Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:15

Hmm als ik het filmpje zo zie is hij echt wel opzoek en heeft hij wel de wil om te drinken, ik denk toch dat er wellicht een kort tongriempje oid is als dat bij paarden ook voorkomt.
Ik denk niet dat hij met meer honger ineens wel de uier pakt eigenlijk.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:17

Hij lijkt niet goed in de drinkhouding te kunnen staan. Als het veulen lager staat dan de moeder? Lukt het hem dan ook niet?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 21:18

Nee hij kan ook na 5 uur geen eten niet zelf drinken, dan heeft ie toch echt wel honger lijkt me := ik heb hem een paar keer uitgedaagd maar het lukt hem gewoon echt niet.

Ik weet niet zo goed hoe ik kan proberen hem lager te laten staan? Of ben ik nu heel dom? Haha
Maar dit was wel een van de redenen dat ik dacht om misschien veulentjes te wisselen omdat Ananas wat groter/hoger is. Het zou kunnen maar is wel een heel trajekt, en of ik dat wil gokken, denk t niet want terug wisselen kan vaak niet. Maargoed wat ik eerder al eens zei, er gaat vanalles door je hoofd om een oplossing te vinden natuurlijk.

Verder heb ik geen idee of het uit zn hals of tong vandaan kan komen, ik zal morgen eens vragen of de dierenarts me eens kan bellen waar ie in de kliniek heeft gestaan en dan eens vragen. Ik neem aan dat zulke dingen bij een paard best kunnen voorkomen? Verder komt de andere dierenarts hopelijk snel om te enten dan kan ik hem ook eens vragen, dat is degene die hem de eerste keer plasma heeft gegeven.

Ik ga hem nu even voeren en dan over 3,5 uur weer. Dan kan ik even slapen haha, dan word ie gelijk wat uitgedaagd al geloof ik nogsteeds niet dat dit zal helpen maar misschien ben ik ook wel eigenwijs. Ik denk dat ie het gewoon echt niet kan, het is geen kwestie van niet willen maar niet kunnen, maargoed dat is wat ik denk.
Als ik hem minder geef komt ie niet aan zn 11 liter wat ie wel moet hebben per dag, volgens de dierenarts.
Ik durf ook niet zelf zomaar iets te doen of aan te kloten, het is toch een levend wezen waar het om gaat natuurlijk.

Hij is wel gek op paardensnoepjes _O-

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 21:42

Ik zou hem ook niet uitdagen zelf te gaan drinken door langer geen melk te geven...ik denk dat het hem gewoon niet lukt...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:19

Heb je een paarden fysio of osteo of des noods chiropractor die je ernaar kunt laten kijken? (Is normaal echt niet mijn eerste advies, maar aangezien de kliniek hem fysiek gezond vond. .)

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:29

Ik had dezelfde gedachte als Sintara. Omdat je zelf ook zegt dat het eerder niet kunnen dan niet willen lijkt. Is ook mijn gedachte, hij weet zo goed de weg.
Wat een heerlijk veulen is het verder en een lieve mama die het allemaal toelaat!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:36

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 22:51

BelgenGek schreef:
Kan Magda niet eens met je meekijken?
https://Www.magda.nl

TS woont niet in Nederland maar in het hoge Noorden.

Eens met Judith.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 23:50

Kun je de merrie hoger laten staan, dus ergens op? Lijkt me makkelijker dan veulens wisselen.
Het idee van Sintara is een goeie.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 02:13

Langer dan dit doe ik ook echt niet hoor, voordat ik ging slapen ging er 2 liter in :oo nu trouwens ook weer.

Ik zal de fysio eens vragen, ookal krijg ik niet direkt het idee dat zij (genoeg) ervaring heeft met veulentjes.

Hoger zetten moet ik even over nadenken waar, hoe en of dat lukt.

Hij leeft voor zoutsteen :')

Wat ik al zei, misschien ben ik eigenwijs maar dit is wat mijn gevoel zegt. Hij wil wel, maar kan gewoon echt niet..

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 05:40

Mee eens, hij wil welaar lukt niet.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 07:48

Zal zo ook een andere dierenarts eens vragen of die nog ideeen heeft, moet toch bellen om te vragen wanneer ik Ananas kan scannen..

Die zwarte was vanmorgen echt moe, ze was heeeeeel ver weg <3
Afbeelding
Afbeelding

Gek op distelbollen >;) Faros is daar ook zo gek op, mij lijkt het vooral pijnlijk :=
Afbeelding

En, en, en!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik was net te laat met foto’s maken maar hiervoor stonden ze echt bij elkaar <3

Deze is trouwens ook niet bang _O-
Afbeelding

Ik baal echt dat het gras op is, ze krijgen uiteraard hooi maar ik gun die ukkies ook hun eerstje grasjes haha. Dat wat er staat eten ze maar is wel weinig..

Rayon word trouwens echt brutaler en brutaler _O- als ie niet snel genoeg zn eten krijgt, of als je niet kriebelt, kijkt ie eerst heel boos, als het dan nog niet komt draait ie zn reet om en tilt eerst zn been op en dan mept ie :oo echt een kreng haha. Nu als ik het zie dat ie zn poot optilt zeg ik er wat van en zet ie netjes zn pootje weer neer maar heb er al wel wat gehad tot ie begreep dat dat niet de bedoeling is _O- rotbeest hahaha

Lucky kwam net ook neuzen en zoentjes halen toen ik Rayon aan het voeren was, zo bang als dat ze was, zo tam en knuffelig is ze nu <3 ik ben veel te gek op die kleine mormeltjes hahaha
Laatst bijgewerkt door anoukwendy op 03-07-23 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:50

Oei, met de zoutsteen zou ik nog wel voorzichtig zijn.
Hij is nog jong en kan zelf nog niet echt inschatten hoeveel hij echt nodig heeft

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 07:55

hagelslag schreef:
Oei, met de zoutsteen zou ik nog wel voorzichtig zijn.
Hij is nog jong en kan zelf nog niet echt inschatten hoeveel hij echt nodig heeft

Gelukkig is ie er niet de hele tijd bij, hij likt alleen wat als ik daar sta met die zwarte om wat te melken maar verder gaat ie er niet zelf heen. Ik zit continu in de camera te kijken wat ze aan het doen zijn _O- lijkt wel een obsessie :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:07

Aahh okay dan is het prima.
Helaas zijn er ook veulens/oudere paarden die er nonstop aan zitten

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 09:03

hagelslag schreef:
Aahh okay dan is het prima.
Helaas zijn er ook veulens/oudere paarden die er nonstop aan zitten

Oh nee dat doet ie gelukkig niet, dan had ik hem weggehaald haha. Maar zo af en toe kan het wel

Heb net de andere da gebeld en die had helaas geen tips..
Volgende week wel te scannen met Ananas :D dus hopelijk ziet alles er goed uit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:34

Ik heb een tijdje meegelezen en wat me opvalt met die zoutsteen is dat hij er zo met z'n lippen aan lijkt te friemelen. In plaats van het ding af te likken. Je ziet het 'm wel proberen. Maar vind het er niet normaal uitzien.
Je hebt een veulen staan van vergelijkbaar formaat en type. Wellicht een idee om samen met de veearts en eventueel een helper eens van beiden de tong te bekijken. Zo kun je vergelijken qua lengte, tongriem enz. Gewoon om voor jezelf te weten of het daar aan ligt.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:51

pien_2010 schreef:
BelgenGek schreef:
Kan Magda niet eens met je meekijken?
https://Www.magda.nl

TS woont niet in Nederland maar in het hoge Noorden.

Eens met Judith.

Dat wist ik niet excuses

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 10:44

Koper schreef:
Ik heb een tijdje meegelezen en wat me opvalt met die zoutsteen is dat hij er zo met z'n lippen aan lijkt te friemelen. In plaats van het ding af te likken. Je ziet het 'm wel proberen. Maar vind het er niet normaal uitzien.
Je hebt een veulen staan van vergelijkbaar formaat en type. Wellicht een idee om samen met de veearts en eventueel een helper eens van beiden de tong te bekijken. Zo kun je vergelijken qua lengte, tongriem enz. Gewoon om voor jezelf te weten of het daar aan ligt.

Ik heb eens naar filmpjes van Cookie gekeken van een week oud, en dan zie je idd heel duidelijk verschil. Daar vliegt iedere keer een tong uit. Zal vast ook verschil in zitten met hoe ieder paard likt maar het is wel heel duidelijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:20

Stel dát het zo simpel is als een te korte tongriem. Dan is het, in elk geval bij baby's, heel eenvoudig op te lossen. En bespaar je jezelf, je merrie en het veulen een uitputtingsslag :knuffel:

De veearts heeft vast wel een klem (zoals tandartsen die hebben) en een lamp zodat je kunt kijken en vergelijken. Zou ik wel doen :o Maar het is mijn veulen niet.

Overigens vind ik je zwarte merrie echt prachtig. Heel lieve uitstraling heeft ze.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:12

Het werd al eerder geopperd maar zou er inderdaad niet een blokkade in zijn hals kunnen zitten waardoor hij niet zo makkelijk de melkbar onder zijn moeder vindt?
Want als hij dus wel uit de fles drinkt van een speen, dan lijkt mij dat zijn zuigreflex an sich wel in orde is. Het kan dan afhangen van de nekpositie?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 12:55

Ik heb de dierenarts een berichtje gedaan en gevraagd of ze me kan bellen wanneer ze tijd heeft.
Als ze er niet naar gekeken hebben vraag ik de dierenarts die komt enten of ie wil kijken.

Een blokkade zou kunnen maar ik denk t niet, ik heb hem even buiten de uier om gevoerd en hij wringt zich met gemak in allerlei bochten die hij ook zou moeten doen bij de uier. Ik hield de fles op dezelfde hoogte en als ik hem zag bewegen enzo zou hij er met gemak bij moeten kunnen. Heb niet van elke houding een foto gemaakt hoor :P maar het zou nog altijd kunnen natuurlijk.
Afbeelding
Maar mocht het niet het tongriempje zijn, vraag ik of hij vast zit. En anders bel ik de fysio. Wat ik al zei, ik heb niet het idee dat de fysio (genoeg) veulen ervaring heeft en er zitten verder geen fysio’s in de buurt helaas. Dan moet ik hem weer mee sleuren.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 08:53

Lucky zag ik gister ook even likken, voor het filmpje had ze al een beetje gelikt en erna stopte ze direkt maar ook daar zit verschil in. De dierenarts heeft gister niet gebeld dus als ze vandaag eind van de dag niet gebeld heeft, bel ik haar even.

Als ik alles zo vergelijk lijkt het er wel steeds meer op hoor dat het zn tongriempje kan zijn.. dan zou het een ’makkelijke’ oplossing zijn lijkt me, geen idee hoe moeilijk zoiets is om te fixen en of het uberhaupt mogelijk is.

Vannacht was meneer echt moe, hij viel zowat in slaap tijdens het drinken _O- hij ging er gewoon bij liggen, kan hem moeilijk dwingen te drinken dus ik ben ook weer gaan slapen := hij heeft in ieder geval genoeg binnen gekregen om zich weer even te redden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:59

Je zorgt goed voor je veulens.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 11:51

Zo leuk om die kleintjes wijdbeens te zien staan :P
Afbeelding

En even een smelt momentje <3 ze zoeken elkaar steeds meer op
Afbeelding
Afbeelding