alles in zijn werking, moeder en kind. Kijken jullie mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 21:26

XRosalieee schreef:
owhhh ja das minder handig!

kan je daar in de buurt wel slapen?

Eventueel bij mijn opa & oma ( eigenaar van stal ) die gaan dan zelf ook waken. En anders slaap ik in de paardenstal of als t Heel mooi weer is word het een tent :+ :j

jopaardjo

Re: alles in zijn werking, moeder en kind. Kijken jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 23:00

Ik volg je topic al een hele tijd ts, elke keer denk ik "hé 4 pagina's er bij, het veulen zal nu wel geboren zijn!" maar nee..
nog even afwachten. Bloem maakt haar kindje vast net zo mooi als ze zelf is! :)
ik gok 24 april, mijn verjaardag :)F

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 07:12

jopaardjo schreef:
Ik volg je topic al een hele tijd ts, elke keer denk ik "hé 4 pagina's er bij, het veulen zal nu wel geboren zijn!" maar nee..
nog even afwachten. Bloem maakt haar kindje vast net zo mooi als ze zelf is! :)
ik gok 24 april, mijn verjaardag :)F

Laten we hopen dat ze even mooi zijn!

Neelm3r9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 21:37

Bloem, wat doe je er lang over zeg! :D

Ik gok 30 april, ik ben slecht in inschatten :o

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 22:04

xxxMarleen schreef:
Bloem, wat doe je er lang over zeg! :D

Ik gok 30 april, ik ben slecht in inschatten :o

Je t word nou wel eens tijd hè! Haha moeilijk in te schatten natuurlijk. We zullen t zien!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:53

Laat je niet 'gek' maken AmyBaltus, ik vind het prachtig al die foto's, kan ik mooi meeleren tijdens het hele proces! Van moment tot moment...

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:06

Marin_ka3 schreef:
Laat je niet 'gek' maken AmyBaltus, ik vind het prachtig al die foto's, kan ik mooi meeleren tijdens het hele proces! Van moment tot moment...

Jatoch? :j

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 10:48

Nog even een vraagje tussen door. Bloem word boos als ik al naar dr uier kijk! Dan tild ze al dr achterbeen op om te schoppen. En als ik bij dr buik dichtbij dr uier voel. Nieteens aan dr uiers gaat ze achteruit lopen en probeerd ze wat te dreigen met dr hoef. Hoe kan ik dit anders doen? Of het gaan oefenen met bloem? :)

( dit gedrag is ineens sinds een paar dagen terug )

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:53

Ik volg je topic al van bijna het begin.

Over je laatste vraag. Blijf er gewoon zo veel mogelijk vanaf :j Even kijken hoe het er voor staat en verder niet. Het is een zwangere vrouw, die uiers zijn volop in ontwikkeling, dat kan best een beetje pijnlijk zijn.
Als ik een zwangere zou zijn en er zou steeds iemand aan mijn tieten voelen zou ik ze ook een mep verkopen :') ;)

Je hebt een leuke pony, ben benieuwd wat er uitkomt straks :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:01

Aan de ene kant ben ik dat wel met je eens, aan de andere kant heb je straks wel een probleem als het veulen er is en het lukt niet te drinken bv, of als ze uierontsteking krijgt oid.

Ik zou wel proberen dat wat normaler te maken, je hoeft er echt niet 3x daags uitgebreid in te knijpen of wat :+ Maar ik zou er wel naartoe willen dat ik in elk geval aan de buik en uier kan zitten zonder dat ze me naar het leven staat. En graag voordat het veulen er is.
Afleren doe je dat niet trouwens, het is iets persoonlijks, Bloem houd er gewoon niet van, maar je kunt haar wel leren dat ze het moet accepteren als je er even aan moet zitten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:09

Volgens mij was ze er heel gemakkelijk mee dus misschien heb je iets teveel aan haar gezeten. Mijn advies is, één keer per dag even een super zachte aai over de uier en buikje en daarna gelijk stoppen na belonen, desnoods als je zelf voert voor het voer even zachtjes er over heen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:16

Dat je moet leren dat er aan haar uier gezeten wordt ben ik het mee eens hoor.
Maar dat moet je niet meerdere malen per dag doen en dan hoef je er ook niet in te knijpen ofzo. Ze moet eigenlijk begrijpen dat als er iemand aan haar uier zit dat dit dan geen onplezierige ervaring is ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:21

Ik lees van ts niet dat ze erin heeft geknepen of 3 keer daags eraan zit?

Ik heb ook een ponymerrie gehad die het niet wilde hebben, nooit een probleem tot ze drachtig was, toen werd het alleen maar erger. Voorzichtig wel wat geprobeerd maar ging maar moeizaam en je wilt het ook niet teveel pushen. Tot het veulen was geboren en niet mocht drinken van de merrie en zij uierontsteking kreeg.
Wat baal je er dan van dat je zo'n merrie hebt.

Maar zoals ik al zei; afleren doe je niet, je moet haar alleen leren dat het niet onplezierig is.
Wat hierboven genoemd werd; bij het voeren eerst even over de uier strijken en dan als beloning voeren is wel een goeie. Of steek je hand tussen haar benen en als ze rustig staat, geef je haar de emmer brok en haal daarna je hand weer weg.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:48

Ik heb er nog geen een keer in lopen knijpen of trekken.

Ik vind dat wel een goed idee voor het voeren af en dan belonen enzo. Het gaat er mij om dat ik wel zou mogen kijken en gewoon aan dr been zit 'dichtbij' haar uier. Meer niet eigelijk :j

Toch bedankt voor de ideetjes en tips allemaal :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:49

Oh dan heb ik dat verkeerd begrepen hoor ;)
Ik denk dat je idd wel wat zult hebben aan de tips van hier boven :j

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:53

️En nog een klein vraagje!

Bij een andere topic had ik gelezen dat het veulen draaide en de merrie dunner leek en een dag daarna lag er een veulentje. Kan het zo wezen dat het veulen gaat proefdraaien? Want vorige week was bloem best een slanke & in de avond bungelde die buik er weer. ( dit was vorige week voor t laatst )

hannekebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:26

Dat is niks apparts gebeurt bij mijn merries ook. En die moeten nog 4 weken. Een baby draait ook rond in je buik. Een veulen is net zo.
Probeer toch dat je haar lekker kan poetsen en met een zachte borstel onder haar buik en probeer het daarna met je hand. Probeer dan wel een warme hand te hebben. Dit is fijner voor de merrie.
Ik ben alleen bang dat jou merrie nog tot mei moet wachten. Sorry
Denk dat ze een beetje gelijk met mijn merries loopt. <3

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:28

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:53

Dat draaien doen ze de hele dracht door, tot het veulen zo groot wordt dat draaien niet goed meer wil en kort voor de geboorte draaien ze dan de laatste keer.
Dat kan betekenen dat je merrie de ene dag een enorme hangbuik heeft en de andere dag ineens afgevallen lijkt te zijn. De ene dag steekt de buik links een stuk uit, de andere dag rechts. :)

Edit: een van onze merrie's, zit een dag tussen de foto's:
Afbeelding
Afbeelding

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:08

Oke bedankt allemaal! :)

Als ik de 2e link zie en dan naar die uiers kijken dan zou bloem ongev. Op haar 9 maand zitten. Zo ongv.
Maar dat het nog wel even duurt is me al ff'ies duiderlijk.

Excessen zijn niet nodig hahah :)
Mijn schatting was zo ongeveer ook wel.

Maar we kunnen het ook Mis hebben. Lastig in te schatten ..:j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:20

anneliesdj schreef:
Aan de ene kant ben ik dat wel met je eens, aan de andere kant heb je straks wel een probleem als het veulen er is en het lukt niet te drinken bv, of als ze uierontsteking krijgt oid.

Ik zou wel proberen dat wat normaler te maken, je hoeft er echt niet 3x daags uitgebreid in te knijpen of wat :+ Maar ik zou er wel naartoe willen dat ik in elk geval aan de buik en uier kan zitten zonder dat ze me naar het leven staat. En graag voordat het veulen er is.
Afleren doe je dat niet trouwens, het is iets persoonlijks, Bloem houd er gewoon niet van, maar je kunt haar wel leren dat ze het moet accepteren als je er even aan moet zitten.

mijn jonge merrie trapte vorig jaar gericht, of beet. dus gewoon vanaf gebleven. gewoon eerste keer merrie even vastgehouden en eigelijk na een half uur liet ze haar wel drinken, mens is geen veulen en die hoort er eigelijk vanaf te blijven.

Amybaltus: uier en lies is een gevoelig plekje, zeker als alles gaat ontwikkelen. Gewoon afblijven dus.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:22

Ja zo simpel werkt het dus niet altijd, jij hebt geluk gehad, wij hebben pech gehad.
Ik ben het liever voor in het vervolg.

En nee, niet gewoon afblijven, als je paard iets mankeert, waar dan ook, moet je er gewoon aan kunnen komen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:30

Tja meningen daarover zullen wel verschillen dan. Heeft weinig nut denk ik maar goed. wat mij betreft mag ts volop aan de uier prullen, merrie laat vanzelf wel eens weten wanneer het genoeg is ;)
Ik waarschuw alleen maar dat ze een paar keer kunnen dreigen en daarna mooi raak uithalen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn die het veulen niet accepteren, maar dan vraag ik me af of alleen de uier het probleem is, dan kun je nog een paar maand je merrie lopen pesten, vraag is of je het dan niet erger maakt. maar goed mijn mening dus ;) zat merries die geen hand verdragen, maar met een veulen geen probleem

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:38

Als je dat al merrie pesten noemt, dan denk ik dat de gemiddelde paardeneigenaar begint te pesten zodra die het land inloopt.
En juist omdat je dat uithalen niet wilt moet je het een beetje aanwennen, voorkomen is beter dan genezen.

AmyKabal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 15:27

Ik noem het geen pesten. Eerste keer een zadel op een paard zijn rug moet hij/zij ook wennen. En ik ga niet vevelend doen, maar gewoon zodat ze mijn hand daar accepteert. Al was ze niet drachtig had ik dit ook geoefend. ik raak dr uier niet eens aan, maar zit aan dr been en aan dr buik. Ik aai erover. Meer niet :j