Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Re: Shire en shire x clyde veulentjes in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:14

Ben benieuwd hoe ie zal zijn als ie groot en sterk is, is ie dan nog zo lui? Echt een mannenkwaal. XD

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:37

Hahah nouja dat dan eet ie maar niet, was het maar zo makkelijk := als hij helemaal de fles of speen niet neemt ben ik de banketstaaf, dan kan ie terug naar de kliniek want dan kan ik gewoon niks meer. De dierenarts zei ook, je kan hem best een paar uur niet voeren en zien wat ie dan doet maar een zwak veulen zal geen moeite meer gaan doen hoor. Dus ik kan hem moeilijk niet voeren want dan eet ie dus ook echt niet, lijkt me niet de bedoeling, kreeg de rekening net, als je weet wat het bedrag is dan denk je al helemaal niet meer ”dan eet hij maar niet”. Das veel te duur als ie het niet overleefd :') plus dat ik dat uiteraard niet over mn hart kan verkrijgen.

Ik denk dat het altijd een mietje zal blijven := maar wel een verschrikkelijk lief paard zal zijn

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:41

En als je hem een uurtje later geeft dan normaal en iets moeite laat doen voor de fles.

Dus wel iets later, maar niet extreem later?

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 18:48

hagelslag schreef:
En als je hem een uurtje later geeft dan normaal en iets moeite laat doen voor de fles.

Dus wel iets later, maar niet extreem later?

Ik was vanmiddag naar de stad om wat dingetjes voor hem op te halen, dus toen kreeg ie idd een uurtje later, maar met die andere fles, of andere speen eigenlijk, kost het hem teveel moeite en dan stopt ie gewoon. Kreeg hem zelfs niet meer aan de fles toen ik dat andere speentje erop had gezet. Dus ik durf niet zo goed teveel moeite te laten doen want straks wil ie helemaal niet meer, dan kan ik weer terug naar de kliniek, ik wil hem zelf opvoeden, buiten zien spelen met zn ’zusje’, lekker ravotten en op zien groeien. Ik vind het dood eng om hem moeite te laten doen als ie daarna weigert nog maar iets aan te nemen..
dierenarts zei wel dat ik snachts 3/4 uurtjes kon wachten, wat rekken, dan kan ik wat langer slapen en ze zei dat ie daar niet slechter van zal worden, zolang ik maar wel in de gaten hou of ie zelf gaat drinken en niet slapper word enzo, dus ik ga wat proberen vannacht..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:59

Begrijpelijk Anouk. Wij hebben gemakkelijk praten.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:06

Had je al geprobeerd hem uit een emmer te laten drinken met een lamsspeen? Zou voor jou enorm schelen denk ik. Heb je wel hulp? Lijkt me echt wel heel zwaar om dit alleen te doen

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:20

Pittig hoor, succes! Hopelijk gaat hij op een gegeven moment toch zelf drinken.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:00

Wat een lief sukkeltje is het dan ook := maar wordt ie zo snel slap dan? Ik denk als je van de dierenarts een paar uur mag rekken, dat je 'm nu misschien wel wat verwend. Maar ik snap ook wel dat je wilt voorkomen dat het mis gaat. Gewoon je gevoel volgen!

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-23 20:29

Ik heb geprobeerd melk uit een schaaltje te geven, dat moet ie niet, hij trekt zn neus er voor op. Als ik zn neus erin stop trekt ie nog harder weg..

Ik doe het idd alleen..

Ik vond hem na een keer 3,5 uur niet voeren, 250 ml melk, en dan weer 3,5 uur niet voeren slapper geworden jaa. Geen idee of dat ook echt zo was maar die indruk kreeg ik.. dat maakt dat ik het een beetje eng vind om te rekken, ik weet idd dat ik zelf degene ben die hem verwend heeft, kan ik alleen mezelf de schuld van geven. Maar vannacht ga ik het nog eens proberen, dan is het ook niet zo warm dus misschien scheelt dat wat.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 21:41

Misschien een drijfspeen proberen? Of wie weet als hij net ietsjes ouder is straks

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:29

Wellicht een tussenweg zoeken qua voertijden.
Is een tussenweg tussenweg ieder uur/anderhalf en drie en half uur.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 22:52

Ik snap je helemaal en zou ook al blij zijn als hij nu uit de fles gewoon even genoeg binnen krijgt, hij zal uiteindelijk echt wel uit een bak gaan drinken.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:13

Ik kom even onder de meeleest steen vandaan. Gefeliciteerd met je knappe veulens.

Voor het drinken, bij mensen gebruiken ze wel eens een tepelhoedje dit is een soort siliconen hulpmiddel. Schijnt het aanleren van borstvoeding makkelijker te maken. Misschien is zo iets over de tepel van merrie te doen. Deze dingen zijn ontworpen om ook gewoon melk er gelijk uit te krijgen dus zou niet meer moeite moeten kosten.

Maar goed of zo iets te vinden is voor paarden weet ik niet... misschien zijn er wel maten groot genoeg voor paarden.

Heel veel succes ik hoop dat hij gauw zelf wilt drinken.

Ik kruip weer onder de meelees steen

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 02:54

Een drijfspeen kan ik proberen idd, hij wil alleen zn neus helemaal niet in een bakje, alsof ie claustrofobisch is ofzo _O- hij moet zo’n speen naar beneden drukken toch en dan zuigen? Zal er eens naar kijken.
Als ik de fles ergens anders geef dan buiten de uier drinkt ie al niet meer :') het is echt een geval apart

Hij krijgt nu af en toe met 2 of 2,5 uur ertussen, dat ligt er een klein beetje aan hoeveel hij heeft gehad. Nu dronk ie de vorige keer 1,2 liter dus nu zat er 3 uur tussen. De dierenarts zei gister dat ie nu zo groot en sterk is dat dat echt geen kwaad kan, heb mn wekker gezet maar word evengoed voor die tijd wakker. Zit nu zo in mn systeem _O- dus ik voer hem gewoon weer en zet de wekker weer over 3 uur, dan zien we wel wanneer ik wakker word.

Ik ben voor nu idd blij dat ie iets drinkt, tuurlijk had ik hem graag uit de uier zien drinken maarja dat is nu even niet anders, op deze manier gaat ie igg niet dood zegmaar _O-

In ga eens googlen naar zo’n tepelhoedje morgen, nu eerst voeren en weer slapen := dankjewel!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 03:32

anoukwendy schreef:
Een drijfspeen kan ik proberen idd, hij wil alleen zn neus helemaal niet in een bakje, alsof ie claustrofobisch is ofzo _O- hij moet zo’n speen naar beneden drukken toch en dan zuigen? Zal er eens naar kijken.
Als ik de fles ergens anders geef dan buiten de uier drinkt ie al niet meer :') het is echt een geval apart

De drijver rondom de speen drijft op de melk, het onderste deel er in. Ze worden eigenlijk gebruikt om kalfjes uit emmers te leren drinken maar wie weet werkt het ook voor verwende veulentjes :Y)

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 11:34

Maaaarije schreef:
anoukwendy schreef:

De drijver rondom de speen drijft op de melk, het onderste deel er in. Ze worden eigenlijk gebruikt om kalfjes uit emmers te leren drinken maar wie weet werkt het ook voor verwende veulentjes :Y)

Haha jaa ik heb er idd wel eens van gehoord en ook gezien, had alleen geen idee dat er wat aan de speen zat ook, dacht dat het alleen met kettinkje vast zat zodat ze er niet met die speen vandoor kunnen :=
Probleem is dan ook, geen idee of er verschillende spenen zijn voor zoiets, maar een kalfspeen wil ie niet :') meneer wil een lamspeen, maar ik ga even zoeken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:03

Is er onderzoek gedaan naar de mond? Gehemelte, grootte mond etc? Want dat is wel opvallend dat hij de voorkeur heeft voor kleine speen. Dat roept deze vraag bij me op. Misschien is er een lichamelijke oorzaak voor dit gedrag.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 12:16

pien_2010 schreef:
Is er onderzoek gedaan naar de mond? Gehemelte, grootte mond etc? Want dat is wel opvallend dat hij de voorkeur heeft voor kleine speen. Dat roept deze vraag bij me op. Misschien is er een lichamelijke oorzaak voor dit gedrag.

Ik weet niet wat voor onderzoeken ze gedaan hebben, weet alleen dat de dierenarts zei dat ie lichamelijk geen problemen heeft. Verder niet doorgevraagd haha. Ook geestelijk was er niks mis met hem. Maar vingers zuigt ie ook niet op, hij volgt mn vinger als ik zn neusje aanraak, dus dan laat ik hem volgen naar de uier en dan beukt ie een keer en pakt soms vast en laat dan los.

Hij is of heel dom en lui, of juist heel slim en lui, want hij beukt dus de melk op gang en doet dan gewoon zn mond open, of meer bovenlip omhoog en zn onderkaak wat naar voren en laat dan de melk in zn bekkie spuiten. Ik vind het vooral heel slim van hem := hoeft amper moeite te doen.

Maar de da zei dat ie veel lichter was dan wat een veulen van zijn ras normaal weegt. Hij is ook heel klein maar wel af, of hoe moet ik het zeggen..? Maar het kan dus idd best zijn dat de spenen te groot voor hem zijn, ik heb eigenlijk geen idee.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 12:18

Hij is trouwens zo’n 15 cm kleiner dan Lucky denk ik, misschien zelfs iets meer

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:59

Maar hij is ook jonger hé, dus dat wil niet per se iets zeggen. Die andere kleine heeft al tijd gehad om sprintjes te trekken en uit te plooien. :)

Ik ga straks eens vragen wat ze hier op stal doen, lijkt me dat die op 35 jaar toch ook al wel veulens gehad moeten hebben die niet wilden drinken. Vind het een heel bijzonder verhaal. Zou een veulen echt zo lui kunnen zijn dat hij zich laat verhongeren?
Daar moet toch iéts op te vinden zijn |o

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 14:33

Het scheelt maar 5 dagen haha, zelfs 5 dagen geleden was Lucky al veel groter dan Rayon nu is..
Haha durf het niet te zeggen, ik durf niet nog langer dan 4 uurtjes te wachten, dan 250 ml geven en dan weer 4 uurtjes wachten. Tot nu toe zit ik op de 7900 euro aan kliniek kosten, komen nog twee rekeningen aan. Ik weet dat fokken geld kost, daar klaag ik ook absoluut niet over, maar dat is wel de reden dat ik
het niet aan durf het op te zoeken om hem wel echt te laten verhongeren :P ik wil hem niet terug moeten brengen en nog meer kosten maken. Plus dat ik dat ook gewoon zielig vind, dat heen en weer sleuren..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:07

Anouk je hebt groot gelijk. Snottiedottie dat zijn wel heuse bedragen . :oo

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:15

Pfoewwhh :wow: :wow: :$ dat is wel heel ruig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:22

Komt er melk uit zn neus terug tijdens het drinken ??

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:09

Morganlefay schreef:
Komt er melk uit zn neus terug tijdens het drinken ??

Jij denkt aan een open gehemelte? Dat vroeg ik me nl ook af.