Kijk je mee? Welsh-A'tje verwacht, april 2020

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:51

wat gaat het hard he ongelooflijk
Ik vind het ook veel te snel gaan
Knap ventje <3

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:49

Binky ziet er ook goed uit <3
Alweer een maand, gaat snel!

Janinevv

Re: Kijk je mee? Welsh-A'tje verwacht, april 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:41

Wauw wat een knapperd hij doet het goed !

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:53

Knapperd
Mijn kindjes zijn 2 en 4

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 19:01

Haha, dank jullie!
In het dorp waar m'n pony's staan woont een fokker, fokt al 53jr op kleine schaal Welsh pony's. Die kwam laatst eens bij m'n weiland kijken. Pony's sjokken naar het hek, zegt ie, heel politiek correct: 'Nou, hij is in elk geval gezond'
:\
Is dat de veulen-variant van 'Wat een lief kind' zeggen tegen een lelijke baby _O- _O- _O-
Maar, I don't care haha, we hebben toch geen spannende keuringsplannen met hem, en ook al heb ik er niet echt kijk op, helemaal krom is ie toch ook weer niet of wel dan.
Hij is gewoon leuk :)
Onze Snooze Master <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een bijzondere manier om zichzelf te parkeren in het stalletje:
Afbeelding

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:38

Ik denk dat ik weet wie dat was...
Hij is echt niet verkeerd (ook als we niet de eigenaar van de vader waren).
Wacht maar tot hij uit z'n vacht is ;)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 07:51

Ach ja, misschien doelde hij op het feit dat het geen merrie is. Want de meesten willen toch liever een merrie :)
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten tot ie uit z'n vacht is! Ben zo benieuwd wat er onderuit komt. Ik denk (hoop :o ) dat ie net zo donker wordt als Jula, misschien nog wel meer.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:51

Binky is vandaag precies 1 maand! Onvoorstelbaar, dat hij er nog maar zo kort is!
Ik heb alleen geen foto's van dit heuglijke feit, want m'n man is vandaag naar de pony's gegaan. En hij neemt nooit foto's.
Misschien morgen :)
Wel een paar andere plaatjes geüpload, van alweer een paar weken geleden:

[KS-ITP] [KS-ITP] Analoge plaatjes van ons veulen Binky (Welsh-A)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 22:31

haha herkenbaar mijn mans telefoon staan ook nooit foto’s op :+
1 maand het vliegt toch voorbij ik vind het onwijs hard gaan.
Ik ga even kijken naar je fotootjes *\o/*

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:21

Hier ook haha mijn telefoon staat vol met foto's.. laatste week is hij overigens erg leeg haha... die van mijn vriend niet maakt weinig foto's van alles

Mooie foto's van mooi veulen :o

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 09:12

Nou maandag hadden we een spannend akkefietje hierzo :oo
Zoals jullie op sommige foto's wel hebben gezien staan er dranghekken in m'n wei, die gebruiken we om delen mee af te zetten indien nodig. Ik heb ook paaltjes met draad/lint en stroom met een losse accu, maar daar kan ik maar één stuk van de wei mee doen. De hekken zijn heel degelijk en stabiel, wegen per stuk zo'n 30kg denk ik. We schakelen ze niet, maar zetten ze los tegen elkaar aan.

Anyhow... Bij het poetsen zet ik normaal de pony's aan zo'n hek... Zo'n hek is ook wel handig om een zadeltje/tuig overheen te leggen enzo... Meestal staan ze niet vast, Jet al helemaal niet, dus dan draai ik het touw los om het hek. Maar bij Jula gaat het altijd goed.
Tot maandag dus... Beide pony's stonden naast elkaar en natuurlijk keek ik net een fractie van een seconde de andere kant op, ik weet dus niet wat er gebeurd is, maar Jula schrok en ging met hek en al aan de kletter door de wei ;( Ja dan heb je dus ook niks aan een veiligheidsknoop. Ik dacht echt dat het einde verhaal was voor Jula. Ik kon niks doen, alleen maar toekijken en wachten tot ze kalmeerde en dat gebeurde gelukkig snel. Toen kon ik haar losmaken.
Wonder boven wonder heeft ze alleen een paar oppervlakkige schrammetjes
Afbeelding
Ze had haar benen wel kunnen breken... Ik denk dat ze een beschermengeltje aan alle vier haar benen had hangen...
Zodra ik bij haar was, was ze eigenlijk meteen weer rustig en heeft er ook geen schrik aan over gehouden want gisteren kon ik haar gewoon weer bij het hek zetten zoals altijd (maar natuurlijk NOOIT meer vastgebonden!) en poetsen.
Pfff lesje geleerd... Echt zo stom |o Neem het mezelf erg kwalijk.

Gelukkig is ze verder dus in orde en gisterochtend hebben we weer eens wat werk opgepakt, een beetje sturen door de wei - voorbereiding op een rondje met de wagen binnenkort, dat is vandaag precies een jaar geleden
Afbeelding
We moesten er even inkomen maar Jula vond het wel leuk geloof ik, ze doet altijd erg haar best en leek echt geconcentreerd bezig. Ondertussen werd ik in m'n kont gebeten door een klein ettertje genaamd Binky :+

Jula ziet er toppie uit, ze is weer erg donker dit jaar
Afbeelding
Hoop stiekem dat Binky ook zo verkleurt! Wie weet misschien wel met lichtere manen en staart O:)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:11

oeiiiii dat is schrikken gelukkig is het met een sisser afgelopen _/-\o_
Ik moet zeggen dat toen ik die hekken op de foto zag toen had ik al geen lekker gevoel.
Ik heb daar heel dom eens in vastgezeten met mijn knie :+
Ik zou ze nooit gebruiken ik zie allerlei dingen er vast in zitten tussen de spijlen ,benen ,hoofden dat soort horrorbeelden zie ik voor me (ik zou er een stroomdraadje voorzetten met prikpaaltjes)
Het dochtertje van een kennisje van ons is overleden door zo’n omgevallen hek daarom kijk ik er ook heel anders naar natuurlijk.
Vastzetten zou ik al helemaal niet doen , maar goed dat heb je nu ervaren dat vergeet je nooit meer *\o/*
Ik ben een zeikerd daar in :o ik zet mijn paarden alleen aan iets vast als ik zeker weet dat ze dat niet mee kunnen trekken.
Maar gelukkig eind goed al goed +:)+
Leuk dat je het werken weer op gaat pakken
ene Binky die kleine boef _O-

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:21

Oei das flink schrikken gelukkig goed afgelopen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:23

Oh dat is met een sisser af gelopen! Gelukkig maar

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:30

jeetje wat een schrik he, hier in de buurt ook eens zoiets gebeurd met een rijpaard, dat liep minder goed af, gelukkig viel het bij jula achteraf mee

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 16:09

Ja ik dacht, ik zet het hier toch maar neer, wie weet wie er meeleest en dan kan zoiets bij een ander hopelijk voorkomen worden. Zo zie je maar dat zelfs de allerbraafste pony in een split second iets geks kan doen met alle mogelijke gevolgen van dien.
Er is verder geen optie om ze vast te zetten, maar goed, dan moeten ze maar leren om op hun plek te blijven staan, dat is ook niet verkeerd.

Vandaag is de Binkermans alweer 6 weken :oo
Afbeelding

Ik vond het tijd om eens te oefenen met apart staan, dus Jula uit de wei gehaald. Gewoon in het zicht gebleven, aan de andere kant van het draadje. Jula vond het allang best :') Binky was ook niet in paniek, wel wat op en neer draven en roepen als we wat verder weg liepen.
Afbeelding

Aan tante Jet had hij niet veel steun haha
Afbeelding

Na een minuutje of vijf weer bij elkaar gezet en Binky mocht even proeven van de liksteen, omdat hij zo dapper was geweest :D
Afbeelding
(ik heb de liksteen daarna natuurlijk meteen weer weggehaald - vanaf welke leeftijd mag je die in de stal laten liggen/hangen?)

Nog wat foto spam van de afgelopen tijd *D
Zeepaardje
Afbeelding

Of toch een vliegtuig? *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rent me bijna van m'n sokken :')
Afbeelding

Bij het wandelen vond ie een papieren MacDonalds zak, hij liep er zo trots mee rond, net een hondje _O-
Afbeelding

Oh en nog een vraagje voor de kenners. Binky is met 4 witte voetjes geboren. Nou viel het me een tijdje geleden al op dat er linksvoor een donkere ring te zien is. Het is geen vuil. Als ie in het natte gras loopt zie je 3 schone roze kroonrandjes, en één donkere.
Betekent dit dat hij toch één bruin beentje heeft? -O-
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:53

kun je niet een paal in de grond zetten? waar je ze aan vast kunt zetten?

wat een lekker racemormel <3

hmm zo'n voetje is vreemd , bruin kan het volgens mij niet zijn bij een vos

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:29

Mja, dan zou ik toch iets met een horizontale balk willen maken, anders gaan ze om zo'n paal heen lopen draaien.

Ja gek he dat voetje, ik kan er ook niks over vinden. Wel over donkere hoeven die lichte vlekken of strepen krijgen maar niet andersom.
Met bruin bedoelde ik voskleurig, sorry

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:44

vosjes hebben meestal wittige benen als veulen, later kleurt dat bij , dus ik denk dat hij drie witte voetjes heeft en een voskleurig :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 20:23

Hoihoi,
Zondag was weer Sunday Funday, tijd voor een wandelingetje! We zijn door de fietserstunnel onder het spoor gegaan en daarna de dijk op geklommen om naar de treinen te kijken
Even poseren is makkelijker gezegd dan gedaan :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Goed voor de bilspieren :)

Op de terugweg nog over een klein 'brugje' over een ondiepe leegstaande sloot.
Afbeelding

En thuis weer lekker drinken bij de knappe mama
Afbeelding

Vlak bij het spoor woont een man met Hackney pony's. Volgens mij staan die dieren altijd 24/7 op stal, ik zie of hoor daar nooit wat, kom hem heel af en toe tegen met zijn aanspanning. Zo ook zondag. Onze pony's vonden het maar wat interessant, zo'n brullende (volgens mij hengst) uitslover voor een wagentje. En Binky heeft sowieso nog nooit een ander paard gezien. Dat gaf wel wat bekijks. Binky's staart stond verticaal overeind, haha. En de dames maar hinniken.

Vandaag voor de verandering eens Binky uit de wei gehaald ipv Jula. Hij wandelde gewoon met me mee de hoek om :') Jula stak haar hoofd nog even om de hoek en toonde wel interesse, maar was echt totaal niet bezorgd _O- Zou bijna denken dat ik hem zo kan meenemen.

Ik blijf vragen stellen :o Vandaag trof ik Jet aan met echt super grote bulten op haar lijf >;) Met korsten erop. Voornamelijk op hoofd (incl oren), onderbenen, buik/flanken. En een paar aan één kant van de hals. Niets bij de rug of achterhand. Dus, in grazende houding vooral aan de onderste helft van haar lijf.
Afbeelding
Je ziet ze echt van tientallen meters afstand, zo groot.
Zowel Jula als Binky hebben helemaal NIETS. Geen enkele bult of plekje. Nou trekt Jet als schimmel altijd wel meer vliegen enzo aan, maar er zitten sowieso maar heel weinig beesten bij ons op de wei. En dit is toch wel erg frappant. Sta dus voorlopig voor een raadsel. Ze was helemaal niet onrustig ofzo, heb wel de kap omgedaan, want ze had een aantal plekjes op haar gezicht open geschuurd en daar zaten vliegen op.
Iemand ooit zoiets gezien?

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 23:17

Processierups?
Wat apart...

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 23:23

Ik heb gehoord dat paarden daarvan dikke lippen kunnen krijgen (losse brandharen in het gras?), dit lijken echter meer op beten of steken. De korsten zitten half los, de haren staan iets omhoog, eronder zit een kaal vochtig/bloederig plekje.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:24

Misschien is het een plant? Zulke nare met van die stekels. Maar dan zouden ze dichter bij elkaar moeten zitten?
Bijzonder...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 08:30

ik heb wel eens gehoord dat horzellarven zich ook door de huid naar buiten werken, zitten er ook gaatjes ? kijk er eens goed naar

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 10:27

He getver Jolandje, dat klopt ja. M'n moeder heeft van die smakelijke verhalen van vroeger over koeien met van die bulten :r
Maar ze worden altijd tegelijk ontwormd, lopen altijd samen in hetzelfde stuk land. En vorig seizoen heb ik ook geen horzeleitjes op de benen gezien.
Helaas kom ik zelf niet op de wei vandaag, zal m'n man vragen eens goed te kijken...