Nou hier dan het verslag! Om te beginnen echt super duper bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties èn tips! Bokt is top! Ik voel me inmiddels echt verbonden met de meesten van jullie omdat we al weken/maanden met elkaar meeleven
Vanmorgen om 7u lag ik een beetje wakker te worden in bed en ging de telefoon: Jula belde. Vervolgens kwam er een status sms: er was in 20sec tijd één meting gedaan. Nou, dat vond ik nog niet zo spannend. Dat kan ook betekenen dat ze zich na het rollen nog es lekker uitrekt ofzo. Maar goed, ik ga de laatste tijd elke ochtend tussen 7 en 8 naar de wei, dus dan kon ik net zo goed uit bed komen. Om 7.10 wéér een melding. Okee misschien is er toch iets aan de hand! (achteraf was de eerste melding denk ik het liggen-staan waarbij de vliezen braken, en de tweede melding het begin van de geboorte) Ik kwam rond 7.25 aan, ik zag de pony's niet vooraan bij het hek staan, dat was al verdacht Ik zette m'n auto aan de kant en zag Jula verderop in de wei staan met een hoopje veulen op de grond! De nageboorte hing er nog aan bij Jula, maar eer ik uitgestapt en de hoek om, door de poort gerend was, was die er al helemaal af gekomen. Ik denk dat het veulen echt nèt geboren was, helemaal nat en met het vlies als een streng om zijn lijfje. (voor het gemak maak ik er 7.15u van) Jula stond er compleet verdwaasd bij. Ze deed eigenlijk weinig tot niks qua drooglikken enzo, ze wist gewoon niet wat haar was overkomen. Het veulen lag te bibberen dus ik heb hem stevig drooggewreven met een handdoek. Omdat ik niks bij de buik zag, dacht ik in eerste instantie een merrie. Jula kwam toch maar eens kijken wat dat voor een gek wezentje was?!
Om 7.42 stond ie bij de eerste poging
Smelt smelt mega smelt
Tante Jet, die al die tijd vrij rustig op afstand was gebleven, kwam ook even kennis maken Helaas veranderde Jet enige tijd later in een vicious baby snatcher, echt niet normaal, ze kwam tussen Jula en het veulen in en joeg Jula steeds met grof geweld weg. Dus zij staat voorlopig apart.
Jula vond het nog steeds wel wonderlijk allemaal
Nou en toen kwam dus het drinken wat in eerste instantie niet lukte. Hij wist goed wat hij moest doen maar Jula bleef piepen en gillen, wegdraaien en dreigen. Het gedoe met Jet hielp ook niet mee, toen die apart stond heb ik Jula vastgezet en ein-de-lijk lukte het dan Echt tenenkrommend om toe te zien hoe zo'n veulentje keer op keer er naast zit, te ver tussen de achterbenen zoekt enz. Duurde echt eindeloos Ik moest echt zo'n beetje op mijn handen zitten maar ik wilde ook niet meteen ingrijpen want hij leek me fit genoeg en hij bleef fanatiek proberen. Maar rond 9.30u werd ie toch moe en viel letterlijk om van de slaap, en heb ik opnieuw de da gebeld of ze echt zo snel mogelijk wilden komen. Maar 10 minuutjes later was het hem toch zelf gelukt
De dierenarts heeft hem en mama helemaal goedgekeurd, spuitje heeft hij gehad, en hij had voordat zij kwam al 3x gepoept en daarna nog een paar keer (hij kreeg voor de zekerheid nog een klysma'tje, is standaard bij hengstveulens?)
Wat de voortekenen betreft; die waren er dus niet Dus als je 't mij vraagt mogen de theorieën over volle uiers enzo het raam uit haha. Ze had gisteren gewoon nog eetlust en normaal gedrag, en uier stelde niet veel voor. Nu nog steeds niet eigenlijk, maar er zit wel melk in. Ze heeft gewoon een bescheiden cupmaatje Het enige wat echt anders is, is dat de spenen wat beter zichtbaar zijn:
Slappe drilpuddingbanden had ze al heel lang, staart hoger dragen deed ze ook al zeker 3,5wk. Het ENIGE wat me gisteren dus opviel was de vorm van haar buik, vergeleken met deze (niet erg charmante/voordelige) foto van vorige week woensdag:
Oh en ik vond de slijmprop nog terug in de wei! Dat bovenste dingetje is net een klein roze kiezelsteentje, zo groot als een duimnagel en een beetje rubberig.
Wat een interessant verslag ! Gelukkig is alles goed gekomen en kun je genieten van je knappe vent !
tinkert_tje
Geplaatst: 06-05-20 17:33
idd ik vertrouw ook niet meer op al die buik en uier weetjes. Dat gaat gewoon echt niet bij alle merries op. Jammer dat je er net niet bij was maar super dat alles goed is gegaan
Klijntje
Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-20 17:43
Eerlijk is eerlijk; als ik ze op stal had gehad met een camera, dan waren er misschien wel voortekenen te zien geweest in de laatste 12u voor de geboorte. Maar gisteren overdag was er echt niks. En ik ken m'n pony's echt goed Ik vind het niet zo erg dat ik er niet bij was, daar had ik ook niet op gerekend. Dit was eigenlijk het beste scenario voor mij, meteen bij de start van de dag een veulen en zo snel mogelijk er bij
KittyDylan
Geplaatst: 06-05-20 17:50
Ik ga Fflur even toefluisteren dat ze zó dus ook wel kan bevallen, vannacht heeft ongeveer dezelfde uier.
Maar Jula snapt nu wel dat het haar kind is? En nu, heerlijk genieten van het fijne weer en de kleine frummel! Heeft de kleine meneer al een naam?
tinkert_tje
Geplaatst: 06-05-20 17:57
ik had suzie onder camera de enige redding was dat ik de paarden aan huis heb staan , en ik het geluid van de camera vol aan had staan en toen het water hoorde breken. 5 minuten later was ze al geboren
Dank jullie wel! Ohja tinker_tje nog gefeliciteerd met je bijna-helemaal-goede-gokje
Trouwens van een zogenaamde 10-dagen draai heb ik ook niks gemerkt. En haar kling was wel wat losser en wat gevulde rondom, maar echt niet maximaal uitgerekt.
Hij wilde vanmiddag gaan liggen maar wist niet hoe dat moest met die lange benen
En dit was ik met de beschuit met muisjes die m'n moeder vanmorgen meteen voor me is gaan kopen
Oh en de naam is... JAYHAWK Roepnaam Binky Een Jayhawk is een Amerikaans militair trainingsvliegtuig, en ook een soort reddingshelikopter. Ik wilde graag iets luchtmacht-achtigs, omdat we vlakbij vliegbasis Eindhoven zitten en er regelmatig Chinooks, Apaches, Herculessen etc laag over de wei komen. Ik plak er zelf nog onofficieel 'Echo Hotel' voor, de naam van de vliegbasis in het navo alfabet is EHEH: Europe Holland Eind Hoven. Voor de E zeg je dan Echo en voor de H, Hotel.
Binky is ook de naam van het paard van de Dood uit de Schijfwereld/Discworld boekenserie van Terry Pratchett We hebben de hele reeks in huis
tinkert_tje
Geplaatst: 06-05-20 20:54
mooie naam ene thanks ben ik nu door voor de koelkast
die 10 dagen draai heb ik ook niet gespot ruim 3 weken voor de bevalling deed ze effe gek maar dat was geen draai volgens mij
KittyDylan
Geplaatst: 06-05-20 21:11
Stoere naam! Binky is leuk Offtopic maarre is die boekenserie een beetje leuk? Ik heb alleen Good Omens van Terry nog gelezen maar zou wel graag meer van hem willen lezen.
Uppojono
Geplaatst: 06-05-20 21:43
Gefeliciteerd! Wat een leukerd
Klijntje
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 07:09
Dankjewel! Tinker_tje haha heb je een koelkast nodig? KittyDylan, de band tussen moeder en kind moest duidelijk nog groeien. Dat had ik me eigenlijk niet gerealiseerd. Ik dacht, zo'n pony snapt meteen dat dat haar kind is. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Gedurende de dag merkte ik dat Jula het steeds beter begon te snappen, naar hem riep en naar hem zocht als ie de hoek om was verdwenen. Heeft even tijd nodig Direct na de geboorte stond Jula zelf ook te bibberen, ik denk niet van de kou maar van een soort shock. Op de eerste sta-foto van Binky zie je ook hoe ze er bij stond... Helemaal flabbergasted. Ha, die boeken. You love it or you hate it, er is geen tussenweg Ik vind vooral de boeken over de City Watch leuk, die over Rincewind de tovenaar iets minder. Maar wij zijn dus fan! Good Omens hebben we ook, vind ik ook een geweldig boek Als je die kon waarderen dan kun je Discworld gerust eens proberen
tinkert_tje
Geplaatst: 07-05-20 08:50
niet persee maar altijd handig voor mijn biertjes
Soms hebben ze idd even nodig om te wennen aan dat kleine monstertje dat ineens uit ze is gekomen.
Klijntje
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 09:28
Goeiemorgen allemaal De eerste nacht goed doorgekomen!
tinkert_tje
Geplaatst: 07-05-20 09:31
goedemorgen knapperd
Klijntje
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-20 09:33
Tinker_tje hoe groot zei jij ook alweer dat Fien was na geboorte? Ik probeerde Binky te meten en kwam uit op +/- 70cm? Maar ik kon hem niet vastpakken, dus het was een losse gok
tinkert_tje
Geplaatst: 07-05-20 09:39
na een week was ze 70 cm dus ik denk daarvoor geen idee 65 a 68 of zo ? ik zal haar zo eens meten want ze is al behoorlijk gegroeid