Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:05

ponyparadijs schreef:
Ayasha schreef:
Dus het trailerverhaal is even een "sprong terug" om te verklaren waarom of waar de strubbelingen met de vorige eigenaar ontstaan zijn?

De vraag is alleen of het voor ons van belang is om te weten dat er uberhaupt strubbelingen met de vorige eigenaar waren
Dat doet in het geval van het kijken naar een drachtige merrie niet ter zaken denk ik

Ik vind van wel en het is mijn verhaal :p

Daarnaast verklaard dat waarom ze dat jaar niet gedekt is en 3 kwart jaar is blijven staan.

Feitelijk doet het hele verhaal niet terzake.

spruitje12

Re: Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:10

ik vindt het wel interessant om heel het verhaal te horen om mee te leven in de ts.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:14

Als je het niet aanstaat, je hoeft niet mee te lezen.
Ik lees juist mee voor het leuke verhaal en zo leer je de merrie ook een beetje kennen.

Ga vooral zo door, je hebt echt heel veel volgers dat weet ik zeker!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:15

branka16 schreef:
Als je het niet aanstaat, je hoeft niet mee te lezen.
Ik lees juist mee voor het leuke verhaal en zo leer je de merrie ook een beetje kennen.

Ga vooral zo door, je hebt echt heel veel volgers dat weet ik zeker!

Dit ja :j

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:20

Volgens mij heb ik deel 8 gemist? Of ik heb er overheen gescrolld.

*kruipt weer onder de meeleessteen*

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:22

Wat grappig is ze!

van kleine dingen een heel groot punt maken (wassen, borstelen, aanraken)
en van grote dingen doen alsof t normaal is (erop zitten, zadel op rug, bitje in, en rijden maar)

errug leuk!!!

by the way, erg tof van dat inzicht over die trapreactie, deze had ik zelf niet bedacht... Ik heb nu iets geleerd thanks!!!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:24

Suelza schreef:
ponyparadijs schreef:
De vraag is alleen of het voor ons van belang is om te weten dat er uberhaupt strubbelingen met de vorige eigenaar waren
Dat doet in het geval van het kijken naar een drachtige merrie niet ter zaken denk ik

Ik vind van wel en het is mijn verhaal :p

Daarnaast verklaard dat waarom ze dat jaar niet gedekt is en 3 kwart jaar is blijven staan.

Feitelijk doet het hele verhaal niet terzake.

_/-\o_

Ik vind het leuk en interessant om te lezen!

Meer meer meer :D

Syrianda

Het is mij duidelijk. Ook dat terug stapje.
Ga vooral door.
Mijn boek heb ik nu ff terzijde gelegd. :D

Mandarijn12

Je leert ons een hele hoop Suelza...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 17:29

nontie schreef:
Volgens mij heb ik deel 8 gemist? Of ik heb er overheen gescrolld.

Dat klopt. Dat had ik gisterenavond al klaar gezet voor vanmorgen, maar toen was mijn computer vastgelopen dus dat hele deel is gewist. En aangezien ik geen zin had om de boel te herschrijven heb ik het daaropvolgende deel maar wat aangepast :')

Syrianda schreef:
Het is mij duidelijk. Ook dat terug stapje.
Ga vooral door.
Mijn boek heb ik nu ff terzijde gelegd. :D

Omdat je het zo lief vraagt _O-

Maanden van piekeren volgden, wat moest ik nou doen? Una was inmiddels best hanteerbaar dus misschien moesten we toch maar gaan dekken. Mijn vriend vond dat ik een van onze eigen hengsten er maar op moest zetten. Uiteindelijk had ze jaren in een natuurgebied gelopen zonder drachtig te worden en we hadden ook geen enkel idee hoe ze zou fokken. Dan is een eigen hengst toch wel de goedkoopste oplossing en met het minste financiële risico. Want niet drachtig, is dan gewoon pech. Daarnaast kunnen die uit de hand dekken en dat leek ons toch wel een beter idee voor deze merrie. Een nette hengst zou voor haar toch minder angstig zijn, dan een dierenarts, aangezien ze vooralsnog angstig was voor veel mensen. Dan kon ik het jaar daarna altijd nog met een andere hengst gaan dekken. Maar juist dat eerste veulen, dat leek mij nu zo bijzonder…

Mijn vriend vond dat onze hengst Athos er maar op moest. Dat was het makkelijkste, dan kregen we zowiezo een kleurtje en misschien zelfs een dubbele verdunning. Maar aangezien de merrie springgefokt is en Athos op en top dressuurpony had ik daar gewoon mijn twijfels bij. Het zou best kunnen, maar dan zou ik eerder voor Picasso kiezen. Zeker omdat ik de mogelijkheid wilde houden om haar eerste veulen zelf te houden. En met Picasso kreeg ik in ieder geval een goede allrounder. Daar voelde ik meer voor… Los van het feit dat Picasso toch ook wel mijn all-time-favorite is. Dus als ik dan moest kiezen, dan moest hij het worden.

Maar ja… ik wilde toch wel graag zeker zijn van een veulentje in de paardenmaat. Ik wilde zo graag 1x een veulentje voor mezelf fokken en het liefste een veulen waar ik leuk mee zou kunnen springen. Ik heb dan ook gezegd dat mijn vriend er daarna ieder jaar Picasso op mocht zetten, maar dat ik zo graag de eerste keer voor mezelf wilde fokken. Maar ja, dan was de kans groot dat ik moest gaan insemineren want ik kende geen hengsten in de buurt die uit de hand dekten en zoals eerder gezegd, ik wilde er niet voor met de trailer op pad. Dat kwam gewoon nog te vroeg. Daarnaast neigde ik toch enorm naar Cream on Top. Ik volgde de hengst al sinds de hengstenkeuring en ben hem nooit uit het oog verloren. Ik had alleen nooit een passende merrie voor hem. Dus misschien toch maar even doorwerken komende winter en zorgen dat we konden gaan insemineren.

Ik belde hierop met de hengstenhouder, een hele vriendelijk man zo aan de telefoon. Het was nog winter, dus hij leek lichtelijk verbaasd, maar ja… met de achtergrond van mijn merrie wilde ik graag vooraf een plan maken. Dus ik wilde eerst zien of de hengst überhaupt nog dekte (ik had een gerucht gehoord dat hij niet beschikbaar zou zijn, maar dat bleek dus niet te kloppen) en ik wilde de voorwaarden weten. Daarnaast was het voor mij ook van belang of er vers sperma kon komen, want diepvries durfde ik niet aan. En wat als ze niet drachtig zou worden? Die kans was natuurlijk ook aannemelijk. Misschien niet vruchtbaar genoeg, misschien dat door de stress van het insemineren en scannen erom heen het vruchtje niet zou blijven zitten. Noem het maar… Het was in ieder geval een gok. Eerst maar eens een hengst uit kiezen, daarna ging ik wel weer verder plannen. Ik had immers nog genoeg tijd om te zien of dat zou gaan lukken. Al dan niet met een roesje?

Wat was het moeilijk... Je verstand volgen en dus voor een eigen hengst kiezen, op het eigen erf en de natuur zijn werk laten doen of je hart volgen en in de hoop met alles wat er rondom deze merrie is gebeurd en wat het zo bijzonder maakt, misschien wel mijn tweede Sundance te fokken. Nadat ik Sundance was verloren heb ik nooit meer een ander paard gehad met wie ik die band wilde hebben. Ik hecht mij zeker wel enorm aan mijn (trainings)paarden, maar anders. Maar ik had de stille hoop dat mijn Una-baby misschien wel een goede opvolger zou kunnen worden. Moest ik het dan toch een jaar uitstellen nog? Verstand zij van wel… wat is nu een jaar, maar in mijn hart bleef ik piekeren. Dat eerste veulen, dat moest toch wel heel bijzonder zijn.

Verstand en gevoel lagen lange tijd overhoop. Ik wist het gewoon niet. Enige wat vaststond dat haar welzijn voorop stond en dat ik dan misschien toch een van onze eigen hengsten maar moest overwegen. Ik wilde zeker niet ten koste van alles een veulen en ach, ik had nog tijd. Ze hoefde ook niet perse vol. Ze stond mij niet in de weg en ze bleek fantastisch te zijn met de jonge paarden in de wei. Want opvoeden, dat kon ze wel!

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:39

Whoop whoop, nieuw deel! *\%/*
Elke keer eindigen met een cliffhanger, hoe krijg je t voor elkaar. Leuk trouwens, dat ze zo goed is met de jonge paarden.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:40

Ik mis soms best wel eens de "vind ik leuk knop"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:41

Suelza schreef:
Die enorme teddyvacht! :wow:

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:08

Hahaha ik zie vriendlief zijn Athos aanprijzen bij je.
Ik snap zijn idee ook. Natuurlijk dekken heeft zo zijn voordelen....
Grappig dat verstand en gevoel zo tegen kunnen werken.
Om gek te van te worden.
Wat is het geworden.........

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:18

Spannend! Knap gedaan zeg, de merrie tot zover laten komen door hersenwerk en paardengevoel :)
Ook respect voor de vorige eigenaresse, ik denk dat veel mensen haar een enkeltje slacht hadden gegeven als ze haar te pakken hadden gekregen.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:26

Aaaaaaaargh die clifhangers!

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:46

Ze klinkt echt als een wereld paard. Wat moet ze aan je gehecht zijn zeg. Gewoon zo opstappen mogen vele eigenaren jaloers op zijn denk ik :')
Echt wat een verhaal! :))

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 18:46

wauw! ik hoop dat je snel verder gaat!

tHidJu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:11

Wat een prachtig verhaal!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:14

Wauw wat een verhaal, nog niet geboren, vader is voor ons nog een raadsel en nu al in de race voor gouden bokt veulen m/v van 2015!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 19:27

Martine_R schreef:
Spannend! Knap gedaan zeg, de merrie tot zover laten komen door hersenwerk en paardengevoel :)
Ook respect voor de vorige eigenaresse, ik denk dat veel mensen haar een enkeltje slacht hadden gegeven als ze haar te pakken hadden gekregen.

Precies!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:11

Heerlijk om dit verhaal te lezen zeg!
Erg spannend, en ik krijg telkens echt het gevoel dat je niks anders wil dan haar vooropstellen (wat eigenlijk ook wel zo hoort), ten koste van jezelf. Of misschien niet helemaal want ik weet nog niet wie je als dekhengst hebt gekozen.. Die cliffhangers! _-:(
Maar ik wil je toch gewoon even de credits geven voor hoe je met haar om bent gegaan zover ik hier kan lezen. Je bent daarin voor mij een goed voorbeeld, ik zou hetzelfde tot zekere mate kunnen doen, en na een tijdje toch te snel willen, geduld te verliezen of door te weinig vooruitgang willen stoppen.
Ik kijk uit naar het volgende deel!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:49

Haha, tja dikke kans dat met dit verhaal dit veulen nu al gouden boktveulen is!

Suelza: ik heb voor mijn gevoel nu een stukje gemist. Begrijp ik het goed dat de rechtszaak van de vorige eigenaar als resultaat had dat ze terug moest? Wat er is er dan gebeurt dat je in het volgende stuk kon melden dat je de papieren na 10 maanden in handen had?
Is dit in onderling overleg gegaan of heb je zelf hoger beroep aangetekend? Of heb ik toch over een stukje heen gelezen?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:55

Ik heb eruit opgemaakt dat de rechtzaak de eigendom in het voordeel van Suelza heeft beslecht?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:58

Suelza heeft de rechtzaak gewonnen en is nu eigenaar. Echter als Suelza de merrie weg wilt doen heeft de vorige eigenaresse de eerste keuze om terug te kunnen kopen.