Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:38

Nou de ratten zijn hier ook langs geweest hoor haha, jemig wat ziet Emma eruit!! Ik was zelfs even bezorgd, maar volgens de veearts die ik toch even geraadpleegd heb en medefokkers kan het verharen gewoon zo gaan. Ze heeft ook geen jeuk ofzo, huid is gewoon rustig, dus ze verhaard gewoon extreem nu.

Ze verliest echt al haar veulenvacht in razend tempo, opzich klopt het wel, de plekken met de meeste wrijving verharen als eerste, hoofdje door het drinken, halsje door het grazen, tussen de benen door het gaan liggen, billetjes door staartje wat daarlangs zwiept, maar echt wat ziet ze eruit he :'). Gelukkig komt er ook wel gauw weer een nieuw glad vachtje maar zijn toch een paar dagen dat je dit moet aanzien:

Afbeelding

Afbeelding

Eerst dacht ik dat ze misschien donker zou worden, maar er komen gewoon weer lichte haartjes terug op de plekken waar het oude haar eerst weg ging, haar neusje begon als eerste met verharen en heeft al een nieuw vachtje en rond de ogen komt ook het nieuwe vachtje.

Afbeelding

Ik heb haar opgegeven voor een show 13 juni dus ik hoop dat ze dan toch wel wat toonbaarder eruit ziet hihi, maar het lijkt erg snel te gaan dus hoop dat ze dan een mooi glad vachtje heeft tegen die tijd.

F_inley

Re: Valk welsh A x valk appaloosa, verwacht april 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:21

Hihi dit had net veulen van mijn verzorgpaard vroeger ook het lijkt idd net of ze ziek zijn of iets dergelijks.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 06:23

Echt erg he :')
Zie trouwens dat het halstertje wel wat strak gaat zitten.... Ze had het al om en stond al op de wei toen ik gisteren kwam, en echt niet dat ik dat eraf ga krijgen in de wei hihi.
Zal vandaag een nieuwe klaar hangen... snik....dag klein leren baby halstertje...wat groeien ze toch snel hè...

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:48

Nou idd dat is hard gegaan! Hij was eerst aan de grote kant toch?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:09

Het is een falabella veulen halstertje dus echt piepklein hihi, maar was inderdaad aan de grote kant in het begin! Toen ze een paar dagen oud was zat die zo:

Afbeelding

Bijna op zijn kleinst! En nu is er nog maar 1 gaatje over om te verzetten... Maar het neusje en de keelriem kon ik al vanaf het begin bijna niet veel ruimer meer zetten en is nu dus echt te smal aan het worden.
Ik heb wel nog hetzelfde leren halstertje in (mini) shetlander veulen maat maar die is nog wat te ruim ben ik bang...
Ik heb na lang zoeken ook eindelijk een klein veulenhalstertje met handig klipje gekocht in plaats van zo'n lastige gesp. Dus die krijgt ze nu maar op al moet ik er dan denk ik ook wel gaatjes bijprikken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 14:26

Mijn goede camera is helaas kapot bleek gisteren, anders had ik nu veel mooiere foto's gehad ;(, maar met het simpel cameratje vandaag deze fototjes kunnen maken, Emma haar verharende plekken krijgen alweer een prachtig glad glimmend gouden valk vachtje terug, kijk haar hoofdje en billetjes *D <3

Afbeelding

Afbeelding

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:28

Knappe Emma <3

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:19

Ze is echt prachtig <3

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 00:50

Bedankt! Ben ook echt super blij met haar <3

Ben benieuwd of ze nou eerst echt zo donker wordt want voelt wel een beetje als vachtje nu al in de hals hihi, maar op het hoofdje is het echt weer licht terug gekomen en op de billetjes achterop wordt het ook alweer licht, zo apart dit verharen!
Beide ouders zijn geen sooty voor zover ik weet, maar zou zomaar verstopt kunnen zitten bij een van de twee misschien? Plus dat het appaloosa gen ook vreemde dingen met kleuren kan doen, maar dat zou wel leuk zijn als dat bij Emma het geval is :D. Ik wacht het maar af hoe ze eruit komt te zien! Ik heb altijd heel graag nog een donker veulen willen hebben aangezien ik over het algemeen alleen maar hele lichte paardjes heb en een donkere wel leuk zou zijn hihi, dus alles is welkom!

Morgen naar de winkel voor mijn camera, hopelijk is die te maken zodat ik weer eens met mooie foto's kan komen, anders moet Minh maar weer eens langskomen voor een fotoshoot hihi, al vind ik dat dan weer zonde omdat ze nu zo vodderig eruit ziet door het verharen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:34

Mams heeft sowieso geen sooty, dan had dat zich wel getoond namelijk :D Paps zou het misschien nog wel verstopt kunnen hebben, maar denk dat de eigenaar dat beter weet of dat mogelijk is :)

Edit: Bij nader inzien, mams heeft wel appeltjes toch? Dat zou wel van sooty kunnen komen :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:19

Ik ben ook de eigenaar van de papa :D. Die heeft altijd lichte valk vlekken overal dus dan zou je toch niet verwachten dat hij sooty is, maar zou dit nog verstopt kunnen zitten dan? Nimroos is wel zijn zoon en die is palomino panterbont (genetisch getest) en heeft wel echt hele donkere palomino vlekken, maar het LP gen kan ook vreemde dingen met kleuren doen natuurlijk. Verder geen enkel kind van Pjotr gezien die donkerder is dan je normaal zou verwachten van de kleur die die is.
Dit is Pjotr:

Afbeelding

De moeder verkleurd als ze de winterharen verliest ook wel naar erg donker rond de hals om vervolgens weer terug te kleuren naar licht zoals je op bovenstaande foto's ook ziet. Ik zit me rot te zoeken naar een foto waarop dit te zien is hihi
Ze heeft inderdaad veel appeltjes altijd! Maar haar beide ouders zijn gewoon en lichte palomino vader en een licht bruine moeder, ook niks aan te zien dat ze donkerder zijn ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:16

Ooh wacht, zat niet op te letten :+ Volg meerdere topics met veulentjes en waaronder ook meerdere van Pjotr :D

Sooty toont met name op palomino en buckskin (maar kan ook wel tonen op bruin en vos) dus kan best zijn dat de moeder van Mellow het doorgegeven heeft :) Maar ook op palomino en buckskin hoeft sooty niet extreem te tonen. Weet ook niet wat LP met sooty doet dus daar kan ik niks over zeggen. Maar als Nimroos wel donkere stippen heeft zou het best kunnen dat die sooty heeft. Er wordt ook verwacht dat sooty incompleet dominant is, dus als Mellow en Pjotr het allebei toch wel dragen hoeft dat niet heel erg te tonen, maar als ze het allebei hebben doorgegeven en Emma dus homozygoot is, kan het opeens wel heel extreem tonen. Maar denk dat het nu vooral afwachten is tot Emma verhaard is totdat je er wat over kan zeggen :D

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:27

De moeder van Pjotr is een palomino en ook gewoon licht, de vader een bruin panterbonte! Dus eigenlijk dezelfde kleur ouders als Mellow :D
De bruine moeder van Mellow is een fokmerrie en heeft al veel veulens gegeven, geen enkele zijn heel donker voor zover ik weet. Maar alle nakomelingen van Pjotr en de bruine vader van Pjotr verder ook niet, enkel Nimroos zijn stipjes zijn erg donker voor palomino, maar die komt ook weer uit een bruin panterbonte moeder dus daar zou ook wat kunnen zitten. Of gewoon enkel het LP gen dat apart doet met kleurtinten, dat kan ook natuurlijk!

Emma krijgt de lichte kleur wel weer terug op de billen en gezichtje wat als eerste begon met verharen en nu als eerste weer terug kleurt ook, dus mogelijk gewoon een verhaarproces, al zou ik een donkere ook erg gaaf vinden *D, die heb ik nog niet hihi
Afwachten dus maar!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 21:32

Kijk wat Inowa van bokt zomaar voor ons gemaakt heeft!! Echt super lief en heel gaaf!!!

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 22:20

Gaaf filmpje, mooie foto's staan erin

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:39

Leuk filmpje :D
Ze heeft een mooie foto van onze Dany gebruikt :j
Pjotr blijft zo'n enorm knappe hengst <3

Dany past het mini veulen halster die ik voor haar heb nog steeds :+

Afbeelding

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:48

Mooi filmpje, Heb je ook bewegend beeld van Pjotr Manda?
Ik ben stiekem wel benieuwd. Mocht mijn Welsh merrie ooit gedekt worden staat Pjotr bovenaan de lijst :) .

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 11:39

Ik heb wel een filmpje met een indruk van zijn beweging. Dit filmpje is heel recent, van afgelopen maart op de appaloosadag :), zitten wat mooie drafstukjes tussen naast dat hij de hele tijd de grond wil ruiken en erop wil mesten, echte hengst :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 11:59

Ah bedankt, dat geeft inderdaad al een beeld.
Mijn merrie heeft flink veel kracht in beweging, maar mist nog iets souplesse in haar rug. Zo te zien kan Pjotr daar wel aan bijdragen. Komt wel een veulen met flinke ego uit volgens mij :') mijn merrie heeft een karakter waar je u tegen zegt. Pjotr straalt dat ook wel uit (alleen een stuk zachtaardiger dan mijn krengetje haha).
Daarnaast kan hij haar hoofd en hals wat meer verfijnen.
(https://www.youtube.com/watch?v=XVZ3GFsDeJg)

Tot nu toe nog toekomstmuziek dat misschien nooit wat gaat worden. Maar ik blijf dromen <3 .

Emma is trouwens mijn favoriet van dit jaar, maar zijn nakomelingen hebben allemaal wat. Gaaf dat hij zo zijn stempel drukt op de veulens.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 12:24

Mooie merrie! Inderdaad ook al een met zo'n ego zo te zien haha

Dit is trouwens zijn zoon Nimroos (uit een moeder van een meter), die kan ook enorm bewegen, Pjotr geeft ook goed zijn beweging door aan nakomelingen! Dit was afgelopen januari op de hengstenkeuring waarbij het kampioen nieuwe jaargang werd :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 18:20

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 23:15

Wat foto's van vandaag :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook van papa vandaag, die weer heel druk is met dekken dit jaar, nu al 6 gedekt, de eerst gedekt is al drachtig gescand, vier nog in afwachting en eentje wordt nu nog gedekt, hij is echt druk geweest :D en verwacht er nog drie meer te dekken als het goed is!

Afbeelding

Afbeelding

Alleen met mijn eigen merrie schiet het niet op die weer te dekken, ze toont echt nul komma nul hengstigheid met veulen aan de voet. Nu heb ik haar vrijdag eens laten scannen en ze was bijna beginnend hengstig! Veearts verwachte vandaag of morgen dat we het beste zouden kunnen gaan beginnen met schouwen. Omdat Nimroos bij een vriendin in Friesland nu bezig is eentje te dekken hebben we gekozen om dit jaar toch weer voor Pjotr te gaan. Vandaag geschouwd maar nog echt niks hoor, ze sloeg nog naar hem. Hopen dat ze morgen of overmorgen wel wat toont en gedekt wil, anders gaan we woensdag weer eens scannen hoever het ei is. Normaal is ze echt harstikke duidelijk hengstig, maar ik heb haar nog nooit gedekt met een veulen aan de voet dus het zou kunnen zijn dat ze zo'n merrie is die niet gedekt wil met veulen. We zullen het zien. Anders volgend jaar maar hoor, wil ze niet dan wil ze niet, dan houdt het op he.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:33

Knapperds! Emma is echt goed aan het verharen, Macho laat nog niks los :') Pjotr is zo'n pracht hengst, hoop dat Mellow snel hengstig word en succesvol gedekt kan worden, succes ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 00:08

Bedankt!

Nou ja, goed aan het verharen hihi, ze is echt al weken bezig en ziet er nog niet uit :'), op haar lijfje heeft ze echt nog een dikke laag vacht ook. Hoop zo dat ze toch wat donkerder blijft, zou dat wel erg mooi vinden!

Ik zou ook graag volgend jaar weer een veulentje willen, maar als mijn merrie echt niet gedekt wil worden dit jaar, dan maar niet hoor... volgend jaar wil ze vast wel weer als het veulen er niet bij loopt :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 20:58

Yes, Mellow is eindelijk een beetje duidelijk hengstig, vanmorgen gedekt! Nu afwachten hoelang ze gedekt wil blijven worden en dan afwachten!

Emma is vanavond voor het eerst eens gewassen hihi, ik dacht dat het een drama zou worden want het is een pittige tante, maar ze vond het zelfs lekker volgens mij! Eerst met een sopje, daarna gewoon onder de slang afgespoeld terwijl ze heel relaxt los naast moeders bleef staan op de wasplaats <3

En zo helemaal nat is ze echt heel erg donker, ik vind het prachtig en zou het echt leuk vinden als ze zo wordt straks!

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag doet ze voor het eerst mee met een show, ben benieuwd hoe het zal gaan!