Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzka wordt een

Valk merrie
88 (24%)
Valk hengst
62 (17%)
Bruine merrie
18 (4%)
Bruine hengst
11 (3%)
Palomino merrie
40 (11%)
Palomino hengst
24 (6%)
Vos merrie
11 (3%)
Vos hengst
10 (2%)
Smoky Black merrie
44 (12%)
Smoky Black hengst
32 (8%)
Zwarte merrie
8 (2%)
Zwarte hengst
14 (3%)

Totaal aantal stemmen: 362

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:57

Retjethorse: dat is uiteindelijk ook de doorslaggevende factor geweest. Ik moet namelijk uitgaan van het belang van mijn paard. Al het andere is daaraan ondergeschikt, anders had ik niet voor een paard moeten kiezen en al zeker niet voor dit paard. :j En ik ben zo blij dat ondanks alle tegenslag het goed lijkt te gaan met mijn merrie én het veulen.

Fnanne: ja, daar is tot nu toe maar weinig van terecht gekomen. Haar loslaten en onderbrengen op grote afstand, met haar geschiedenis, was voor mij al enorm moeilijk. Toen we zagen hoe goed ze daar op haar plek was, stelde me dat natuurlijk wel enorm gerust maar met alles wat daarna is gebeurd was er gewoon geen ruimte voor "genieten". :n Het zal ook nog wel even duren voor ik echt vooruit zal durven kijken, denk ik.

Mondy: we hebben haar verplaatst naar een andere stal. DA kon op dat moment verder weinig doen, behalve verstrekken van medicatie en pijnverlichting. En het klopt, voor mij is Muzanna echt mijn once in a lifetime paard met een heel bijzonder karakter. Ze is echt het paard dat ik 'nodig heb', mijn therapie, mijn grote vriendin, en ik heb alles voor haar over. In feite ben ik voor haar uit Amsterdam weggegaan (met pijn in mijn hart, overigens). :D Haar verkopen zou spijt betekenen, voor de rest van mijn leven. :o
En ik vind je redenatie dat het een merrietje moet zijn wel grappig. Mijn man was het helemaal met je eens, haha.

ieris: ze staat nu onder heel strikt management, incl. een "NIET VOEREN!!" op haar staldeur. :D We laten nu echt niets meer over aan het toeval of geluk oid.

jokari: het blijft natuurlijk afwachten maar voor nu ben ik voorzichtig positief!

Shaoud: haha, Muzanna fandag. Ik zie het al voor me. :))

fleurtjeuh: nog even en ik denk dat jullie het serieus menen. Fandag, hahaha. :D
Er is zoveel kleurverschil mogelijk met palomino, ook binnen dit ras, van heel licht en iets minder licht tot meer gelig en mooi warm en in het juiste licht zelf meer oranje als een haflinger (hoewel in ander licht vaak wel iets goudkleuriger dan de meeste haflingers, haha; zie ook deze overigens niet zo fraaie momentopname) tot zelfs extreem donker... (heb ze zelfs nog donkerder gezien... voor het oog zwart met even donkere staart!)

En uiteraard ook met appeltjes of metallic of door sooty grijze manen en staart.

Voor de vorm nog een hele lichte palomino merrie

En, omdat ze een mooie palomino is, een zus van mijn merrie, en nogmaals in showconditie.

ClauH: zo voelt het ook. :D

Nissima: :j :D

Mayasfrenk: ja, het zou extra zuur zijn geweest als bovenop dit hele debacle alle moeite ook nog eens voor niks was geweest.

Alaskan: leuk dat je volgt, en welkom! Ik had natuurlijk liever niets gehad om over te posten, want geen nieuws is meestal goed nieuws, maar wel fijn dat ik ook een digitaal plekje heb om mijn ei kwijt te kunnen over het wel en wee rond de dracht. :D

Cynthia82: ja, dit is niet hoe je een dracht wilt beginnen (of überhaupt je paard wilt aantreffen) dus hopelijk vanaf nu alleen maar een stijgende lijn. :j

Nou, tijd voor een update.
Ik heb helaas niet echt vakantie, aangezien ik allemaal deadlines heb voor allerhande financieringsaanvragen voor mijn paardenonderzoek, maar toch even een weekendje (lieve verrassing van de lieve mensen om mij heen) weg. Gewoon even bootje varen, enzo, niets bijzonders, maar enorm genoten en stiekem toch wel een beetje verdiend... :o

Enfin, waar jullie om meelezen en meeposten: Muzanna.

Vorige week had ze de zaterdag zonder duidelijk aanwijsbare aanleiding een terugval. Misschien iemand haar iets gevoerd? Iets anders? Geen idee. Niet voeren staat inmiddels prominent op haar staldeurbordje, en al is zowat iedereen op de nieuwe stal verliefd op haar (en mogen ze haar gerust aaien) is iedereen gelukkig op de hoogte van haar probleem dus daar vertrouw ik verder wel op. *\o/* En anders... haha. }>
Toch maar weer even een kuur medicatie en ontstekingsremmers. Dinsdag op dracht gescand. Wel een erg ruwe kerel, dus voortaan toch de vaste DA praktijk want ik moest echt op mijn merrie inpraten aangezien ze bepaald niet gediend was van de ruwe manier van opvoelen. Boel kan ook stuk, he? Pff...
Gelukkig zat Muzka er nog braaf, lekker diep in een zee van vruchtwater. *\o/*

Woensdag zou de vaste smid komen, nadat ik hem eindelijk te pakken had gekregen. Gelijk maar even op de whatsapp zodat de lijntjes voortaan wat korter zijn. Normaliter regelde de stalhouder dat nl. altijd zodat hij het zo kon inplannen dat de smid ook andere paarden daar deed, aangezien ik het een beetje vervelend vind om de smid (behalve voor noodgevallen uiteraard) alleen voor mijn paard te laten komen.
Helaas kwam er een erger spoedgeval tussen, nl. een gebroken hoefbeentje dus nog een dag uitgesteld.
Eenmaal de nieuwe stal gevonden :+ de hoeven bekeken en hij betwijfelde of het wel HB was, aangezien hij o.a. geen ontsteking zag en ze erg gevoelig reageerde op de momenteel echt te dunne zool langs de punt van de straal (door HB in het verleden ontstane problemen overigens want ze had altijd super voeten en nog steeds afgezien van die verdomde gevoelige zolen voor). Wel waren we er natuurlijk enorm snel bij en hebben we direct ingegrepen dus ik weet niet in hoeverre dat ook een rol heeft gespeeld. Hij dacht zelf dat er niet naar de smid in DLD is gecommuniceerd dat ze een lichte kanteling voor had en dus met dat in het achterhoofd te bekappen. Achter was niets aan de hand, keihard als altijd.
Goed, als het geen HB is geweest ben ik alleen maar blij, als we snel genoeg hebben ingegrepen terwijl het toch HB was ben ik uiteraard ook erg opgelucht, maar de eerste zorg was natuurlijk een concrete, pijnvrije oplossing.
De smid is niet zo te spreken over hoefschoenen. Ik ben me er al een tijdje over aan het inlezen en wat me opviel is het gebrek aan wetenschappelijke studies die de bewering dat ze het hoefmechanisme minder belemmeren onderschrijven. Ik denk er zelfs over een topic op het forum over te openen voor ervaringen (de smid is ook wat erg vervelende verwondingen tegengekomen door de jaren heen als gevolg van hoefschoenen - geen idee in hoeverre incorrect gebruik door de eigenaar of verkeerde maat hierin een rol heeft gespeeld natuurlijk want ik denk zeker dat dit ook behoorlijk verschil maakt) en de vraag of iemand mij in de juiste richting van wetenschappelijke studies kan helpen want hoewel men hier in de wandelgangen zegt dat als ik het niet kan vinden op google het niet bestaat :+ wil ik niet direct de handdoek in de ring gooien, haha. Immers, ik kom te pas en te onpas tegen dat hoefschoenen, correct passende en aangemeten hoefschoenen, het hoefmechanisme niet of minder belemmeren, maar nog nergens mét wetenschappelijke, gemeten onderbouwing... en dan kan ik er zo weinig mee... en verkeerd aangemeten ijzers zijn uiteraard ook veel slechter dan correcte, uitgesmeedde ijzers.
Kon alleen deze studie vinden en ik kan me niet voorstellen dat er niet meer bestáát. Nou ja, straks als ik wat meer tijd heb mijn googlekunsten maar weer eens in de strijd gooien, ofzo... heb er momenteel ook gewoon de tijd niet voor goed te zoeken... maar je zou zeggen dat als het er is het niet zo lastig te vinden zou moeten zijn... vijf seconden werk. Maar goed.

Huh, ik dwaal even vreselijk af. :') Lijkt wel geraaskal. :') :')
De smid wist even niet goed of hoefschoenen of ijzers in dit geval de beste optie was, aangezien hij zeker niet tegen hoefschoenen met medische noodzaak is. Maar zonder op maat gemaakte hoefschoenen moesten we nu sowieso wat, en dat was het paard pijnvrij krijgen.
Dus met uitgesmeedde ijzers voor goed afrollen, leren zooltjes en een twee-componenten medische, kneedbare hoefpad ertussen even een hele tijd aan de slag geweest om paard weer mooi op de voeten te krijgen. Hij liet me meteen zien waar ook aan de wand teveel eraf was gehaald en zei ze er een goede tijd onder te laten, liefst met springschoenen om aftrappen te voorkomen aangezien we ons dat nu echt niet kunnen veroorloven in het belang van de hoefgroei. Normaliter komt ie om de 6-7 weken, maar dat zou nu echt te vroeg zijn.

Dus, springschoenen. Gunst, die dingen heb ik helemaal niet. Paard tilt haar voeten braaf op bij het springen en is zich zeer bewust van waar haar voeten zijn, haha. Gevoelig paard dus moeten bontjes aan, nou, hup, gezocht, aangeschaft, dubbele klittenband en... nee, Muzanna, afblijven! Met tegenzin blijft ze eraf. Hm, zal mij benieuwen of die aan blijven...
Dag erna krijg ik een appje: die slimme merrie van jou haalt haar springschoenen er steeds af!
Ja, dat had ik wel verwacht... ik ken haar langer dan vandaag: halsters zijn niet veilig, dekens niet, graasmaskers niet, dubbele knopen niet, deuren niet... als het af of open kan, dan gaat het dat. :=

Inmiddels laat ze ze vooralsnog wel redelijk braaf zitten.
De eerste dagen liep ze nog erg gevoelig. Zeker de eerste dag was een twijfelgeval om niet toch pijnstilling te geven. Vandaag appte de smid om te vragen hoe het met de patiënt ging. Vond ik erg netjes. Zijn enige AT klant (oké, ook een halfbloed ergens in de regio) moet natuurlijk wel goed lopen!

Verder is ze de laatste dagen duidelijk erg content en begint ze weer wat lekkerder in haar vel te zitten.
Dat vel verhaart momenteel wel enorm. :D :D

Binnenkort eens alle gokjes verzamelen zodat ik een lijstje kan bijhouden. Ik denk overigens dat we qua naamgeving wel in de richting van hoe volhardend dit kleine ding is moeten gaan denken... :Y)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:13

JoSav schreef:
fleurtjeuh: nog even en ik denk dat jullie het serieus menen. Fandag, hahaha. :D
Er is zoveel kleurverschil mogelijk met palomino, ook binnen dit ras, van heel licht en iets minder licht tot meer gelig en mooi warm en in het juiste licht zelf meer oranje als een haflinger (hoewel in ander licht vaak wel iets goudkleuriger dan de meeste haflingers, haha; zie ook deze overigens niet zo fraaie momentopname) tot zelfs extreem donker... (heb ze zelfs nog donkerder gezien... voor het oog zwart met even donkere staart!)

En uiteraard ook met appeltjes of metallic of door sooty grijze manen en staart.

Voor de vorm nog een hele lichte palomino merrie

En, omdat ze een mooie palomino is, een zus van mijn merrie, en nogmaals in showconditie.

Maar natuurlijk menen we het! >;)
Maar misschien moet je er maar een week van maken zodat we niet met zn allen ineens op stal staan :p

En bedankt voor de foto's :D
Heel erg leuk om al die verschillende te zien! En die donkere palomino :oo nooit gedacht dat dat een palomino zou zijn!

En weer een hele uitgebreide update :) fijn dat Muzka nog plakt, Muzanna moet er maar wat moois van bakken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:47

Het enige dat ik vond op de wetenschappelijke database pubmed (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/) biij zoekwoord equine hoof boots

Maar alleen even snel gezocht, als je meer zoekwoorden hebt wil best nog eens voor je kijken

Afbeelding

Edit, haha deze had je zelf ook al gevonden dus!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:17

fleurtjeuh: denk dat ze zich op stal kapot zouden schrikken van een heuse fandag met weet ik hoeveel mensen op het erf. :') Maar op stal is ook iedereen verliefd op haar. :Y)

Bijzonder he, van die donkere palomino's? Sooty doet rare dingen...

Troi: die had ik idd ook al gelinkt, want die had ik idd wel al gevonden ja. Zelf ook een wetenschappelijke achtergrond dus weet ze meestal wel te vinden, maar zo op het eerste oog is er blijkbaar nog niet veel mee gedaan en verder vraag ik me af waarom fabrikanten dan toch zulke beweringen doen zonder heldere onderbouwing... misschien hebben veel mensen ook wel een (confirmation) bias.
Heel tof dat je mee wilt zoeken, trouwens. *\o/* Maar goed, voorlopig zelf geen tijd en staat madame toch sowieso maar even op ijzers. De rest zien we later wel. Als ik nu ga zoeken is het werkontwijkend gedrag, hihi.
Laatst bijgewerkt door JoSav op 08-08-17 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:20

Daarom uitspreiden over een week, dan valt het ook minder op :P

Heb je nog meer foto's van dit prachtige ras? O:)
Ik vind vooral die metallic zo gaaf, dat doet zulke bijzondere dingen! <3
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 08-08-17 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:22

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:23

fleurtjeuh schreef:

Hahaha, misschien willen maar een handjevol mensen komen kijken dat valt ook wel weer te overzien. BBQ erachteraan of Chinees fondue oid en een interessante lezing houden ofzo. :D :+

Nissima: dankje. Die megasus volg ik idd ook al een tijdje. Interessant iig. :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:25

JoSav schreef:
fleurtjeuh schreef:

Hahaha, misschien willen maar een handjevol mensen komen kijken dat valt ook wel weer te overzien. BBQ erachteraan of Chinees fondue oid en een interessante lezing houden ofzo. :D :+

Nissima: dankje. Die megasus volg ik idd ook al een tijdje. Interessant iig. :j

Ik meld me alvast aan! En dan kom ik met mn spiegelreflex om een paar mooie plaatjes te schieten(ben zeker geen prof, vind het gewoon leuk om af en toe foto's te maken)

jeetje77

Re: Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:36

Oh ja en Muzanna fandag, ik meld me ook graag aan. En die verschillende kleuren zijn fantastisch. Het enige, haflingers en oranje hè... Knipoog knipoog.

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:18

tijdje stil meegelezen, maar wat een fijne update! Echt goed om te horen dat het beter gaat met Muzanna en natuurlijk dat Muzka er nog zit :)
Die foto's ook, wouw wat zijn die beesten mooi <3 jammer dat het ras zo weinig voorkomt hier in nederland, echt als k ooit de tijd en het geld heb voor een eigen paard zal de AT de eerste zijn waar k me in ga verdiepen :j

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:29

Als Muzka er is, kom ik af hoor. Ik heb vrienden genoeg in Friesland/Drenthe/Overijssel om dat met jou te combineren, ik maak er gewoon een weekend van. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 20:02

fleurtjeuh: haha, leuk. :D

jeetje77: :D :D Ik weet niet hoe ik de kleur anders moet omschrijven, de meeste zijn in mijn ogen toch echt oranje, licht oranje, vol oranje, donker oranje... :P :Y)

Feline3: welkom, leuk dat je onder je meeleessteen vandaan komt. Het is idd een heel aansprekend ras, al zeg ik het zelf. Het karakter vind ik zelf natuurlijk nog het allerleukste. Ook op de nieuwe stal is mijn merrie meteen favoriet vanwege haar mooie uiterlijk en geweldige karakter. Dat vind ik alleen maar leuk. :D

jokari: je bent sowieso van harte welkom!

Deze week gaan we tot nu toe alleen maar vooruit. Vandaag heeft ze zelfs even een klein showtje gegeven in de paddock toen er een nieuwe pony werd gebracht. :wow: Ze zit ook erg lekker in haar vel en je ziet haar echt vooruitgaan. Word ik erg blij van! Draaien gaat nu ook zonder problemen en ze stapt ook lekker vlot door. *\o/*

Vandaag ook het ruwvoer naar Wageningen gestuurd voor analyse. Gisteren kreeg ze voor het eerst haar vitaminebrokjes en ook die gingen er gelukkig met smaak in, evenals vandaag. Hopelijk blijft ze dat zo goed eten. Word ik ook erg blij van.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:18

Wat fijn dat ze zich beter voelt.
Zou haar ook graag op de foto zetten maar je woont voor mij wel heel ver weg :P

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:30

Wat een fijne update :) laat het Grote Genieten beginnen :j
Enne... ook ik sluit me graag aan bij een meet-and-greet :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 22:24

xoranlover: ben zelf met enige regelmaat in Zuid-Limburg, maar paardje niet. :+

Fnanne: leuk! Je bent welkom!

Vandaag voelde ze zich nog steeds erg goed. Ze wilde zelfs even met me apporteren. Geheel uit eigen initiatief.

Afbeelding
"Ja, en wat moet ik dan met dat stokje?" (Hier is ze al naar het stokje toegelopen nadat ze hem al eerder had gepakt en was komen brengen. Heb stokje toen dus gegooid. Daarna telefoon erbij gepakt...)

Afbeelding
"Stokje, stokje, lalala"

Afbeelding
Madame, kom je het stokje nog brengen? Joehoe!

Afbeelding
"Ik kom al!"

Afbeelding
"Tralala, pak em, pak em dan!"

Ze vond het in elk geval erg gezellig even met een stokje te spelen, en wat te apporteren. :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:30

Muzanna <3
Ik blijf me elke keer verbazen over hoe ontzettend lang ze is, die hals en die rug lijkt wel nooit te eindigen :wow: Ze ziet 'r wel stoer uit met 'r manen zo kort

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 23:00

Hahaha, vind je? Ik vind haar juist mooi in verhouding en harmonieus, maar idd wel langgelijnd (maar niet raar voor het ras; vind haar zelfs erg mooi qua lengte). Oh, en te klein gebleven, natuurlijk. Dat is weer minder handig. :Y)

Manen moeten nodig weer gekortwiekt maar ik vergeet de schaar steeds. :))

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:12

Ja dat vind ik ook Josav wel bijhouden dat kapsel, anders word ze daarlijk nog aangezien als super slanke fjord! :D
Ze ziet er inderdaad super uit, mooie hoge schoft, leuk dat ze zo veel plezier heeft met dat stokje!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:15

Ze is zeker enorm typisch, daar niet van nee! Ik zie ze zelf liever ietsje korter in de rug, of met van die prachtige lange benen ..... * droomt nog lekker even verder *

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 23:57

ieris: haha, dat is me al eens gebeurd op buitenrit. Het kleurtje en de staande manen of zo.... :D

Piekosjj: ze is wat korter op de benen dan ik zelf ook mooi vind, maar ze is nu eenmaal te klein gebleven en heeft haar achterstand nooit meer ingehaald. Zeker een cm of 10 te klein...
De foto's vertekenen in dit geval ook wel een beetje omdat ze van bovenaf genomen zijn, maar hoog op de benen is ze idd niet. Vind sommige moderne AT zelfs te hoog op de benen, maar dat is mijn mening. Zo ken ik ze traditioneel niet. :Y)
Ik zie ze zelf trouwens ook liever wat korter dan wat langer, mits binnen het type (dat langgelijnd is). Merries sowieso wat langer. Zolang de rug en bovenlijn goed sterk en ontwikkeld is en ze niet "op de kop" zijn gebouwd zie ik ze liever lang, dan met het gebrek aan harmonie dat ik helaas echt te vaak zie binnen het ras. Maar dat is dan mijn voorkeur in een notendop. Ik ben zelf ook heel specifiek. :D

Wist je dat de lange rug ook zo door de eeuwen ontwikkeld is vanwege de enorm ontwikkelde schoft en schouders? Met dat in ogenschouw is mijn merrie qua zadelruimte bij benadering ideaal, haha. Ken zelfs meerdere AT met een trekpaardzadel omdat een gewone te smal is. :+
Een merrie van deze kwaliteit dacht ik altijd alleen te kunnen kopen na zeker 20 jaar sparen, maar soms heb je geluk. :D :D :D (Alleen jammer dat ze dan te klein blijft en ziek wordt... }:0 -O- :(:) ) Dus droom gerust, wie weet heb je ook ooit geluk. *\o/*

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 00:24

Oh... wat is ze toch verschrikkelijk knap <3

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 12:28

Nissima schreef:
Oh... wat is ze toch verschrikkelijk knap <3

Dankje. Vind ik zelf natuurlijk ook. :D :D :D

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:48

Ze is zo mooi <3
Ik weet niet wat het is, maar ze heeft een bepaald soort uitstraling.. Het spreekt me heel erg aan..
Iets met de intelligentie/wijsheid die ze uitstraalt en de elegantie..
Ik kan mn vinger er niet op leggen..
Maar ik ben echt heel erg fan van je paard <3

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:59

haha apporteren :') Heb dat ooit met m'n tuiger geprobeerd, toen was ik de zweep kwijt _O- ze wou m echt niet teruggeven, t gekke beest. Nu ze ouder is pakt ze m juist niet meer aan omdat ze geleerd heeft dat ze niet zomaar overal in mag happen :+
Als je erop gaat letten zie je idd dat Muzanna ietsje kortere benen heeft, maar het was me zo de eerste keer dat k naar de foto's keek niet eens opgevallen, zat vooral te kijken naar hoe mooi ze was :P Is ook bekend waardoor ze kleiner is gebleven?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:02

Deze foto's vertekenen ook. Haar rug en hals lijkt hier langer dan in het echt :j zeker voor een AT is ze imo niet zo heel lang.
Ze blijft wel knap <3