Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cerera schreef:Zilkesteyn70 schreef:Ik ben benieuwd wat er word geboren.
Persoonlijk zou ik het niet aandurven.
En dan ben ik niet zozeer bang voor dit veulen want ik denk dat dat wel goed gaat, maar wat als daar een kleinere merrie uitkomt en je gaat daar mee verder fokken.
Als daar dan een veulen uit moet wat de maat richting oma heeft kun je erg grote problemen krijgen. denk ik.
Als de vader van dat veulen ook een NMPRS is, gaat die natuurlijk met 75% NMPRS in de stamboom geen 1,65 meer worden...
Cerera schreef:Gaat het nu over het NMPRS of over het NRPS? In het laatste geval; die hebben toch geen minimale stokmaat?
En de hengst heeft Welshbloed toch? In dat geval dus ook arab bloed...
Tosadog schreef:Ik blijf het toch krom vinden. Aan de ene kant stelt het NMPRS de deur open voor merries die te groot zijn voor het stamboek maar een hengst die te groot is mag niet. Dat klopt toch niet?
Ook niet als de reden zou zijn dat een hengst voor meer nakomelingen kan zorgen. Zeker in de huidige tijd speelt dit probleem absoluut niet. Ik zou de onderbouwde reden van het NMPRS wel eens willen weten want in mijn ogen is dit gewoon niet logisch.
En nee het gaat me niet alleen om mijn eigen dieren, ik wil dit weleens weten.
Maar goed, ik denk dat ik teveel afdwaal van het topic.
Zilkesteyn70 schreef:Cerera schreef:
Als de vader van dat veulen ook een NMPRS is, gaat die natuurlijk met 75% NMPRS in de stamboom geen 1,65 meer worden...
Nee dat niet maar als er uit een ponietje van zeg ongeveer 1.10 een veulen moet wat 1.40 gaat worden dan kunnen er wel degelijk problemen ontstaan.
Maydine schreef:Ik wilde toch ook even reageren, lees al een tijdje mee.
Wij hebben twee hackney merries, een van 1.12m en een van 1.17m en die zijn beide door een prok arts veterinair gekeurd voor het nmprs stamboek. Zij zijn toen goedgekeurd en geregistreerd als moeder dier, dat betekend dat hun veulens met een goedgekeurd nmprs hengst als vader, vol papier van het nmprs krijgen. Merrieveulens uit die combinatie die uit de maat groeien kunnen op deze manier ook geregistreerd worden als moederdier. Hengstveulens uit deze combi die uit de maat groeien daarentegen, kan je binnen het nmprs niks mee.
Even los van het feit wat ik van je gekozen combi vind een stukje duidelijkheid over de regels binnen het nmprs stamboek:
Ik meen me een stukje te herinneren uit het nmprs reglement dat er maar een bepaald aantal stamboeken/rassen geaccepteerd worden binnen het nmprs fokdoel. Hackney, welsh, dartmoor, Appaloosa en shetland. Later werden hier amha, aspc etc. Aan toegevoegd maar dit rijtje kan ik helaas zo gauw niet terug vinden op de website.
Wel vond ik dit stukje in het regelement van het nmprs:
Registratie
5. Hengst, merrie en veulen mogen opgegeven worden ter registratie bij het N.M.P.R.S. waarvan redelijkerwijs van verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06 meter niet overschrijden. Iedere kleur en ras zijn toegestaan.
6. In geval van enkel een registratieformulier dient het formulier naar waarheid ingevuld te worden.
7. Ondergetekenden van het aanvraag registratieformulier, paspoort of dekbon is te allen tijden verantwoordelijk voor het weergeven van de juiste gegevens. Het stamboek behoudt het voorrecht om dit te controleren zonder opgaaf van redenen.
Als ik dat stukje dan mag geloven is het rijtje met geaccepteerde rassen/stamboeken dus vervallen en mag er nu gebruik gemaakt worden van alle rassen MITS verwacht kan worden dat zij de uiterste stokmaat van 1.06m niet overschrijden. Maar waarop en door wie wordt dit gecontroleerd? Geen idee..
Al is de kans vele malen groter (eigenlijk zeker) dat een kwpn x nmprs uit de maat zal groeien dan dat er gebruik gemaakt wordt van een A maat hackney, welsh, Appaloosa etc. Beetje grijs gebied dus als je het mij vraagt..
Kort samengevat hoe ik het nu zie:
Is Fab door een prok arts veterinair gekeurd voor het nmprs stamboek volgens de nmprs regelgeving en scoreformulier? Zo ja:
Krijg je een merrieveulen uit deze combinatie die uit de maat groeit dan kan je deze ook weer veterinair laten keuren door een prok arts en als zij wordt goedgekeurd kan zij ook weer ingezet worden als geregistreerd moeder dier mits gebruikt gemaakt wordt van een ggk nmprs hengst. Tenzij toch eisen gesteld zijn of worden qua stamboeken die erkend zijn. (Dat rijtje wat ik eerder noemde en niet meer kan vinden op de nmprs website)
Krijg je een hengstveulen uit deze combi die uit de maat groeit, kan je er niks mee binnen het nmprs.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Ik zou alleen wel eens het nmprs secretariaat bellen Rowan en je vragen daar eens neerleggen voordat je straks misschien toch voor teleurstellingen komt te staan. Wel handig om duidelijkheid te hebben voor het veulen er is.
Ik vind het een gewaagde combi, persoonlijk had ik nooit voor zo'n groot hoogte verschil gekozen maar ieder z'n ding natuurlijk.
Ben wel nieuwsgierig wat eruit komt en of je ermee terecht kan bij het nmprs uiteindelijk.