Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Re: Wij gaan weer voor een Groninger-baby in 2020!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:25

Oh ik denk dat ik daar dan zelf het woord blessure bij bedacht heb, sorry. Ik kon het al verder nergens terug vinden, terwijl ik jullie toch regelmatig volg.
Gelukkig maar :D ik duim voor een plakker!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 23:34

Spannend dat Veronia gedekt gaat worden, hopelijk meteen drachtig!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 23:47

Maakt niet uit joh!

Ik vind het wel heel spannend hoor, mijn kind die een kind krijgt straks.. maar al lag het plan er voor de latere toekomst, de omstandigheden zijn er nu naar en ook de hengst die ik graag voor haar zou willen, dus we gaan ervoor!

In the meantime.. Wainonia, 340 dagen.
Afbeelding

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:07

Muronia schreef:
Mayasfrenk - 9 april / merrie / donkerbruin met 2 x wit
Imaudy - 12 april / merrie / zwart sabino
Fotsy - 14 april / hengst / zwart sabino
Muronia - 15 april / merrie / zwart sabino (4 x witbeen en bles)
rocymax - 15 april/ hengst/ zwart met bles en witte benen
Mala26 - 16 april / merrie /zwart sabino (4 hoog oplopende witte benen, brede bles en buikvlekken)
Svadilfari1 - 16 april / hengst / zwartbruin met 4 witte beentjes en blesje
Noisy - 16 april / hengst / zwart sabino
_sharonnn - 17 april/ hengst / bruin / aftekeningen heb ik de ballen verstand van, al gok ik wel dat er een bles(je) komt
Namira542 - 18 april / Hengst / Zwart sabino (2 hoge en 2 lage witte benen, buikvlekkjes en bles)
AstridJ - 18 april - hengst - bruin sabino
DemiSisa - 21 april / merrie / zwart sabino (3 hoge witte benen, bles, buikvlek)
Prrrr - 24 april / hengst / zwart sabino (4 witte sokken, een bles en een buikvlek) - droombaby!

En dat is een...

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:36

Ik vind het ook spannend, mijn 'kind' moet eerdaags ook bevallen. Heb al bijna spijt :D :=

Wat is het formaat van jou stal? Ik twijfel over mijn 3x3 stal voor de bevalling.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 08:05

Bedankt voor het bijhouden van de lijst Prrr!

Bijzonder lijkt me dat Astrid! Mijn stallen hebben een beetje een vreemd formaat, anders kregen we het niet passend (was een bestaande schuur). Ze zijn iets smaller dan 3 m (ik geloof 2.80) maar wel 4.50 lang. Ik heb plannen om het een en ander eraan te verbouwen deze zomer.

Dag 341...
Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:37

Als merries harsen, is dat enkel met volledig gevuld uier?

De wens is de vader van de gedachte... maar zie ik nou heeeeeeel klein beetje hars op de rechter (voor de kijkers links) tepel?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:00

Dat is nog best ruim dan 4,5 meter diep.

Die uier is wel frustrerend |o

Rocamor als ze harsen, wat niet elke merrie doet trouwens, dan is de uier wel meer gevuld ja.
Dat wat je ziet op de linkse tepel is geen hars maar een 'stopje', dat is altijd wit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:33

Heeft Polie ook, en zij is niet drachtig. Ik vind de tietjes ook klein .
Deze van onze Pol inclusief harsjes, gelukkig nog kleiner en dat klopt zo zonder veulen
Afbeelding

Ik gun he zo een veulen. Al's ik het iemand gun Ben jij het.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 16:54

Lief van jullie hoor :j

Dat zijn inderdaad stopjes, geen hars. En toch als ik haar buiten zie staan.. dat is geen normale buik voor haar doen:
Afbeelding
Afbeelding

Haar dochter is vanmiddag geïnsemineerd. Nu afwachten tot zondag. Ik heb de foto's van Wainonia's uier aan de DA laten zien. Dat lijkt er inderdaad nog niet op zo. Hij vroeg of ze wel dik was.. Nou ja, dat is ze wel ja. Misschien anders volgende week toch even laten nakijken hoor, dan weten we tenminste waar we aan toe zijn met haar.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:15

Ik vind buiken ook altijd zo moeilijk... als je merriebrok voert en niet rijd dan worden ze ook dikker. En als ze al een keer een veulen hebben gehad dan krijgen ze veel sneller een hangbuik. Het is gewoon heel lastig om aan de buitenkant te beoordelen of iets wel of niet van een dracht is. Omdat ik het zelf meegemaakt heb weet ik gewoon dat ze je erg kunnen foppen. En Roxy had zelfs meer uier dan Wainonia en meer buik :=
Als je het echt wil weten en van die onzekerheid af wil dan is scannen/opvoelen idd de enige optie.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:48

Ik vind haar buik zelf niet erg drachtig ogen. Ik kan een foto laten zien van mijn pony, 28 jaar en nog nooit een veulen gehad. Afgelopen zomer schrok ik van hoe drachtig ze leek op deze foto (terwijl het onmogelijk was om drachtig te zijn) :
Afbeelding
Deze was niet lang erna gemaakt:
Afbeelding

Wat ik ermee wil zeggen is dat ik het eens ben met AstridJ, paarden kunnen door weinig beweging en veel eten je soms voor de gek houden. Zeker als je 'verwacht' dat ze dikker moeten worden. Dan ga je dingen misschien inbeelden die er niet zijn. Het is dat ik 1000% zeker wist dat die van mij niet drachtig kon zijn. En toch leek ze drachtiger dan Wainonia nu...

Als je er zelf niet wakker van ligt dan zou ik het gewoon afwachten. Maar aangezien je zo veel pech hebt gehad, kan ik mij voorstellen dat je het gewoon wilt weten. :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:10

Ik zou een drachtig paard veel ronder en dikker schatten. Vooral op dit tijdstip..
Je moet een drachtige merrie toch meerdere keren laten scannen om te kijken hoe het gaat?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 22:19

16-18 dagen / 40 dagen a 6 weken / voor een eventuele gustregeling zou je voor 1 oktober nog eens kunnen scannen. Dat zijn de gebruikelijke scanrondes purny.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:25

Muronia schreef:
16-18 dagen / 40 dagen a 6 weken / voor een eventuele gustregeling zou je voor 1 oktober nog eens kunnen scannen. Dat zijn de gebruikelijke scanrondes purny.

Ok dank je wel

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 22:39

Graag gedaan. De eerste twee scans hebben we gedaan. Na de tweede ging mn (ex)man er plots vandoor en kwam ik in een nachtmerrie terecht. Mijn hoofd heeft een paar maanden niet naar paard gestaan..Merrie groeide goed en omdat ik het hartje heb zien kloppen en de da zo positief was na de tweede scan, heb ik de 1 oktober scan overgeslagen. 99% van de drachten zet na die 6 weken toch door, dus ja hoeveel pech kun je dan hebben he. Mijn gevoel zegt ook dat het weg is hoor. Maar zo lang ik dat niet zeker weet, blijf ik wel alert. Ik ga eerst de ronde met Veronia afmaken nu. Daarna volgende week Wainonia laten nakijken. Als ze leeg is, kunnen we beginnen aan het nieuwe seizoen. Heel zuur maar het is dan niet anders..

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:47

Maar dan zou je haar toch ook hengstig moeten zien?

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:10

Ik vind het op de laatste foto's toch wel aardig een drachtige buik. Laat ik het zo zeggen, als dit haar 'normale buik' is, zou ik het een wat zorgelijke vorm vinden. Maar ben ook geen expert.

Ik duim voor je dat ze gewoon een heel mooi veulen aan het afbakken is en ze er alleen uitgebreid de tijd voor neemt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:25

Oh het is zo moeilijk te zeggen altijd. Heb het zelf ooit ook eens meegemaakt met Flo haar eerste dracht. Die was het blijkbaar ook kwijt na de tweede scan. Zag ook vanalles bewegen en ze was dik. Hopelijk heb je snel meer duidelijkheid want anderzijds als ze niet drachtig is, wil je ze zo snel mogelijk van de merriebrok af of je hebt een bevangen paard straks.
Als ze schijndrachtig zijn dan komen ze niet meer spontaan hengstig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:38

Ik heb er een schijndrachtig gehad, ik heb zelfs een nacht gewaakt terwijl ik bijna zeker wist dat er geen hengst bij geweest was.
Tonnetje rond, lekkende uiers, slappe banden etc.
Toen ik bij de kliniek kwam omdat ik het niet vertrouwde en ze eigenlijk niet drachtig kon zijn verklaarden ze me voor gek dat ik twijfelde, deze was overduidelijk drachtig.
Tot de dokter haar hand erin stak.. Leeg.

TS ik hoop dat het meevalt en dat je over een paar weken een blij veulentje in de wei hebt lopen

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:04

Volgens mij komt het wel vaker voor dan 99% helaas. Ik heb geleerd dat het tot drie maanden best vaak resorbeert. Als ik google vind ik dit: Uit onderzoek is gebleken dat 8 tot 12 van de honderd bevruchte merries in de eerste 3 maanden van de dracht de vrucht verliest door vroeg embryonale resorptie.
Vandaar ook de 3 maanden scan voor de gust-verklaring en voor de verzekering.

Het zou wel heel zuur zijn inderdaad na al je pech en ellende. :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 07:19

Klopt wel wat je zegt Astrid, maar het grootste percentage daarvan gaat voor die 6 weken fout, daarom ook de 6-weekse scan. Maakt ook verder niet uit, wat zo is, kun je niet veranderen.

Mijn hooiboer was hier gisteren en die denkt dat er wel een veulen in zit maar dat ze gewoon laat is. Laat die man maar gelijk krijgen :+

We gaan zo met Veronia naar de kliniek om te kijken of bij haar het ei eraf is, anders moet ze vandaag nog eens geinsemineerd worden. Als het klaar is, dan wil ik Wainonia na de paasdagen toch ook maar even laten nakijken. Uier is nog steeds 0 in ieder geval.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 06:54

Bij Veronia is het ei weg! We mogen 28 april terugkomen om te scannen op dracht. Ik hoop echt dat dit lukt, volgens mij is het een hele interessante combinatie. Voor wie het leuk vindt om alvast mee te volgen..[KS-MK] Zorgt Veronia voor een vierde generatie in 2021?

Dinsdag gaan we met Wainonia er naartoe om te laten checken. Ik vrees ervoor hoor, uier heeft de laatste dagen ook niks gedaan. Maar dan hebben we in ieder geval zekerheid.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:27

Oei. Heel spannend. Ik hoop dat je je gewoon in de weken vergist hebt en dat ze gewoon nog een mooi veulen aan het afbakken is.

Edit: ik lees alles even terug, vergissen kan dus niet. Dan hoop ik gewoon op het laatste.

Ben overigens ook bij Veronia's topic aangehaakt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:37

Spannende tijden voor beide merries. Succes morgen! Hopelijk goed nieuws.