Speciale Combinatie Mini x KWPN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Speciale Combinatie Mini x KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:52

Ik moet zeggen dat ik niet weet of het veulen aan de bloedvoering voldoet hoor.
Dan zou je een register A papier houden en kan je er niet mee naar de keuring.
Voor een volledigf papier.
Bij de paarden zou het misschien niet zo'n probleem zijn (daar moeten ze 12,5% anglo-arabisch bloed hebben)
Maar als het veulen in de pony mat eindigd moet er 12.5% arabisch bloed in zitten.
Dat zou nog wel eens een probleem kunnen zijn

stalbluemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:59

Ja dat dacht ik dus ook ponyparadijs.
Volgens mij zit er in fab geen arabisch bloed. (weet het niet zeker)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 11:32

Fab heeft 34,18% XX/OX bloed.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:10

Ik houd wel van gewaagde ideeën. Ik volg! :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:15

De bloedvoering in een paard voldoet wel.
Dan moet het veulen dus nog wel erg groot worden en dat is foktechnisch niet het doel nu natuurlijk.

Zit geen arabier in 1 van de eerste lijnen bij Fab?
En bij de hengst zal het wel helemaal niet zitten

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:29

Gaat het nu over het NMPRS of over het NRPS? In het laatste geval; die hebben toch geen minimale stokmaat?
En de hengst heeft Welshbloed toch? In dat geval dus ook arab bloed...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 12:40

Nu ging het even over het laatste haha.

De hengst is inderdaad voor de helft welsh. Ik ben nu aan het werk dus heb de papieren hier niet liggen om verder te kijken. :P

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:59

Ik wilde toch ook even reageren, lees al een tijdje mee. :)
Wij hebben twee hackney merries, een van 1.12m en een van 1.17m en die zijn beide door een prok arts veterinair gekeurd voor het nmprs stamboek. Zij zijn toen goedgekeurd en geregistreerd als moeder dier, dat betekend dat hun veulens met een goedgekeurd nmprs hengst als vader, vol papier van het nmprs krijgen. Merrieveulens uit die combinatie die uit de maat groeien kunnen op deze manier ook geregistreerd worden als moederdier. Hengstveulens uit deze combi die uit de maat groeien daarentegen, kan je binnen het nmprs niks mee.

Even los van het feit wat ik van je gekozen combi vind een stukje duidelijkheid over de regels binnen het nmprs stamboek:
Ik meen me een stukje te herinneren uit het nmprs reglement dat er maar een bepaald aantal stamboeken/rassen geaccepteerd worden binnen het nmprs fokdoel. Hackney, welsh, dartmoor, Appaloosa en shetland. Later werden hier amha, aspc etc. Aan toegevoegd maar dit rijtje kan ik helaas zo gauw niet terug vinden op de website.
Wel vond ik dit stukje in het regelement van het nmprs:
Registratie
5. Hengst, merrie en veulen mogen opgegeven worden ter registratie bij het N.M.P.R.S. waarvan redelijkerwijs van verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06 meter niet overschrijden. Iedere kleur en ras zijn toegestaan.
6. In geval van enkel een registratieformulier dient het formulier naar waarheid ingevuld te worden.
7. Ondergetekenden van het aanvraag registratieformulier, paspoort of dekbon is te allen tijden verantwoordelijk voor het weergeven van de juiste gegevens. Het stamboek behoudt het voorrecht om dit te controleren zonder opgaaf van redenen.

Als ik dat stukje dan mag geloven is het rijtje met geaccepteerde rassen/stamboeken dus vervallen en mag er nu gebruik gemaakt worden van alle rassen MITS verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06m niet overschrijden. Maar waarop en door wie wordt dit gecontroleerd? Geen idee..
Al is de kans vele malen groter (eigenlijk zeker) dat een kwpn x nmprs uit de maat zal groeien dan dat er gebruik gemaakt wordt van een A maat hackney, welsh, Appaloosa etc. Beetje grijs gebied dus als je het mij vraagt..

Kort samengevat hoe ik het nu zie:
Is Fab door een prok arts veterinair gekeurd voor het nmprs stamboek volgens de nmprs regelgeving en scoreformulier? Zo ja:
Krijg je een merrieveulen uit deze combinatie die uit de maat groeit dan kan je deze ook weer veterinair laten keuren door een prok arts en als zij wordt goedgekeurd kan zij ook weer ingezet worden als geregistreerd moeder dier mits gebruikt gemaakt wordt van een ggk nmprs hengst. Tenzij toch eisen gesteld zijn of worden qua stamboeken die erkend zijn. (Dat rijtje wat ik eerder noemde en niet meer kan vinden op de nmprs website)

Krijg je een hengstveulen uit deze combi die uit de maat groeit, kan je er niks mee binnen het nmprs.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Ik zou alleen wel eens het nmprs secretariaat bellen Rowan en je vragen daar eens neerleggen voordat je straks misschien toch voor teleurstellingen komt te staan. Wel handig om duidelijkheid te hebben voor het veulen er is.

Ik vind het een gewaagde combi, persoonlijk had ik nooit voor zo'n groot hoogte verschil gekozen maar ieder z'n ding natuurlijk.
Ben wel nieuwsgierig wat eruit komt en of je ermee terecht kan bij het nmprs uiteindelijk. :)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:15

Ik blijf het toch krom vinden. Aan de ene kant stelt het NMPRS de deur open voor merries die te groot zijn voor het stamboek maar een hengst die te groot is mag niet. Dat klopt toch niet?
Ook niet als de reden zou zijn dat een hengst voor meer nakomelingen kan zorgen. Zeker in de huidige tijd speelt dit probleem absoluut niet. Ik zou de onderbouwde reden van het NMPRS wel eens willen weten want in mijn ogen is dit gewoon niet logisch.
En nee het gaat me niet alleen om mijn eigen dieren, ik wil dit weleens weten.
Maar goed, ik denk dat ik teveel afdwaal van het topic.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:22

Cerera schreef:
Zilkesteyn70 schreef:
Ik ben benieuwd wat er word geboren.
Persoonlijk zou ik het niet aandurven.
En dan ben ik niet zozeer bang voor dit veulen want ik denk dat dat wel goed gaat, maar wat als daar een kleinere merrie uitkomt en je gaat daar mee verder fokken.
Als daar dan een veulen uit moet wat de maat richting oma heeft kun je erg grote problemen krijgen. denk ik.

Als de vader van dat veulen ook een NMPRS is, gaat die natuurlijk met 75% NMPRS in de stamboom geen 1,65 meer worden...

Nee dat niet maar als er uit een ponietje van zeg ongeveer 1.10 een veulen moet wat 1.40 gaat worden dan kunnen er wel degelijk problemen ontstaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:41

Cerera schreef:
Gaat het nu over het NMPRS of over het NRPS? In het laatste geval; die hebben toch geen minimale stokmaat?
En de hengst heeft Welshbloed toch? In dat geval dus ook arab bloed...

NRPS heeft officieel geen minimale maat. Ondanks dat ze liever al geen C maat hebben.
En de maat waar ik het over had is de paarden maat.
Omdat ik eigenlijk uit ga dat het veulen niet komt aan de 12,5% arabisch bloed.
Er zou bij de hengst al 25% in moeten zitten.
Want zo op het eerste gezicht heeft de merrie alleen engels volbloed in zich.
En voerts dus geen percentage arabisch bloed om binnen de pony maat te gebruiken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:47

Bij het NRPS moeten paarden 12,5% ox/xx bloed hebben, bij de pony's moet dit ox zijn (xx telt dus niet). Het veulen van deze merrie en hengst zal wel aan de bloedvoering voor paarden voldoen, maar niet voor die van pony's. De kans is natuurlijk vele malen groter dat het veulen in de ponymaat komt.

Kun je het veulen ook niet WPBR inschrijven? Of moet je dan een hengst pakken die door het NWPCS is goedgekeurd?

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:31

Hele gewaagde combi heel erg gaaf ben benieuwd wat er uit zal gaan komen.
Hoop zeker voor jou ook dat er een leuk kleurtje uit komt maar dat zal vast wel met zo'n geweldige papa.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:18

Tosadog schreef:
Ik blijf het toch krom vinden. Aan de ene kant stelt het NMPRS de deur open voor merries die te groot zijn voor het stamboek maar een hengst die te groot is mag niet. Dat klopt toch niet?
Ook niet als de reden zou zijn dat een hengst voor meer nakomelingen kan zorgen. Zeker in de huidige tijd speelt dit probleem absoluut niet. Ik zou de onderbouwde reden van het NMPRS wel eens willen weten want in mijn ogen is dit gewoon niet logisch.
En nee het gaat me niet alleen om mijn eigen dieren, ik wil dit weleens weten.
Maar goed, ik denk dat ik teveel afdwaal van het topic.

Dit wijkt niet af van het topic, je hebt juist helemaal gelijk.

Tina wat een goede uitleg! Het lijkt er dan toch op dat Rowan niet zo ver komt met haar eerste veulen. Maar als ik het goed begrijp kan je dus iedere merrie laten registreren als moederdier? Tenzij ze niet PROK gekeurd is. Dan zou dit veulen dus misschien niet bij het NMPRS geregistreerd kunnen worden maar een later veulen van een generatie verder wel.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:19

ik volg dit ook even!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:11

Zilkesteyn70 schreef:
Cerera schreef:

Als de vader van dat veulen ook een NMPRS is, gaat die natuurlijk met 75% NMPRS in de stamboom geen 1,65 meer worden...

Nee dat niet maar als er uit een ponietje van zeg ongeveer 1.10 een veulen moet wat 1.40 gaat worden dan kunnen er wel degelijk problemen ontstaan.

Nee hoor, het veulen past zich aan aan de baarmoeder van de moeder en zal dus als hij groot wordt, pas echt gaan groeien na zijn geboorte.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 23:40

Als je het zo bekijkt Tina lijkt het inderdaad dat er geen papier bij komt. Ik wacht het gewoon af. Volgens Peter was het geen probleem en die komt ook chippen. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:38

Maydine schreef:
Ik wilde toch ook even reageren, lees al een tijdje mee. :)
Wij hebben twee hackney merries, een van 1.12m en een van 1.17m en die zijn beide door een prok arts veterinair gekeurd voor het nmprs stamboek. Zij zijn toen goedgekeurd en geregistreerd als moeder dier, dat betekend dat hun veulens met een goedgekeurd nmprs hengst als vader, vol papier van het nmprs krijgen. Merrieveulens uit die combinatie die uit de maat groeien kunnen op deze manier ook geregistreerd worden als moederdier. Hengstveulens uit deze combi die uit de maat groeien daarentegen, kan je binnen het nmprs niks mee.

Even los van het feit wat ik van je gekozen combi vind een stukje duidelijkheid over de regels binnen het nmprs stamboek:
Ik meen me een stukje te herinneren uit het nmprs reglement dat er maar een bepaald aantal stamboeken/rassen geaccepteerd worden binnen het nmprs fokdoel. Hackney, welsh, dartmoor, Appaloosa en shetland. Later werden hier amha, aspc etc. Aan toegevoegd maar dit rijtje kan ik helaas zo gauw niet terug vinden op de website.
Wel vond ik dit stukje in het regelement van het nmprs:
Registratie
5. Hengst, merrie en veulen mogen opgegeven worden ter registratie bij het N.M.P.R.S. waarvan redelijkerwijs van verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06 meter niet overschrijden. Iedere kleur en ras zijn toegestaan.
6. In geval van enkel een registratieformulier dient het formulier naar waarheid ingevuld te worden.
7. Ondergetekenden van het aanvraag registratieformulier, paspoort of dekbon is te allen tijden verantwoordelijk voor het weergeven van de juiste gegevens. Het stamboek behoudt het voorrecht om dit te controleren zonder opgaaf van redenen.

Als ik dat stukje dan mag geloven is het rijtje met geaccepteerde rassen/stamboeken dus vervallen en mag er nu gebruik gemaakt worden van alle rassen MITS verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06m niet overschrijden. Maar waarop en door wie wordt dit gecontroleerd? Geen idee..
Al is de kans vele malen groter (eigenlijk zeker) dat een kwpn x nmprs uit de maat zal groeien dan dat er gebruik gemaakt wordt van een A maat hackney, welsh, Appaloosa etc. Beetje grijs gebied dus als je het mij vraagt..

Kort samengevat hoe ik het nu zie:
Is Fab door een prok arts veterinair gekeurd voor het nmprs stamboek volgens de nmprs regelgeving en scoreformulier? Zo ja:
Krijg je een merrieveulen uit deze combinatie die uit de maat groeit dan kan je deze ook weer veterinair laten keuren door een prok arts en als zij wordt goedgekeurd kan zij ook weer ingezet worden als geregistreerd moeder dier mits gebruikt gemaakt wordt van een ggk nmprs hengst. Tenzij toch eisen gesteld zijn of worden qua stamboeken die erkend zijn. (Dat rijtje wat ik eerder noemde en niet meer kan vinden op de nmprs website)

Krijg je een hengstveulen uit deze combi die uit de maat groeit, kan je er niks mee binnen het nmprs.

Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Ik zou alleen wel eens het nmprs secretariaat bellen Rowan en je vragen daar eens neerleggen voordat je straks misschien toch voor teleurstellingen komt te staan. Wel handig om duidelijkheid te hebben voor het veulen er is.

Ik vind het een gewaagde combi, persoonlijk had ik nooit voor zo'n groot hoogte verschil gekozen maar ieder z'n ding natuurlijk.
Ben wel nieuwsgierig wat eruit komt en of je ermee terecht kan bij het nmprs uiteindelijk. :)

Maar TS wil toch eventueel uit dit komende veulen over een paar jaar weer een veulentje fokken..?
Stel dat dit veulen kleiner word dan moeders, en zoals TS hoopt een merrie, dus stel veulen word bijv. 1.20, en TS fokt daar over 4/5 jaar weer een veulen mee, ook met een NMPRS hengstje, en dat veulen gaat NIET richting Oma, en word wel kleiner, dan is de kans toch groot dat wat TS wilt uit komt? (heb geen verstand van fokken, en kleurcombinaties en weet ik het allemaal, die hele mik mak, maar dat bedacht ik mij even..

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:57

bijzondere combi, ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:40

gaaf ben beieuwd

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:11

even een stipje zetten.. Vind dit een interessant topic!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 11:31

Ik ben ook erg benieuwd!! Heb een x een (volwassen) shet x kwpn ontmoet. Erg leuk bont b/c pony'tje. Wel was haar hoofd veel te klein in verhouding met d'r lichaam. Maar die pony was op dat moment ook veels te dik, dat vertekent ook weer. Vond dr nou niet mooi lopen, ze liep erg kort! echt shetlanderpasjes. Succes met je merrie!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:06

super leuk dit zeg! ik ga ook even volgen :j

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:46

Ik kom ook even binnenvallen. Als het veulen dan idd een NMPRS paspoort krijgt met afstamming erin, dan moet dit moederdier met 3 jaar toch stamboek opgenomen worden? Dan moet het gemeten worden door die Prok DA. Ik kan me zo voorstellen dat dan het moederdier niet meer als hoofdstamboek wordt geregistreerd als ze boven die 106 cm zit. Of heb ik het mis?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:59

Ik vind het een aparte combinatie. Erg gewaagd wel. Maar ok, er is over nagedacht en het is niet per ongeluk gebeurd.

Maar even een kritische kanttekening. NMPRS is dus het stamboek van de Nederlandse miniatuurpaarden. Met nadruk op miniatuur. En niet slecht bedoelt maar dat is de merrie duidelijk niet. Ik vraag me dan toch af in welke mate je echt in dit stamboek wilt gaan fokken want hun fokdoel lijkt me niet dat van jou. Niet slecht bedoelt hé ;-) Wil niemand aanvallen ofzo, heb zeker respect voor jouw keuze hoor.

En vergeet ook niet, stel nu dat je een merrieveulen krijgt dat qua grootte tussen de ouders in zit. Genetisch is zij wel belast met 1 grotere voorrouder en dit kan terugslaan als je haar later laat dekken door een hengst die zelf kleiner is dan haar. Je kan er dus evengoed een iets groter veulen in theorie terug uithalen. Ok theorie en praktijk zijn er 2 en de toekomst zal het uitwijzen.
Maar toch, houd er toch maar even rekening mee zou ik zeggen. Vooral omdat je met een minipaardras stamboek bezig bent.

Toch gewaagd maar ik ben zelf ook wel benieuwd wat je zult krijgen uit deze combi dus ik volg het hier ook even. Duim alvast voor een mooi en gezond veulen, wat de grootte ook mag zijn en het stamboek ;-)
Succes en houd ons hier op de hoogte als het geboren wordt.