Zes shetlandveulentjes in de maak.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Re: Zes shetlandveulentjes in de maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:39

Wat een pracht dier weer zeg!
Doe je ook aan kraamvisite <<)

(Bij ons op de manege 3 merries bevallen.. allen een merrieveulen, nu nog 1.. ben benieuwd wat daar uit gaat komen!)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 12:53

Helemaal waar Tinniie, wat betreft spelende pony's in de wei kun je van hengsten nog meer genieten. Zeker als ze 1-2 jaar zijn. We hebben nu nog drie tweejarige hengsten lopen en het is áltijd bal daar! :j
Oh Pretty, wat een pláátje! Niets topicvervuiling, wauwie. Potverdikkie dat dat weer een verkeerde waterleiding heeft. Snap dat je daar ook iets langer dan normaal van baalde, zucht. Vooruit, wij hebben al een merrieveulen, maar zullen we dan afspreken dat nummer 6 bij beiden 'gewoon' een merrie is? *D
Aaah Jobamara, bedankt voor de felicitaties van Bibian aan Bibian :D Blijft leuk hè? Grinnik "dat ben ik". Mooie opmerking.
Oh Woestein, kan ik mijn merrie bij jullie op de manege neerzetten? Merrieveulentjesgrond! Heb ik nodig, en misschien ook nog plek voor Pretty? :+ Leuk zeg, alles goed gegaan? Oh en kraamvisite is altijd welkom hoor....
Veulens gaan super. Mijn favorietje is toch echt de laatste (oeps, nog geen naam), maar Kyona doet het ook goed. We hadden gister bijna een merrie gekocht met een heel mooi merrieveulentje erbij, zodat ze in elk geval niet 'alleen' hoeft op te groeien. Maar ja, we hebben er eigenlijk al zoveel... Dekkerij is ook volop aan de gang; inmiddels ook 4 gastmerries en daar komen er de aankomende weken nog een stuk of 5 bij. Dus Elmar is gelukkig! Heb gister foto's van hem gemaakt; moet ze nog even doorspitten, maar dan plaats ik er weer wat.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:01

Druk is het dan Arianne!! Ik ken het,hier ook een hoogzwangere merrie,4 veulens,hengstige merrie's en één gastmerrie. Poeh wat is je dag dan vol. Naast huishouden,moederen en fulltime of zo goed als werken. #) Het is die tijd van het jaar...
Benieuwd naar mee foto's van je favorietje! Ja,merriegrond hebben we nodig,moeten we andere kalk gaan gooien ofzo? :+
Voor mij mag je zesde zeker een merrieveulentje zijn hoor! Kunnen ze lekker samen opgroeien. Ik doe graag mee met die merrieveulens. :P
De verkeerde waterleiding,daar zeg je het. Ach,niks aan te doen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 13:08

Zeker niet, dus ach. Je hoort zoveel nare verhalen dat ik echt in mijn handjes knijp met makkelijke bevallingen en levende veulens. Geen grootspraak, maar zo voel ik het echt. Maar wensen mag je altijd hebben toch? ;-)
Ah, bij jou dus ook al volle bak. Ik werk (helaas) niet, dus dat scheelt iets in de tijd. Maar toch... Heb jij de hengst in de groep lopen, of dek je ook uit de hand?
Als het wat minder slecht weer is ga ik de wei weer in voor foto's!
We hebben jonge geitjes!! En jonge kuikentjes, die zijn nu aan het uitkomen in de broedmachine. Heerlijk grut. Ik hoorde van kuikens dat als je de temperatuur wat hoger zet, er meer hennetjes komen. Manlief heeft geëxperimenteerd met de vorige groep en wat denk je? Heel veel hennen! Moeten we dan eerst onze hengsten maar onder een warmtelamp zetten voordat ze gaan dekken? :P

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 13:09

Afbeelding

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:19

Wat een verrassing zal dat geweest zijn. Begrijp de lichte teleurstelling dat het geen merrietje was. Gelukkig een gezond mooi veulen erbij.
Inderdaad het spelen van jonge hengsten is geweldig.
Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een nu ex hengstje jaarling die heerlijk in de hengstenkudde naast mijn paard staat. Wat een genot om die te zien rond rennen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:47

Tuurlijk mag je wensen hebben,dat is menselijk en die heb ik ook. Maar het is inderdaad geweldig,al 5 op 5 vlotte bevallingen,gezonde veulens. Geeft de burger moed. _/-\o_

Wow die kuikentjes! Euhm dan ga ik mijn hengst nu maar een winterdeken opleggen. :')

Ik dek bijna altijd uit de hand,al loopt hij er ook wel eens bij hoor. Maar ik heb nog een groot paard in de kudde lopen en die kan niet met kleine testosteron dekhengsten...dus daarom doe ik het vaker niet,of ik moet dan een deel uit de kudde halen en bij de hengst zetten. Te zien hoeveel zin ik erin heb dus. :')

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:18

Arianne schreef:
Ik hoorde van kuikens dat als je de temperatuur wat hoger zet, er meer hennetjes komen. Manlief heeft geëxperimenteerd met de vorige groep en wat denk je? Heel veel hennen! Moeten we dan eerst onze hengsten maar onder een warmtelamp zetten voordat ze gaan dekken? :P

HUH! Dat is ook nieuw voor mij, kan me bijna niet voorstellen haha.. Ook toeval? Dan maar beetje vrouwelijke bij de kippen.. :D

Krypton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 18:50

/3 Gefeliciteerd met alle veulens! *\o/* ik vindt zelf Kyona het mooist <3

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 06:40

Helaas ook hier pech. Lonneke heeft vannacht een dood hengstveulen gekregen Hij was drie weken te vroeg. Gisteren stond ze wat in een hoekje, maar geen tekenen verder. Omdat ze iets bevangen is geweest geen alarmbellen en 's middags was ze weer prima in orde. Dacht nog dat ik voor de zekerheid het halster om moest doen, maar niet gedaan. Voel me zo ongelofelijk stom nu.... Weet niet of we hem hadden kunnen redden ( alles is er zo te zien tegelijk van af gekomen, dus dat is ook niet normaal), maar dit voelt heel naar. Ben er misselijk van. Niet eens om het dode veulen, maar het voelt alsof we te gemakzuchtig zijn geweest ;( We missen zelden een geboorte en dit jaar de helft! Snap er niets van.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:27

Lieve arianne, dat is gewoon hele erge pech.
Je kunt er niets aan doen, jullie doen zo je best voor je paardjes en nu helaas is er toch eentje dood geboren. Want dat is wss toch wel het geval, aangezien het niet goed lijkt te zijn gegaan.
Geef jezelf aub niet de schuld, je doet er alles voor. Dit is nooit niet leuk!
Gaat wel verder met Lonneke alles goed?

Dikke knuffel

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:36

Wat een pech ts heel veel sterkte maakt lonneke het goed?

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 07:52

Dank je testebeest en Jess, had ik ff nodig 8-) Meestal lopen ze hier al eeuwen van tevoren met alarm om, dus zijn we normaal gesproken juist zo voorzichtig. Bah... Nare smaak in mijn mond. Wij denken inderdaad ook dat het dood geboren is: dat het bv gisterochtend toen ze zich niet zo okay voelde mis is gegaan. Als je ziet hoe het veulen incl nageboorte er nu ligt bevestigt dat ons gevoel wat. Maar je blijft je afvragen ' wat als?' Helpt niet meer, ik weet het. Maar toch.... -O-
Lonneke maakt het gelukkig goed. Liep iets te hinniken toen ik vanochtend weg liep, zo van "help je me niet?" Maar ze staat op dit moment niet bij haar veulen. Zo het veulen maar uit de wei halen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:02

Oooo een hele dikke knuf, zou het kunnen dat de bevangenheid met placenta ontsteking/loslating te maken heeft gehad.
Een schrale troost maar dan had je niets kunnen doen :(:) .
Wat een rot einde van jullie veulenseizoen, hoop dat Lonneke het verder goed maakt.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 08:07

Zou kunnen, dacht er ook al aan. Ze voelde zich net een stuk beter de laatste weken, maar als het proces al in gang gezet was, is er misschien geen stoppen meer aan geweest...
Dank je wel!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:18

Lieve Arianne,wat sneu dat het toch mis gegaan is bij jullie. :(:) :(:)
Je had dat voorgevoel dit jaar en het is uitgekomen.
Voel je niet bezwaard,al weet ik perfect hoe je je voelt. Weet je het nog? Vorig jaar 1 bevalling gemist...Kom je aan,ligt er een dood veulen uit. Ook ik had het alarm nog niet omgedaan terwijl het hier wel klaarlag. Dan voel je je echt stom.
Maar hé je zal het echt niet verwacht hebben,net als ik toen,anders deden we het gewoon om toch?

Dit is gewoon hele erge pech... |(

Sterkte. :(:) :(:)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:21

Ah wat naar zeg.. Maar neem het jezelf niet kwalijk, hier kan je niks aan doen. En als het veulen dood geboren is, had je er ook niks aan kunnen veranderen als je er wel bij was. Veel sterkte met opruimen zo.. Is nooit fijn als zoiets gebeurd.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 11:46

Bah wat een rot nieuws!
Vervelend dat het zo moet eindigen! Maar hè! Je heb een stel gezonde veulens in de wei lopen!
Hier kon je wss niets aan doen!
Sterkte! En geniet van het jonge spul wat er loopt!!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 11:54

Tuurlijk, ik ben ook blij met de vijf veulens die wél in de wei rondhuppelen. Maar dit geeft gewoon een nare nasmaak. Ik ben ook zo nuchter dat ik besef dat bij iemand die maar één veulen verwacht dit jaar (zoals jij) de klap 10x zo hard aankomt als dit gebeurd. Ik kan tenminste nog genieten van de andere spelende ukken. Maar toch, als je de merrie zo bij haar levenloze veulen ziet staan blijf je je afvragen 'wat als ik erbij was geweest'. Dat zal nog wel een paar dagen duren ;-)

Dank je wel Pretty :(:) Ja, moest nog aan jou denken, de hele toestand van vorig jaar. Zijn er meer die dat is overkomen, maar door onze 'hengsten-band' :+ schoot jij me te binnen. Jij weet hoe ik me nu voel. Toch de veulentjes in de wei, maar je oh zo stom voelen dat je niet voorzichtig genoeg geweest bent.... Nee, deze had nog minder uier dan Bibian pas, dus het was echt niet te verwachten. Domme pech, ik weet het.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:17

Dat besef ik ook,als dit je enige veulen van het jaar is dan ja...dat is nog 10x harder balen.
Maar zoals ik vorig jaar al zei,het went nooit... Je ziet je merrie verdrietig,dat levensloze veulen wat zo lekker had kunnen rondhuppelen... als je een hart hebt,dan ben je daar niet goed van.
Hoe gaat het met de merrie Arianne?
Dat gevoel van "wat als" zal nog even duren,zelfs ik stel me nog altijd vragen bij het gebeuren van vorig jaar,ook zij had bijna niks uier,als ik dan zie dat ze dit jaar wél zich mooi klaargemaakt heeft,dan denk je,dat er toch haast iets moet misgegaan zijn voor de geboorte.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:51

wat een nare ervaring... sterkte!

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 16:17

Tuurlijk snap ik dat je hier kapot van bent! Begrijp me niet verkeerd!
En ik snap ook dat je je zelf vragen stelt als wat als en had ik maar. En dat zal ook blijven!

Een ander voorbeeld maar ooit een pony verkocht naar de 'verkeerde' mensen, waar ik nu 7 jaar later nogsteeds rot over voel..

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:53

Lieve Arianne, het spookt de hele avond al door mijn hoofd sinds ik je bericht las. Vooral het stukje dat je Lonneke dan verdrietig bij het veulen hebt moeten zien staan, dat breekt je inderdaad vast..
Denk dat bij iedereen de klap hard aankomt, niet alleen met 1 pony hoor.. Het blijft natuurlijk erg om een veulen te moeten verliezen met de liefde voor de Shetlanders die we hebben..
Heel veel sterkte! :(:)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:04

Ach Arianne, ook al zo'n pech.. Wat ontzettend naar zeg |(
Ik kan me voorstellen dat je een 'wat als' gevoel hebt, maar als ze zich nog zo niet klaar maakt, kan ik me voorstellen dat je het niet aan ziet komen. Hoe moet je het nu aan zien komen als er echt nog geen tekenen zijn? Zoals ik het hoor lijkt het inderdaad alsof er al iets mis geweest is, en het veulentje doodgeboren is, maar dat maakt het verlies niet minder erg.
Lijkt me echt hartverscheurend om je merrie zo verdrietig te zien om het verlies van haar veulentje Y;(
Wat een naar eind van het seizoen, heel veel sterkte! :(:)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 22:19

Iedereen bedankt voor de lieve berichtjes. Ik heb niet altijd veel te melden vergeleken met andere topic-starters en dan denk ik weleens of ik dit weer moet doen. Maar ben zo blij met jullie reacties van vandaag. Mijn schuldgevoel zakt inmiddels iets af door jullie opmerkingen dat jullie waarschijnlijk ook nog geen actie hadden ondernomen met deze tekenen. Het verlies blijft super naar, maar blijkbaar moest het zo zijn. Ik had het nog nooit meegemaakt, maar dit gaat inderdaad nooit wennen, dat weet ik nu al. Maar goed ook, geeft aan dat je liefde hebt voor je dieren, toch?

Het veulen heb ik halverwege de middag weggehaald. Ze liep driftig met me mee, zo van 'wat doe je nou??', en hinnikte een paar minuten. De veulenmerries liepen in een andere wei; tussen deze twee weilanden zit nog een landje. Ze stonden allemaal aan de draad naar haar te kijken en te hinniken. Kreeg kippevel en tranen in mijn ogen. Gelukkig ging ze zelf snel eten. Lynne heeft ook goed naar het veulen kunnen kijken; opende de oogjes ook steeds. Goed dat ze dit zien, ook al zijn ze misschien nog wat jong.

En vanavond is er een pleegkind gekomen! Eigenlijk bij toeval, maar voor haar zal het goed zijn als dit lukt. Het valt vooralsnog niets tegen, dus ik heb hoop. Dit veulentje heeft al een pleegmoeder hier in de buurt gehad, maar dat werkte niet heel goed. Moest echt vastgehouden worden met het drinken. Dat merrietje staat nu ook nog even hier, zodat we haar ook aan de melkproductie houden, mocht het niet lukken met Lonneke. Ben heel benieuwd.

Nogmaals allemaal écht bedankt! Superlief, en ik voel me echt al wat beter :j