Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

Eapy

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:12

Wat een knappe mama!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:01

Knappe Muzanna <3
Wat zijn Akhal-Tekes toch prachtdieren :+:

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 19:37

JoSav schreef:
ieris: haha, dat is me al eens gebeurd op buitenrit. Het kleurtje en de staande manen of zo.... :D

Piekosjj: ze is wat korter op de benen dan ik zelf ook mooi vind, maar ze is nu eenmaal te klein gebleven en heeft haar achterstand nooit meer ingehaald. Zeker een cm of 10 te klein...
De foto's vertekenen in dit geval ook wel een beetje omdat ze van bovenaf genomen zijn, maar hoog op de benen is ze idd niet.

Dat zal beiden wel een hoop schelen ja. Ik kan me inderdaad herinneren dat Serdarjan echt gigantisch breed was, kreeg amper m'n benen om 'm heen! :=

En dromen doe ik nu al, ooit komt er een Teke in m'n achtertuin te staan :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 21:51

fleurtjeuh: :o lief. Ze is ook heel wijs en intelligent. Ze weet precies wat ik wanneer nodig heb en ze ziet alles. Ze prikt ook zo door iedereen heen, mens en paard. Zou er een heel goede cursus "paard spiegelt jou en zo leer je over jezelf en paarden" rond kunnen ontwikkelen. :Y)

Feline3: Muzanna apporteert alleen met stokjes, maar als je haar niet tegenhoudt wil ze ook graag vanalles beet pakken met haar beweeglijke lippen. :D Ze kreeg tijdens de strenge winter na afspenen vrijwel alleen stro gevoerd en dat was genoeg om warm te blijven, maar niet genoeg om te groeien.
Verder wel alle lof voor de zorg die ze daar kreeg, want ik kreeg een zeer net opgevoed paardje, maar dus wel formaat veulen. :j

Fenrir: de foto's vertekenen absoluut. Heb je al snel met telefoonfoto's van zo dichtbij en beetje van bovenaf ook. Ze is vrij bescheiden qua lengte voor een AT, idd. Jij kunt het weten, je hebt haar immers gezien. :D

Ze is heel sterk middentype, meer richting massieve dan hoofdtype (die laatste zijn naar verhouding meestal langer)

Afbeelding
Standfoto van een tijd geleden, ongetraind.
Nee, écht lang, zeker voor het ras, zou ik deze merrie (en merries zijn van nature langer dan hengsten) zeker niet noemen. Eerder wat minder lang dan gemiddeld, in mijn ervaring.

Afbeelding

Eapy: dankje!

Jans: lief! En ik vind het zelf natuurlijk een geweldig ras. :D

Piekosjj: vind haar zeker niet extreem - qua lengte niet en qua kortere benen ook niet, maar ze is dus wel een beetje kleiner dan ze had "moeten" zijn. Doe je weinig aan. Ze halen een achterstand niet altijd in.
Mensen schrikken er van hoe breed AT eigenlijk vaak zijn, vooral op de schouder. Zit als een huis, overigens. Ergens ook wel typisch dat mijn middentype merrie dan ook vrijwel nooit herkend wordt als AT. Ze is nog het vaakst voor Quarter Horse aangezien of Arabier kruising, "maar dan niet zo smal als een Arabier" (dus... tja...) :+

:D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:17

Ah, deze foto toont opeens heel anders! Inderdaad een prachtig in verhouden paard :D

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:51

Op deze standfoto zie ik inderdaad wel dat haar benen in verhouding nét iets te kort zijn, maar toch vind ik het niet echt misstaan, hoor. Dat ze niet wordt aangezien als AT snap ik wel. Zoals je zelf al regelmatig schrijft denkt men bij de AT meteen aan het "hazewindhondtype" :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:00

Ik vind haar zeker niet te lang, telefoonfoto's maken zelfs van mijn propperige haflinger een "lang" paard. :D

Apporteren. Hoe verzint ze het. :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 10:45

Piekosjj: telefoonfoto's zijn ook gewoon raar. Ik zie er ook vaak raar uit op foto's maar op de telefoon al helemaal. Zou er bijna een complex aan overhouden. :') Ik heb een raar hoofd, denk ik.

Nissima: ja, klopt. Ze is dan ook nog eens erg klein voor haar ras (160 is de gemiddelde stokmaat, geloof inmiddels zelfs (weer) voor merries en hengsten wat groter, en dat haalt zij bij lange na niet...) en mensen hebben idd van de boekjes zo'n typisch beeld voor ogen van een jonkie in renconditie - maar dat staat niet bij de foto's en een vertekend beeld is geboren. :Y)

jokari: het effect heeft vast een naam, ergens in dezelfde categorie als "foreshortening" ofzo. :D Ja, ze heeft iets met stokjes. Op buitenrit meer dan eens rare blikken gehad: mijn hond met een zakdoekje in de bek (en die loopt ook nog eens heel parmantig) en mijn paard met een stokje. Je kunt er bijna een spel omheen verzinnen, iets met tel het aantal WTF blikken op buitenrit en wie het juiste aantal raadt wint een prijs. :')

De uitslag van de ruwvoertest ook binnen gekregen en ff het stukje met de uitslag eruit geknipt:

Afbeelding
Ideaal voor mijn merrie dus! Alleen ivm de dracht aanvullend voeren en ik kijk momenteel naar Agrobs merrie"brok" voor later in de dracht. Veel merriebrok zit toch behoorlijk hoog qua suiker en zetmeel en Agrobs test alles tot fructaangehalte aan toe. Zien we tegen die tijd wel of ze het wil eten. Dat duurt nog wel eventjes. Tot ze goed stabiel is moet ze even heel karig op rantsoen blijven en vullen we alleen vitaminen en mineralen aan. Qua energie zit het dus wel te laag voor een drachtige merrie. Misschien is een scheutje olie een optie...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:57

Telefoonfoto's zijn zo raar (vooral als je een paard van voren fotografeert) omdat de lens op een telefoon een groothoeklens is. En een groothoeklens rekt het beeld uit, zowel van voor naar achteren, als aan de zijkanten (zet maar eens een groep mensen op de foto, degenen die de pech hebben aan de zijkant van de groep staan, zijn opeens maatje 50 ipv 38). Paarden krijgen dus een raar groot hoofd en een smalle achterhand als je ze van recht voor fotografeert.
Het omgekeerde zie je bij paarden met een telelens fotograferen (wat gebruikelijk is), die worden vanaf de voorkant gefotografeerd erg compact, maar dat zien wij liever, en dus vinden we dat mooier. Maar ook die foto's vertekenen eigenlijk.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 11:13

Heel logisch, Ibbel! En kun je ahv deze foto's ook zien, want op de galopfoto lijkt ze heel kort en propperig, maar zo kort is ze in het echt nu ook weer niet. :D Als ik aan de hand van die foto een schilderij zou maken (lees: als ik foto's en niet mijn geheugen zou gebruiken, want ik gebruik vrijwel uitsluitend mijn geheugen of schilder/teken direct naar het leven, met goede reden) dan zou ik het paard een fractie langer maken en ahv de telefoonfoto's juist iets korter - maar ik ken het paard in kwestie. Om die reden vind ik tekenen in opdracht vanaf een foto ook zo'n raar concept. De meeste mensen zien nl. niet wat er mis is aan een foto; het klopt of het klopt niet en of het klopt met de werkelijkheid zie je soms alleen als je de persoon of het dier "live" ziet/gezien hebt of ahv meerdere foto's, mits je daarin onderlegd bent om te weten waar je op moet letten. De meesten hier op bokt zie ik die correcties niet toepassen in tekeningen. Wel jammer vind ik dat altijd, maar dat is ook een hele kunst natuurlijk. :j Iedereen kan immers in relatief korte tijd leren natekenen.

Haha, nu wel weer genoeg op mijn zeepkist gestaan deze zaterdagmorgen. :+

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:20

Aangezien er over een fandag gesproken is moet ik wel onder mn meeleessteen vandaan komen want ik ben fan <3

Fijn dat de nieuwe stal een beter passend beleid heeft met goed ruwvoer, ik ken helaas de frustratie van mensen die denken dat bijvoeren achter je rug om best kunnen maar ook de ontspanning als je goed staat :)
Hoop vooral voor jullie dat nu de tijd is aangebroken van genieten, na zo'n start is dat meer dan verdiend :j

Oh enne mocht je als kleine Muzka (of voor die tijd) een fotograaf nodig hebben O:)

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:16

Ach JoSav, je doet het goed op je zeepkist en weet je luisteraars (lezers) nog altijd te boeien.

Dat van die telefoonfoto's die vertekenen herken ik dan weer helemaal niet :o? :))

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:21

Wat heb je ook een mooie grote buitenbak, die is minstens 100 meter denk ik :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:41

Wat is dat voor misbaksel _O-

Ik ken een paard dat echt een misbaksel is
Lijf van een paard, benen van een pony zei ik altijd :p
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2623615743
Blijkt recent te zijn verkocht, ik heb haar zelf nog regelmatig gereden voor de vorige eigenaar.
Maar ze loopt verder echt als een paard, maar gewoon kleine benen :p

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:11

Muzanna heeft vooral een vrij kort voorbeen. Nu zie ik dat wel terug bij meer AT, maar heb het idee dat het door die rechte achterbenen vaak ook erger lijkt. Helemaal omdat de focus vaak al extra 'achterop' ligt door de wat langere rug en het platte (vaak vrij hoge) kruis van sommige Tekes.
Daarnaast lijken die jonkies in renconditie ook langere benen te hebben, want minder buik :+ En bij bijv. het KWPN zijn ze ook gewoon ook erg goed in hengsten voordelig op de foto zetten hoor (kan je van sommige AT echt niet zeggen) _O- (ietwat oplopende horizon, voorbenen op een verhoging...)
Al spant dat bij de koeien wel de kroon :D

Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:31

En kwpners worden vaak een beetje vanaf onderen gefotografeerd zodat ze groter lijken

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:07

Fenrir schreef:
Muzanna heeft vooral een vrij kort voorbeen. Nu zie ik dat wel terug bij meer AT, maar heb het idee dat het door die rechte achterbenen vaak ook erger lijkt. Helemaal omdat de focus vaak al extra 'achterop' ligt door de wat langere rug en het platte (vaak vrij hoge) kruis van sommige Tekes.
Daarnaast lijken die jonkies in renconditie ook langere benen te hebben, want minder buik :+ En bij bijv. het KWPN zijn ze ook gewoon ook erg goed in hengsten voordelig op de foto zetten hoor (kan je van sommige AT echt niet zeggen) _O- (ietwat oplopende horizon, voorbenen op een verhoging...)

[ Afbeelding ]

Oh die foto ik kan echt niet meer _/-\o_ :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:14

jasmijn16 schreef:
Fenrir schreef:

[ Afbeelding ]

Oh die foto ik kan echt niet meer _/-\o_ :')

Ik vind de boekjes met fokstieren die beschikbaar zijn voor KI altijd grandioos vermaak, heerlijk die foto's :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:35

Iemand zei iets over een lang paard?
:P
Afbeelding

Die fokstieren zijn inderdaad altijd ontzettend grappig :')
Maar ze doen ook geen moeite om dat blok onder de voeten te verbergen :P

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:53

Ibbel schreef:
Wat heb je ook een mooie grote buitenbak, die is minstens 100 meter denk ik :+

Klopt :+ :))

OMG die koe _O- Waarom doen ze dat zo? Mag een koe dan ook eigenlijk niet van die korte pootjes hebben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:59

Een koe hoort niet overbouwd te zijn. Het schijnt ook lastiger te zijn met kalven (hoewel dat ook met de hoek en de breedte van het bekken te maken heeft, is heuvel op duwen niet ideaal).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 12:35

Mizora schreef:
Een koe hoort niet overbouwd te zijn. Het schijnt ook lastiger te zijn met kalven (hoewel dat ook met de hoek en de breedte van het bekken te maken heeft, is heuvel op duwen niet ideaal).

En een zo recht mogelijke rug.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:17

Ik vind vooral die uitgeborstelde pluimpjes aan de staarten zo leuk :')

fleurtjeuh schreef:
Iemand zei iets over een lang paard?
:P
[ [url=m/uCsTtA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die fokstieren zijn inderdaad altijd ontzettend grappig :')
Maar ze doen ook geen moeite om dat blok onder de voeten te verbergen :P

En je rechter paard is te heet gewassen :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 16:26

Tja, 1 keer te vaak op het knopje drukken en de wasmachine gaat van 60 graden naar 90... ;(

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:39

Hoe gaat het met Muzanna?
Gaat het lopen al beter? :)