Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 23:38

Ik heb wel een mening over de gangbare prijzen van AT en wat een gerechtvaardigde vraagprijs is en wat niet en of Teke nu wel of niet duur zijn. Misschien kom ik daar nog op terug. Voor AT geldt 5-10.000 de laatste jaren als normale (misschien zelfs lagere) prijsklasse. Onder de 5.000 is lage prijsklasse, duurdere prijsklassen zijn boven de 25.000 euro.
Paarden onder de 5.000 moeten om wat voor reden dan ook snel worden verkocht of mankeren wat of zit een verhaal aan. Zelfs dan zijn ze over het algemeen, zeker de paarden onder de 3.000 euro, binnen een paar uur verkocht. Verder voor fokkerij of recreatie nog geschikte Teke is het vaak een kwestie van met je ogen knipperen en verkocht. Dus over het algemeen is 5-10 een vrij gangbare prijs. Dat vinden veel mensen duur. Ik kan daar wel wat perspectief op bieden, mocht men daar oren naar hebben. Of dat voor deze Teke gerechtvaardigd is laat ik verder in het midden, want ik ga hier geen advertenties bespreken. :Y) Wel is het een grote maat Teke en dat drijft de prijs over het algemeen wat op.

Over de gangen zal ik ook nog wat schrijven. Nu hou ik het ff bij het goklijstje dat ik vorig weekend al zou plaatsen. O:)

Niet iedereen heeft al een datum of zelfs geslacht erbij, maar dat kan natuurlijk alsnog.
Het kan ook zijn dat ik je gokje vergeten ben: quote of herhaal jezelf dan even, dan zet ik het gokje er alsnog bij. Het stuk van de terugkeer van Muzanna en de daaropvolgende HB ben ik wat sneller doorheen gegaan, omdat dat natuurlijk nog een beetje 'vers' en pijnlijk is...

Enfin, het lijstje tot nu toe:

_San87_ - valk hengst
CarinaR - valk hengst
Nynkefleur - valk hengst
AmyII - donkerbruine/zwarte hengst met smalle bles
jokari - geen metallic valk merrie
Ibbel - metallic palomino hengst
zippora - valk hengst
Fenrir - 18 mei - goudvalk hengst
Babootje - vos
_Tarzan - smoky black hengst
Lynnepinny - zwarte merrie
gerlindie - voshengst
jeetje77 - 4 mei - smoky black hengst
amaniblauw - palomino merrie
LaPluche - voshengst
maura - 10 mei - goudvos merrie
Mayasfrenk - palomino merrie
fleurtjeuh - palomino merrie
Mondy - valk merrie

En, nogmaals, als ik je gokje ben vergeten laat het me ff weten. En sorry... Y;(
Oh, en voor wie zich door het lijstje aangespoord voelt: de verwachte landingsdatum is rond 5 mei 2018 :Y) Kleurkansen staan in de OP.

Ibbel

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:47

Volgens mij had ik het kleurgokje al ingevuld bij de eerste dekking, toen de aanname was dat het wel heel veel geluk zou zijn als ze daar drachtig van was, en er daarom geen datum bij gezet.
Ik maak er 10 mei van. Mooi rond getal.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:01

Dat heb ik volgens mij ook gedaan gokken bij de eerste dekking. Ik ga voor 3 mei

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:49

Ik denk een smoky black merrie op 8 mei :D

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 09:55

Ik heb gegokt op een palomino hengst, 16 mei. :)

Hoe gaat het nu met Muzanna?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 10:23

Nou prijs is ook gewoon heel persoonlijk, ik vind het absoluut geen mooi paard dus ik zou het er nooit voor over hebben. Een ander misschien wel :P
(En kan aan mij liggen, maar vind die diepe deuk in de rug/achter de schouder er ook apart uit zien, alsof hij gewoon amper rugspieren heeft... vind ik bij een bereden paard toch wel kwalijk. Maar kan ook aan de belabberde foto's liggen).

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 11:21

Ik had een zwarte merrie gestemd, 14 mei :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:00

17 mei een vos merrie !

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:21

Een metallic palomino merrie die komt op 5 mei, bevrijdingsdag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 12:32

Ik wil ook wel een gokje maken :j om en rond de 10 mei, metallic palomino hengst :D

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:44

Hmmmm, 8 mei en dan een bruine merrie, met sooty zou gaaf zijn :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 16:47

Heb de nieuwe gokjes erbij gezet, leuk. :D
Het klopt idd dat sommigen van jullie er heel vroeg bij waren en daarom nog geen datum hadden. Was ook wel veel geluk geweest als ze toen al had gepakt. Maar ik tel mijn zegeningen dus geen klagen.

Paardje doet het verder vooralsnog goed. De band verbetert ook duidelijk, want ze is minder dwars en veel meegaander in de omgang. Ik begin weer wat meer "haar mens" te worden en zij haar makkelijke, lieve zelf.

Verder is ze gek op haar nieuwe voer, want voor het eerst in haar leven hinnikt ze heel enthousiast als ik met het voer kom aanzetten. Erg aandoenlijk. Ze is sowieso iets overdrevener (misschien door de dracht) in het begroeten. Ze hinnikt vaker naar me dan voorheen. Maakt ook niet uit of ze binnen of buiten staat "yay, mens is er!" <3

Met het wandelen en grazen aan de hand doe ik haar nog altijd veel plezier al merk ik dat ze graag meer wil doen. Soms neem ik een of beide honden mee. Zodra ik beide mee heb trek ik veel bekijks, want ik moet ook een stukje langs een 60 km weg. Twee honden aan de voet, een links en de ander rechts, en het paard aan een touwtje mee erachter is blijkbaar erg bijzonder. :D
Binnenkort het reflectiespul maar eens uit de kast trekken, want het wordt duidelijk eerder donker dan voorheen en we moeten natuurlijk wel goed zichtbaar blijven.

Verder heb ik weinig te melden rond de dracht. Ik wilde een geslachtsbepaling laten doen, maar zie daar toch definitief van af. Ze heeft al zoveel gedoe te verwerken gehad en dat gepor en gepoer aan haar lijf... straks ook weer de tandarts... nee, we zien wel in het voorjaar of Muzka een hengst of merrie is.

Fenrir: ik laat me er verder niet over uit en je weet mijn mening. ;) Iemand die een mooie AT rond die prijs zoekt, zou ik eerder op een hengst als Liman wijzen; ben je incl. vervoer denk ik ong. hetzelfde kwijt. Goed gereden en goede nakomelingen, maar qua stokmaat wel erg klein uitgevallen. Dus dat is voor sommigen misschien wel een ding. Is destijds geïmporteerd vanaf dezelfde stoeterij als de mijne. Verkoper heeft ook een erg mooie merrie te koop, trouwens, van dezelfde stoeterij.

Lijstje:

_San87_ - valk hengst
CarinaR - valk hengst
Nynkefleur - valk hengst
AmyII - donkerbruine/zwarte hengst met smalle bles
jokari - geen metallic valk merrie
Ibbel - 10 mei - metallic palomino hengst
zippora - valk hengst
Fenrir - 18 mei - goudvalk hengst
Babootje - vos
_Tarzan - smoky black hengst
Lynnepinny - 14 mei - zwarte merrie
gerlindie - voshengst
jeetje77 - 4 mei - smoky black hengst
amaniblauw - palomino merrie
LaPluche - voshengst
maura - 10 mei - goudvos merrie
Mayasfrenk - 3 mei - palomino merrie
fleurtjeuh - 5 mei - metallic palomino merrie
Mondy - valk merrie
Moirin - 8 mei - smoky black merrie
Retjethorse - 16 mei - palomino hengst
Rebecca - 17 mei - vosmerrie
Jans - 10 mei - metallic palomino hengst
EmmaVZ - 8 mei - bruine merrie met sooty

Lynnepinny, ik heb je datum erbij gezet. Je stond er al tussen hoor. *\o/*
Fleurtjeuh: heb metallic toegevoegd en de datum. Misschien ziet Muzanna het tegen dan ook wel als een bevrijding... als beide maar gezond zijn, etc. :j :D :D
EmmaVZ: nu moet ik eigenlijk allemaal mooie voorbeelden van sooty plaatsen, he? Vorig jaar heeft Asat trouwens al een mooie bruine AT merrie gegeven (en een palomino) :Y)

Dan nog even dit... onlangs officieel bekendgemaakt:
Uit de koninklijke stallen van Oman, in Frankrijk ter dekking voor seizoen 2018: perlino dekhengst Gissarg.
Mocht iemand nog een kwalitatieve dubbel crème AT hengst zoeken en niet verder komen dan bijv. Kambarbay... Gissarg heeft, naar mijn bescheiden mening, zeker voor een dubbelcrème veel kwaliteit en ik ben dan ook benieuwd naar zijn veulens. Wel een vrij modern type en daar moet je van houden.

Hier een stukje van de Franse tv. De perlino in het begin betreft Gissarg. De overige paarden zijn van de voorzitter van een Franse rasvereniging.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:07

Hoi Josav fijn dat alles weer goed gaat met Muzanna, heerlijk dat je zo kunt genieten van de wandelingen met je honden erbij.

Leuk die Franse hengst.
In De Wijk hebben ze nu ook een perlino hengst uit Oekraïne, ook een erg mooi paardje.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 22:55

Ja, het is erg gezellig zo met de hele bups op pad. :j Wil graag weer met haar aan de slag en zij ook wel, maar eerst een maand stabiel - daarna zien we wel weer. Ik neem de honden niet altijd mee momenteel, want ze wil de boel wel bij elkaar houden en ik gun haar ook rust en een-op-een tijd natuurlijk.

Hé! Wel voor de beeldvorming voor mensen een foto plaatsen he van die hengst? (Nee, ik ben zelf niet te lui om te zoeken...)
Gissarg is zover ik weet gewoon nog van de Omani prins. Geen idee of hij eind 2018 meteen weer teruggaat naar Oman...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:18

Liman vind ik dus wel weer gaaf, júist ook als hij (te) klein is gebleven (helaas wil dat geldboompje nog niet zo goed groeien... :') )

Die Gissarg is ook een stoere hengst, ben benieuwd naar zijn veulens!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:01

Ik had smokey black hengst al een tijd terug ingevuld. Datum zet ik in op 12 mei (mijn eigen verjaardag :P )

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:58

Oh ik had nog geen datum zie ik :D
Ik gok op 13 mei !

Is ze al wat meer ontdooit naar je ?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:01

Ik zet mijn datum op 20 mei, dat is voor mij een bijzondere datum.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:30

Ik gok op een 5 mei valkmerrietje.

Mizora - 5 mei - valk merrie

En ondertussen blijf ik lekker van je verhalen genieten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:27

Ik heb ook nog geen datum. Ik ga voor 20mei

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:31

Mijn gok is een prachtig (hoe kan het anders met zulke ouders) en gezond valk merrietje op 17 mei.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 19:39

JoSav schreef:
EmmaVZ: nu moet ik eigenlijk allemaal mooie voorbeelden van sooty plaatsen, he? Vorig jaar heeft Asat trouwens al een mooie bruine AT merrie gegeven (en een palomino) :Y)

Nou, eigenlijk wel he :D
Trouwens, ik geloof niet dat ik ooit een dubbel creme met sooty ben tegengekomen, waarschijnlijk een té verdunde vacht voor sooty om effect op te hebben?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 21:54

Ik gok een bruine merrie op 15 mei <3

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 00:41

Ik vind grissarg een prachtige hengst! Fijn dat ze een beetje ontdooit.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 11:46

Ze begint absoluut te ontdooien! Makkelijker en meegaander in de omgang, al zal het nog wel even duren voor ik haar weer op mijn gedachten kan sturen en ze daadwerkelijk ook meteen luistert, haha.
Verder heb ik geen idee of het de hormonen zijn of ze gewoon zo gelukkig is, want ze is een stuk vocaler dan voorheen. :+ Zodra ze me opmerkt als ik op stal kom (of ze nog buiten staat of al binnen) word ik begroet met een lage huh-huh-huh. Als ik dan tegen haar begin te praten vertelt ze enthousiast een heel verhaal terug. :D Met voeren idem. Dat deed ze voorheen zelden, ook rond voedertijd trouwens. Dan maakte de hele stal herrie, maar zij wachtte gewoon in stilte, nieuwsgierig, af.

Tja, wat is er dan veranderd?
Ze staat op een andere stal met een andere routine en rondom vrij contact.
Ze is drachtig.
Ze krijgt ander voer dan voorheen, omdat ik nu vrij ben te voeren wat ik wil. Dat voer vindt ze overigens fantástisch.
Dus waar het aan ligt? Wie het weet mag het zeggen. :))

Normaliter hoor ik haar alleen op de dag van haar eisprong, dan laat ze weten dat ze er is. Zouden het dan toch de hormonen zijn?

Haar buikje begint ook te groeien en van vorm te veranderen. Langzaam begin je echt te zien dat ze drachtig is. Ze is sinds afgelopen weekend alweer 4 maanden drachtig! Ik zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen, het is hier even wat hectisch geweest - vandaar de stilte.

Ze heeft weer een nieuwe snede hooi en de iets warme hoeven drukken me met de neus op de feiten: we zijn er echt nog lang niet. Ze is nog niet stabiel. Dit jaar zal ze dan ook sowieso uitsluitend in de paddock komen. Weidegang is nog taboe.
Verder ben ik wel erg tevreden over haar verdere vorderingen en haar gewicht. Ik kan als ze inademt haar ribben zien. Te ribbig/schraal voor een warmbloed, maar voor haar ras precies goed. Bij haar zie je het juiste gewicht echt af aan de rug; als ze te dik is krijgt ze een geultje. Zo fijn om een stalhouder te hebben die dat oprecht van me aanneemt. En in deze fase moet ik haar omwille van Muzka goed op gewicht houden en omwille van haar eigen welzijn geen grammetje teveel. Een precaire balans, waar ik heel scherp op let.

Ik werk het lijstje deze week weer bij!
Dan kom ik ook terug op sooty, en zal ik wat leuke linkjes/plaatjes posten. *\o/*

Gissarg is gaaf he? En een heel commerciële kleur natuurlijk. Veel kopers willen toch een gouden kleurtje. :j Gissarg geeft natuurlijk garantie op crème.