Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 18:06

Ik lees later bij, maar zie zo al dat jullie het naar de zin hebben gehad met aparte foto's. :))

Erg druk, en door een val zelf een beetje in de lappenmand, maar gelukkig niks gebroken.
Muzanna gaat goed. Ze verbetert echt, loopt zuiver ook al krabbelt ze behoorlijk. We zien wel hoe dat verbetert. Zuiver is nu het voornaamste doel. Ze liet vandaag zelfs uit zichzelf een galopje zien. *\o/*

Verder valt ze nog steeds een beetje af, al was ze zeker niet erg te zwaar, maar voor haar gezondheid mag er zeker nog wat af en komt ze nu in de zone "zo hoort haar type" ipv "toch een 20-50 te zwaar".
Ze is overigens erg content met haar vitaminebrokjes want elke keer als ik haar eten klaarmaak (doe er supplement door) staat ze me toch te kwijlen... :Y) :')

Nu zelf even eten en dan weer aan de arbeid. No rest for the wicked. Ofzo. :=
Sorry ook voor het achterblijven met antwoorden op de PBs, iets met deadlines enzo.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:29

Doe maar wat rustiger aan hoor. Gezondheid is belangrijk en dan andere belangrijke dingen en dan komt Bokt wel een keer.

Wat fijn dat ze zuiver loopt! Hopelijk blijft ze deze stijgende lijn vasthouden!
Bijzonder dat ze zo kwijlt :P
Komt de tandarts wel eens bij Muzanna?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 18:57

Ja, ik leef even onder een internetsteen, haha.
Volgende week ook eventjes bijtanken in een kasteel vlakbij Maastricht.
Ik raak nog verwend. :))

Afgelopen november is de tandarts nog geweest en dit najaar weer. In gebied van herkomst eten AT vaak behoorlijk harde en stengelige dingen en hier veel minder. Dus zeker nodig. Madame houdt ook van idiote takken en stengeldingen; die vreet zo boom/plantenwortels, boomschors (in de winter) en takken en dergelijke, distels met stekels en al, brandnetels, bramen en bramenblaadjes e.d. soms incl. takken... en ik vraag me dan af en toe zelfs af "wtf, is dat niet giftig? Hmm... Dit kent ze niet uit Rusland..." En griebels de stekels af en toe... brr... :D Maar ze is heel specifiek. Zo is ze ook verzot op paardenbloemen.

Dat kwijlen doet ze gelukkig alleen bij de brokjes in combinatie met de gluco balance die ze blijkbaar enorm lekker vindt. Toen ik het nog in een spuit gaf trok ze me nog net niet de spuit uit de handen. :=
Maar de tandarts zal binnenkort ongetwijfeld uitsluitsel geven. Kan ook zonder problemen met mijn hand in haar mond, maar je weet idd maar nooit.

fleurtjeuh

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:31

_O- _O-
Volgens mij heb je echt een maf paard! _O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 21:10

Een specialleke iig. :D

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:29

Muzanna <3 Ze heeft mn hart gestolen. Zalig zo'n geheel eigen karakter. Josav fijn dat muzka er nog braaf zit en dat het met je merrie zo goed gaat. Veel plezier als je paar daagjes weg gaat, dat heb je wel verdiend na alle commotie

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:25

Vanwege een ander topic moest ik er ineens aan denken
Merk je veranderingen in het gedrag van Muzanna naar jezelf of andere paarden?

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:37

Gaat Muzanna nog steeds vooruit?
Fijn dat Muzka nog steeds stevig zit.
Ik had gestemd op een palomino, maar een mooie rode is ook niet verkeerd.
T is dat grote paarden zoveel mest produceren anders had ik wel een AT willen hebben (en dan het liefst 1 met meer gangen). Maar vooralsnog ben ik heel blij met mijn shetten.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 16:41

Wat een leuke berichten weer. Vind het leuk dat ze ook op afstand een beetje jullie harten weet te veroveren.

Ik moest erg lachen om de foto's die jullie hebben geplaatst. Zo zie je maar hoe foto's, telefoonfoto's al helemaal, kunnen vertekenen. Ik heb ook wel eens oude foto's van o.a. Groningers gezien die half in een slootje oid werden gezet zodat ze minder overbouwd leken. Vroeger kon je de kunstenaar nog vragen het paard iets flatterender te schilderen, tegenwoordig staat er bij opsturen van foto's bij de papieren voor in de hengsten- of merriecatalogus dat foto's bewerken niet is toegestaan.

Ik heb idd maar een raar paard. :o
Mevrouw is duidelijk niet blij dat ik haar drie maanden in de steek heb gelaten. :=
Ik had een mini-vakantie afgelopen week, enorm genoten, even weg van alles. Madame was boos. Ze liet duidelijk merken niet blij te zijn dat ik er niet was en toen ik er wel weer was liet ze opnieuw merken dat ze eventjes niet zo content met mij was. "Doen wat jij wilt? Dacht het niet. Als ik er zin in heb, dan misschien" leek ze te denken. Dus...
We beginnen dus weer bij 0 met het herstellen van de band. Ze heeft gelijk. AT zijn geen "ik kom eens per week voor een buitenritje" paarden en al helemaal geen paarden die wel varen bij in de handel terechtkomen. Mevrouw geeft aan niet blij te zijn dat ik me zo weinig heb laten zien de afgelopen tijd, dus daar gaan we wat aan doen. Voorlopig geen vakantie meer zonder haar, haha.

Dat ze zo doet ligt overigens niet aan de dracht. Ze is gewoon zichzelf: slim, lief, knuffelig... maar wat mij betreft nu eventjes geheel op haar voorwaarden en wat afstandelijk want ik moet maar bewijzen dat ik haar dit keer niet laat zitten. Dus... zo ken ik haar, dat staat los van haar dracht.
Naar andere paarden is ze ook gewoon nog hetzelfde.

Mijn hart heeft ze al jaren gestolen. <3 Maar ik moet haar hart weer eventjes doen smelten ben ik bang. :))

En ja, ze gaat nog steeds vooruit!
Amaniblauw, welk formaat ben jij gewend dan? Shetlander dus? Ik vind dat die geen kleine hopen produceren, hahaha. Ik moet zeggen dat ze minder produceert qua mest dan op papier kleinere paardjes, zoals veel pony's en haflingers bijv. Als ik die hopen zie denk ik :wow: Maar of dat ook voor andere AT geldt weet ik niet. Dat heb ik niet bestudeerd. :7
Qua extra gangen zijn die tegenwoordig moeilijk te vinden. De mijne is, vermoed ik, minimaal een 5-ganger: perestup zit er o.a. op in verschillende tempi. Maar ik heb er geen verstand van en durf het ook niet 1 op 1 te koppelen aan gangen die hier bekender zijn. Ik denk eraan IJslanderinstructie erbij te zoeken, want ze goed gescheiden houden is nog wel een ding, maar ze werd al voor telganger uitgemaakt toen ze aan de longe weigerde in galop te gaan tijdens het beleren en in een enorm tempo begon te gangen. := Heeft er altijd al in gezeten. Draaft ook niet heel graag, helemaal na haar ongeluk. Heb ook wel eens gehoord dat ze een aparte, korte draf heeft. Eh, ja, dát is officieel ook geen draf...
Bij de meeste AT wordt alleen naar de drie basisgangen gekeken en eventuele andere aanleg of gangen genegeerd. In de VS vind je ze wel af en toe - veel perestuppende AT zijn als ongewenst op transport gezet na afschaffing van de gangenraces.
Persoonlijk denk ik dat juist gebruik als endurancepaard en recreatiepaard hun echte markt is, en dat de extra gangen ze juist waardevoller maakt... maar helaas ben ik met het handjevol dat het met me eens is een beetje een roepende in de woestijn.

Muzanna is nu een maand stabiel. Ik denk erover haar binnenkort weer voorzichtig eens een halfuurtje (met of zonder graasmasker ben ik nog niet over uit) te laten grazen. Eerst maar eens aan de hand misschien...
Ze glanst je tegemoet, al hou ik wel in de gaten dat ze niet te hard en niet teveel afvalt. Ze moet natuurlijk niet gaan invallen en haar ribben beginnen langzaam zichtbaar te worden. Is bij dit ras toch een precaire balans, want de ribben zijn sneller zichtbaar...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:03

Neuuuuh... een gangende AT...
•grmbl•
•helemaal niet jaloers, helemaal niet jaloers•

:') :') :')

Je hebt toevallig geen filmpje van haar extra gang ? :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 07:44

Ik Ben ook wel benieuwd ja,
Google en YouTube hebben in elk geval nog nooit van perestup gehoord :+

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:09

Fijn dat ze stabiel blijft. Kan ze tenminste gewoon mee op vakantie. Gewoon gezellig met zijn allen.
Ik heb een welsh en een ijslander gehad en die mesten beduidend meer als mijn Shetlanders.
Zitten AT lekker? Vroeger op de manege hadden wel ook wel eens Russische paarden en die zaten allemaal als een lui stoel.
Wel gaaf dat de jouwe een echt gangen paard is. Als je veulen nou mooi rood is en ook meer gangen heeft wil je de foto's dan in spoilers zetten dan kijk ik niet. :j

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:01

Met zadel zitten ze heerlijk. vergeleken met kwpn'ers voel je ze in draf bijna niet bewegen en de galop is ook heel soepel. Dat geldt in ieder geval voor die van mij.

Zonder zadel rij ik die van mij echter niet, want na 5 minuten begint dat pijn te doen. De ruggengraat ligt zeg maar bovenop i.p.v. tussen de ribben in. Dus je zit op een soort uitsteeksel. Dat zie je niet als je ernaast staat, maar als je erop zit des te beter!
Al zie ik soms foto's van mensen die zonder zadel hun AT rijden... dan vraag ik mij altijd af of hun AT een uitzondering is of die van mij.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:31

Dat is wel fijn dat ze lekker zitten. Ook voor de paarden zelf, geen stuiterende ruiter of amazone. Niet dat alle ruiters stuiteren, ik vond het altijd moeilijk om uit te zitten als de paarden hoog opgooien.
De ruiters die dan zadelloos rijden op AT zullen wel eelt hebben op bepaalde plaatsen :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 20:12

Vandaag is Muzanna 100 dagen drachtig. Toch best een mijlpaal. *\o/* Bizar idee, maar als je rekent is dat 'pas' ruim drie maanden... maar toch, 100 dagen! Muzka formaat kat(je). /3

Ik ga er dit weekend ook eventjes voor zitten alle gokjes in een lijstje bij elkaar te zetten, dan kan ik dat vanaf dan gaan bijhouden. :D
Ik verwacht wat van de hak op de tak te springen, heb de hele dag naar een beeldscherm gestaard dus dan ga je op een gegeven moment ratelen. :')

Telefoonfotootjes... (dus rare verhoudingen, hihi)
Afbeelding

Sinds een weekje laat ik haar aan de hand grazen. Vooral heel kort. We bouwen heel langzaam op, want ze had direct erna blijkbaar een dipje - teken dat ze nog niet klaar is om in het land op te bouwen. Ze begon ook iets op het randje van te schraal te worden en om dat te voorkomen krijgt ze sinds een paar dagen meer ruwvoer en daarnaast 150 gram (met de bedoeling langzaam op te voeren) suiker- en zetmeelarme muesli. Paard is erg blij met haar extraatje en likt haar bak uit!

Ze begint langzaam wat te ontdooien richting mij, maar we doen rustig aan, eigenlijk zoals ik de band ook heb opgebouwd toen ik haar net had. :j

Qua draf is er bij de AT idd iets bijzonders aan de hand en dat komt ook terug in bronnen; hun draf is heel anders dan bij andere paarden, ook wel de Teke Glide genoemd.

Als ik kijk naar een beschrijving uit 1952 (in het Russisch) wordt over de gangen alleen het volgende opgemerkt: "Akhal-Teke paarden hebben zeer eigenaardige, zachte elastische gangen."
Daar wordt verder aan toegevoegd dat itt bijv. de EV de AT, ongeacht terrein en snelheid, vlak, vlot en soepel over de bodem "glijdt", zonder het lijf mee te bewegen. Er wordt vervolgens uitgelegd hoe ze hun ledematen gebruiken en wat een verdere verklaring zou kunnen zijn voor hun buitengewone gangen, o.a. gelinkt aan de lokale omstandigheden en gebruik en specifiek de lengte van het achterbeen tov het voorbeen.

Perestup is in wezen ook niets meer dan een benaming die letterlijk overstap of extra stap betekent. Dat daar niks over te vinden is verbaast me niks, in de eerste plaats omdat het in Westerse literatuur perestrup genoemd wordt (waarvan ik de betekenis niet ken en ik vermoed gewoon verkeerde spelling is - ik heb het zelf lange tijd zo genoemd, omdat ik dacht dat het de Westerse benaming was, haha) en in de tweede plaats omdat Russische paarden hier vrij onbekend zijn, laat staan de exemplaren met extra gangen. Heb even gekeken maar in het Russisch is er ook niet zomaar wat over te vinden... zou ik eens voor moeten gaan zitten, maar daar heb ik nu geen tijd voor.
Ik durf ook niet met zekerheid te zeggen dat dit daar de officiële benaming is...
Ik zou moeten graven in mijn eigen literatuur.
Verder adverteer ik het ook niet, omdat er weinig over bekend is, veel fokkers glashard volhouden dat de AT helemaal geen gangenpaard is en ook nooit is geweest en ja, het binnen het ras grotendeels is uitgevlakt - het wordt zelfs actief ontkend dat er ooit sprake was van gangende Tekes.

Tegen de tijd dat het IJzeren Gordijn viel, was het gangen een verschijnsel waar van weg was geselecteerd en in een rap tempo aan het verdwijnen was. Kijk, aanleg fok je niet zomaar weg, natuurlijk. Maar menig AT fokker is niet eens bekend met het bestaan (ooit) van extra gangen in de populatie en er is al generaties lang niet meer op geselecteerd, in feite niet sinds de nomaden, ook qua bouw niet. Heb diverse fokkers er weleens naar gevraagd maar het meerendeel weet van niks of zegt iig van niks te weten.
AT staan wél absoluut bekend om hun bijzonder comfortabele gangen, hun 'speciale' draf vooral, maar qua gangen wordt veelal gezegd dat ze helemaal geen gangenpaarden zijn. Ik vind dat altijd lastig te definiëren. Historisch waren ze dat nl. wel, maar zoiets is moeilijk op basis van alleen bronnen te bevestigen. Beeldmateriaal is er wellicht wel, maar waar dat te vinden... dan kom je bij de vraag of je het niet kunt vinden omdat je niet weet waar te zoeken of omdat het er niet (meer?) is...

In diverse historische bronnen wordt genoemd dat sommige Turkomans helemaal niet draafden (of de speciale draf wordt benoemd, waarbij soms twijfel is of dat wel een draf is of een speciale variant) en in sommige gevallen wordt gezegd dat naast galop uitsluitend een soort vlugge stap ("amble" ook wel) werd gedaan, soms als zijnde aangeleerd, zien die ze zelfs op flink tempo deden. AT bewogen als een slang volgens beschrijvingen. Tja, wat moet je je daar bij voorstellen, he? Veel AT mensen beschrijven de draf als zodanig, maar juist de extra gangen zijn nog meer glijdend en comfortabel - dan nog is de AT draf m.i. met geen reguliere draf te vergelijken die ik van allerhande rassen heb ervaren, misschien nog het dichtst in de buurt bij de draf-achtige extra gangen bij enkele Midden- en Zuid-Amerikaanse paarden.

Bronnen zijn een ding...
Maar het is alsnog lastig de bronnen op waarde te schatten - komt de auteur over als een paardenkenner? En dan nog - kon ie gangen goed uit elkaar houden? Immers, de draf van een AT is niet te vergelijken met die van de meeste andere rassen. De speciale draf wordt momenteel trouwens in de VS onderzocht door een wetenschapper - dus de draf is zeker ook bijzonder te noemen juist omdat die in elk tempo comfortabel blijft. En ja, alle gangen van de AT zijn comfortabel, absoluut.

Filmpje heb ik trouwens niet. Moet ik maar eens over gaan nadenken als paardje weer goed is of ik dat niet moet doen, en wellicht ook meedoen aan dat onderzoek... maar of ik dat red... voorlopig doen we niet veel meer dan rechtuit stappen aan de hand. Muzanna vindt het gelukkig wel gezellig.

Trouwens, zonder zadel rijden heb ik altijd voor de afwisseling of af en toe na het werk gedaan. Zit als een huis, heel comfortabel, hoor. :D In alle gangen. :D :D

Nu hou ik op, moet nog wat vertaalwerk afronden. Had me nog zo voorgenomen ook wat PBs weg te werken. :=

Afbeelding

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:16

Ze ziet er wel prachtig uit zo in de zon!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 20:30

Ja, ze staat met haar stoffige, verharende vachtje toch weer mooi te blinken, he? {:}

Helemaal vergeten, maar ik heb vannacht over Muzanna en Muzka gedroomd. Ik droomde dat Muzka geboren werd. Ik had de geboorte net gemist. Het was een lichtbruin merrietje met goudglans en toen ze droog was begon ik te twijfelen of ze niet toch gewoon valkkleurig was. Gezond en een blij, pienter ding. Muzanna moest medicijnen krijgen, maar ging daarna ook goed. Daarna gingen we op vakantie met de trein zodat Muzanna mee kon :') en de trein werd bestuurd door mijn man, die hem vervolgens midden in een of ander Mediterraans dorpje crashte in een speeltuin vol peuters. Dus. :') :') Maar we stapten wel gewoon uit daarna. :j :Y)

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:40

_O-

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 21:51

100 dagen al?! Man man dat gaat toch sneller dan je denkt hoor! En die korte coupe staat d'r ook weer goed!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 22:44

Wat een droom. :')

Ik ga er morgen eens voor zitten, voor de lap tekst, ik hou mijn ogen bijna niet meer open. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:50

Bizarre dromen zijn altijd geweldig om te lezen :+

Wat betreft die draf van de AT herken ik dat wel van de Paso. Die hebben ook zo'n vlakke draf waarbij je niet eens licht kunt rijden al zou je willen. Het schurkt een beetje tegen foxtrot aan, had ik altijd het idee.

En die perestup klinkt een beetje als de flatwalk van de TWH.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:02

En dat karakter van mijn TWH klinkt een beetje als dat van een AT. :D Heb ik echt moeten aan wennen.

Ik zou die perestup wel eens willen zien/voelen.

Mag Muzka er nog niet uit ? :') :') Dat jaar gaat lang duren. :D

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:44

Als Muzanna lekker zit zonder zadel, heeft dat verschil in rug dan misschien wel te maken met het type. Want Muzanna is van een steviger type als Agan, toch?

Ik ben in ieder geval blij dat ik vooral de fokkers ken die op de hoogte zijn van de verdwenen extra gangen. Agan's fokster vond het zelfs jammer dat ze verdwenen waren. Maar ja...die richtte zich in die tijd ook op endurance, dus hoe comfortabeler hoe beter.

p.s. Geweldige droom! op de treincrash na ;) .

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:00

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 15:26

Wat een prijs :=