Wie volgt er mee? KWPN x Groninger in de maak voor 2015!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Re: Wie volgt er mee? KWPN x Groninger in de maak voor 2015!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:52

Ik blijf bij m'n antwoord :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:53

Is natuurlijk ook prima! :)

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:08

Ik gok 2 april vos merrie :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:26

Je staat erbij!

Murosch schreef:
Wwijk / 29 maart /
_Elke / 30 maart / merrie / vos witte benen, grote bles
LotusT / 1 april / hengst / zwart met 2 witte sokjes achter
Larissajulia / 2 april / merrie / vos
_sharonnn / 3 april / merrie / vos
Fotsy / 4 april / merrie / lichtbruin veel sabino
Rubber_Duck / 5 april / merrie / vos sabino
Set-Elkol / 7 april / hengst / vos met bles
Mira283 / 10 april / merrie / bruin sabino
Joeppower / 10 april / hengst / bruin (beetje) sabino
[/quote]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 19:34

Ik heb hier even een heeele lap tekst, maar ik vond het zelf wel heel erg interessant, juist omdat dit de reden weergeeft voor mijn hengstenkeuze bij mijn merrie. Het verhaal gaat over de voorouders van zowel mijn merrie als van de hengst:

Vanuit de moederlijn:
Wolfgang-FARN
Spartaan - SINAEDA - MORGENSTER - CAMILLUS-CAMBIUS-GAMBO
COMMANDEUR

en vanuit de vader:
Gerlinus - LEGAAT - MARCO POLO

Dus voor wie van lezen houdt en het interessant vindt:

Sinaeda, keizer van de omvorming
Vraagt men een willekeurige sportpaardenfokker naar een gewenste afstamming dan zal hij in acht van de toen gevallen in de derde of vierde generatie de naam Sinaeda noemen. De achterkleinzoon van Gambo, onze vorige stempelhengst in de serie, heeft dan ook naam gemaakt in Nederlandse fokkerij. Sinaeda´s dochters hebben in combinatie met de Trakehner Marco Polo aan de basis gestaan van excellente sportpaarden. Van de achttien zonen die van Sinaeda goedgekeurd werden, wat een unicum is, heeft er eigenlijk niet één uit de schaduw van zijn vader kunnen komen.

Als we het hebben over stempelhengsten noemt bijna iedereen Sinaeda. Niet verwonderlijk als we kijken naar de invloed van de zoon van de importmerrie Morgenster en Camillus, die in de omvorming naar het moderne sportpaard een grote invloed heeft gehad. Daarbij moet ook direct zijn opvolger Marco Polo worden genoemd die profiteerde van de basis die Sinaeda en Commandeur gelegd hebben in het gebied rond het Friese Surhuisterveen.
De wortels van Sinaeda, gefokt door Ir. W.D. Oosterbaan in Tzummarum, liggen echter in Holstein. Het is 1950, de heren J.K. en C.P. Wiersema reizen naar een hengstenshow in Hamburg om een indruk te krijgen van de Duitse hengsten. De Trakehners spreken hun het meeste aan, maar ze zijn te licht voor de bij het NWP ingeschreven landbouwrijpaarden. De Hannoveraanse hengsten vinden de heren Wiersema te voos, Oldenburgers heeft het NWP al meer dan genoeg gebruikt in haar fokkerij, dus valt hun oog op de Holsteiners. Maat, massa, beweging en het exterieur spreken dermate aan, dat het bestuur van het NWP geadviseerd wordt een hengst uit Holstein te importeren.

Morgenster
Het bestuur is hier op tegen, omdat één hengst wel eens te veel invloed zou kunnen krijgen en het Groninger type naar de achtergrond zou drukken. Na rijp beraad komt het bestuur met de heren Wiersema tot een compromis: er mogen merries uit Holstein geïmporteerd worden.
In 1951 schaft de aankoopcommissie van het NWP, bestaande uit fokkerijleider Maarsingh, Wiersema en Poelstra, 17 merries aan in Holstein. De koop ging bijna niet door, omdat de Duitsers de merrie Morgenster, de beste van het stel, niet vrij wilden geven. De merries verkocht de aankoopcommissie aan haar leden.
Fagonia (v. Lichtblick) was één van die merries, die middels haar zoon Uniek keur (v. Uppercut xx) nog steeds invloed heeft in onze fokkerij. Ook de grootmoeder van Jasper behoorde tot het selecte groepje merries.
Morgenster, nummer één op het verlanglijstje, kwam uit Holsteinerstam 1907 van Weber in Brande. Morgenster´s volle zus Isolde bracht in combinatie met de volbloedhengst Cottage Son xx de hengst Consul, de vader van de preferente Joost. Isolde is ook de moeder van Christine Stückelberger´s Granat, de dressuurcrack uit de jaren zeventig. De heer J.K. Wiersema, de ontdekker van de merrie, is nog altijd enthousiast als hij vertelt over Morgenster en haar nafok: "Morgenster is voor mij de beste merrie die ik ooit gezien heb. Ze was niet volmaakt, maar echt fantastisch. Ze zou later voor de fokkerij evenveel waard blijken als alle andere merries uit Holstein bij elkaar."
De groep Holsteiners merries werd in een apart register opgenomen bij het NWP. Ook de nafok uit deze merries plaatste de jury apart. Dat gold ook voor Sinaeda en zijn broer, de eveneens gekeurde hengst Senator (v. Paladijn). Pas in 1965 werd Sinaeda tussen de andere hengsten geplaatst en werd toen vlot kampioen.
Senator was het eerste veulen van Morgenster. Van hem zijn in de mannelijke lijn geen opvolgers in de fokkerij opgenomen. Net als Sinaeda heeft hij in de vrouwelijke lijn meer invloed gehad. Zo is zijn dochter Friedhilde II de grootmoeder van Nimmerdor, was Hubertina de moeder van Sicco (v. Sinaeda, dus ingeteeld op Morgenster) en grootmoeder van de hengsten Marlando (v. Magneet) en Pentagon (v. Erdball xx).
Morgenster bracht naast Senator en Sinaeda twee merries, Milea (v. Verdi) en Hera (v. Camillus). Milea is de moeder van de goedgekeurde hengst Tolbert (v. Erdball xx), Hera is de overgrootmoeder van Magnaat (v. Marco Polo).
Camillus kwam net als Sinaeda ter wereld in de stal van Ir. W.D. Oosterbaan. Camillus was een achterkleinzoon van Gambo, via de lijn Cambinus-Kambius-Gambo. De moedersvader van Cambinus was de Oldenburger Godin.

Verreweg de beste
Sinaeda werd geboren op 12 april 1955 en als driejarige goedgekeurd. J.K. Wiersema herinnert zich een anekdote van het eerste optreden van Sinaeda als veulen. "Sinaeda verscheen ter keuring. Daar kwam Maarsingh aan, die jureerde en die vraagt mij: "Wiersema jong, hoe denk jij daarover, over dat hengstveulen?" Ik had hem al lang bekeken en vond het een aparte. Ik zeg tegen Maarsingh: "Zet hem maar bovenaan, want het is verreweg de beste die erbij is, er is er geeneen die op hem lijkt." Dat heeft de jury toch aangedurfd en hem op kop geplaatst."
Op de bedrijfsproef na, waarvoor Sinaeda een IA-proef haalde, werd de hengst niet in de sport uitgebracht. De eerste jaargang veulens van Sinaeda bleek direct een voltreffer. Op de keuring staken ze met kop en schouders boven de rest uit. Toch durfde de jury ze niet allemaal op kop te plaatsen. De eerste twee waren van Sinaeda, vervolgens van een andere hengst, afgewisseld met de veulens van de overige hengsten. In 1962 op de Centrale Keuring in Leeuwarden is de eerste jaargang van Sinaeda drie jaar. De eerste zeven geplaatste merries zijn allemaal van hem, net als de nummers één en twee bij de tweejarigen en de nummers één tot en met drie bij de jaarlingen. Op basis van deze eerste fokresultaten bevorderde de fokleiding van het NWP Sinaeda al op zevenjarige leeftijd tot preferente hengst. Pas in 1965 mag Sinaeda meelopen met de andere hengsten in één rubriek. Hij werd met overtuiging algemeen kampioen.

Omschrijving

Sinaeda kreeg van de fokleiding van het NWP de volgende omschrijving: De hengst is ruim van maat, doch zeer fors ontwikkeld, hard en droog, hij heeft veel front, schouder-schoft, het achterbeen is even kort van schenkel, de bewegingen zijn best en ruim met veel schoudervrijheid.

Marco Polo:
Voorbereid
Marco Polo vond bij zijn komst in Surhuisterveen een merriebestand dat door Sinaeda en, voor een kleiner deel, door Farn reeds was voorbereid op de omvorming naar het rijpaard. Voor Sinaeda zat meestal Commandeur. De Comandeur-dochters worden ook dikwijls bijzondere kwaliteiten toegedicht: het waren in doorsnee heel gewone paarden, die goed bevielen voor het boerenwerk en die voldoende beweging hadden. Commandeur zou echter nooit een rol van betekenis in de fokkerij hebben gespeeld als Sinaeda niet op hetzelfde station terecht was gekomen.
Sinaeda was voor zijn tijd erg groot, 1.68 meter. Hij had veel front, een sterke ruime draf en een pijpomvang van 24.5 centimeter. Eigenschappen die Marco Polo, metz ijn geringe stokmaat, fijn beenwerk en gewone draf, goed van pas kwamen. De combinatie Marco Polo x Sinaeda bleek dan ook zeer goed te passen.Voor Farn-merries, die wel eens een iets bazig, eigenzinnig karakter hebben, bleek Marco Polo in het algemeen ook een goede partner. Marco Polo neutraliseerde de overmaat aan temperament, vormde het karakter om tot zeer meegaand en eenvoudig handelbaar en voegde daar springtechniek en manieren aan toe. Het laatste springvermogen bracht hij niet: de explosieve kracht, die een springpaard nodig heeft, moest van moederskant komen.

Legaat
Legaat werd in 1973 goedgekeurd. Ook hij kwam uit een Sinaeda-dochter, Lanita, telg uit een bijzondere stam. Zij was een dochter van Anita (v. Godin; import uit Oldenburg), die de invloedrijke broers Camillus en Camillo bracht. Via Sinaeda, wiens vader Camillus was, is Lanita dus ingeteeld op moeder Anita.
De bekendste Legaat-nakomeling in de sport was Gräfin onder de Oostenrijker Hugo Simon. Gräfin heeft vaak in puissances grote hoogten overwonnen. Jos Lansink was korte tijd succesvol met de Legaat-zoon Double Eagle. In Stoppelhaene had de Italiaan Orsini ook een Legaat-zoon, die internationaal uitkwam. Bekend zijn ook Black Jack met Leon Sommerdijk en Bert Romp, Lady Tarina met Gert-Jan Mooy, Sanzero met Miranda Kooiman, Terlinus met Arnoud Dobber en Vainqueur met Eric Willemsz Geeroms. Goedgekeurde zonen van Legaat zijn: Accent, Adios, Calimero en Cosmos.
Eén jaar na Legaat werd Matador (Marco Polo x volle zus van Garant) goedgekeurd. Matador, producent van een aantal goede springpaarden, is net als zijn vader en zijn halfbroer Miro overleden aan een hersenbloeding.
Otto wordt in 1973 bij H.K. Veenstra in Oostermoer geboren. Zijn moeder is Sjaan, een modelmerrie van Sinaeda met verderop klassiek Oldenburger bloed. Na de afstammelingenkeuring werd Otto in 1979 uit de fokkerij genomen, omdat hij zijn kinderen te matige bewegingen en een te eenvoudige type gaf. Otto werd daarna met veel succes ingezet als sportpaard. Zijn bekendste nakomeling is Treffer H, waarmee Bernadette Nijhof in binnen- en buitenland goede resultaten heeft geboekt.

Te vroeg
Op 21 december 1976 overleed Marco Polo, 14 jaar oud,, aan een hersenbloeding. Te jong en te vroeg. De fokkerij in Nederland was in stijgende lijn, de merries werden beter afgestemd op het nieuwe fokdoel: het sportpaard. Marco Polo had hij die betere merries nog zulke goede dingen kunne doen.
Marco Polo was - mét zijn fouten - een mijlpaal in de Nederlandse fokkerij. Het positieve was bij Marco Polo zo duidelijk aanwezig, dat hij ver uitsteekt boven hengsten die weliswaar geen fouten hebben vererfd maar ook geen positieve eigenschappen hebben nagelaten. Marco Polo behoorde niet tot die grauwe massa: hij onderscheidde zich en hij verdient het om onderscheiden te worden.

Haanstra op Marco polo en Franke op Farn
"Een bloederig paard met een goudeerlijk karakter en een onvoorstelbare werklust." Zo herinnert Lammert Haanstra zich de stempelhengst Marco Polo, die hij als jonge ruiter ´s winters onder het zadel had om hem voor te bereiehden op de presentatie op de hengstenkeuring. "Marco Polo was het soort paard dat tegen de baas zegt: vertel me maar wat er moet gebeuren, dan doe ik dat. En als hij het maar half begreep, dééd hij het ook. Hij had voldoende gummi en was een beetje stekerig in het voorbeen, maar als ik ´m aan elkaar en wat gesloten had, dan kon hij mooi met veer lopen. Hij was superfijn te rijden en lachte bij wijze van spreken om een Z-proef."
Lammert Haanstra reed indertijd in de manege van Henk Alves te Katlijk, waar in de wintermaanden Marco Polo en Farn op stal stonden. Haanstra reed met Marco Polo, de nog zeer jeugdige Franke Sloothaak trainde met Farn. "Ik weet nog wel dat wij op concours in Zuidwolde in de pauze optraden met die twee hengsten. Wat waren wij als gewone landelijke ruitertjes trots dat wij op die beroemde hengsten mochten rijden!"
Op de hengstenkeuring in Zuidlaren ondervond Lammert Haanstra dat er onder de fokkers veel respect was voor Marco Polo. "Je kon goed merken dat de mensen zich ervan bewust waren dat ze zich hadden vergist met hun kritiek op Marco Polo. Toen ik ´m in Zuidlaren reed, was Marco Polo een soort halfgod geworden."

Morgenster:

Afbeelding

Sinaeda:

Afbeelding

Farn:

Afbeelding

Legaat:

Afbeelding

Marco Polo:

Afbeelding

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:43

Mooie lijnteelt met Farn en Sinaeda van weerskanten. Onze jaarling voert 3x Sinaeda en 1x Legaat van zowel vader als moeders kant, dit is heel best uitgepakt. Er is nu een veulen onderweg met in totaal 9x Sinaeda, 3 x Farn en 3 x Legaat, heel benieuwd wat daar uitkomt!

Dit zijn nog echte stempelhengsten die je bij bloedaansluiting zo weer naar boven ziet komen, vooral bij Sinaeda valt mij dat op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:28

Dank je wel! Ik ben zelf erg gecharmeerd van Sinaeda, dus ik hoop dat ik daar inderdaad iets van terug ga zien. Ik snap dat het voor veel mensen een hoop bladibla is om te lezen, maar ik vind het zelf enorm boeiend allemaal :)

9 x Sinaeda, is dat niet erg veel? (krijg je dan niet het gevaar om er juist zwakte in te krijgen bedoel ik). Niet als kritiek bedoeld, puur interesse.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:25

Murosch schreef:
Dank je wel! Ik ben zelf erg gecharmeerd van Sinaeda, dus ik hoop dat ik daar inderdaad iets van terug ga zien. Ik snap dat het voor veel mensen een hoop bladibla is om te lezen, maar ik vind het zelf enorm boeiend allemaal :)

9 x Sinaeda, is dat niet erg veel? (krijg je dan niet het gevaar om er juist zwakte in te krijgen bedoel ik). Niet als kritiek bedoeld, puur interesse.

Ik zie het niet als kritiek hoor :) dit is lijnteelt die wat verder weg ligt en dit zijn hengsten waar je tot dusver bekend zonder problemen behoorlijk op in kunt telen. Kijk maar in de moederlijn van Gerlinus, daar zie je op een gegeven moment Safari (v Sinaeda) x Sinaeda, dit veulen Woberlina had dus Sinaeda als grootvader van vader en moederskant. Uit Woberlina is een zeer goede merriestam voortgekomen die het tot op de dag van vandaag heel goed doet.

Zelf fokken wij ook nog steeds met deze merriestam en als het even kan blijf ik aansluiting op Sinaeda zoeken bij de Groninger/ zwaarwarmbloed hengsten die we gebruiken.

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:12

Leuk stuk over al die oude hengsten.
Ik heb ook nog een merrie uit de Sinaeda stam. Ze heet Pinaeda, Sinaeda zit in de moederlijn.
Ondanks dat ze een B registratie en bokvoet heeft fok ik met haar. Tot nu toe 3 super veulens gehad. 2 Gelders en 1 dressuur. Nu drachtig van een springer.

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 17:58

Mooie merrie, even opgezocht op horsetelex. Bij haar zit Sinaeda al vrij ver achterin de moederlijn volgens mij? (als ik de juiste heb gevonden tenminste).

Even een andere vraag. De hengst staat als zwart omschreven, waarover ik deze zomer al mijn vraagtekens had omdat hij toen een bruine gloed had. In de winter zou hij zeker pikzwart moeten zijn, maar ik zag net foto's van hem van vandaag en ik zie weer een bruine gloed. Ik vermoed dat hij zwartbruin is (en dus bruin) en niet zwart. Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 18:18

Ik vind hem wel zwart lijken maar inderdaad met veel bruine gloed. In de OP is hij ook erg bruin inderdaad. Lastig te zeggen zo zonder kleurtest :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 20:31

Ja, nou ach, waar maak ik me ook weer druk om. 8)7

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 22:23

Heel veel zwarte paarden ogen bruin (zomer en winter.. Zomer door de zon, winter door de aubergine gloed op de wintervacht)...
Ik denk dat hij gewoon echt zwart is.. :)

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:18

Ik vind hem ook zwart, en super stoer!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 10:55

Nou dan zal hij ook wel gewoon zwart zijn :).

Hier ligt nog sneeuw, ik zal eens even kijken of we straks nog wat sneeuw-foto's kunnen maken :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 17:09

Geen buikfoto's maar toch even leuk vond ik :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

273 dagen vandaag. Nog 6,5 weken tot de veilige periode en nog 9,5 weken tot de uitgerekende datum We komen er wel :Y)

Ik heb gisteren de melkstrips binnengekregen, dus dat is ook nog even een extra check straks.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:10

275 dagen! Vanmiddag de merrie's van stal gewisseld. Wainonia staat nu in de hoekstal, zodat ze maar 1 buurvrouw heeft in plaats van 2. Geeft haar iets meer rust voor straks bij de bevalling. Ze keken toch wel heel vreemd toen ik ze naar stal bracht zonet :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:39

stalverhuis _/-\o_
jouw merrie zit vlak achter de mijne, oh het komt dichterbij en dichter en dichter *\o/*

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 10:14

Heb hem een paar keer in de ring gehad en herrinner me hem zwart.. maar zwart bruin zou ook wel kunnen natuurlijk :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 15:50

En we zijn bij de 280 dagen! *\o/* Nog 40 voordat het mag komen en 60 tot de uitgerekende datum!

Het gaat prima met Wainonia. Ze voelt zich fit en is goed gehumeurd. Alleen jammer dat ze haar hoofd zo schuurt. Ik ben inmiddels van PAVO overgestapt naar SUBLI merriebrok, omdat ik het idee heb dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:50

Knappe merrie! Wauwie :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 19:17

haha, namens Wainonia bedankt :)

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:26

Ik volg! Prachtige hengst, ben super benieuwd naar de kleuren combinatie.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 19:51

Welkom! Als je ook een gokje wilt wagen over de datum waarop het geboren wordt, geslacht en de kleur dan roep maar gerust :)

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:07

Ik denk dat het een hengst wordt met een donkerbruine kleur en natuurlijk een lange bles! Over de datum durf ik niks te zeggen /3