ik het raar vond dat Guapa haar linkeroor warm was en haar rechter koud, nam ze vandaag de temperatuur op... 38,8°C :\

Ik had gisteren aan de telefoon ook al gezegd tegen de VA dat er een nieuwe bult zat vooraan boven haar kroonrand en dat ik het vermoeden had dat die ook nog wel zou open barsten, omdat het mij niet in verbinding leek te staan met de andere zwellingen en wondjes.

En inderdaad, deze ochtend zat er een gat vooraan en een vieze stroom etter tot beneden. :\ Toen we erop duwden spoot de viezigheid er echt uit.

De VA kon er dus niet meer omheen dat mijn vermoeden van een abces klopte en dat het dus niet om een steekwonde ging.

Ik vroeg of ze eindelijk terug naar buiten mochten nu, maar dat vond ze niet zo'n goed idee. Na er nog eens over begonnen te zijn veranderde ze uiteindelijk van gedacht en mochten ze toch buiten, als het tenminste wat droger werd.

Aangezien deze middag de zon doorbrak, heb ik Esquina en Guapa terug bij de kudde in de weide gelaten en wat waren ze blij :)

Guapa heeft opnieuw een injectie met antibiotica gehad. En vanaf morgen krijgt ze van mij ook nog 2x per dag antibiotica in poedervorm.

De VA zei dat ze er vertrouwen in had dat ik het vanaf hier wel zelf aan kon, al mag ik haar bellen bij de minste twijfel.

Over 4 dagen zou de etter moeten stoppen, de wonde scchoon moeten blijven en de zwelling weggetrokken zijn.

Hopen dus dat mijn lieve meisje voorbeeldig geneest en we niet meer naar de kliniek moeten. Dat lijkt me namelijk echt geen fijne ervaring voor zo'n klein ding. Dan zouden er namelijk foto's en/of scans gemaakt moeten worden... :(

Aangezien de etter eruit komt, vond de VA het echter voorlopig niet nodig om die onderzoeken te doen. Zij zei: "Het venijn komt eruit, dus dat is een goed teken".

Laat het ons hopen dat ze gelijk heeft +:)+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:08

Ik hoop het ook, klinkt niet echt lekker, maar we duimen gewoon dat ze over een paar dagen weer goed loopt.

laurabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:38

Hopelijk knapt ze snel weer op!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 10:44

Ai wat lees ik nu...weeral pech...Wat erg een abces op zo een plaats. Hopelijk geneest het zonder al te veel rompslomp en moet ze niet naar de kliniek. Arm klein ding. :(:)

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:07

Vandaag zag Guapa er al een pak levendiger uit. Haar oogjes stonden niet meer zo triest en ze kwam me al tegemoet gelopen met mama :)
Ze trekt ook haar beentje niet meer zo op, maar staat er terug normaal op.

Het zag er naar mijn mening al beter uit vandaag; de zwelling was veel minder en geen nieuwe openbarstingen meer.

De bestaande wondes waren ook redelijk schoon.

Met dit weer heb ik er toch maar weer een nieuw verbandje rond gedaan, anders is het straks gegarandeerd allemaal modder aan die wondes.

Ik hoop dus dat het zo verder evolueert :)

Furioso is in ieder geval blij dat zijn nieuwe beste vriendin terug kan meespelen :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:08

Wat fijn! Hopelijk blijft het de goede kant op gaan.
Ik reageer niet zo heel vaak, maar ik lees alles mee haha!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 16:21

Oh dat is goed om te horen, dat de prut er maar allemaal uit is en ze nu helemaal opknapt. Goed dat ze er alweer normaal opstaat!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:36

Het zit je niet mee, hopelijk is het nu ook gedaan met alle pech. Staan de 24/7 op de wei? Ik zou zelf eerder voor een wei kiezen dan de stal om de wond schoon te houden. Hopen dat ze snel weer hersteld en lekker kan spelen met de anderen.

Tolinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 12:12

Inmiddels al weer heel wat dagen verder... hoe is het nu met haar?
Is ze al weer opgeknapt?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:35

Hoe gaat het nu met haar been? En met je andere paarden? Is de nieuwe merrie al beetje gewend? En je hengst staat nog netjes aan de goede kant van de draad?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:53

Hoe is het met de "kleine" frummels?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 18:34

Sorry voor mijn afwezigheid hier.
Ik heb het zo ontzettend druk gehad met mijn verandering van job, verbouwingen en natuurlijk met de frummels :+ (want mijn verzorgster heeft het van de ene dag op de andere laten afweten)

Het gaat goed met ze allemaal.

Guapa haar voet is volledig genezen, daar zie je niets meer van. Het heeft wel een hele tijd geduurd voordat alle wondjes mooi toe waren.

Guapa groeit echt als kool en is al niet meer de kleinste van de bende :')

Esquina is al helemaal gewend in de kudde (nog net niet zo goed als haar dochter, want die kleine is echt onverschrokken).
Helaas is er geen vriendschap ontstaan tussen Esquina en Imperiosa.
Omdat dat zo vlot ging met Sierra en Imperiosa, die na een maand al besties waren, had ik eigenlijk verwacht dat dit opnieuw zo zou gaan.
Maar ze dulden elkaar wel. Ze kunnen nu zelfs al uit dezelfde waterbak staan drinken zonder dat Imperiosa Esquina de stuipen op het lijf jaagt maar haar killer-blik :')

Esquina was in het begin helaas doodsbang voor Imperiosa, ook al is die zo'n 15cm kleiner dan haar :o Nu is Imperiosa wel nog steeds overduidelijk de chef van de kudde, maar ze kunnen al dicht in elkaars buurt staan zonder dat Esquina bang is dat ze opgevreten zal worden :P

Espero's nieuwe baasje heeft gevraagd of hij nog even langer bij ons mag blijven, dus die gaat denk ik pas vertrekken na de winter.
Hij begint de proporties van mama aan te nemen, maar dan in het klein :+ m.a.w. je kan hem rollen :D

Imperiosa heb ik uiteindelijk niet meer laten dekken, maar als alles goed gaat, wordt ze komend voorjaar wel opnieuw gedekt door dezelfde hengst als waar Esquina nu van drachtig is (/zou moeten zijn).
Ze is al een beetje vermagerd, dus wat gezonder :Y)

En dan natuurlijk ons zieligste frummeltje: Furioso. Ik kan het bijna niet geloven, maar die is intussen al meer dan een half jaar oud :wow: Een klein duiveltje soms (vooral met etenstijd 8-) ) maar ooh zo'n schatje.

Furioso en Guapa hebben echt een stukje van mijn hart weggekaapt. Daar heb ik zo'n band mee, echt speciaal.
Heel leuke karaktertjes en super sociaal.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:19

Mooie update hoor, uiteraard hoop ik natuurlijk ook op een prachtige foto update <3

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 22:47

Leuk om te lezen dat het zo goed met allemaal gaat!

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 12:46

Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:02

Plaaaaatjes hoor <3

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:04

<3 <3 Wat een knapperds!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:16

Prachtige beestjes, hopelijk heb je je ellende gehad en mag je nu vele jaren van Furioso en Guapa genieten zonder problemen <3

Dorien_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:24

Wat fijn, een update! Benieuwd naar meer foto's van je prachtige kudde. Gaat het goed met je hengst? Staat hij er ook al naast?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 10:53

Waw, dankjewel Helga!!! Prachtfoto's *D
Wat is Furioso toch knap <3 Zeker nu hij weer ietsje ronder aan het worden is.

En Espero natuurlijk ook :D

Heb je ook foto's klaar van Guapa en de merries? :o

Dorien_Boy: wat lief dat je ook aan hem denkt. Het gaat goed en niet goed. Goed: hij is spectaculair aan het uitzwaren (EINDELIJK! :+ hij is nu 6 jaar). Maar hij heeft nog steeds ontzettend veel jeuk (ondertussen al 4 veeartsen naar laten kijken + kliniek), wat mijn gevoel (= geen zomereczeem) alleen maar bevestigt.
En hij heeft een week geleden zijn voet lelijk gekwetst. Diepe snijwonde (geen idee hoe hij dat nu weer heeft gedaan). Dus hij is weer op de sukkel.
Maar hij is zooooooo gelukkig zij aan zij met zijn merries :j Gisteren lag hij naast de draad gewoon een dutje te doen terwijl de dames aan de andere kant stonden te soezen <3
Hij wordt alleen onrustig als er aan de andere kant van de draad ook onrust is of als hij iemand uit de kudde niet ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:57

Ben wel benieuwd naar foto's van je hengst :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 16:06

Wat je nu zegt over je hengst herken ik met mijn vroegere PRE hengst. Die kreeg ook opeens erge jeuk, na een aantal onderzoeken zijn wij erachter gekomen dat mijn PRE de eiwitten uit het gras en de veel te rijke brokken in Nederland niet goed kon verwerken. Deze werden opgeslagen onder de huis en veroorzaakte de jeuk. Zijn staart, deel rug en manen lagen open van de jeuk. Ik ben direct over gegaan op eiwitarm brok (eiwitloos zelfs), droog hooi en op zeer kaal niet voedingsrijk gras. Binnen 3 weken knapte hij helemaal op en uiteindelijk met dit voedingsschema heeft hij nooit meer jeuk gehad. Enige nadeel was dat hij niet meer op vers groen land kwam en dus alleen op een kaal stuk of in de paddock kon, zodra hij vers goed ingemest rijk Nederlands gras kreeg was het mis. Ook geen sportbrok meer, daar zitten veel teveel eiwitten in waar hij niet tegen kon. Misschien heeft jouw hengst daar ook last van. Ik heb het vaker gehoord bij PRE's. Het zijn sobere rassen en hebben die overdaad van eiwitten niet nodig.