set_elkol schreef:Set had vandaag 2x okergele afscheiding (hele kleine mini-beetjes) en was heel geërgerd toen ik even wilde kijken onder de staart, ze ging demonstratief met haar kont tegen de muur staan en was boos op me. De vulva is ook weer lang en wat naar buiten toe (gezwollen?)
ik weet het niet zeker, maar heeft ieder drachtig dier (en mens) niet een slijmprop die ze in het geheel of in kleine delen verliezen (soms komt ie wel met de bevalling mee, maar meestal vooraf.. betreft de prop die de baarmoeder mond afsluit)?
van honden, katten en mensen weet ik het zeker...
is het echt vocht, of is het slijm?
als het gele waterige afscheiding is dan kan het zijn dat ze wat vruchtwater lekt bijvoorbeeld?
als het ruikt zou ik morgen toch even de DA laten komen want dan kan het ook een ontsteking van de baarmoeder/baarmoedermond zijn..
aangezien je al aangaf dat de banden al aan het verweken lijken
in combinatie met de langere worden de vulva
en de afscheiding
zou het wel eens wat sneller kunnen komen dan dat we denken..
banden zijn vooral iets van de laatste 14 dagen (dacht ik?)
slijmprop oplossen is zeker iets van de laatste 14 dagen (maximale waar ik van weet.. of en hoelang dat bij een paard van te voren gebeurd weet ik niet).
Hoe lijkt de positie van het veulen trouwens van buitenaf momenteel?
(veranderd de vorm bijvoorbeeld, of veulen onrustiger of juist heel rustig kan duiden op verdere indaling).
ben zeer benieuwd, maar als ook de afscheiding erbij komt, dan ben ik bang dat mijn gok van de 11e nog wel eens te laat kan zijn.
zit ik ergens fout in mijn redenering.. graag corrigeren.. niet heel veel ervaring met paardenbevallingen van nabij.. slechts mijn basis kennis van 'dracht bij dieren' in zijn algemeen
--------------
nog even de foto's van de vulva naast elkaar gezet om ze te vergelijken.. je hebt aboluut gelijk dat hij meer naar buiten is gekomen, langer en dikker is..
en ik weet niet of het vaker voorkomt, maar op de eerste foto is de vulva nog netjes gesloten (koffieboon noem ik het altijd maar) op de foto van vandaag staat hij heel licht open (druppelvorm onderaan). vermoedelijk vanwege de afscheiding, maar valt mij op