Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:50

pien_2010 schreef:
Morganlefay schreef:
Komt er melk uit zn neus terug tijdens het drinken ??

Jij denkt aan een open gehemelte? Dat vroeg ik me nl ook af.

Die dus.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 19:51

Morganlefay schreef:
Komt er melk uit zn neus terug tijdens het drinken ??

Nope niks :) hij drinkt echt heel schoon

Kan je dat zelf voelen? Een open gehemelte? Ik heb namelijk wel mn vingers in zn bekkie gehad om te voelen en over zn gehemelte te kietelen om te zien of ie dan zou zuigen maar voelde niks geks, kwam ook geen reactie meer dan dat ie mn vingers eruit probeert te werken :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:16

Hier wordt iets beschreven
https://www.equipartners.be/aandoeninge ... gehemelte/

Met name geen lucht kunnen halen door de mond blijkt er bij te horen.

Citaat:
Normaal ligt de epiglottis op het zacht gehemelte en zorgt ervoor dat de lucht die via de neus binnenkomt rechtstreeks in de lichtpijp komt. Als het zacht gehemelte niet naar behoren functioneert dan zal het paard bij het uitademen het zacht gehemelte over de epiglottis duwen en de vrije rand van het zacht gehemelte laten fladderen. Dit kan de ruiter of trainer duidelijk horen als een ronkend geluid. Precies hetzelfde geluid als iemand die snurkt. Op het moment dat het zacht gehemelte zich boven de epiglottis legt spreken we van een dorsale (naar boven toe) verplaatsing van het zacht gehemelte (DDSP : Dorsal Displacement of the Soft Palate).

Iedereen begrijpt dat het zacht gehemelte dan in de weg komt te liggen van de luchtstroom die naar de longen moet passeren. Daardoor “stikt” het paard als het ware. Het paard kan op dit moment geen prestaties meer leveren en “valt stil” in de koers.

Lees meer: https://www.equipartners.be/aandoeninge ... gehemelte/

Anoniem

Re: Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:32

Oke, alleen aan het meedenken waarom veulenlief moeilijk doet met drinken anders dan de fles.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:32

daar zullen ze in de kliniek toch wel naar gekeken hebben

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:33

Morganlefay schreef:
Oke, alleen aan het meedenken waarom veulenlief moeilijk doet met drinken anders dan de fles.

tepel/speen verwarring lijkt me

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 20:35

Hmm er komt geen eten/drinken uit zn neus, hij eet hooi en gras met mammie mee en ook dat zie ik buiten zn poep om nergens terug haha.
Ook snurken heb ik hem nog niet horen doen.

Over de fles, als ik de fles naast zn moeder in zn mond stopt, moet ie er niks van weten :') alleen onder haar buik/bij de uiers

Ik ben juist heel blij dat jullie meedenken <3

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 20:38

Mn vriend had het al over of we een band zouden maken, met twee vakken aan de zijkant waar flessen in kunnen, en dan slangen naar de uier en daar spenen bij zetten aan die band _O- vond het wel een rijke fantasie en moest er erg om lachen maar misschien is het wel een slimme oplossing, enige wat ik dan moet zoeken is een speen die niet lekt, anders heb ik er nog niks aan, en waarschijnlijk betekend een speen die niet lekt dat ie moeite moet doen om de melk eruit te krijgen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:21

anoukwendy schreef:
Hmm er komt geen eten/drinken uit zn neus, hij eet hooi en gras met mammie mee en ook dat zie ik buiten zn poep om nergens terug haha.
Ook snurken heb ik hem nog niet horen doen.

Over de fles, als ik de fles naast zn moeder in zn mond stopt, moet ie er niks van weten :') alleen onder haar buik/bij de uiers

Ik ben juist heel blij dat jullie meedenken <3

Fijn Anouk. Want ik vind echt dat je het geweldig doet. Maar zou je zo graag weer gewoon op afstand hebben want het is een echt zwaar programma datje draait.

Ik denk ook dat hij dan geen open gehemelte heeft.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:32

Niet te onderschatten inderdaad. Slopend traject, vergeet ook jezelf niet

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 22:45

Ik wist waar ik aan begon toen ik hem naar huis haalde, het is idd zwaar maar stiekem vind ik het ergens nog wel leuk om te doen ook := al is mn slaap normaal heilig _O- eerst al 3 weken waken voor Ananas, nu dit _O-
Maar zo kom je er wel echt achter wat je allemaal wel niet voor je beesten doet <3

Het is zo fijn om hem thuis te hebben, zien hoe brutaal ie word en eigenlijk elke dag ook wel sterker. Ook qua voeren merk ik het, hij word wat ruiger met de fles en hij eet, ofja drinkt, als een dijkwerker. 1,7 liter gaat er zonder pardon in, als de fles niet leeg was geweest, had ie nog wel door gedronken ook :=
Hij krijgt nu 0,8 liter pavo veulenmelk en derest melk ik van zn moeder, soms is het totaal 1,3 liter maar nu net zaten we op totaal 1,8 liter. Dan melk ik in 2x en krijg ik er dus met gemak 1 liter uit. Het voeren/melken duurt ook wel 30/40 min per keer, neem er wel echt de tijd voor en denk dat dat ook wel moet, ik wil het niet haasten.

Moet ook toegeven dat als ie zoals nu 1,8 liter drinkt, ik er soms wel 2/2,5 uur tussen laat zitten. De dierenarts zei zelf dat dit zonder problemen kon en kan ik een uurtje extra slapen, maar dit doe ik alleen snachts, overdag hou ik me wel braaf aan de 1,5 uur. Tussendoor laat ie al wat melk in zn bekkie lopen bij die zwarte vandaan en hij eet dus ook al flink hooi en wat grasjes mee.

Merk ook dat Lucky en Rayon stiekem wat meer naar elkaar toe trekken, hoewel ze nog niet echt bij elkaar zijn of spelen ofzo, hebben ze wel interesse naar elkaar. Dus hopelijk zie ik ze snel ravotten.

Ik zal zo nog even een filmpje uploaden zodat jullie kunnen zien hoe hij doet.

Heb natuurlijk wel nog een paar foto’s <3
Afbeelding

Lucky is echt wel geinteresseerd maar zodra Ananas het ziet komt ze de beschermde mama uithangen -O-
Afbeelding
Afbeelding
Ik stond in de schuilstal te voeren/melken

Dat Ananas toelaat om samen hooi te eten is ook een vooruitgang, ook tijdens het melken en voeren enzo haha
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Echte clyde pootjes _O-

Afbeelding

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 23:00

Heb ze even aan elkaar geplakt, mn telefoon heeft de volgorde wel veranderd maargoed het gaat om het idee :=
Heb alleen nog niet kunnen filmen dat ie het in zn bekkie laat lopen. Zo doet ie met de fles ook af en toe, houd hem gewoon in zn mond en wacht tot zn mond vol loopt :') dat probeerde ik ook te filmen maar lukt niet haha, iedere keer als ik mn telefoon pak begint ie weer te zuigen.

Het is ook wel echt een vreselijk lieve merrie die zn gebeuk toestaat zonder dat ie drinkt. Ik hoop dat dit alles onze band ook niet verknalt ofzo want ze is echt mn maatje <3

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 06:48

Ik zit te denken.. misschien is zijn tong te kort en kan hij daarom die korte spenen niet vastpakken. Volg je topic, is misschien al wel genoemd maar heb volgens mij alleen dingen gelezen over open gehemelte en niet over te korte tong?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 07:34

judithM schreef:
Ik zit te denken.. misschien is zijn tong te kort en kan hij daarom die korte spenen niet vastpakken. Volg je topic, is misschien al wel genoemd maar heb volgens mij alleen dingen gelezen over open gehemelte en niet over te korte tong?

Nee dat is idd nog niet genoemd, kan dat evengoed als ie de fles wel pakt? Ik zie een stukje tong bij het drinken.

Toen ie net geboren was, deed ie dit
Afbeelding
Dus ik dacht dat ie geen lucht kreeg maar daar leek ie geen problemen mee te hebben gelukkig

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:47

De speen van de fles is langer neem ik aan. Makkelijker vast te pakken? Ik dacht eraan nav je filmpje. Hij wil wel maar het lijkt gewoon niet te lukken?

Ja of een heel kort tongriempje. Schijnt bij babies ook voor te komen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 09:15

judithM schreef:
De speen van de fles is langer neem ik aan. Makkelijker vast te pakken? Ik dacht eraan nav je filmpje. Hij wil wel maar het lijkt gewoon niet te lukken?

Ja of een heel kort tongriempje. Schijnt bij babies ook voor te komen.

Jaa de speen is iets langer maar scheelt niet veel, hij is vooral veel smaller. Het probleem is dat ie aan de uier gewoon echt niet zuigt, hij laat te vroeg los. Dus ik weet niet of ie het hele zuigen wel probeert aan de uier. Maar kan best zijn dat de uier gewoon te groot voor hem is natuurlijk. Zo’n kalfspeen aan de fles moet ie ook niet, die past gewoon niet in zn bekkie, daar kan ie niks mee. Die ik nu heb kan ie plat drukken, dat kan met zo’n kalfspeen minder makkelijk en met de uier is dat misschien ook te moeilijk voor hem, dat ie geen vaccuum kan zuigen.

De dierenarts komt binnenkort om te enten, kan het altijd eens vragen natuurlijk. Zelf kan ik er toch niks mee gok ik?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:28

Laat de dierenarts eens het filmpje zien. Ik ga mee met Judith. Hij wil wel maar hij kan niet. Ik vind hem ook onhandig met de fles. Tongriempje te kort of tong?
Enne Anouk of je het nu leuk vind of niet, je bent moeder geworden. Hahaha. Ik denk dat je merrie weet dat je haar veulen in leven houdt en ik verwacht geen problemen met jullie band. Paarden zijn niet gek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:35

Ik zat juist meer richting nek te denken. Hij kijkt te blokkeren als hij zijn hoofd achterover moet kantelen om te kunnen drinken

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 13:47

Rocamor schreef:
Ik zat juist meer richting nek te denken. Hij kijkt te blokkeren als hij zijn hoofd achterover moet kantelen om te kunnen drinken

Dit was ook mijn gedachte na het zien van het filmpje, het lijkt dat hij niet ver genoeg kan kantelen of niet ver genoeg naar beneden kan oid.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 13:58

Pien gelukkig is het een beestenbaby en geen mensenbaby := zelf wil ik absoluut geen kinderen maar dit vind ik heerlijk om mee bezig te zijn <3

Toen ie er net was stond ie veel zo, daar reageerde ik heel erg op dat dat raar was? Maar het leek bij te trekken, misschien is het toch niet helemaal zoals het hoort dan..
Afbeelding
Deze foto is dat ie er echt net was, denk amper of net 2 uurtjes oud.

Zo lief, mama bood aan om hierheen te komen en wat schoon te maken, dat soort dingen schieten er nu een beetje bij in. Ik vond niet dat ze het hoefde te doen want zij kiest er niet voor dat ik een veulentje fok, maar ik mocht niet weigeren := dit soort dingetjes ben ik dan echt dankbaar voor <3
Gelukkig kookt mn vriend nu wat vaker :) normaal kook ik omdat ik toch thuis werk en hij heel zwaar werk doet, met kachels sjouwen enzo. Maar hij neemt het koken nu af en toe over <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:05

Je hebt een schat van een vent en moeder, wees daar zuinig op!

En ook ik denk dat hij wel wil maar het gewoon niet kan. Ik durf niet te zeggen waar het aan ligt maar het lukt hem duidelijk gewoon niet. Filmpje aan de DA laten zien kan zeker helpen lijkt me, het is een lang filmpje van beide kanten dus goed te zien wat er gebeurd.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 17:51

Daar ben ik idd zuinig op <3

De dierenarts heeft dit natuurlijk op de kliniek al gezien en hun wisten niet precies waar het aan lag. Ze dacht dus ook dat ie het al wel zelf zou redden en was verbaasd dat ie het nog niet zelf deed. Maar ze zei ook dat sommige het gewoon nooit gaan leren/kunnen.

Als ik kijk naar het lijstje van pavo wat ie moet hebben, dan geloof ik dat er twee veulens in dat lijfje zitten dat gevoed moet worden ofzo _O- hij lurkt echt mega veel naar binnen :=
Afbeelding
Ik moet zeggen dat ik niet precies weet of ik nu tot dag 7 moet kijken of 2-3 weken, hij zit er namelijk tussenin. Maar hij komt met gemak aan meer op een dag, gelukkig maakt dat volgens de dierenarts niet uit.

Ik moet zeggen dat in me stiekem wel een klein beetje zorgen maak over of ie straks wel water gaat drinken, als ie dat niet zelf gaat doen ben ik echt de l*l..

De katten vinden het helemaaaaal niet erg dat ik steeds met melk in de weer ben _O-
Afbeelding

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 19:46

Hier nog een video van nu net, hij had hiervoor 1,15 liter gedronken. Ik vraag me dan echt af, hij kan het niet zelf, laat ik hem nu dan staan met nog honger? Moet ik hem voeren tot ie zelf aangeeft dat ie vol zit? Want daar is ie namelijk heel duidelijk in.

Hij is wel heerlijk brutaal := heerlijk mannetje is het <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 19:49

Gek idee misschien, maar heeft hij geen last van de hals? Het lijkt alsof hij de draai gewoon niet goed kan maken ofzo.

(Mn vader zegt dit, hij heeft best veel veulens en kalfjes meegemaakt in zn leven. Hij zegt dat hij dat meer heeft gezien)

Edit: was een beetje spuit elf zie ik nu met eerdere berichten, sorry :Y)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 20:05

Ik had mijn vriend ook even gevraagd en hij zegt ook zorgen dat ie echt wel honger heeft en moet proberen. Misschien dan geen 1,8L geven maar een liter en voor de rest zelf laten proberen? Omdat hij wel de weg weet etc.. mams blijft wel goed stilstaan als hij drinkt toch?
en dan zijn vel goed in de gaten houden dat hij niet uitdroogt want dan ingrijpen natuurlijk.

Er van uitgaande dat hij medisch in orde is natuurlijk maar dat zou op de kliniek dan wel ontdekt zijn lijkt me?