[VOLG-- LIVECAM] Gouden veulentjes verwacht voor 2019!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 11:14

Evi spam! Ze groet echt als kool <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zo blij dat ze al heerlijk het land op kunnen door het mooie weer {:} . Ice verveelde zich stierlijk op stal en voelt zich nu helemaal tante van Evi :D .

Ze heeft echt het idee dat ze op haar en Jolyne moet passen. Waar ze eerst de hele dag stond te drammen om haar stal en paddock uit te kunnen, krijg ik haar nu amper het land uit := ... Dan kijkt ze me echt zo aan van; 'Ho, ho, waar gaan we heen? I've got a job to do' 8-)

Zo fijn!

mentjuh

Re: [VOLG-- LIVECAM] Gouden veulentjes verwacht voor 2019!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 09:42

Fijn dat het zo goed gaat en dat ice zo goed in haar vel zit momenteel!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:09

Wat zijn ze leuk met z’n 3-en! Heerlijk genieten voor ze! En wat een droppie is Evi toch! <3
En Given alweer een jaar...Nog gefeliciteerd Passorapard!!

T is hier een beetje druk, kom niet veel aan reageren toe door een zestal boevige pluizebollen van alweer 6 weken oud, de puppybezoekjes van alle toekomstige baasjes en de paarden. Nog 2 weekjes en dan verhuizen de pups, we tellen af (maar toch ook weer niet :+ )!

Ever groeit als kool en is een heerlijk ventje. Al sinds vóór zijn geboorte ben ik zeker 2x daags bij stal, soms nog vaker, waardoor hij super mak is en vaak al hinnikt als hij me ziet. Het is een echte clown, maar ook een enorme knuffel en Lenthe een heel lieve moeder. T is echt genieten met dit stel <3
Binnenkort krijg ik de uitslag van de kleurtests, we zijn erg benieuwd welke kleur hij is!

Afbeelding

Afbeelding

De kleur van zijn ogen lijkt al iets te veranderen

Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 08:32

Wauw, hij is zo mooi! Ik ben heel benieuwd naar de kleurtest maar blijft toch bij mijn eerste gokje; Amber cream champagne.
Zijn ogen verkleuren mooi richting Amber(groenig).

Het is maar een drukke boel bij jullie :D

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:16

Hij is erg mooi hoor.
Ik ben ook erg benieuwd naar de uitslag van de test!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 09:02

Ice maakt vaart *\o/*

Afbeelding

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:47

Yes *\o/* .
Ik ben erg benieuwd naar wat voor moois ze nu weer komt.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:06

Ik hoop op een PRACHTIGE opvolger van mams! Of ga je niet verder fokken met dit veulen ivm ice haar ziekte?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:26

Spannend :):)
Vind dat altijd zo schattig, roze tietjes :)

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 12:59

Ik ben ook echt zo benieuwd Joey. Ik vind het zo leuk dat uit Ice echt alles kan komen.. Bont/niet bont, gekke patroontjes of alleen een bles. Spannend *\o/*

Kimberley; Geen idee! In de kliniek hebben ze gezegd dat het ook goed van een trauma van buitenaf kan komen. Het ligt er denk ik helemaal aan wat er uit komt :)

Leuk hè die roze tietjes. Dat oogt toch schattiger inderdaad <3

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:12

Ik hoop ook op een mooie merrie! Ice geeft zulke mooie en lieve veulens, het zou mooi zijn als ze een opvolger krijgt!

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 14:45

Ice gaat hard zo! Erg benieuwd naar haar veulen!

De testresultaten van Ever zijn binnen!

Afbeelding

Toch een (Amber?) crème champagne! *\o/*
Nu alleen duimen dat hij het schimmelgen lekker blijft verstoppen onder zijn mooie kleurtje, net als zijn vader :Y) Zou toch zonde zijn als hij dat gave kleurtje straks kwijt zou zijn...

Door de kleuruitslagen van Ever vermoed ik dat Lenthe een perlino is i.p.v. cremello, want volgens de kleurgenerator van Animal Genetics kan er geen EEAA uit een combi Amber champagne gray met cremello komen.

Afbeelding

Dat gaat ook niet bij een combi Amber champagne gray met smoky Cream, maar in combi met perlino dus wel:

Afbeelding

Ik zal het nog even navragen bij Animal Genetics. Wel grappig; hebben we het ene kleurenraadsel opgelost, komt de volgende :D
Lenthe is nooit eerder getest op kleur toch?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-19 19:51

Ja toch Champagne :D *\o/*
Fijn dat jullie de test binnen hebben. Hoe is het met hem?

Lenthe is nooit getest! Ze zal dan inderdaad Perlino zijn. :=

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:04

Lenthe is inderdaad perlino, anders kan dit niet. De dubbele verdunningen zijn altijd zeer moeilijk wbt basiskleur.

Nd1 is ook wel grappig, geen echte wildkleur maar deze dieren hebben vaak wel countershading en evt primitieve kenmerken.

Nu inderdaad hopen dat schimmel hetzelfde uitpakt als bij vader

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:27

Wat grappig, hebben we ineens een perlino i.p.v. een cremello :D Leuk om te weten ook, mochten we haar ooit nog een x willen laten dekken, de kleurkansen zijn net wat anders als voor cremello.

Wat houdt ND1 / ND2 precies in Mooney? Weet jij daar meer van? Zou je dat evt in pb willen toelichten? Ben nog behoorlijk bleu met de kleurengenetica, maar beetje bij beetje begrijp ik er wat meer van...

Het gaat hardstikke goed met Ever. Groeit als kool en hardstikke mak. Wel een boefje!
Donderdag komt Cynthia (fotograaf) weer paarden & puppies op de foto zetten voor ons, als ik de foto’s heb zal ik hier ook wat plaatsen!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 20:53

Ik ben juist een genetica nerd haha.
Wildkleur (engels=dun) heeft 3 mogelijke allelen. Vaak zijn dat er maar twee, zoals Ch en ch (of n) bij champagne. Waar ze dus wel (Ch) of niet (n) champagne kunnen zijn.
In het geval van wildkleur heb je een variant wel wildkleur (= D) en twee soorten niet-wildkleur (= nd1 en nd2). nd staat voor non dun. Een echte wildkleur (D) is gekenmerkt door een verdunning van de vachtkleur in combinatie van het hebben van een aalstreep en primitieve markeringen (zoals 'zebrastrepen' op de benen, masker en/of cowwebbing).
nd1 mist de verdunning van de vacht waardoor het geen wildkleur te noemen is, maar geeft wel een streep over de rug en primitieve markeringen. In hoeverre het zich uit verschilt per individu.
nd2 is geen verdunning en geen streep/ markeringen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 21:20

Dank je wel Mooney, voor de info! Interessant die genetica! Dus als ik het goed begrijp (laatste vragen hier hoor, dit is het topic van Icecrystal :o ) kan Ever de donkere markeringen hebben door het ND1 gen? Hij is daar donkerder dan de gemiddelde Amber crème champagne.

Afbeelding

Ik dacht eerst dat dit met het schimmelgen (omdat zijn vader dat heeft doorgegeven -maar die toont (nog?) geen schimmelkenmerken) te maken zou hebben, maar de andere 2 veulens uit deze combi zijn valk en hebben dit ook. Ik ben ook erg benieuwd van wie ze dat zullen hebben; van Lenthe of van Moun...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:03

Het zou me niet verbazen als het van lenthe af komt, ik heb even haar vorige nakomeling terug gekeken en die heeft heel duidelijk cobwebbing over de schoft en een mooi streepje.
Bij de jouwe zie je ook twee donkere lijnen lopen voor de schoft. Heeft hij ook een aalstreepje? Veel veulens hebben trouwens een dorsale streep, dus het is geen garantie dat hij duidelijk blijft staan maar je hebt wel kans aangezien hij nd1 is. Op het hoofd kan inderdaad ook komen van nd1
Schimmels zijn vooral 'dieper/intenser' gekleurd als veulen, dus in totale tint kan dat schelen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 09:20

Helemaal niet erg hoor AppleSter. Kleurgenetica blijft interessant en ingewikkeld. Ik ben heel benieuwd hoe hij er straks uitziet onder zijn veulen vachtje. Weten jullie al of hij blijft?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:53

Hij blijft hoor :D Ik ben al zo gehecht aan hem, hij gaat lekker de opfok in en dan zien we wel weer. Vanmorgen stond ie alweer m’n hart te stelen met zijn gehinnik naar me, zo lief! <3 Weet nog niet hoe je een filmpje kunt plaatsten hier, maar zal ‘m wel naar je appen :)
We zijn ook erg benieuwd hoe hij uitgroeit. Zijn neus lijkt al lichter te worden
Afbeelding

Ben benieuwd of Ice je ook zo’n kleuren raadseltje gaat geven. Zou wel erg leuk zijn :D

Mooney, dank voor alle uitleg, zó interessant! Wist helemaal niet dat er meer wildkleur mogelijkheden bestaan, kende alleen de “gewone” wildkleur. Ik vond het al raar dat de donkere plekken door het schimmelgen zouden komen, gezien Moun zeld en en 2 andere nakomelingen van hem en Lenthe. En de andere nakomelingen van Moun lijken het ook niet te hebben, dus dan zou het idd van Lenthe moeten komen. Aparte veulens geeft ze! Nu we er op letten zien we de donkere lijnen voor de schoft ook, apart is dat. Ben benieuwd of dat blijvend is. Zou leuk zijn!
Ever heeft ook een aalstreepje
Afbeelding

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:33

Grappig inderdaad. Nog nooit zo'n kleurtje gezien. Klein speciaaltje <3

Leuk dat jullie hem houden, dan kunnen we hem blijven volgen.

Helaas heb ik mijn enkelbanden gescheurd en zit momenteel in een rolstoel. Toch even Ice knuffelen :+: .

Afbeelding

Vanaf vrijdag komt de camera te hangen en ik ga proberen om zaterdag ochtend melk te testen. Zo spannend weer *\o/*

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:49

Oei dat is pijnlijk ( ik spreek uit ervaring , al 5 keer gescheurd gehad).
Neem wel de tijd voor het te laten genezen anders blijf je heeeeeel lang pijn /last van je enkels houden.

Ice is zo'n knuffel <3 <3

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:44

Oeh, dat is pijnlijk, hoe krijg je dat voor elkaar? Beterschap! Hoe lang duurt het herstel ongeveer?

Wordt wel heel spannend nu met Ice! Nog even en dan... een prachtig veulen van haar! <3 Ik ben reuze benieuwd!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 22:24

joey2010 schreef:
Oei dat is pijnlijk ( ik spreek uit ervaring , al 5 keer gescheurd gehad).
Neem wel de tijd voor het te laten genezen anders blijf je heeeeeel lang pijn /last van je enkels houden.

Ice is zo'n knuffel <3 <3

Ik hoor het van iedereen! Echt vervelend dat het zo langzaam geneest. 5 keer, wat erg! #)

Ik heb een verkeerde stap gemaakt met Mae ophalen. Ze spoot achteruit en ik knalde van de trailer. Echt vervelend....

Roxy (nieuw) is ook terug uit de opfok. Ze is echt al zo'n joekel en moet nog 2 worden := .

Afbeelding

xxemmely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 23:13

Wauw ook een knap ding zeg <3
Mag ik vragen welk bloed er achter zit ?