Zorgt Veronia voor een vierde generatie in 2021?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Zorgt Veronia voor een vierde generatie in 2021?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:08

Ja dat doet ze zeker _O-

Net Veroontje even lekker gepoetst en ook even haar uier gecheckt.

Ik zou toch zweren dat het al wat groeit daar?
Afbeelding

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:41

Dat groeit zeker! :j

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:34

Ja ja! Er zit leven in die tieties *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 07:33

Als ze er verder nog maar even rustig aan mee wil doen, ze heeft nog tijd zat :)

Nog een vraagje.. vinden jullie haar mager? Deze foto's zijn van gisteren. Ik zie wat ribben, maar als ik voel, dan voel ik ze niet. Ze krijgt nu vrijwel onbeperkt ruwvoer en 2 kg merriebrok per dag. Het veulen groeit nu natuurlijk het hardste dus ik zou de merriebrok kunnen opvoeren naar 3 kg per dag en nog eventueel aanvullen met bijvoorbeeld luzerne?
Afbeelding
Afbeelding

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 07:37

Als ze zo staat denk ik wel dat er nog wat bij mag. Maar soms ligt het zo aan hoe ze staan.
Maar denk dat een extra kilo brok niet kwaad kan. Je kan er altijd weer mee stoppen als ze echt te vet wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 08:19

Precies, dan ga ik toch maar opbouwen want een mager paard wil ik er echt niet graag van hebben.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:11

ik vind haar niet mager hoor..mijne ziet er net zo uit.
ik wil niet te snel het brok opvoeren.
vorige keer groeide ze toen ze bevalle was

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:04

Muronia schreef:
Precies, dan ga ik toch maar opbouwen want een mager paard wil ik er echt niet graag van hebben.

Vind het van een maiden merrie altijd lastiger om te bepalen dan van 1 die er al een paar heeft gehad. Als ze als het veulen er is en zd besluit slagroom te geven dan trekken ze ook zo snel leeg dus is het altijd fijn om wat reserve te hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 11:47

Nou dat dus. Ik weet nog heel goed dat ik Wainonia niet op gewicht kon houden met het veulen ernaast en dat gebeurt me niet nog eens.

Ik heb net Luzerne gehaald en het haar laten proeven in een emmer. Het is goedgekeurd *\o/* . Kan ze daar mooi dagelijks een emmertje van bij krijgen en de merriebrok voeren we op naar 3 scheppen per dag. Even aanzien hoe het daarop gaat dan.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:28

Ze ziet er gewoon goed uit. Ik zou er niet teveel bij doen want al dat vet moet ze ook meeslepen. Brok is bovendien vooral energie dus als je al wil zorgen dat ze dikker wordt dan is het vooral ruwvoer wat je moet geven, of maïs

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:40

Ik snap je idee wel... Ik zie er ook liever wat meer vet op. Heb namelijk geen flauw idee hoeveel ze gaat geven en normaal gesproken was ze eerder te rank en smal en kwam ze maar moeilijk aan.

Misschien dat je huidige ruwvoer niet zo rijk is aan voedingsstoffen voor haar? Ik zou er voor het fijne ook nog wel graag wat meer vetjes op zien zitten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 14:03

Veronia heeft ook de neiging om in de winter wat af te vallen altijd. Echt dik hoeft ze zeker niet te worden, maar ze moet wel wat weg te zetten hebben en niet interen.

Ik heb mijn ruwvoer niet laten testen, maar de anderen staan ruim goed op gewicht ermee en ik heb er een super-koliek gevoelige merrie bij die koliekvrij is sinds ik dit ruwvoer heb. Plus dat het ook een heel fijn adres is. Deze boer brengt me altijd 2 grote rollen en als het bijna op is hoef ik maar te bellen of hij staat er met 2 nieuwe balen.

Ik denk dat het met iets meer merriebrok en die luzerne wel goed gaat komen. Bietenpulp e.d. lust ze niet dus daar hoef ik bij haar niet mee aankomen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:40

Wellicht kan je nog lijnzaadbrok geven? Ik vind namelijk van 2 kg ineens naar 3 kg gaan wel erg veel in verhouding. Maar misschien kan je ruwvoer verder aanvullen met hooi /gras dat wat meer en andere voedingsstoffen bevat dan hetgeen je nu voert.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 02:10

Ik vind haar zeker niet dun, maar snap wat je bedoelt. Ik heb ze liever ook net iets voller. Ze leveren al zoveel in na de bevalling.
Ik zou haar bij elke voerbeurt lekker luzerne erbij en eventueel iets opvoeren in brok. Bv eerst kwart per voerbeurt erbij. En kijken wat het doet :j

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 11:30

Ik kan me ook voorstellen dat je haar liever wat voller ziet. Mijn merrie lust ook geen bietenpulp (kieskeurige Fjord, echt :') ) maar die geef ik nu een klein beetje fibrebeet bij. Daar smult ze van, misschien ook nog een optie :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:01

Ik voer het rustig aan wat op en hou het even in de gaten of het voldoende is. Anders inderdaad maar kijken of ik er wat rijker hooi of voordroog bij kan geven.

Vandaag 270 dagen *\o/* , we hebben nu een veulen formaat herdershond. Ook zou de vacht nu compleet moeten zijn. Nu nog 2 maanden netjes afbakken :D

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 19:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat bij mezelf toch wel al gedacht had, zo van oei, als daar een zogend veulen naast loopt, gaat het moeilijk zijn om ze op gewicht te houden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 19:08

Zeg zoiets gerust hoor! :)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:30

:D

Een vriendin/dierenarts vertelde me ooit dat ze onderzoek gedaan hebben waaruit bleek dat veulens het meeste van de merrie vragen als ze drie maanden oud zijn. Ze drinken dan op hun top en eten nog maar weinig andere dingen zelf. Uit dat onderzoek bleek dat je dan "in de merrie" niet genoeg kon ingestopt krijgen om die behoefte van dat veulen te dekken.
Ik herinner me dat ik bij Ushi toen het krachtvoer met de emmer moest aanslepen.

Dodson and Horrell heeft bv heel eiwitrijk voer dat vrij laag is in suikers en zetmeel waardoor je die hoeveelheid krachtvoer wel kan opvoeren zonder te veel extra belasting voor maag en darmen. Wij gaven indertijd dan bv de Stud Cubes.
Onlangs heb ik ook eens zitten opzoeken voor iemand die extra eiwitten zocht voor haar opgroeiende jaarling. Ik herinnerde me dat Equifyt een speciale grasbrok had, Fetura maar blijkbaar is dat er niet meer (of heb ik erover gekeken). Ik ontdekte toen dit https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... le/1/163/0

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:30

Gewoon de Zupa van Equifyt is ook een topper om veilig aan te zetten. Dat krijgen merries die hier veel afgeven ook.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:08

Beetje late reactie, maar is een grasbrok geen optie als extraatje?

Ze ziet er verder wel goed uit vind ik. Mooie glimworm!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:55

Inmiddels is de merriebrok naar 3 kg per dag opgeschroefd. Dat luzerne vindt ze maar zozo, ze eet er wel wat van maar dat laat ook elke dag wat over.

Zoals ze er vanmiddag bij stond vind ik het eigenlijk wel wat meevallen met schraal zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 18:59

Die ziet er inderdaad niet schraal uit. En luzerne lusten lang niet alle paarden. Hier hoef ik het ze ook niet aan te bieden. Ze laten het gewoon liggen.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:57

Ik vind haar er prima uit zien hoor!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:04

Er lijken inderdaad al spekjes bij te zijn :D