[VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien__

Re: [VOLG] IJslandse prinses krijgt haar eerste baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:07

Ik ga voor een zwart hengstje met een ieniemieniekolletje en 1 wit voetje op 13 mei :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:11

Janinevv - 14 mei - merrie - (smokey) black met kleine bles witte sokken en éen maan oog.

Weet niet of kan, bont kon toch ook voor 50%?

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 17:26

Citaat:
Naam - Geboortedatum- Geslacht - Kleur/Aftekeningen
GarBel-2 mei- hengst [s]roze met paarse blekken kopietje van mama <3
KimIndah - 3 mei - Hengst - Vos bont
Isabel_k - 5 mei - hengst - Smokey Splash (Geen idee wat het is, klinkt mooi :') ) met een snebje en links een maanoog
_KiMbErLeY_ - 5 mei - Merrie - Palomino
Ennasil92 - 6 mei - hengst - zwart bont met 1 maanoog
Merijn06 - 6 mei - hengst - palomino - brede bles en 2 witte voetjes
Pasha_2011 - 10 mei - Merrie - Vos - 2 witte voetjes
Anniek22 - 10 mei - merrie - zwart / donkerbruin, geen aftekeningen :)
Kabayo -11 mei - merrie - palomino - bles - 1 wit achtervoetje - 1 wit voorvoetje - 1 blauw oog
FlokiFjola - 12 mei - merrie - palomino - kol + sneb, 1 wit voetje, 1 blauw oog
Daisyjazz - 12 mei - Merrie - Palomino of Vos - kol + sneb, 3 witte voeten, 2 blauwe ogen
missfalki - 13 mei - hengst - palomino - bles - 2 witte sokjes <3 (maar vooral gezond :j )
Icecrystal - 13 mei - Merrie - Zwart
Evelien__ -13 mei - Hengst - Zwart - ieniemieniekolletje en 1 wit voetje
Janinevv - 14 mei - Merrie - (smokey) black - kleine bles, witte sokken en één maanoog
Naaoommii - 14 mei - Hengst - Vos(je)
Alfasteinn - 15 mei - Hengst - Palomino - Brede bles, 2 blauwe ogen, 3 witte sokken, veel behang
KoudbloedKim - 16 Mei - Hengst - Smokey Black - Bles, 1 maanoog en 3 sokjes!
Rebecca - 17 mei - Merrie - Zwart - geen aftekeningen dat is zo 2016
maylotje - 20 mei - Merrie - Zwart - klein blesje en een wit voetje

Dankjewel Janinevv ! We zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor de date van dit jaar ! Maar eerst die kleine er maar eens uit !
4 witte voeten wordt bij de IJslanders al bont genoemd... maar ja dat is idd mogelijk zoals velen gegokt hebben :):)

Net nog maar weer een keer de temperatuur gemeten, nog geen enkele verandering. Uit de uier komt ook nog geen melk dus ze doet het lekker rustig aan :')

Evelien en Janine jullie gokjes zijn toegevoegd ! Wordt al een leuk lijstje zo :j

Oh jongens ik kan echt niet wachten om straks al die leuke veulenspam foto's te gaan plaatsen !! *-:) *\o/*

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:33

Okee leuk! Sorry niet zo veel verstand van IJslanders :o

Ben echt benieuwd naar de nieuwe spruit en nieuwe date O:)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 12:30

Geeft niet hoor Janine, het is ook allemaal ingewikkeld. Mensen met IJslanders willen dat ze anders zijn dus gaan ze maar gekke dingen verzinnen :+

Vandaag geprobeerd moeder dochter foto's te maken....
Wat een flop _O- natuurlijk werken ze nooit allebei tegelijk mee !
En als zij meewerkte dan werkte ik niet mee :')
Ze deden samen oortjes naar voren als ik ze meesleurde...
Dan krijg je dus zoiets:
Afbeelding
:') :')

Denk dat deze het beste gelukt is
Afbeelding

Deze ging ook wel toch?
Afbeelding

Verder is Halla vandaag echt super mega sloom, maar dat kan natuurlijk ook heel goed van dit warme weer komen... Zou leuk zijn als er straks een veulen in de wei ligt O:) :j

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:23

Nou het weer bij jullie ziet er een stuk beter uit bij jullie dan hier :wow: hier komt de zon nu pas :')

En die mee sleur foto's zijn zoooooo bekend hahah

Pasha_2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:27

daisyjazz schreef:
Kleurkansen zijn:
25% kans op vos
25% kans op zwart
25% kans op Palomino
25% kans op Smoky
(50% kan op bont) van bovenstaande kleuren

TS, hoe kom je eigenlijk bij deze kleurkansen?
Dat kan alleen als je zeker weet dat de hengst homozygoot recessief is voor agouti (aa).

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 15:32

Pasha_2011 schreef:
daisyjazz schreef:
Kleurkansen zijn:
25% kans op vos
25% kans op zwart
25% kans op Palomino
25% kans op Smoky
(50% kan op bont) van bovenstaande kleuren

TS, hoe kom je eigenlijk bij deze kleurkansen?
Dat kan alleen als je zeker weet dat de hengst homozygoot recessief is voor agouti (aa).

Die kleurkansen zijn van Worldfengur de online databasis van IJslandse paarden. :')
Samen met een vriendin heb ik het wel een keer helemaal uitgezocht en daar kwam toch wel zoiets uit :j Aangezien hij nog nooit een bruin kind gegeven heeft zonder een bruine moeder ;)
Ik heb der meteen een gil gegeven miss kan zij het uitleggen _O-
Ik vind de kleurkansen wel super interessant, wat denk jij dat de kleurkansen dan zouden zijn ?

Naaoommii schreef:
Nou het weer bij jullie ziet er een stuk beter uit bij jullie dan hier :wow: hier komt de zon nu pas :')

En die mee sleur foto's zijn zoooooo bekend hahah

Het is hier 20 graden... beetje te warm ineens... Van gister 12 naar vandaag 20 ! Ik doe 1 stal, sta dan 5 min uit te puffen en daarna de volgende :') En zoooo slecht is mijn conditie normaal ook niet, maar man wat een overgang ineens ! Halla weet ook niet wat haar overkomt :=

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 15:45

Ik denk dat dit kleurkansen lijstje van Mooney het best in de buurt komt
18.75% - Vos Splash
18.75% - Palomino Splash
9.38% - Smoky Black Splash
9.38% - Bruin Splash
9.38% - Zwart Splash
9.38% - Valk Splash
6.25% - Vos
6.25% - Palomino
3.13% - Zwart
3.13% - Valk
3.13% - Smoky Black
3.13% - Bruin

Alleen denken wij dan zonder de kansen voor bruin, dus ook geen valk.

We denken dat Halla aaEe is en Dagfari aaee.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:50

Oei, wat een temperatuur verschil, hier schijnt af en toe de zon {:}
maar waait ook behoorlijk. Dus heerlijk aangenaam!

Je onderschrift kan je al wel een klein beetje aanpassen, de 3 kan weg :evaw:

Groet Karin.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:51

Mooie foto's hoor!

Heerlijk weer ja ik had vannochtend jas aan in stad laatste spullen halen voor vakantie manman ik had het warm!

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 15:53

We hebben inderdaad heel lang zitten puzzelen voor t agouti gen, maar de kans is echt nihil dat ie dat draagt! Dus dan krijg je idd Zwart of vos als basis kleur (allebei 50%)
En dan is er natuurlijk nog kans dat t creme gen van papa meekomt, zodat je smokey of palomino krijgt. En ze dragen allebei splash als ik t goed heb? Dus dan is er 75% kans op iets bonts of blauw oog of iets dergelijks :D

Ik ben zoooo benieuwd wat eruit komt!!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:26

Ik zit al een poos met een vraag in mijn hoofd, hoe hebben jullie Halla laten dekken ? Natuurlijk of KI
Zelf wil ik me wat meer gaan verdiepen in IJslandse hengsten, omdat ik toch overweeg om zelf een veulen te gaan fokken. O:)

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 19:17

Halla is natuurlijk gedekt, KI komt nog heel weinig voor bij de IJslanders en daarom is de hengstkeuze ook heel erg beperkt. Er zijn weinig hengsten die 'via KI dekken' om het zo te noemen. :P

Een van onze fokdoelen is dan ook vers bloed naar Nederland/België krijgen en om die reden heeft Halla vorig jaar 10 uur op de trailer gestaan naar de hengst toe. (ze is daar 3,5 maand gebleven dus ze heeft tijd gehad om bij te komen, heerlijk op 5 ha met de hengst een een paar andere merries) Dit jaar zal ze nog 1 keer gedekt worden voor wij volgend jaar het rijden serieuzer gaan oppakken. Dit jaar zal ze met veulen net over de Duitse grens gaan dus bewust niet zo ver als vorige keer. :j

Vandaag voor de alle eerste keer lange lijnen met Halla gedaan, ik dacht; Als dat veulen er niet gewoon uitkomt gaan we maar zwangerschaps gym doen :D Hopelijk werkt het :') Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:32

Mooie buik!

Ben wel benieuwd met wie ze straks dan op date gaat :)

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 19:34

Je kunt ook heel vals voor je merrie gaan zingen, dan vlucht hij er vast wel uit :+

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:05

Buikje ziet er al mooi uit :D

Bedankt voor je reactie, KI komt inderdaad jammer genoeg heel weinig voor. Wij hadden dit jaar de mogelijkheid om KI te dekken, als ik naar dat prijzen plaatje kijk en naar natuurlijk dekken is KI zo veel voordeliger. Hier brachten we ook elke keer de merrie weg voor ruim 2 maand, maar als ik dat hoor 5 euro per dag aan weide geld :') + dekgeld + dierenarts kosten. Dat kan ik niet opbrengen met mn salaris, dus ik zou enorm graag KI willen. Dat word een lange zoektocht

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:21

Naaoommii schreef:

Bedankt voor je reactie, KI komt inderdaad jammer genoeg heel weinig voor. Wij hadden dit jaar de mogelijkheid om KI te dekken, als ik naar dat prijzen plaatje kijk en naar natuurlijk dekken is KI zo veel voordeliger. Hier brachten we ook elke keer de merrie weg voor ruim 2 maand, maar als ik dat hoor 5 euro per dag aan weide geld :') + dekgeld + dierenarts kosten. Dat kan ik niet opbrengen met mn salaris, dus ik zou enorm graag KI willen. Dat word een lange zoektocht

Stille volger haha. Volgens mij doet in NL alleen fra Skoti aan ki? Volgens mij vallen de kosten best wel tegen. Ook had ik begrepen dat ki bij IJslanders hele andere resultaten geeft, groot deel word niet drachtig namelijk. Ik ben voor natuurlijke dekking dus nooit geprobeerd dus alleen via via gehoord :)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 00:36

BleikjA schreef:
Naaoommii schreef:

Stille volger haha. Volgens mij doet in NL alleen fra Skoti aan ki? Volgens mij vallen de kosten best wel tegen. Ook had ik begrepen dat ki bij IJslanders hele andere resultaten geeft, groot deel word niet drachtig namelijk. Ik ben voor natuurlijke dekking dus nooit geprobeerd dus alleen via via gehoord :)

Wij horen uit onze omgeving hele fijne verhalen van KI (Zelf hebben we nog nooit KI gedaan)
Er is dit jaar een hengst in NL (waar die staat geen idee) die doet KI, 300 euro ben je sowieso kwijt voor insemineren. De hengsten boer die dat hier doet zit hier 5 min op loop afstand. Dus daar hebben wij geen kosten aan, paard niet drachtig ben je dus enkel alleen die 300 kwijt. Eigenaar twijfelt nog door tijdgebrek of we dit nog gaan doen. Vorig jaar merrie naar de hengst gebracht, niet drachtig paard 2 maand weg (5 euro per dag aan weide geld) moet je dus na gaan wat dat heeft gekost. :+

Maar wil me zeker weten in beide verdiepen hoe en wat en zeker in de ijslander wereld zal dit wat lastiger gaan.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:57

BleikjA schreef:
Naaoommii schreef:

Ja dat klopt wel, ze zijn 1 van de weinige.

Maar het punt is je bent die 300 kwijt zegmaar voor het insimineren, maar als je je merrie naar de hengst brengt een weekje laat staan en weer ophaalt ben je minder kwijt. Maar als je merrie idd lastig drachtig wordt zou KI best een uitkomst kunnen zijn. Ik ben heel benieuwd ! Als je het doorzet houd ons vooral op de hoogte vind het namelijk wel interessant.

Vandaag is Halla 339 dagen drachtig en haar uier is weer wat gegroeid !

Dit was paar dagen terug:
Afbeelding

En dit vandaag:
Afbeelding

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 12:58

Citaat:
Isabel_k - 5 mei - hengst - Smokey Splash (Geen idee wat het is, klinkt mooi :') ) met een snebje en links een maanoog
Kabayo -11 mei - merrie - palomino - bles - 1 wit achtervoetje - 1 wit voorvoetje - 1 blauw oog
Daisyjazz - 12 mei - Merrie - Palomino of Vos - kol + sneb, 3 witte voeten, 2 blauwe ogen
missfalki - 13 mei - hengst - palomino - bles - 2 witte sokjes <3 (maar vooral gezond :j )
Janinevv - 14 mei - Merrie - (smokey) black - kleine bles, witte sokken en één maanoog
Alfasteinn - 15 mei - Hengst - Palomino - Brede bles, 2 blauwe ogen, 3 witte sokken, veel behang

En weer even de goklijst bijgewerkt ... Druk aan het strepen jongens !

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:46

Ik hou jullie op de hoogte als we dit doorzetten, we willen sowieso nog eerst baarmoeder onderzoek laten doen. Vorig jaar had ze er aardig wat vocht in zitten.

Halla krijgt de smaak te pakken *\o/* hopen op een moederdag veulen altijd leuk :D

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 09:16

Ik zal ook een gokje doen.
Ik denk 18 mei, een hengstje, isabel of vos met bles en 1 of 2 witte sokjes.

daisyjazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 10:12

Nou jongens wat ik vandaag weer meegemaakt heb ....

Ik stond vanmorgen iets voor 8 op omdat de honden zo hard een het blaffen waren. Terwijl ik me aan het aankleden was liep mijn vriend vast naar beneden om te gaan kijken. Met dat hij beneden komt roept hij naar boven; er staat iemand op het erf ! Dus hij snel naar boven wat kleren aan (hij liep nog in zijn ondergoed :') ) en op dat moment belt die man dus aan. Om een lang verhaal kort te maken: Er stonden 2 km verderop bij het voetbalveld 2 dikke zwarte pony's op een grote wei zonder omheining. Politie was er al bij geweest, maar ze vormde geen gevaar(JA SERIEUS) en hebben ze dus maar lekker laten staan. Die man had wel eens zulke pony's bij ons gezien en kwam dus ff vragen of wij er 2 miste..... Blijkbaar dus wel ! MIJN DRACHTIGE MERRIE !!!!!!
Dus wij hop in de auto, hoofdstelletje mee en halstertjes en natuurlijk brokjes ! En jahoor daar stonden ze! Ik stapte uit de auto en ze komen kei blij naar me toelopen; echt heel onschuldig zo van ohhh daar ben je ! We waren al op ons ontbijt aan het wachten |o

Afijn ik dus op mijn merrie, en Halla mee als handpaard dat stuk terug naar huis!
Afbeelding
Afbeelding
Ja ze hebben een mooi weitje uitgekozen :+

Wat bleek nu, mijn vriend is bezig een waterleiding te leggen in de wei zodat we op alle 3 de weilanden gewoon water hebben ipv nu met emmers etc. Had hij dus een draad open gedaan die normaal altijd dicht stond. Ik gister die 2 dames op de wei... en niet aan gedacht om te controleren !!! |o |o |o |o

Afijn alles dus goed afgelopen maar toen kwam de 2e hart aanval, Halla heeft natuurlijk 0 conditie met die dikke buik dus ik zet Halla en Hammie op de paddock onder het nom van, jullie hebben wel even genoeg gras gehad.
Gaat Halla bijna meteen liggen en hoesten en kuchen en kreunen !
Dus ik denk omg krijgen nu ook nog meteen een veulen !?!?!
Inmiddels is ze gaan staan en denk ik dat het loos alarm is maar dat zou wel helemaal een verhaal worden!

Toen die man aan de deur kwam had mijn vriend nog gevraagd ohnee he geen veulen toch ?! Je zou het maar hebben dat zeg gewoon daar bevallen was !!!! :wow: Gelukkig is alles goed gekomen maar ik had wel een beetje last van een hardverzakking, vooral achteraf ! Zoooo dom dat dit gebeurd is! Gelukkig hebben ze maar een paar uurtjes buiten gelopen en zijn ze het grootste gedeelte van de nacht op het erf gebleven waar ze lekker mijn planten (geen giftige hoor) hebben opgesnoept ! Vandaag die 2 maar extra goed in de gate houden, de wei waar ze opstonden was gelukkkig van een bio boer die er hooi van maakt voor paarden dus helemaal veilig, maar je weet nooit waar ze nog meer gelopen hebben natuurlijk :n

Sorry voor deze inmens lange post maar ik moest het echt met jullie delen !! Poeh poeh

Citaat:
Vilheide- 18 mei - hengst - isabel of vos met bles en 1 of 2 witte sokjes

Je gokje staat erbij Vilheide ! :D

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:20

Oei dat is schrikken Daisy!! Gelukkig alles goed afgelopen!