Verwarring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:16

En daar gaan we weer... -O-

Siesjuh

Re: Verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:32

Hoelang heb je nog voordat het er eigenlijk uiterlijk zou moeten zijn?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:40

Ze heeft tot september op het land gestaan.
Is daar 1 april naar toe gegaan.
Dus het ligt ergens tussen die tijd.
Dat is het enige wat ik echt zeker weet.

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:53

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:11

janflicka schreef:

Nee daar gaan we niet weer, ik vraag me serieus af hoe je dat gaat aanpakken met het voerbeleid?
Dat is gewoon een kritische vraag.. Ik vind de merrie namelijk behoorlijk aan de maat en de uier niet in die mate veranderd dat je al kan stellen dat ze drachtig is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:16

Wowww.. 20.- voor scannen?? Jaloers.. Ik was bij bodegraven 60.- kwijt.. En dst was nog op de kliniek zelf..

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:26

Wow dat is echt duur, hier kost het niet meer dan 20/30 euro.

edit; ik woon niet zover bij jou vandaan zie ik :=

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:30

Als je terug leest,kan je zien hoe mijn voerbeleid is.
Merrie krijgt hetzelfde als ze al haar hele leven krijgt.
Enige wat veranderd is,is dat ze ipv van een handje muesli,nu een handje merriebrok krijgt.
Verder is alles hetzelfde gebleven,behalve zijzelf ;)
Zou ze alleen te dik zijn,zou ik me zorgen maken.
Maar ze is zowieso helemaal veranderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:36

Icecrystal schreef:
janflicka schreef:

Nee daar gaan we niet weer, ik vraag me serieus af hoe je dat gaat aanpakken met het voerbeleid?
Dat is gewoon een kritische vraag.. Ik vind de merrie namelijk behoorlijk aan de maat en de uier niet in die mate veranderd dat je al kan stellen dat ze drachtig is.

Ik ben ook niet zo'n miep die vindt dat je meteen maar naar de veearts moet rennen. Dat heb ik al eerder gezegd. En zeker al die indianenverhalen over schijndracht en kanker...ik zou dat met een korrel zout nemen.

Maar ik snap de zorg ergens wel een beetje. Je hebt te maken met een erg sober ras. Je wilt natuurlijk niet dat ze straks bevangen staat... En als het onverhoopt puur overgewicht is, is dat natuurlijk niet zo denderend voor haar gezondheid. En laten we wel wezen: je bent van stal veranderd, dus de samenstelling van haar ruwvoer zal ook niet exact hetzelfde zijn als voorheen.

Maar aan de andere kant: je hoeft je keuzes daarin niet te verantwoorden hier hoor. Jouw dier, jouw beslissing. Ik bedoel het zeker niet als verwijt, echt niet. Ik zeg het alleen omdat ik het rot zou vinden als het verkeerd gaat, voor jou en je pony. ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:53

Pony staat al bijna 4 jaar op deze stal,met dezelfde voerleverancier.
Ze is verleden jaar zomer van April tot september naar een andere stal gegaan waar ze 24 uur per dag buiten kon.
Ze is sinds sept weer terug op de stal waar ze dus al jaren staat,met hetzelfde eten als voorheen.
Ze krijgt nu gewoon normaal hooi en 2 maal daags een handje grasmix en handje merriebrok.
Ze is naast haar uiterlijk ook van karakter veranderd,en er zijn meer redenen wrm ik denk dat ze drachtig is,maar dat lijken wat mensen niet te lezen?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:57

Kan het voeren van merriebrok geen kwaad als ze niet drachtig blijkt?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:59

Het feit blijft dat verandering in gedrag ( dat jij waarneemt) niet objectief is, soms wilt men dingen zien, die er niet zijn, omdat men het graag wilt.

Medisch laten uitklaren is wel objectief. Als ze niet drachtig is, dan krijgt ze nu teveel eten, waardoor ze te dik is. Als je gaat wachten met dit aan te passen tot in augustus (want je zei eerder dat ze tot september in het land heeft gestaan), en ze is niet drachtig, hoe gaat ze er dan uitzien? Nog dikker als nu, en dan is het ongezond voor haar.
Maar ze nu op dieet zetten kan ook niet, want stel dat ze toch drachtig is, dan is dat niet goed.

Dus ik vind het toch een risico om ze niet te laten checken op zwangerschap.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:07

chanel1985 schreef:
Het feit blijft dat verandering in gedrag ( dat jij waarneemt) niet objectief is, soms wilt men dingen zien, die er niet zijn, omdat men het graag wilt.

Medisch laten uitklaren is wel objectief. Als ze niet drachtig is, dan krijgt ze nu teveel eten, waardoor ze te dik is. Als je gaat wachten met dit aan te passen tot in augustus (want je zei eerder dat ze tot september in het land heeft gestaan), en ze is niet drachtig, hoe gaat ze er dan uitzien? Nog dikker als nu, en dan is het ongezond voor haar.
Maar ze nu op dieet zetten kan ook niet, want stel dat ze toch drachtig is, dan is dat niet goed.

Dus ik vind het toch een risico om ze niet te laten checken op zwangerschap.

Ik vind dit idd wel een goeie..
Mocht ze wel gewoon te dik zijn ipv drachtig en je blijft haar bijvoorbeeld merriebrok voeren tot augustus wordt ze dus alleen maar dikker.. Niet gezond voor de pony.
Ik snap je wel hoor, je ziet het vanzelf wel en ik wil me daar ook verder niet mee bemoeien maar ik had bovenstaande nog niet bedacht en vind dat wel een goede reden om zeker te weten of ze drachtig is of niet. Stel, je hebt ongelijk en ze is te dik (ook al kan je je dat niet voorstellen), dan moet je wel ingrijpen op korte termijn.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:18

Of je nou een handje merriebrok geeft of een handje muesli, dat gaat het verschil ook niet maken hoor. Ik denk dat ts prima zelf in kan schatten wat haar pony nodig heeft :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:23

Maar als het geen verschil maakt, is het dan wel genoeg moest ze wel drachtig zijn? In merriebrok zit altijd meer in dan in gewone muesli, want wat is dan het nut ander om over te schakelen op merriebrok?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:28

chanel1985 schreef:
Maar als het geen verschil maakt, is het dan wel genoeg moest ze wel drachtig zijn? In merriebrok zit altijd meer in dan in gewone muesli, want wat is dan het nut ander om over te schakelen op merriebrok?

Qua voedingsstoffen maakt het natuurlijk wel verschil. Maar qua calorieën maakt dat handje voor een pony echt niet uit.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:29

Ik ben niet de enige die haar gedrag veranderd vind.
Er zijn meer mensen die haar al jaren kennen en dat ook duidelijk merken.
Ik kan me vinden in het idee,dat als je iets graag wilt zien...je het ook gaat zien :j
Alleen zat ik niet te wachten op dracht,was zelfs opgelucht toen ik dacht dat het loos alarm was.
Heb in juni verleden jaar mn andere mini moeten laten inslapen,en mn hoofd stond wel ergens anders naar.
Is ze niet drachtig ook prima,zou me een hoop kopzorgen schelen.
Maar zoals ik haar elke dag meemaak...
Ben haar pas merriebrok gaan geven op het moment dat ik er voor mezelf van overtuigd was.
Het gaat om kleine handjes,ik heb geen kolenschoppen ;)
Net genoeg mocht ze het nodig hebben.
Er gaan geen maatbekers voer in.
Het hooi is geen rijk hooi maar droog langstengelig hooi.
Uier doet nog niet veel,maar tis een maiden en daarbij..wie weet moet ze nog ff?
Ik wacht het nog even rustig af.
Ze zit verder goed in haar velletje,en hou haar goed in de gaten.
Hier de recenste uierfoto.
Vraag me ook af,wat ik zie en voel bewegen dan in die buik?
Als dat haar darmen zijn,zou ze er niet zo fris bijstaan denk ik?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:15

Je kent zelf je pony het beste, denk ik. Een ander kan de afweging niet voor je maken.

En een handje merriebrok, ach, dat zal het verschil niet maken.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:25

Cin, kan je niet een filmpje van haar buik plaatsen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:27

Ik kan me vinden in het feit dat je dingen kan zien als je die wil zien. Ik heb mijn kat zowat letterlijk drachtig gekeken vroeger (mijn moeder zei dat ze niet drachtig was, maar een paar dagen later lag er toch echt een nestje in de kledingkast). Maar wát voelt ts dan, als ze niet drachtig zou zijn? Darmgeluiden? Neem toch aan dat je het verschil tussen wat gebrom en bijv. een hoefje wel kan voelen?

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:37

Merriebrok krijgt ze ook pas sinds ik dracht vermoedde...dus daar us en word ze niet dikker van.
Ik hou haar manenkam goed in de gaten en die is heel soepel en los..dus ze lijkt me niet bevangen te raken,sterker nog..ze zit vol energie en alleen merk je elke dag rond half 5 dat ze even rust wil.
Ze zonderd zich dan af...staat soms zeer geirriteerd met haar staart te slaan,drukt met haar kont tegen de wand,oren in de nek(lijkt wel een dik ezeltje dan)
Of trapt eens richting buik...die dan ook telkens van vorm veranderd.
Haar gedrags verandering viel me nog eerder op als buik of andere dingen.
Ging pas achter mn oor krabbelen toen ze totaal van karakter veranderde...en daarna die buik ging groeien en rare dingen liet zien.
Daarvoor dacht ik echt...gelukkig loos alarm *\o/*
Dat ik het nu leuk kan vinden,is puur mezelf bij de situatie neerleggen en het beste ervan maken...
Maar zo is het niet begonnen..en zou er niet rouwig om zijn als ze achteraf leeg blijkt.
Dan moet ze afvallen en dat lijkt me ook duidelijk,maar voor nu wacht ik het even af.
Komt er niets gaat ze op dieet...wat raar zou zijn na jaren hetzelfde voeren.
Komt er wel wat..heb ik gelijk,en ben zo verkeerd niet bezig lijkt me ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:40

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:45

We zien het vanzelf...merrie staat er prima bij.
Alles kan...
Zolang ze er fris bijstaat en niet ziek of ongemakkelijk toont..laat ik het erbij.
We zien wel wat de toekomst brengt..en een paar weken langer een handje brok,lijkt me niet wereldschokkend of veel aan te zetten.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 18:50

Kan iemand verklaren wat deze bulten dan zijn ...die bewegen..en van links naar rechts gaan?
Afbeelding

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:52

Imo gewoon een foto van een buik vanaf een aparte hoek genomen..