Ik zat nog ergens in het vorige topic rond de 80 pagina's

Tis echt voorbij gevlogen zeg Kat! Weet nog dat we al zaten van: 'ohh was het maar zover, het duurt nog zoooo lang'

Mijn gevoel zegt een merrie met een speciaal kleurtje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoSav schreef:Ik had wel wat bij te lezen zeg! Maar alsnog meld ik me hier in dit topic als trouwe meelezer.
En ik gok/hoop voor je op een silver black merrie op 12 augustus.![]()
(Overigens kunnen ze tegenwoordig toch vrij vroeg in de dracht vrij accuraat scannen op het geslacht? Maar goed nu weet je het waarschijnlijk binnen een maand alsnog, hihi).
elenaMM77 schreef:JoSav schreef:Ik had wel wat bij te lezen zeg! Maar alsnog meld ik me hier in dit topic als trouwe meelezer.
En ik gok/hoop voor je op een silver black merrie op 12 augustus.![]()
(Overigens kunnen ze tegenwoordig toch vrij vroeg in de dracht vrij accuraat scannen op het geslacht? Maar goed nu weet je het waarschijnlijk binnen een maand alsnog, hihi).
lol en dan wilde je een collecte opzetten om met zijn allen het dier te laten scannen zodat we vast weten welke helft van de poule afvalt? humor
JoSav schreef:Dus ja, de vraag is hoeveel markt ervoor is, maar geloof dat het wel vrij accuraat is hoor. De meerwaarde is er wellicht alleen als er veel afhangt van geslacht, of als je het veulen in utero wilt verkopen ofzo?
elenaMM77 schreef:ahh ja, begrijp dat inderdaad (ten dele wel)..
in het wild moeten ze gewoon sterk zijn dus vrijwel voldragen. maar op stal staan ze op zich in een redelijk veilige omgeving en ontzeggen we ze natuurlijk ook niet van zorg.
maar in mijn hoofd blijft de vraag spoken waarom een dier met zo'n lange draagtijd eigenlijk relatief zo lang nodig heeft om een veulen veilig op de wereld te zetten..
je zou denken (als je de mens ook gewoon als een dier ziet.. dus in een normale omgeving.. niet in een ziekenhuis met operatietafels en couveuses) dat je een bepaalde percentage van de 'dracht' achter de rug moet hebben om een baby gezond op de wereld te zetten.. als je dus mens en dier dezelfde omstandigheden geeft.. dit zou dan betekenen dat hoe langer een dracht duurt hoe groter de marge wordt.. of wellicht dat ieder diersoort dezelfde marge heeft in dagen dat je van volledige ontwikkeling af zit dat kan ook.. maar het klinkt mij zo onlogisch dat een paard dan verder voldragen moet zijn dan een mens procentueel gezien, om kans van overleven te hebben in dezelfde omstandigheden (beide veilig en basis zorg)
kan een veulen in tegenstelling tot een baby blijven liggen in een veilige omgeving als het niet kan staan, maar wel gevoed wordt? of sterft het dan door verstikking/pletting van inwendige organen, zoals dat ook bij een paard gebeurd?
in dat geval kan het natuurlijk zo zijn dat een vroeger geboren veulen misschien nog niet krachtig genoeg is om zijn eigen gewicht op te richten en staande te houden (dat hoeft een mensenbaby immers niet.. die kan blijven liggen en janken lol) en daardoor overlijdt. ?
tanjaatjuhh schreef:6.4 is toch binnen 24 uur? en 6.2 binnen 12 uur en 6.0 elk moment?