Kirsten x Pjotr: Klein veulen met groot ego op komst in 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:18

Dan hoop ik maar dat Nachtmerrie Nederlands kan lezen en geen speciaal gemaakt Chinese handleiding nodig heeft. :)*

Is wel slim zeg!

Die versterkers werken ook niet, hadden wij toen ze een half jaar niet in huis woonde, maar we hadden amper goede Wifi daar :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:57

_O- Als Nachtmerrie ook maar een beetje op mams lijkt dan zal de handleiding niet in het Nederlands zijn denk ik. Gelukkig al wel ervaring met de handleiding van Kirsten, dus met een beetje geluk kan ik die van Nachtmerrie dan ook wel vertalen haha.

Wij hebben thuis een simpele repeater, die doet het best aardig. Over die powerline adapters had ik ook goede dingen gehoord, maar helaas zitten er waarschijnlijk te veel schakelingen op het stroomnet waardoor het signaal niet doorkomt. Binnen het huis werkten ze wel, maar het is een flinke afstand om te overbruggen.

Vandaag op Facebook had ik deze foto staan in mijn 'on this day' segmentje, foto van 2 jaar geleden
Afbeelding

En blijkbaar heeft Kirsten ook Facebook, want die moest spontaan even laten zien dat ze nu ook nog wel zo af en toe sociaal kan doen *D Daarna heb ik ze maar even geholpen met een borstel, want het is toch wel allemaal heel vermoeiend als je het aan Kirsten vraagt.
Afbeelding

kiwana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:20

Ik ben weer lekker op tijd om te volgen :+ Maar wat een prachtje is de vader <3 en Kirsten is gewoon een schatje *\o/* Zou je zelf liefst een merrie of een hengstje hebben?

LinSa

Re: Kirsten x Pjotr: Klein veulen met groot ego op komst in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:00

Sexy Kirsten :*

Het komt nu wel rap dichterbij he! :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:08

Ik volg ook nog steeds!

Blijf zoveel van mijn merrie in Kirsten herkennen :P benieuwd wat voor veulentje ze gebakken heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:44

@kiwana: Je bent nog mooi op tijd hoor, ik ben gewoon heel vroeg al begonnen met het topic :P . Kirs ziet eruit als een schatje als ze er baat bij heeft ja. Ik heb voorkeur voor een merrie, maar een hengstje mag ook gewoon blijven.

@LinSa: Ja gaat echt snel nu! Komend weekend zitten we alweer op 300 dagen en aan het eind van de maand breekt de veilige grens al aan. Daarna zal de tijd wel weer gaan kruipen denk ik hihi.

@Solleke_Noah: Fijn :D ik bedacht me net dat ik het wel heel tof vindt dat je zoveel herkent. Ik heb zelf met IJslanders gewerkt, maar de meesten zijn best op/in zichzelf in mijn ervaring. Leuk om te horen dat je ook van die expressieve miepjes ertussen hebt zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 03:12

mooney schreef:
@Solleke_Noah: Fijn :D ik bedacht me net dat ik het wel heel tof vindt dat je zoveel herkent. Ik heb zelf met IJslanders gewerkt, maar de meesten zijn best op/in zichzelf in mijn ervaring. Leuk om te horen dat je ook van die expressieve miepjes ertussen hebt zitten.

Ja die heb je zeker :+ Er zijn exemplaren met niet alleen een eigen mening maar met ook de dringende behoefte om die te uiten :Y)

Ook ik volg nog steeds. Kirs ziet er goed uit, mooi buikje heeft ze. En als je vindt dat de tijd weer gaat kruipen denk maar zo: volgende maand is Nachtmerrie er al.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:35

mooney schreef:

Haha, we lachen er soms mee dat ze op Ijsland al lang in de worst gedraaid zou zijn _O- Het leuke is dat ze dat eigenwijze (en oké, ook het nukkige :+ ) doorgeeft aan haar kinderen.

Dus dat beloofd voor jouw nachtmerrie als ze daarin ook op elkaar lijken :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:59

Yep, in de koelvitrine d'r mee. Gezellig tussen de schapenkoppen :j

Type Nachtmerrie is ook niet het gemakkelijkste gebruikspaard zeg maar. Ze moeten je liggen. En ik vind het tof dat iemand fokt met zo'n pony als Kirsten, daar kunnen er niet genoeg van zijn :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 09:47

Wat een gezelligheid hier :D

Haha dat is wat ik bedoel Koper, die behoefte om het te uiten. Wij hadden 1 merrie die wel heel erg de behoefte had om te uiten wanneer ze boos was, maar als die happy was veranderde ze echt in zo'n in zichzelf neuriënd typje.

Jullie hebben dus IJslandse kilo knallers :P Gelukkig maar dat ze bij Nederlandse baasjes zitten. Kirsten is ook van een eiland afgestuurd door haar leuke karakter :D die moest plaats maken voor de coole IJslanders haha.

Ik hoop ook dat Kirsten haar karakter vererft. Je moet wat meer je best doen voor zulke typjes en niet iedereen wil of kan dat, maar ik vind het zoveel voldoening geven om met zulke paarden te werken.
Moet wel zeggen dat ik Kirs ook een fijn type 'lastiger paard' vind, want ze biedt jou een uitdaging maar heeft er zelf geen last van. Bij haar komt het misschien wel voort uit een zelfredzaamheid, ze heeft geen menselijke hulp nodig dus dat kan je ook niet gebruiken als 'ruilwaar'. Ze doet iets omdat je het op de juiste manier vraagt en je eerlijk en duidelijk naar haar bent.
Mijn ruin valt ook wel onder dat kopje, maar op een hele andere manier. Die is heel zachtzinnig en aanhankelijk, maar kan zo vast schieten in onbegrip of angst dat hij het gevaarlijk voor zichzelf maakt. Dat is voor mij wel heel leerzaam geweest in mijn eigen ontwikkeling als puber destijds en heeft mij veel geleerd over paardengedrag, maar het is ook wel sneu voor hem vind ik. Daar zou ik dus nooit mee fokken zelfs als dat nog zou kunnen, hij heeft wel een zoon trouwens maar dat was voordat hij bij mij kwam.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:34

Ja dat herken ik inderdaad, mijn merrie is ook zo'n type wat heel snel in de angststress schiet. Die staat niet zo goed in haar eigen energie en is nogal bevattelijk voor invloeden van buitenaf. Ze wordt óf bang óf ze geeft zich over en wacht tot het voorbij is. Toen ik haar net had zag ik haar een keer in shutdown toen ik haar aan het halster vast had en mijn ruin achter haar kwam aanlopen. Pony in dissociatie, ik denk dat ze aan de hand gedekt is geweest. Zo zielig. Niet het dekken an sich maar haar reactie. Dus nu let ik er op ze heeft wel meer van dat soort dingen, maar met haar moet het inderdaad eerst fout gaan ten koste van haarzelf. Terwijl mijn ruin zijn eigen boontjes dopt en bovendien ook weet dat hij sterker is dan een mens. En ook sterker dan vier grote kerels. Hij kan ook van de kook raken (op een nerveuze manier) maar in zo'n situatie schuwt hij geen geweld. Bij hem is het eigen hachje eerst. Dat is ontzettend leerzaam maar dan op een andere manier. Je móét je aanpak wel veranderen, wat met mijn merrie niet hoeft tenzij je toevallig wil dat het emotioneel ook goed gaat met haar.

Ik ben heel benieuwd wat je van Kirsten gaat leren als ze straks moeder is! Is toch weer een heel andere fase in jullie samenzijn :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:10

Ach dat is inderdaad wel sneu, helemaal omdat je dan als mens zelf in moet zien dat je er wat aan moet doen inderdaad. Mijn ruin is wel een echte vluchter, misschien ook wel omdat hij een stuk groter is dat je er sowieso wat meer rekening mee 'moet' houden (hij doet nooit expres wat verkeerd in zo'n angstige bui, maar 450 kg paard dat per ongeluk langs/op iemand beukt of door de hekken gaat richt wel schade aan :P ). Ik heb ook wel met zulke popjes als jouw merrie gewerkt (ook een keer in de uitvoering van een buldozer van een haflinger, en dan zo'n karakter) en het is erg verdrietig om te zien hoe die zich maar hebben laten meeslepen, maar het is ook heel dankbaar om die types op te zien bloeien.
Kirs is meer een vechter, die snapt ook niet dat ze een prooidier is want ze lust graag een hapje vervelende hond :Y) (lieve honden laat ze wel heel gelukkig haha).

Ik ben ook erg benieuwd, ook tijdens de dracht zijn we weer op andere manieren naar elkaar toegegroeid. Normaal waren we altijd heel erg 'activiteit' gericht aan het werk, Kirsten houdt niet zo van tutten en ik hou niet zo van poetsen (leer je af met zo'n wit varken) dus dat deden we nooit uitgebreid. Nu ze niet zo veel trek heeft in uitgebreid trainen ga je toch wat meer poetsen en relaxte dingen doen en dan leer je toch weer andere dingen met en van elkaar.

Ik moet vandaag wat dingen doen waar ik zelf stress van krijg, dus ik heb even als relax momentje weer zitten klieren met de input van jullie gokjes. Dus de kleuren en patronen maar even samen gevoegd, en dan krijgen we dit dus uit als verwachting van de kleur van Nachtmerrie:
Afbeelding
Veel valkjes fans volgens mij haha.

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:12

Mooi overzicht! Volgens mij was ik ook één van de valkjesfans haha.
Waarmee maak je dat schema als ik vragen mag?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:16

Ik heb het element in het midden gewoon met excel gemaakt, jullie gokjes worden namelijk door het formulier in een excelbestand gezet. De buitenste ring heb ik er vervolgens zelf omheen getekend met GIMP (soort photoshop) :P .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:17

Tof overzicht zo :D

Op wat hoop je zelf? :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:22

Een merrie :D (en gezond, maar dat spreekt voor zich)

(Basis)kleur maakt me eigenlijk niets uit. Marmerbont vind ik niet zo'n mooi patroon en ben juist wel weer fan van duidelijke aftekeningen. Maar dus geen sterke voorkeur voor 1 van de opties. Ik heb zelf valk (hengst) gegokt, maar dat was niet gebaseerd op voorkeur.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:28

Dan duimen we daar maar voor :D

Vond je het heel "eng" om Kirsten te laten dekken?

Ik zou heel graag een veulentje van mijn merrie hebben, juist om haar leuke karakter. Zoals je zegt, veel ijslanders zijn toch een ander type. Zij heeft wel dat vurige en de looplust, maar ook een sterke eigen mening en een koppig karakter. Ik lach er altijd wat mee, ze is de perfecte combinatie: druk en eigenwijs :D

Maar 'k ben als de dood dat er wat misloopt bij de bevalling...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:44

Gaaf om te zien dat overzicht Mooney! Ik ben benieuwd wat Kirsten ervan gaat bakken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:52

Ik vond en vind het nog steeds wel spannend. Aan de ene kant vind je je pony zo geweldig dat je daar een nakomeling van wilt, aan de andere kant vergroot je daarmee de kans dat je die geweldige pony verliest (of je een jaar zit te verheugen op een veulen dat niet gezond/levend ter wereld komt). Dit heeft me ook best een tijd weerhouden om de beslissing te maken.

Eigenlijk komt het erop neer dat het gevoel het verstand gaat overheersen, want rationeel kan je het gewoon niet verantwoorden eigenlijk.
En als ik eenmaal een besluit heb genomen ben ik wel van korte metten maken. Dus zo snel mogelijk, want hoe jonger hoe lager het risico als het om een eerste veulen gaat. Verder zet ik me 100% in qua zorg en voorbereiding, zodat ik mezelf niets te verwijten heb mocht het toch mis gaan.
Ik zit ook in het dikke buiken topic en dan komt er toch heel wat ellende voorbij. Gisteren een merrie die 2 dagen na Kirsten was uitgerekend bevallen van een veulen met waterhoofd. Veulen dus overleden, merrie gelukkig nog kunnen redden maar dat had ook anders kunnen eindigen. Ik heb er gewoon slecht van geslapen vannacht. De hele aanloop tot de bevalling vind ik ook meer stressvol dan ik had verwacht.

Dus ondanks dat het allemaal ook heel leuk is, ben ik heel blij als er een gezond veulen naast staat en dan moet mijn hart eerst maar eens 10 jaar bijkomen van alle halve hartverzakkingen denk ik _O- . Je bent dus niet de enige met die angst en reken er maar op dat als je het doet dat het alleen maar erger wordt. Al zijn er ook genoeg mensen die verslaafd raken aan fokken, dus niet iedereen lijkt er last van te hebben.

Dankje Icecrystal!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:58

Haha ik ben dus niet de enige zo te lezen :) het veulentje met het waterhoofd had ik vandaag ook gelezen, echt verschrikkelijk..

't Is wat je zegt, rationeel is het bijna niet te verantwoorden en laat 'k nu nogal rationeel zijn. Voor jou is het dan weer extra "eng" gezien het haar eerste veulen is natuurlijk. De mijne heeft al zes kerngezonde veulens gehad die allemaal tot leuke paarden uitgegroeid zijn..

We twijfelen nog een beetje verder en ondertussen volg 'k jouw topic wel :D

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:26

Ik denk dat je het zo precies goed verwoord. Het is niet rationeel te verantwoorden, maar man o man wat is het leuk! Ik had tijdens de drachtigheid van Wings heel de tijd zorgen dat het verworpen was en later dat het misschien niet levensvatbaar was en weer later dat er dan vast iets fout zou moeten gaan bij de bevalling. Uiteindelijk is alles voortreffelijk verlopen, precies zoals je het iedereen toewenst. Maar dat weet je niet van tevoren natuurlijk. En toch..ondanks alle spanning en zorgen, was het ook een heerlijke tijd waarin ik echt oprecht heel erg genoten heb van al het nieuws. En stiekem heb ik dus alweer een hengst uitgekozen, ook al kan ik niet meer met wings fokken tot Liv verkocht is(wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren O:) ) Dus ja, het is spannend, nee je weet niet of het goed gaat, maar oh het is zo'n mooi avontuur als het wel goed gaat :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:27

Solleke_Noah schreef:
Dan duimen we daar maar voor :D

Vond je het heel "eng" om Kirsten te laten dekken?

Ik zou heel graag een veulentje van mijn merrie hebben, juist om haar leuke karakter. Zoals je zegt, veel ijslanders zijn toch een ander type. Zij heeft wel dat vurige en de looplust, maar ook een sterke eigen mening en een koppig karakter. Ik lach er altijd wat mee, ze is de perfecte combinatie: druk en eigenwijs :D

Maar 'k ben als de dood dat er wat misloopt bij de bevalling...

Zoek een Byr-nakomeling, dan ben je van het hele gedoe af :Y) Of een lijnteelt-Rauddreki, dat is misschien ook wel wat voor jou.

Ha, de kleurgokjes voor Nachtmerrie schematisch weergegeven B-) Ik had verwacht dat er veel minder op vos gegokt zou worden. Nog een dikke maand en we weten het :):)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:30

Ik ben schuldig aan valk :D

Zelf wil ik ook gaan fokken dus moet me wel over dat randje heen zetten haha.

Onze buurman is dierenarts, die hoef ik maar te bellen en kan meestal wel komen. De kliniek waar we zitten is anders ook heel dichtbij. Dus daar ben ik ook niet bang voor gelukkig.

Zou eerder bang zijn dat de merrie het veulen niet accepteerd oid.

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:50

Ik weet zelfs al niet meer wat ik gegokt heb, geheugen van korte termijn :o
Wel mooi schema trouwens!

Heb ook een beetje bang om zelf een veulentje te fokken. Voor alles wat kan misgaan zowat...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:35

Solleke_Noah: Dat scheelt inderdaad al, dat ze gezonde nakomelingen heeft lopen en er zelf ook goed uit is gekomen. Blijf lekker al twijfelend volgen inderdaad :D

Wings_love: Mooi verwoord zeg! Genieten doe ik ook wel ondertussen gelukkig :)

Koper: Die Rauddreki klonk enigszins bekend in mijn oren, even snel gecheckt en ja hoor... Ik heb wel eens op een lijnenteelt Rauddreki gereden haha. Paard van de dochter van mijn baas, die ik weleens leende om buitenritten mee te begeleiden. Grappig dier is dat (en hij kan heel hard :') ), wel ook zo'n binnenvetter trouwens.

KittyDylan: Dat is wel fijn, de dierenarts zo dichtbij. Kirsten is wel oppasmama geweest voor een net afgespeend veulentje en dat deed ze heel goed, misschien heb ik daardoor (nog) niet echt stress dat er problemen zijn met het accepteren van het veulen.

Jupinkle: Ik gooi de gokjeslijst dicht op 28 april en daarna zal ik de gokjes met username even 1x posten, dan kan je altijd terug kijken :D