Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:34

Ze heeft ook nog een privé leven. Ik denk niet dat ze elke minuut op bokt zit.....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:35

Ik ben verslaafd aan dit verhaal geworden.... :=
Heb ondertussen ook op jullie site gelezen...fantastisch en heel erg leerrijk ! :j

Wanneer komt deel 13 ??? O:)

Eilatan

Re: Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:40

Haha erg leuk zo :D!!! Ik wacht met spanning op de rest van de delen :D:D

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:39

Cas123 schreef:
Ze heeft ook nog een privé leven. Ik denk niet dat ze elke minuut op bokt zit.....

ik wou net zeggen een beetje geduld mag wel dames, door zo te blijven aandringen vind ze het dalijk niet meer leuk om te schrijven :P

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:38

Pfffff Elise wat een spannend en ontzettend leuk verhaal zeg!! Heb alles terug gelezen en nog steeds geïnteresseerd om verder te lezen...... Meestal ben ik namelijk snel uitgelezen scan ik meer de tekst :o

Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 03:09

Wat een verhaal! Kan niet wachten tot het vervolg.. en een foto van de hengst natuurlijk :))

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 03:31

Ik volg ook! Ik ben heeeeeel benieuwd wat voor hengst gebruikt is :p

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 08:05

Wat een leuk topic! Goed bezig met Una. Ik herken veel van het lastig laten vangen ook in mn vroegere eigen paard. Daar kon je ook uren achter aan, en die oen was nogwel een manege paard geweest! Wilde gewoon niet terug komen van vakantie :+

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 09:42

Cas123 schreef:

Dit ja... denk niet dat de rijvereniging het leuk vind als ik de vrijdagavond springlessen cancel omdat ik een stukje op bokt moet schrijven :')

Deel 13#
Ik wist het! Ze was drachtig, mijn gevoel zei dat ze drachtig was. Ik kon het zien aan de manier waarop ze uit haar ogen keek. We waren een toen een dag of 12 verder. Ik was ervan overtuigd, uiteindelijk had ik het bij mijn vorige merrie ook binnen 2 weken gezien. Mijn vriend was ietwat sceptisch, maar ja… wie weet. Even geduld hebben nog, ze zou vanzelf wel weer hengstig worden…

Of niet…

En het was een duidelijke ‘niet’! Ze werd niet meer hengstig! Halleluja! Het was gelukt!!! In 1 keer, wie had dat gedacht! Een pleister op mijn gebroken been! Ik had 2 drachtige merries. Volgens mijn vriend moestik niet te vroeg juichen, maar mijn gevoel was zo duidelijk. Ik wist het zeker!
Ruim een maand later stond ik in de wei… De dierenarts was een dag eerder geweest en had een merrie gescand. Ik vroeg aan mijn vriend of hij mijn 2 merries ook had laten scannen, maar daar had hij niet aangedacht. Ik baalde… Ik keek naar die merries en ik zei: “Dutch is leeg (mijn andere merrie) en Una is nog steeds drachtig. Mijn vriend zei vervolgens: “Ik denk eerder andersom!” Dutch was namelijk begin juni al drachtig gescand door de dierenarts en alles zag er goed uit, terwijl Una helemaal niet was gescand en die eigenlijk vrij laat in de cyclus was gedekt.

Toch was ik overtuigd van mijn gelijk. Mijn gevoel zij dat Dutch de dracht had afgebroken. Niet dat ze hengstig was hoor, ik zag er gewoon iets aan, waardoor mijn gevoel zei dat ze leeg was. Dus ik wilde de dierenarts op het erf om te scannen. Daarnaast wilde ik Una toch ook gescand. We hadden inmiddels thuis een mobiele opvoelbox, waardoor de dierenarts er redelijk veilig achter kon en ze was inmiddels ook al veel meer in handen geweest. Als ik erbij bleef staan, dan moest het toch lukken. Heel even hadden we discussie, moesten we Una wel scannen, als ze drachtig was, kwam er vanzelf een veulen uit. Toch wilde ik het… Wat als er nu 2 veulens in zouden zitten? Ik was er niet van overtuigd dat als er iets gruwelijk de mist in zou gaan bij de bevalling, dat iedere willekeurige inval-dierenarts haar zou kunnen helpen. Ze heeft dan al stress van de bevalling, laat staan als er dan ook nog eens een voor haar vreemde dierenarts bij komt. Ik wilde zekerheid… Zekerheid dat er maar 1 veulen in zou zitten. Dan was in ieder geval dat alweer een zorg minder…

Eerst werd Dutch gescand… En ja… ik had gelijk… Mijn gevoel klopte. Ze was leeg. Ze had kennelijk zeer recentelijk, de vrucht afgeworpen, want de dierenarts kon zien waar het gezeten had. Dat was even een domper op mijn dag. Maar goed, mijn gevoel had het al aangegeven, dus ik had het al zien aankomen. Al mijn hoop gevestigd op Una… Zou ze echt (en nog steeds) drachtig zijn?

Nog steeds voorzien van krukken en gipspoot, manouvreerde ik Una in de opvoelbox. Dit ging eigenlijk best eenvoudig. Gelukkig hadden we een vrouwelijke dierenarts met kleine handjes, dat vond ik voor haar wel zo prettig. Ik vroeg haar om Una, voor haar veiligheid, de dierenarts was ook zwanger, toch maar een roesje te geven. Ik wilde het niet op mijn geweten hebben dat ze zou slaan of wat dan ook…
Ik geloof niet dat die sedatie ook maar iets van verschil maakte, ik merkte aan Una dat ze het enorm spannend vond . Ze was gespannen, stond te blazen. Wat moesten we doen? Mijn zwangere dierenarts er een arm in laten steken, in de hoop dat ze niets raars zou doen? Met mijn eerdere ervaring met de achterbenen van Una durfde ik de gok niet te nemen. Niet ten koste van andermans veiligheid.

Toch de hengst er anders maar weer bij?

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:51

Ik ben meer een meelezer op bokt, maar jij weet heel goed hoe je de spanning er in moet houden. Ga zo door!!!!!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:53

Echt, ik haat jou :+
elke keer weer die cliffhangers, hoe krijg je het voor elkaar ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:00

ook ik ben echt zo benieuwd!
En erg onder de indruk van het werk, dat je met haar gedaan hebt, erg interessant.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:10

Ik hou er van. Boekenschrijvers zouden er een groot voorbeeld aan moeten nemen, aan de manier van hoe je schrijft.

Je houd het er stevig in. En Laat mensen ook echt lezen!

Mijn petje af, hoe je met je merrie om gaat....!!
Het is duidelijk, dat ze de kans echt dubbel en dwars verdiend.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:16

gerlindie schreef:
Echt, ik haat jou :+
elke keer weer die cliffhangers, hoe krijg je het voor elkaar ;)

+1 :')

Maaaaaar..... Dit gaat toch om een dekking uit 2013??? Als ik nog even goed nadenk over het verhaal? Dus kan ze niet drachtig zijn! ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:19

nee we zitten inmiddels al ergens 2e helft 2014 hoor ;)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:31

Ohhh spannend! Ik wil meer lezen, je hebt me e het helemaal te pakken. Je schrijft echt goed!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:10

fannetje schreef:
nee we zitten inmiddels al ergens 2e helft 2014 hoor ;)

Ik las even terug en zag het inderdaad! ;)

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:14

Oh jee toch behoorlijk gespannen Una......

.....echt ik doe niets anders dan constant checken of er al een stuk bij is. Hahaha...maar real life goed on.
Ik wacht geduldig af. :):) hihihi

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:07

Het blijft spannend zo! Je kan echt goed schrijven zeg, ik kijk iedere dag (of meerdere keren per dag als het kan :') ) even of er al een nieuw stuk is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:26

Deel 14#

Dilemma… Ik wist zeker dat ze niet meer hengstig was geweest, dus de hengst kon mij enkel de dracht bevestigen. Dan nog wist ik niet hoe het er aan de binnenkant uit zag.

Omdat ik met oog op een bevalling toch zekerheid wilde, stelde ik voor om dan maar een praam erbij te gebruiken. Misschien dat dit, in combinatie met de eerder gegeven sedatie en het feit dat ik haar zelf vasthield, net genoeg zou zijn. Ik wilde veiligheid voor mijn dierenarts, want wilde het niet op mijn geweten hebben als er wat verkeerd zou gaan, maar wilde ook veiligheid voor Una. Ik wilde weten of het goed was daarbinnen of dat er misschien toch ingegrepen moest worden. En niet geheel onbelangrijk... Ik wilde stiekem toch wel gewoon zeker weten of ze echt drachtig was!

Daarnaast was het ook niet verkeerd om in dit stadium te zien hoe ze erop zou reageren, in plaats van op het allerlaatste moment als er misschien hulp noodzaak zou kunnen zijn.

Ik ben dichtbij haar gaan staan en heb haar alleen maar geaaid, langzaam werd ze dan toch eindelijk rustig en kon de dierenarts zowaar zonder enig probleem naar binnen! Zolang ik Una maar gerust bleef stellen, ging het heel goed en ik stopte er zo nu en dan wat brokjes in om haar te belonen. Wat was ik trots op die merrie, wie had dat een half jaar eerder gedacht. Ik zag mezelf nog door de lucht vliegen na die zijwaartse trap die ze mij gegeven had.
Vervolgens kwam de scan erbij, mijn hart zat in mijn keel. Zou ik gelijk hebben gehad? Zou ze echt drachtig zijn? Mijn gevoel was er duidelijk over, maar ja… zekerheid had ik natuurlijk niet.
En toen de verlossende woorden… Er zit een vruchtje!

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

Wat was ik blij zeg… Wat een opluchting! En gewoon in 1 keer gelukt! En met een hengst waar ik echt een zwak voor had! Alles viel op zijn plaats! Op zo’n moment vergeet je toch heel even dat je daar hangend in je krukken en met je been in het gips staat.
Nu snap ik dat jullie graag willen weten welke hengst het was…
Dat zal ik nu maar gaan vertellen dan!
Una is gedekt door de donkerbruine AES-hengst Perfectum (Pronto x Lord x Cabinett I), een hengst die in het verleden succesvol in het ZZ springen en het M2 dressuur is uitgebracht.

Afbeelding

Het is een hengst die zijn springgenen goed vererft en ook maat meegeeft. Daarnaast vind ik ook dat hij fijn kan bewegen en een goede galop heeft. Dat is het voordeel als je een hengst zelf op stal hebt staan, je weet precies of hij je past, zowel in omgang als onder het zadel. Ik had, en heb nog steeds, een zwak voor hem.

En nu dus de voorbereidingen naar de bevalling toe. Ik heb een stagaire lopen, die met regelmaat wat met Una doet. Als Una op stal staat, kunnen zowel mijn vriend als zij haar met voorzichtig pakken. Alleen als ze losloopt in de rijbak of in de wei, dan lukt dat niet. Dan ben ik nog steeds de enige die haar kan pakken. Ik vind het heel belangrijk dat Una de komende tijd eraan gaat wennen dat andere mensen wat met haar doen en dat haar dit niet heel veel stress oplevert. Ik heb nog steeds in mijn achterhoofd dat er bij de bevalling, in geval van nood, wel een dierenarts bij moet kunnen zonder dat er bij haar paniek ontstaat. Zodoende dat we het komende half jaar veel tijd steken in het wennen van Una aan andere mensen. Ook het trailerladen is aan bod gekomen, want stel je voor, er is wat met het veulen en we moeten naar de dierenkliniek. Dan moeten ze wel te vervoeren zijn. Onlangs hebben we Una voor het eerst sinds haar komst bij ons op dezelfde trailer gezet waarmee wij haar opgehaald hebben. Ze liep er samen met mijn stagaire (ik had het bewust niet zelf gedaan, maar stond er wel direct naast) vrij snel braaf in. Een hele geruststelling voor mij, want ik moet zeker weten dat, mocht ik onverhoopt niet bij de bevalling kunnen zijn (wat ik uiteraard niet hoop), dat anderen haar kunnen helpen.

En nu is dus het aftellen begonnen! Una is begin juni uitgerekend van haar veulen en zoals ik eerder al heb aangegeven, Una is een Obesitas-paard, dus ze ziet eruit als ze dragend is van een drieling (gelukkig heb ik laten scannen en weet ik dat dit echt niet zo is).

Afbeelding

Ik hoop met deze combinatie een goed springend toekomst paard voor mijzelf te fokken. Het hoeft niet groot, zo rond de 1.64 is voor mij een mooie maat. Daarnaast zou het natuurlijk wel ultiem zijn als er een mooie valk uit komt, maar als er een gezonde bruine uitkomt, ach… dan is hij minstens zo speciaal voor mij.

Ik hoop dat jullie allemaal samen met mij de komende maanden vol spanning gaan mee beleven! Ik zal zeker een camera gaan plaatsen, ik moet alleen even uitzoeken hoe het werkt met die cameras die je online kunt zetten. Ik ben niet zo technisch, maar heb nog even de tijd om dat uit te gaan zoeken!
En bedankt voor het geduld voor het volgen van mijn verhaal! Het was een lange zit, maar we zijn er. Voor jullie is de grootste spanning er nu vanaf. Voor mij begint het pas. Ik hoop echt dat alles goed gaat en dat ik met een half jaartje een prachtig veulentje mag verwelkomen.

In de tussentijd werken we rustig door met Una om haar zo goed mogelijk voor te bereiden op de nadere bevalling. Ze moet wat afvallen, ze is echt te zwaar en ik wil haar meer in conditie hebben. En ook moet ze veel in handen zijn, omdat ik wil voorkomen dat ze haar veulen gaat afschermen voor de buitenwereld. Ze is en blijft gewoon wat argwanend.

Ik zal jullie voorzichtig op de hoogte houden, helaas nu geen spannende verhalen met cliffhangers meer. Alleen wat updates over haar training (uiteindelijk moet ze drastisch wat afvallen en op conditie gebracht worden) en wat leuke verhaaltjes!

Nu gewoon het hier en nu in het leven van Una en van mij…

Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:36

zucht....... <3
wat superleuk!
Nu wordt het inderdaad echt spannend. En nu zijn jullie dus al bezig met voorbereidingen, super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:40

Wat goed dat het toch in 1 x gelukt is.
Als je onbekende handjes wil om te wennen, dan wil ik wel komen aaien hoor :o

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:45

En die blijf ik ook volgen. Super zeg. En wat een hengst zeg. Mooi hoor.

Hoe ze daar bij je staat op de foto, hoe ze de scan toelaat.....wat zul jij trots zijn. Met recht ook.

Erg makkelijk die camera's. Hebben wij thuis ook. Ik kan overal op mijn mobiel de camera checken. Aanrader hoor.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 12:46

Syrianda schreef:
En die blijf ik ook volgen. Super zeg. En wat een hengst zeg. Mooi hoor.

Hoe ze daar bij je staat op de foto, hoe ze de scan toelaat.....wat zul jij trots zijn. Met recht ook.

Erg makkelijk die camera's. Hebben wij thuis ook. Ik kan overal op mijn mobiel de camera checken. Aanrader hoor.

Wat voor camera heb jij? En kun je dat ook op een website plaatsen zodat iedereen kan meekijken?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:48

Jaaa dan had ik het toch juist gezien op de site haha :))
Leuke combi! Ik blijf zeker volgen!!!

Heb je zelf een voorkeur van kleur en geslacht? ;)