Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Manda schreef:Ik lees ook al een tijdje mee en ben erg benieuwd naar het veulen! Op de een of andere manier verwacht ik een enorm gaaf veulen![]()
Ik gok dan ook op een heel langbenig paardje met goede bewegingen, een mini kwpnertje dat in de grote b kleine c maat gaat uitkomen met de kleur van papahengstje of merrie is niet zo belangrijk want het wordt een speciale kinderpony en daar is echt wel vraag naar. Dat is wat ik gok haha
En goh, dat je toevallig met je eigen hengst en merrie fokt omdat je die toevallig hebt staan, kijk eens rond bij de meeste fokkers en zie hoeveel dat doen.... compleet verschillende merries dekken met hun eigen hengst en zeggen dat er goed over de combi is nagedacht... Als je wil kan je natuurlijk voor alles een excuus vinden om te zeggen dat het bij elkaar past en elkaar verbeterd he...Als je er zelf in geloofd is het toch ook prima. Boktmarkt staat vol met paardjes / veulens (ook met vol papier) die niet makkelijk te verkopen zijn, ondanks dat er goed over is nagedacht alvoor te fokken.... waarom worden ze dan niet aangehouden en zijn ze dan zo moeilijk te verkopen?
Ik heb trouwens een paardje die met twee mini ouders als eerste van alle nakomelingen uit de maat is gegroeid bij het NMPRS. Omdat er ergens in de afstamming welsh B zit en dit toch weer in de genen naar voren kan komen. Ik heb dan het geluk dat mijn paardje ook in een ander stamboek (NAS) ingeschreven staat en daar goedgekeurd is voor de dekdienst en 1ste premies loopt. En ben zelf heel blij met zijn mooie grote stokmaat want het is een prachtige menpony.
Ik heb hem ook gekruisd met drie grotere merries. Niet zoveel stokmaatverschil als bij jou, maar toch een merrie die bijna 30 cm groter is, dat veulen is kampioen geworden op de keuring en prachtig in verhouding, echt een plaatje. Ze is wel heel groot, denk dat ze de moeder aardig gaat evenaren. Daarnaast zijn alle veulens van deze hengst erg groot, het veulen van mijn welsh A wordt zelfs groter als de moeder! Hij is dus zelf niet alleen een uit de kluiten gewassen mini, hij fokt ook nog eens zijn grote genen door, waar we in dit geval heel blij mee zijn want de maat pony's die eruit komen zijn erg gewild.
Maar het blijkt wel dat oude genen toch duidelijk naar voren kunnen komen, hij is (was) een derde generatie mini en zijn volle broertjes en zusjes zijn allemaal een stuk kleiner. Of ik voer ze teveel pokon, kan ook
plovesb schreef:Ik ben erg benieuwd![]()
Mijn tante heeft een keer haar NRPS merrie laten dekken door een cremello hengst die ook een flink stuk kleiner was (a-pony)
Is een erg leuke pony uitgekomen!
[ Afbeelding ]