pien_2010 schreef:Morganlefay schreef:Komt er melk uit zn neus terug tijdens het drinken ??
Jij denkt aan een open gehemelte? Dat vroeg ik me nl ook af.
Die dus.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Morganlefay schreef:Komt er melk uit zn neus terug tijdens het drinken ??
Citaat:Normaal ligt de epiglottis op het zacht gehemelte en zorgt ervoor dat de lucht die via de neus binnenkomt rechtstreeks in de lichtpijp komt. Als het zacht gehemelte niet naar behoren functioneert dan zal het paard bij het uitademen het zacht gehemelte over de epiglottis duwen en de vrije rand van het zacht gehemelte laten fladderen. Dit kan de ruiter of trainer duidelijk horen als een ronkend geluid. Precies hetzelfde geluid als iemand die snurkt. Op het moment dat het zacht gehemelte zich boven de epiglottis legt spreken we van een dorsale (naar boven toe) verplaatsing van het zacht gehemelte (DDSP : Dorsal Displacement of the Soft Palate).
Iedereen begrijpt dat het zacht gehemelte dan in de weg komt te liggen van de luchtstroom die naar de longen moet passeren. Daardoor “stikt” het paard als het ware. Het paard kan op dit moment geen prestaties meer leveren en “valt stil” in de koers.
Lees meer: https://www.equipartners.be/aandoeninge ... gehemelte/
anoukwendy schreef:Hmm er komt geen eten/drinken uit zn neus, hij eet hooi en gras met mammie mee en ook dat zie ik buiten zn poep om nergens terug haha.
Ook snurken heb ik hem nog niet horen doen.
Over de fles, als ik de fles naast zn moeder in zn mond stopt, moet ie er niks van wetenalleen onder haar buik/bij de uiers
Ik ben juist heel blij dat jullie meedenken
judithM schreef:Ik zit te denken.. misschien is zijn tong te kort en kan hij daarom die korte spenen niet vastpakken. Volg je topic, is misschien al wel genoemd maar heb volgens mij alleen dingen gelezen over open gehemelte en niet over te korte tong?
judithM schreef:De speen van de fles is langer neem ik aan. Makkelijker vast te pakken? Ik dacht eraan nav je filmpje. Hij wil wel maar het lijkt gewoon niet te lukken?
Ja of een heel kort tongriempje. Schijnt bij babies ook voor te komen.