Almost there! Rocky Mountain x Arabisch volbloed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Almost there! Rocky Mountain x Arabisch volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:54

Veulen is wrs gedraaid, dan krijgen ze wat meer een punt achterin de buik ipv rond :) Veulen van Caily deed dat ca. 2 dagen voor de geboorte, maar ik hoor ook wel eens merries waarvan de veulens dat zo'n twee weken voor de geboorte doen...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:03

Ja ik weet dat het door draaien komt, maar vraag me af of ik het wel goed zie. Ze heeft juist minder een punt en lijkt weer slanker. Maar dat kan ook door draaien komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:07

Vind ik wel hoor, het lijkt meer naar achteren en naar onderen ipv rond opzij :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:11

Ze heeft een periode met meer 'punt' gehad maar waar het nu vooral om gaat is dat het is veranderd :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 14:13

ik vind haar idd slanker geworden, wellicht draaien en licht indalen? hiermee 'verdwijnt het' van de zijkant en gaat meer in de lengte richting liggen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 14:16

Ja inderdaad Elena :j

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:28

Dit kan nooit lang meer duren. Vind haar buik al mooi naar achter gezakt, als je snapt hoe ik het bedoel :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 16:38

aaah haha ik weet het echt niet meer, normaal zou ik vertrouwen op een uier maar genoeg merries maken die niet helemaal vol. De vulva was net nog weer slapper.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 18:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:11

Zo sinds woensdag geen tijd gehad , vrijwillig in de zon staan :Y) (goed en mocht ballonvaren zondag :D )

Baby Setteke mag er wel uit , draaien en Set poepen het moet gewoon :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:32

set_elkol schreef:

ohh kom op set..

bij zulke foto's moet je eerst even waarschuwen zodat ik ze op het toilet kan bekijken..
nu kon ik nog net voorkomen dat ik in mijn broek pieste van het lachen

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 18:32

:D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:45

Haha, hilarische foto's! :')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:31

elenaMM77 schreef:
set_elkol schreef:

ohh kom op set..

bij zulke foto's moet je eerst even waarschuwen zodat ik ze op het toilet kan bekijken..
nu kon ik nog net voorkomen dat ik in mijn broek pieste van het lachen

Tjeee nou inderdaad :+

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 21:39

heb het vocht uit Sets uier getest, op pH waarde, gisteren was het 7,7 en nu 7,3 dus er gebeurt wel wat :j Ook plakt het een klein beetje. Het is nog wel gewoon doorzichtig en de uier nog niet groter.

Voor wie het niet kent, er word steeds meer gebruik gemaakt van pH-strips waarmee je een bepaalde waarde in de melk meet. Dit begint bij 7.7, en gaat naar beneden tot 6.0. Zodra het 6.0 is kan het veulen heel gauw komen, officieel binnen 24 uur dacht ik maar dit jaar op bokt is al wel bewezen dat dat niet altijd klopt :+

joysjuh1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:53

oooeeehhhh spannend kat, het komt steeds dichter bij

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:05

Ze lijkt idd ineens haast te hebben :')
Maar de 320 heeft ze! Dus de kleine meid mag eruit rollen :D
Ik duim nog steeds voor een merrie :o

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:24

Doe maar op 3 augustus hoor :D

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:37

YamaSaki schreef:
Ze lijkt idd ineens haast te hebben :')
Maar de 320 heeft ze! Dus de kleine meid mag eruit rollen :D
Ik duim nog steeds voor een merrie :o

Nog net niet toch? -O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:18

set_elkol schreef:
heb het vocht uit Sets uier getest, op pH waarde, gisteren was het 7,7 en nu 7,3 dus er gebeurt wel wat :j Ook plakt het een klein beetje. Het is nog wel gewoon doorzichtig en de uier nog niet groter.

Voor wie het niet kent, er word steeds meer gebruik gemaakt van pH-strips waarmee je een bepaalde waarde in de melk meet. Dit begint bij 7.7, en gaat naar beneden tot 6.0. Zodra het 6.0 is kan het veulen heel gauw komen, officieel binnen 24 uur dacht ik maar dit jaar op bokt is al wel bewezen dat dat niet altijd klopt :+

sommige paarden gaan pas echt vollopen na de geboorten of in het uur van de geboorte..
niet om je te stangen hoor (of misschien wel.. maar dat kan niet, ik ben lief, schattig en onschuldig)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 02:32

Ja dat weet ik. En daar houd ik rekening mee want ik denk dat Set met al deze symptomen wel zonder supervolle en strakke uier kan bevallen.

De 320 is nu bereikt, fijn. Kom net terug van Set, ze heeft enorm veel darmgeluid. Verder ging het wel goed, ze vertrok net weer om te grazen. (van stal naar wei)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 02:33

*haalt de pompoms vast uit de kast en checkt het oliepeil om beschuit met muisje te komen halen*

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 02:35

Weet iemand waarom 320 dagen wordt aangehouden als veilig?

als je het vergelijkt heeft een mens een veel kortere 'draagtijd'
maar is het na 34 weken 'veilig' (het heeft dan een goede kans om zonder hulp gewoon in leven te blijven)..

een paard met een langere draagtijd heeft een kortere spanne waarin ze mag bevallen..

weet eigenlijk niet waarom dat is

iemand anders misschien?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 02:38

Dat is naar aanleiding van ervaringen zo al grens genomen denk ik, minipaardjes kunnen bijvoorbeeld met 300 dagen al goed bevallen. Maar soms is een veulen ook wel met 315 dagen gezond, en met 325 dagen nog slapjes, het is natuurlijk niet altijd 320! Vaak zijn de langst gedragen veulens het kleinst en slapst, die worden juist lang gedragen omdat ze nog niet af zijn.
Ik denk dat paarden zo weinig marge hebben omdat het vluchtdieren zijn en het veulen echt goed gezond en sterk moet zijn en mee moet komen.Een baby is kwetsbaarder maar in een veiliger omgeving.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 03:37

ahh ja, begrijp dat inderdaad (ten dele wel)..

in het wild moeten ze gewoon sterk zijn dus vrijwel voldragen. maar op stal staan ze op zich in een redelijk veilige omgeving en ontzeggen we ze natuurlijk ook niet van zorg.

maar in mijn hoofd blijft de vraag spoken waarom een dier met zo'n lange draagtijd eigenlijk relatief zo lang nodig heeft om een veulen veilig op de wereld te zetten..

je zou denken (als je de mens ook gewoon als een dier ziet.. dus in een normale omgeving.. niet in een ziekenhuis met operatietafels en couveuses) dat je een bepaalde percentage van de 'dracht' achter de rug moet hebben om een baby gezond op de wereld te zetten.. als je dus mens en dier dezelfde omstandigheden geeft.. dit zou dan betekenen dat hoe langer een dracht duurt hoe groter de marge wordt.. of wellicht dat ieder diersoort dezelfde marge heeft in dagen dat je van volledige ontwikkeling af zit dat kan ook.. maar het klinkt mij zo onlogisch dat een paard dan verder voldragen moet zijn dan een mens procentueel gezien, om kans van overleven te hebben in dezelfde omstandigheden (beide veilig en basis zorg)

kan een veulen in tegenstelling tot een baby blijven liggen in een veilige omgeving als het niet kan staan, maar wel gevoed wordt? of sterft het dan door verstikking/pletting van inwendige organen, zoals dat ook bij een paard gebeurd?

in dat geval kan het natuurlijk zo zijn dat een vroeger geboren veulen misschien nog niet krachtig genoeg is om zijn eigen gewicht op te richten en staande te houden (dat hoeft een mensenbaby immers niet.. die kan blijven liggen en janken lol) en daardoor overlijdt. ?